Gå til innhold

Hvilket kamera i budsjettklassen er best?


Anbefalte innlegg

Er spesielt interessert i å vite hva som er best kombo ved bildetaking av barn som er i bevegelse/i fart.

Da er fart viktig for deg, så da bruker du lukkertidsprioritet. Du bestemmer lukkertid, og kameraet beregner rett blender. Hvor stor fart? Eksperimenter litt. For stillestående motiv, bruk 1/brennvidden. Doble farten for moderat bevegelse.

 

Og så må du gi kameraet litt slack i iso-innstillignene, eller blits.

 

Ikke vær redd for støy, sett iso høyt hvis det er lite lys. Støy synes bedre på skjermen enn på utskrift (eller nedskalert for skjermvisning, som på web). Eksperimenter med hvor mye støy DU synes er ok. Sjekk også at kameraet eksponerer sånn at kurven ligger mot høyre i histogrammet, bruk eksponeringskompensasjon dersom den ikke ligger mot høyre kant. (+ for å få lysere bilder (mer mot høyre)). Riktigere eksponering => mindre støy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
----> Jeg har ikke kommet lenger enn "P" enda. Men så har jeg da bare hatt kameraet i mer enn 2 1/2 dag. Jeg tar det step by step. Alle programmene vil bli gjennomgått. Jeg er så absolutt ikke inne i dette med hvordan man kontrollerer blenderprioritet, lukkerprioritet, ISO-bruk og lysmåler. Altså jeg vet litt om hver enkelt, men ikke i samarbeid med hverandre og, det viktigste av alt, når det er best å bruke de sammen/enkeltvis.

Dette får jeg bare ta sakte men sikkert, og gjerne med hjelp fra dere ;)

Er spesielt interessert i å vite hva som er best kombo ved bildetaking av barn som er i bevegelse/i fart.

 

På forhånd takk!

Det er egentlig ikke så veldig komplisert. Hvis du tar en titt på denne tråden, så forklarer den veldig greit hvordan kombinasjonen av lysfølsomhet (ISO), blenderåpning og lukkertid sammen definerer eksponeringen.

 

Med blenderprioritet velger du en blenderåpning, og automatikken velger en passende lukkertid for å gi en korrekt eksponering. Lukkerprioritet gjør det omvendte, du velger lukkertid og kameraet velger en passende blenderåpning. De fleste kameraer har også en auto-iso-funksjon, som automatisk justerer opp lysfølsomheten hvis det er for lite lys selv med største blender. Det kan være lurt å kombinere lukkerprioritet med auto-iso for å være sikker på at kameraet har litt å gå på.

 

Å ta bilder av barn i aktivitet krever kort lukkertid, så lukkerprioritet kan være et greit valg til den jobben. Bare vær klar over at kitobjektivet har ganske liten blenderåpning i teleenden, så det kan være vanskelig å få nok lys innendørs. Så du bør bruke kortere brennvidder. I det lange løp kan det være lurt å kjøpe enten en ekstern blits eller et fastobjektiv med stor blenderåpning til den jobben.

Lenke til kommentar
Er spesielt interessert i å vite hva som er best kombo ved bildetaking av barn som er i bevegelse/i fart.

Da er fart viktig for deg, så da bruker du lukkertidsprioritet. Du bestemmer lukkertid, og kameraet beregner rett blender. Hvor stor fart? Eksperimenter litt. For stillestående motiv, bruk 1/brennvidden. Doble farten for moderat bevegelse.

 

Og så må du gi kameraet litt slack i iso-innstillignene, eller blits.

 

Ikke vær redd for støy, sett iso høyt hvis det er lite lys. Støy synes bedre på skjermen enn på utskrift (eller nedskalert for skjermvisning, som på web). Eksperimenter med hvor mye støy DU synes er ok. Sjekk også at kameraet eksponerer sånn at kurven ligger mot høyre i histogrammet, bruk eksponeringskompensasjon dersom den ikke ligger mot høyre kant. (+ for å få lysere bilder (mer mot høyre)). Riktigere eksponering => mindre støy.

