Gå til innhold

Hvilket kamera i budsjettklassen er best?


Anbefalte innlegg

Jeg har faktisk hatt et SONY A300 i hende nå en liten uke. Jeg må si "live-view" skjermen er skuffende. Skuffende i den grad at hvis man har alt annet enn dagslys/godt belysning i rommet/utendørs, så blir skjermen meget kornete og nesten helt ubrukelig.

Det er jo det som er HELE meningen, skjermen gjenspeiler den bildet man kommer til å få hvis man ikke bruker blits. Tar du bilde vil eksponeringen bli akkuraty som skjermen viser.

 

En annen ting jeg til nå har opplevd er at på en hel del bilder så ser det ut som om det blir skygge fra objektivet (18-85mm). "Skyggen" former seg som en liten bue nederst, midt på, bildet. Kan det være mulig, sier jeg bare?

Dette gjelder vel ikke bare Sony Alpha men er ett generelt problem så lenge man kun bruker den innebygde blitsen. Tar du av den ytterste skjermen på objektivet så blir det bedre.

 

Bildekvalitet: Ikke helt fornøyd. Det vil si - jeg hadde større forhåpninger til dette speilreflekskameraet enn mitt gamle kompaktkamera (canon ixus 450). Det er spesielt fokus og skarpheten i sin helhet jeg tripper litt på. Det som er i fokus er skarpt, mens resten er "uskarpt". Jeg bruker stort sett bare "auto-modus". Har lekt med Høyere ISO-verdier (800,1600,3200). I auto-mode blir bildene i ISO 400 i 95% av tilfellene.

Er du helt nybegynner på speilrefleks kan det fort virke som om bildet ikke blir like bra. Ett speilreflekskamera lager bilder mer for etterbehandling mens ett kompaktkamera foretar en oppskarping i, i hvor stor grad dette gjelder Alpha 300 vet jeg ikke.

 

Når du klager på at kun motivet ofte blir skarpt har det med dybdeskarpheten og gjøre og den kan bli dårligere enn på kompaktkamera ved noen tilfeller da man har mulighet med større blender.

 

Generelt vil jeg si at det gjelder å kjenne til utstyret man har men dens fordeler og ulemper. At Sony Alpha 300 rett og slett grisebanker Canon din Ixus 450 er jeg ikke i det minste tvil om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En annen ting jeg til nå har opplevd er at på en hel del bilder så ser det ut som om det blir skygge fra objektivet (18-85mm). "Skyggen" former seg som en liten bue nederst, midt på, bildet. Kan det være mulig, sier jeg bare?
Dette er vel når du bruker internblits. Du kan ta av evt. solblender som skygger, eller benytte et mindre objektiv. Den eneste måten å få skikkelig lys ved bruk av blits er ved å gå til innkjøp av en ekstern sådan.

 

Bildekvalitet: Ikke helt fornøyd. Det vil si - jeg hadde større forhåpninger til dette speilreflekskameraet enn mitt gamle kompaktkamera (canon ixus 450). Det er spesielt fokus og skarpheten i sin helhet jeg tripper litt på. Det som er i fokus er skarpt, mens resten er "uskarpt". Jeg bruker stort sett bare "auto-modus". Har lekt med Høyere ISO-verdier (800,1600,3200). I auto-mode blir bildene i ISO 400 i 95% av tilfellene.
Du må komme deg ut av automodus samt lese deg opp på hvordan blender/lukkertid/ISO-setting påvirker bildet. Hvis du ikke behersker utstyret vil du fort få bedre bilder med kompaktkamera. Du kan for eksempel begynne her: Guide

 

Jeg vurdere nå å bytte Sony A300 inn i enten Nikon D60 eller Canon EOS450D allerede i morgen. Men jeg er også keen på å prøve Olympus modellene som dere har nevnt over. Hva er Olympus' sine fordeler kontra de andre modellene jeg har nevnt?
Jeg vil anbefale deg å lære å bruke kameraet først, elles blir det bare den samme runddansen med neste kamerahus.
Lenke til kommentar
Det er synes jeg, trygt å anbefale f.eks i dette tilfellet 450D til en nybegynner. Så hvorfor vegre seg på å gi en anbefaling man vet er safe?