 

Takk for svar :)

Jeg vil sette meg inn i dette etterhvert. Er det noen av de "kreative" programmene på speilreflekskameraer (helst for EOS450D) som passer for å ta bilder av barn i fart/bevegelse? Hvis det skulle finnes, er det ikke greitt å ta utg.pkt. i det programmet og så deretter prøve å overstyre de verdier som er mulig - for å kunne eksperimentere?

Lenke til kommentar
Takk for svar :)

Jeg vil sette meg inn i dette etterhvert. Er det noen av de "kreative" programmene på speilreflekskameraer (helst for EOS450D) som passer for å ta bilder av barn i fart/bevegelse? Hvis det skulle finnes, er det ikke greitt å ta utg.pkt. i det programmet og så deretter prøve å overstyre de verdier som er mulig - for å kunne eksperimentere?

 

Det finnes 'springende mann' modus som kan være egnet for dette, men overstyre den får du ikke lov til.

Det beste er å lære seg hva som egner seg når, først som sist. Å få inn basic-kunnskapen er fort gjort (ref ovenfornevnte guide)

Lenke til kommentar
----> Jeg har ikke kommet lenger enn "P" enda. Men så har jeg da bare hatt kameraet i mer enn 2 1/2 dag. Jeg tar det step by step. Alle programmene vil bli gjennomgått. Jeg er så absolutt ikke inne i dette med hvordan man kontrollerer blenderprioritet, lukkerprioritet, ISO-bruk og lysmåler. Altså jeg vet litt om hver enkelt, men ikke i samarbeid med hverandre og, det viktigste av alt, når det er best å bruke de sammen/enkeltvis.

Dette får jeg bare ta sakte men sikkert, og gjerne med hjelp fra dere ;)

Er spesielt interessert i å vite hva som er best kombo ved bildetaking av barn som er i bevegelse/i fart.

 

På forhånd takk!

Det er egentlig ikke så veldig komplisert. Hvis du tar en titt på denne tråden, så forklarer den veldig greit hvordan kombinasjonen av lysfølsomhet (ISO), blenderåpning og lukkertid sammen definerer eksponeringen.

 

Med blenderprioritet velger du en blenderåpning, og automatikken velger en passende lukkertid for å gi en korrekt eksponering. Lukkerprioritet gjør det omvendte, du velger lukkertid og kameraet velger en passende blenderåpning. De fleste kameraer har også en auto-iso-funksjon, som automatisk justerer opp lysfølsomheten hvis det er for lite lys selv med største blender. Det kan være lurt å kombinere lukkerprioritet med auto-iso for å være sikker på at kameraet har litt å gå på.

 

Å ta bilder av barn i aktivitet krever kort lukkertid, så lukkerprioritet kan være et greit valg til den jobben. Bare vær klar over at kitobjektivet har ganske liten blenderåpning i teleenden, så det kan være vanskelig å få nok lys innendørs. Så du bør bruke kortere brennvidder. I det lange løp kan det være lurt å kjøpe enten en ekstern blits eller et fastobjektiv med stor blenderåpning til den jobben.

 

Hei !

 

Jeg leser at en lukkertid fra 1/500 - 1/1000 kan være passende for f.eks å ta bilder av barn i bevegelse. Er dere enige?

Er det også slik at når man har ISO på "auto", så bestemmes ISO-styrken/lystyrken ut i fra hvor lyst det allerede er i rommet?

 

Når er det best å "overstyre" ISO-styrken? Når er det f.eks best å endre ISO fra "auto" til noe man selv velger å sette?

 

Jeg har også lest i manualen for EOS450D vedr. dybdeskarphet. Altså å få alt i hele bildet mest mulig/like skarpt. Må man opp eller ned på lukkertid da? hva med ISO-styrke?

 

Vet jeg stiller litt spørsmål her i hytt og gevær, men dere får ha meg unnskyldt inntil jeg får dette i fingerene :)

 

Håper å se noen svar ... hei så lenge!

Lenke til kommentar
Takk for svar :)

Jeg vil sette meg inn i dette etterhvert. Er det noen av de "kreative" programmene på speilreflekskameraer (helst for EOS450D) som passer for å ta bilder av barn i fart/bevegelse? Hvis det skulle finnes, er det ikke greitt å ta utg.pkt. i det programmet og så deretter prøve å overstyre de verdier som er mulig - for å kunne eksperimentere?

 

Det finnes 'springende mann' modus som kan være egnet for dette, men overstyre den får du ikke lov til.

Det beste er å lære seg hva som egner seg når, først som sist. Å få inn basic-kunnskapen er fort gjort (ref ovenfornevnte guide)

 

Ok, jeg tenkte mer på de programmene som heter "P", "TV", "AV", "M" og "A-DEP". De er slik jeg har skjønt det - overstyrbare.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke være for negativ, men 1/500s eller 1/1000s innendørs kan du bare glemme. :)

 

Vi nordmenn er veldig glade i å belyse hjemmene våre slik at de ligger ruffly på f/2.8, ISO400 og 1/60s. For å oppnå 1/500s i slikt lys må du altså ha f/2.8 og ISO3200 For 1/1000s må du ha ISO6400. Et 450D har ikke mer enn ISO1600. Du kan nok klare 1/250s, med rask optikk og høy ISO.

 

Men, det er store forskjeller i lysforhold, og noen ganger er det garantert at du ikke får så godt lys. Har jeg ISO400, f/2.8 og 1/60s syns jeg det er bra lys, for å si det slik, jeg er overlykkelig om jeg får så godt lys.

 

Det er noe annet som også kommer litt i veien, nemlig at du også vil ha mye skarpt i bildet. Det betyr at du må blende ned (altså høyere f-tall). Enkelt sagt kan vi si at f/5.6 på 18mm gir mer dybdeskarphet enn f/3.5 på 18mm. Men f/5.6 på 55mm vil gi mindre dybdeskarphet enn f/3.5 på 18mm, altså får du mindre dybdeskarphet med lange brennvidder. I tillegg kommer avstanden til det du fokuserer på.

 

For å si det enkelt, du sliter litt med å få mye dybdeskarphet innendørs uten stillestående motiv og stativ.

 

Men du har fortsatt ganske mye dybdeskarphet på 18mm og f/3.5.

 

Det er bare å forsøke. Du lar vel ikke barna løpe 60-meter innendørs? :p

 

Dermed tror jeg nok du kan klare en del gode skudd på ISO800, f/3.5 og teoretisk 1/100s. Men det er bare å prøve seg frem.

 

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

De normalzoom objektivene som følger med entrylevelkameraer har en variabel blender.Det vil si at du ikke får bedre blender en f/3,5 på 18mm og ikke bedre blender en f/5,6 på 55mm.

Du kan få kjøpt normalzoom med fast blender,som er konstant f/2,8 på både 17mm og 50mm.

 

Hvis du ikke har lest Guide: Blender, lukker(tid), ISO og litt til,så er det anbefalt og ta en titt på dem.

Lenke til kommentar
...

Ja, jeg ser den. Og skal jeg være dønn ærlig nå, så skulle jeg ha beholdt Sony A300 noen dager (ja, kanskje et par uker) lenger før jeg gjorde meg opp en oppfatning av dette kameraet.

...

Når det er sagt så er det jammen meg ikke sikkert at jeg blir å beholde Canon EOS450D. Jeg har lyst å prøve NIKON D80 også før jeg gjør meg opp en endelig avgjørelse. Elkjøp har en grei policy der. Pengene tilbake, eller bytt til et annet produkt innen 30 dager hvis du ikke er fornøyd. Og fra hver gang du bytter produkt har du 30 dager fra den dagen du byttet.

...