Hvor i all verden har du lest at jeg gjør det? Du tillegger meg meninger som jeg aldri har hatt eller ytret. Selv om jeg påpeker svakheter med 450D så er du på villspor når du tolker meg slik. Tvert imot. Jeg har faktisk påpekt mange ganger at jeg synes Canon tar bedre bilder enn de andre, men jeg har også påpekt at det har null relevans for deg. Jeg skriver også et sted at jeg personlig ville valgt 1000D istedenfor D60, så du er rett og slett langt ute på feil jorde når du tillegger meg den meningen.

 

Men jeg føler meg nødt til å påpeke disse tingene som jeg gjør, for den gangen jeg kom ut med min private preferanse så gikk nybegynnere til den ytterlighet å tolke min smak som en fasit på hva som er riktig eller ikke. Det er klart at det er smigrende for meg at min status kan føre til slikt, men det er også helt feil at det ble slik. Og derfor måtte jeg rydde opp i tullet, og har fortsatt med det siden.

 

1000D har for lite grep til at en medium mann ikke får full kontakt med håndflaten = større fare for bevegelsesuskarphet. Det må jo nevnes i et helhetsbilde. D80 har større søker enn alle Canons entrylevel kameramodeller. Den har større og lysere søker. Punktum. Det må nevnes. Canon tilbyr lite fasiliteter enn Pentax, for eksempel. Det må nevnes hvis et balansert bilde skal gis av forskjellen mellom dem.

 

Og som jeg skriver så er jeg villig til å ofre både ergonomi og funksjoner, og andre objektive kvaliteter som søker og (muligens) byggkvalitet for å få den "filmen" foretrekker. Så enkelt er det bare. Du kan da ikke i ramme alvor mene at jeg vegrer meg for å anbefale det når jeg innrømmer at jeg selv ville valgt det foran D60?

Lenke til kommentar

PMnormal:

 

Jepp, det er det som kommer ut som betyr noe til slutt (hvis en da ser bort fra fotografens evner), og for en nybegynner er det greit å da velge noe som er safe, selv på "alt auto". Og der er 450D rimelig noe av det safeste i det segmentet. Det er enkelt å bruke, men på samme tid avansert den dagen nybegynneren begynner å utforske alle mulighetene.

 

Det med grep er inviduelt og etter salgstallene både til 450D og dens tidligere søstre (det er vel hunnkjønn? :D ) så kan ikke særlig mange ha store problemer med grepet.

 

Vel jeg tolker generelt at flere unngår nærmest det jeg vil si er noe av det safeste å anbefale til en nybegynner som skal ha et kamera på det nivået, i tillegg var det jo og listet som et alternativ av den som søkte råd.

 

Jeg tenker litt slik at det var tante Olga som spurte meg, og da ville jeg jo anbefalt noe som neppe er et bomskudd, hun kan bli meget sinna..

 

Tor

Lenke til kommentar

Selv om en million lemen synes det er en god ide... uten sammenligning forøvrig.

 

Ærlig talt så er det bare en grunn til at så mange har valgt Canon, og det er markedsposisjonen og reklamebudsjett. Og alle modeller er safe, som mange skriver. Jeg kjenner ikke Canons nyere modeller så godt, men det kan ikke hevdes at 350D var mer safe for en nybegynner som bruker auto enn det Nikon D50 var. Tvert imot. Og min erfaring er at E-510 er safere for en ukyndig enn min 20D, rett og slett fordi jpg-filene er for små på 20D. Og det eksponerer ikke akkurat perfekt. Canon favoriserte tidligere lysere eksponeringer fordi de uten erfaring foretrakk det. De syntes det så friskere ut, og utbrente partier var et ukjent fenomen for dem som de ikke så om de spratt ut av monitoren og bet dem i tissetassen.

 

Å påstå at Canon er mer safe enn andre bygger kun på manglende erfaring med andre merker. Eller manglende erfaring overhodet. Det er kanskje litt frekt, men når en person som aldri har prøvd noe annet uttaler at de er fornøyd med Canon så betyr det bare at noen er fornøyd. Men det betyr ingenting hvis det skal brukes som argument mot et annet merke.

 

Skal en nybegynner velge safe ut fra de kriteriene du nevner (auto og jpg) så er kanskje Nikon D40 best, for det er modellen som virker som å gi de mest tiltalende resultatene direkte ut av kamera. Hvis det samme gjelder D60 så er det vinneren ut fra de kriteriene. Men her på bruket forsøker vi å få folk mer interessert, og legger derfor ikke alltid så stor vekt på det argumentet.

 

En som aldri har tatt bilder med et seriøst kamera før kan jo ikke vite noe om sitt kamera er bedre eller dårligere enn konkurrentenes. Og de kan heller ikke vite noe om hvilket som vil passe dem best, hvis de ikke spør andre, mer kyndige fotoentusiaster. Noen av dem jobber på Expert, men ut fra de rapportene vi har fått her så er det forsvinnende få av dem. Likevel har de en mye større påvirkningskraft enn oss, i og med at det er de som gir råd til folk i butikken.

 

Det er en psykologisk faktor som mange glemmer: Folk vil gjerne være med på det vinnende laget. Når den logikken overføres til kamera så ender folk opp med å kjøpe Canon og Nikon, for de andre kan da umulig være like bra siden de er mindre i markedet. Når det gjelder biler så tenker ikke folk slik, for de skjønner at Toyota ikke er bedre biler enn BMW. Men utfra logikken om at Canon/Nikon må være bedre enn de andre på grunn av at de har vært størst er helt make som hvis folk skulle hevde at Toyota er best fordi de er størst.

Lenke til kommentar

Ett safe valg til tante Olga betyr vel ikke bare ren kvalitet men også tester å vise til at det er bra hvis tante Olga skulle klage.

 

Velger man for eksempel Olympus så er det vel mye vanskeligere å finne en "best i test" å vise til om tante Olga skulle stille noe som helst spørsmål om kvaliteten på kameraet.

 

Så klart er alle speilreflekskamera i dag meget gode men mange her av dere erfarne undervurderer verdien i det at brukeren faktisk føler at kameraet er bra og kanskje av det beste man får i klassen. Kjøper man en Canon 450D får man bekreftet dette gang på gang i test etter test likevel om sannheten kanskje er en helt annen.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Vel, jeg husker hvordan Canon vant tester selv med EF-S 18-55 uten IS også. Og det var på tross av at det helt klart er det dårligste objektivet i sin klasse. Hvilke kriterier skal vi forholde oss til er vanskelige å bli enige om, men den zoomen har betydelig dårligere oppløsning enn konkurrentenes. Det har samtlige MTF-grafer jeg har sett vist. I seriøse tester ble det alltid påpekt at den ikke yter kamera rettferdighet, mens i noen forbrukertester ble det til og med påstått at det var best. De aller mest seriøse testene forteller likevel ikke alt, men de forteller i alle fall at de som hevdet at EF-S 18-55 ikke helt vet hva de holder på med.

 

En sak som kanskje ikke er veldig viktig er at Canon og Nikon ikke leverer med solblender. Det er faktisk noe som nybegynnere ikke helt vet hva er engang, men entusiaster vet hvor stor betydning det har. Det viser at de to store er litt mer gnitne enn andre, når du må betale omtrent halvparten av objektivets fulle verdi i Norge. Heldigvis finnes ebay for de seriøse brukerne av Canon og Nikons kitobjektiver.