 

Siste skrik dette her! Å prøve kamera i butikken er vist helt avleggs, nå bare kjøper mann ett, også bytter man i tur og orden til man finner det man vil ha. Helt slutt på å "prøve eller holde kameraet i butikken" nå.

 

Hva skjer med de returnerte kamerane? Mulig å få rabatt på de?

 

Frode

Lenke til kommentar
...

Ja, jeg ser den. Og skal jeg være dønn ærlig nå, så skulle jeg ha beholdt Sony A300 noen dager (ja, kanskje et par uker) lenger før jeg gjorde meg opp en oppfatning av dette kameraet.

...

Når det er sagt så er det jammen meg ikke sikkert at jeg blir å beholde Canon EOS450D. Jeg har lyst å prøve NIKON D80 også før jeg gjør meg opp en endelig avgjørelse. Elkjøp har en grei policy der. Pengene tilbake, eller bytt til et annet produkt innen 30 dager hvis du ikke er fornøyd. Og fra hver gang du bytter produkt har du 30 dager fra den dagen du byttet.

...

 

Siste skrik dette her! Å prøve kamera i butikken er vist helt avleggs, nå bare kjøper mann ett, også bytter man i tur og orden til man finner det man vil ha. Helt slutt på å "prøve eller holde kameraet i butikken" nå.

 

Hva skjer med de returnerte kamerane? Mulig å få rabatt på de?

 

Frode

 

Det er vel en tanke at selgerene på Elkjøp her egentlig bør være kompetente og faglærte, slik at bare et fåtall "velger" feil produkt - og likeså ikke kommer tilbake og bytter.

 

Dette føler iallefall ikke jeg at selgerene er i grunn. Så derfor blir det noen ganger slik at jeg velger å ta det selgerene sier med en klype salt, inntil jeg selv fysisk har tatt med produktet hjem for testing. Er jeg ikke fornøyd så benytter jeg meg av Elkjøp's greie policy.

 

Jeg opplevde å se et "torg" med nedsatte priser hvorav det sto på en plakat at dette var produkter som enkelte kunder hadde kommet tilbake med (altså brukte varer), av forskjellige grunner. De opprettholdt garanti ihht kjøpslov tross at de var "brukte".

Dette opplevde jeg en gang for 1 år siden, men ikke opplevd å sett i etterkant.

Lenke til kommentar

Vel, jeg jobber i elkjøp og ser på meg selv som en fagperson ang foto. Det finnes flere som meg i de ulike butikkene - men så klart, vi går ikke alle rundt og er guruer på kamera. Det gies så god opplæring så mulig :).

 

Å få tak i fagpersoner skal man da absolutt klare, enten man heter japan photo eller elkjøp. Det hele handler om hvor nevnte person ønsker å jobbe. Hva han vil.

 

Men da går vi off-topic, eller hva?

 

Ang returnerte kameraer, de selges til redusert pris, som bvarer.

Lenke til kommentar
Vel, jeg jobber i elkjøp og ser på meg selv som en fagperson ang foto. Det finnes flere som meg i de ulike butikkene - men så klart, vi går ikke alle rundt og er guruer på kamera. Det gies så god opplæring så mulig :).

 

Å få tak i fagpersoner skal man da absolutt klare, enten man heter japan photo eller elkjøp. Det hele handler om hvor nevnte person ønsker å jobbe. Hva han vil.

 

Men da går vi off-topic, eller hva?

 

Ang returnerte kameraer, de selges til redusert pris, som bvarer.

 

Hei!

 

Først og fremst - ja, vi er off-topic. Og det for lenge siden :)

Men som trådstarter har jeg fått den tilbakemelding jeg kunne forvente, og litt til. Så takk for det alle dere.

 

Jeg ser du er fra Trondheim? Er de lov å spørre hvilken av Elkjøp-butikken i Trondheim du jobber på, hhv. Tiller eller Leangen? Jeg har handlet så og si alle mine produkter hos Leangen, så kanskje jeg har sett deg? :)

Jeg må innrømme å ha skrevet i tidligere innlegg at jeg har opplevd noen dårlige selgere på Elkjøp. Men jeg har også fått god hjelp også, bare for å ha nevnt det.

 

Mens jeg nå er så heldig å ha en fra Elkjøp i denne tråden, er det noe jeg lenge har undret på. Er det slik at dere har slike såkalte "mandagsmøter" hvor dere får "direksjoner" fra ledelsen/evt. ivrige leverandører, om å fronte visse produkter/merkenavn? For oss kunder, meg iallefall, virker det som om dette kan være tilfelle. Please do correct me if I'm wrong :)

 

Så til disse varene som, grunnet deres policy, kommer å bytter inn. Jeg ser du skriver at varene blir solgt som b-vare. På hvilken måte kan kunde få informasjon han/hun kan få kjøpt en slik b-vare. For jeg har aldri blitt opplyst fra selger på Elkjøp at dere har slike varer for salg. Unntaket er vel når dere hadde et slik "torg" med slike varer utstilt i selve butikken. Og sist men ikke minst. Er det mange kunder som benytter seg av denne policy'en deres fullt ut? Tenker spesielt dette med å bytte inn produkt man ikke er fornøyd med.

 

Hvis jeg nå skulle ha spurt deg hvilket kamera jeg skulle kjøpt innenfor et budsjett på 6000 kroner - hva ville du anbefalt. Jeg hadde, inntil for 3 uker siden, ingen erfaring med speilrefleks. Behovsbruken er å ta så gode bilder overhodet av, barna mine, familien både ute og inne, som stadig er i bevegelse :)

 

Takk for svar på forhånd :)

 

God helg!

Lenke til kommentar

Som det står i profilen min så jobber jeg på Elkjøp Leangen ja. Leder data-avdelingen der (og dermed også foto) - så du har nok helt sikkert sett noe til meg ja. Smålubben fyr med oslodialekt :p.

 

Vi driver internt med mye opplæring. Den består i å lære folk om produktene, og hvordan enklest finne ut hva som passer til hvilke kunder, samt kundebehandling osv. Ivrige leverandører har null og niks plass hos elkjøp, vi er mest mulig merkenøytrale og selvstyrte. Viktig å ikke være "i lomma" på produsenten, det er min egen mening :).

 

Når det gjelder varer vi tar imot som bvarer, så har vi en egen seksjon for disse i utstillingen vår, litt for seg. Alle er markert med "utstilling selges" og førpris. Kunder som handler disse får informasjon om at varen kan ha vært testet ut o.l. av selgerne våre - og prisen setter jeg selv, etter hvilken stand kameraet er i. Kameraet du returnerte var i helt grei stand, solgte dette inkludert 2 gb minnekort og snutebag inkludert i nyprisen.

 

Hvor mange kunder som benytter seg av returretten? Jeg vil påstå at det ikke er mange nok - for det er ikke alle som vet om at de faktisk kan returnere eller bytte hos oss selv om varen er brukt. De tror det er for godt til å være sant når jeg forteller de om det.

 

Når det gjelder kamera til deg, så ville jeg anbefalt sony a300 jeg - rett og slett pga like bra bildekvalitet som på alle de andre kameraene, og flippbar skjerm + liveview - dette gjør at du kan ha øyekontakt med barna dine når du skal ta bilder, og de vil da være mer "med", da de ser pappan sin og ikke en sort boks. Føler dette vil gi deg bedre bilder og bedre minner, selv om kanskje fargene på bildet er litt annerledes enn canon osv... At det har innebygget mekanisk stabilisator gjør også at du vil spare penger når du kjøper ekstra objektiver og slikt, da du ikke trenger å betale deg opp i pris for disse. Men nå har du jo bytta til EOS450D, og jeg tipper du blir godt fornøyd med dette også :).

 

A300 er det kameraet jeg skal skaffe meg selv nå forøvrig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...