Lenke til kommentar

Med dagens speilreflekser kjøper du neppe katta i sekken samme hva du kjøper. Som flere nevner er kanskje D40 et bedre alternativ enn 450D om du skyter JPG, men når alt kommer til alt mener jeg personlig at det er ergonomi og egenskaper hos de enkelte kameraene man vektlegger som avgjør valget.

Ergonomi var vel strengt talt eneste grunn til at jeg gikk fra Nikon til Canon, og det var kun finurligheter som gjorde at valget ikke falt på Olympus, så det skal nevnes.

 

Jeg tror vedkomne har burde dra å prøve kameraer av ymse merker, for så å se hva han personlig foretrekker(det har blitt sagt før, men jeg sier det igjen)

Lenke til kommentar

PMnormal:

 

Skal man gi konkrete råd eller ei når noen spør er vel spørsmålet det koker ned til. Den som spør her har listet opp selv noen valg. Dermed velger ihvertfall jeg å være konkret, antar at det er det han ønsker og. Og sikkert ikke å bli enda mer usikker og forvirret.

 

Dermed, for min del, og sett i lys av hva han selv hadde listet opp, hva tester osv sier om disse, så synes jeg det er relevant på den bakgrunnen å enkelt gi et råd som burde være safe. Vedkommende kan selv lese tester hvis han selv ønsker å sjekke opp mine argumenter.

 

Ikke verre enn det..

 

Zatuu:

 

"Kjøper man en Canon 450D får man bekreftet dette gang på gang i test etter test likevel om sannheten kanskje er en helt annen."

 

--> Tviler på at sannheten skulle avvike så mye fra dette "gang på gang", man kan jo til slutt her nesten spørre om det da egentlig har noen hensikt å spørre om konkrete svar, som og kanskje er begrunnet med f.eks tester? Tester er et godt utgangspunkt, og tross alt må en anta at de fleste er seriøse og har mer erfaring enn den gjennomsnitlige her. Og i dette tilfellet er så og si alle testene av 450D like i dommen. Var testene mer sprikende ville da ikke f.eks den ene gode være noe argument av betydning.

 

Det er nå vel slik for de fleste at man ikke kan gå og låne på prøve alle merker som finnes i en lang nok tid for egen prøving. Man må ta et valg og helst vil vel de fleste at det bør gjøres på sikrest mulig grunnlag?

 

En annen sak, men viktig tross alt, er at mange nybegynnere vektlegger ofte alt for mye hva selgeren sier, for de færreste selgere i f.eks de store kjedene har noen særlige kunskaper. I tillegg vet vi jo alle at på mandagsmøte fikk de beskjed at i denne uka skulle de gå for det og det produktet, altså argumentere for et gitt produkt, et velkjent problem og mange kjøpere som går i den fella.

 

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar
Ett safe valg til tante Olga betyr vel ikke bare ren kvalitet men også tester å vise til at det er bra hvis tante Olga skulle klage.

 

Velger man for eksempel Olympus så er det vel mye vanskeligere å finne en "best i test" å vise til om tante Olga skulle stille noe som helst spørsmål om kvaliteten på kameraet.

Det er en av våre viktigste oppgaver som forum å skape en motvekt mot forbrukersamfunnets ensretting og forsøk på markedsdominans. Hvis ikke synes jeg like godt vi kan legge ned hele speilrefleks-kategorien på Akam. I hvertfall slutte å svare på slike tråder, for da har jeg kastet bort mye tid siden 2005. Jeg tror heller ikke at noen tante eller onkel av meg ber meg bevise at mine råd er gode med å fremvise forbrukertester som bekrefter dem. Hvis noen har det slik som du hevder her så har de større problemer i livet, for da er troverdigheten så lav som det overhodet er mulig å få til.

 

Tante: "PM, hvilket kamera skal jeg kjøpe?"

 

PM: "Til deg vil jeg anbefale Nikon D40."

 

Tante: "Da får du bevise at du har rett, for jeg stoler ikke på det du sier."

 

PM: "Dra til helvete, din jævla møkkakjerring. Hvorfor i tjukkeste alpakka spør du meg om råd hvis du skal komme med en slik fornærmelse!!!!" :realmad:

Lenke til kommentar
Skal man gi konkrete råd eller ei når noen spør er vel spørsmålet det koker ned til. Den som spør her har listet opp selv noen valg. Dermed velger ihvertfall jeg å være konkret, antar at det er det han ønsker og. Og sikkert ikke å bli enda mer usikker og forvirret.

Dersom målet er et enkelt svar i stedet for et korrekt svar får vi fanboykrig.

 

Pentax K200D er forresten det beste kameraet i budsjettklassen. :p

 

Ble trådstarter klokere nå?

Lenke til kommentar
Tante: "PM, hvilket kamera skal jeg kjøpe?"

 

PM: "Til deg vil jeg anbefale Nikon D40."

 

Tante: "Da får du bevise at du har rett, for jeg stoler ikke på det du sier."

 

PM: "Dra til helvete, din jævla møkkakjerring. Hvorfor i tjukkeste alpakka spør du meg om råd hvis du skal komme med en slik fornærmelse!!!!" :realmad:

Hvis du legger litt godvilje til så skjønner du hva jeg mener. Som jeg har forstått det er ikke TorVidle akkurat en fotoentusiast men kanskje en person som mang venner og famile spør om råd når de skal ha noe nytt fordi han er flink til å søke informasjon på for eksempel internett.

 

Når jeg anbefaler kamera til noen er det ene og alene kamera som jeg selv har prøvd, ihvertfall nære modeller.

 

Ofte får jeg spørsmål som for eksempel "er det en bra sykkel da" eller "er det en bra kaffetrakter". Da er det mye lettere å kunne si at jeg ihvertfall har lest en test der det aktuelle produktet kommer godt ut.

 

Nå er det slik PMnormal at ingen som kjenner deg vil betvile din kunnskap inne kamerautstyr men hvis du skulle gi forslag til produkt du ikke kjenner like godt til så er det fint med en test på internett man kan "vise til".

 

Til slutt vil jeg anbefale deg å opprette en tråd der man kan gi en objektiv vurdering av alle kamera under 10 K klassen der alle med erfaringer kan bidra og fremstillingen av hvert kamera blir gjort på en objektiv måte. En tråd som oppdateres hele tiden med nye modeller når de kommer og der gamle modeller blir slettet.

Lenke til kommentar

De som skriver at du kan legge til et par merker til ønsker ikke å forvirre, tvert imot. Det er kun et retorisk grep for å poengtere at det ikke er mulig å svare på spørsmålet.

 

-Hvis det kommer et spesifikt spørsmål om hvilket kamera som tåler regn og støvet omgivelser best så finnes det bare et svar: Pentax K200D.

-Ønsker man det kameraet som leverer de mest høyoppløste jpg-filene så kan vi trekke frem at det er et område der Olympus eksellerer.

-Ønsker man det kameraet som fungerer mest likt et kompaktkamera er Sony A-300 og A-350 svaret.

-Ønsker man trådløs blitsstyring er Nikon D80 og Olympus svaret.

 

Og så videre.

 

Hvis man bare spør om det beste kameraet i klassen er det like mange riktige svar som det finnes kameramodeller.

Lenke til kommentar
-Hvis det kommer et spesifikt spørsmål om hvilket kamera som tåler regn og støvet omgivelser best så finnes det bare et svar: Pentax K200D.

Så du ville ikke vurdere Olympus E-3 da? :whistle:

 

Edit:

Skjønner godt hva du mener men slike råd kan ikke alle gi om man blir spurt. Det er faktisk ikke alle her på forumet som kan mer enn de dottene som tester kamera på Dinside eller Lyd & Bilde, slik er det bare. Hadde alle her kunnet like mye som deg har det ikke vært noe problem.

 

Selv er jeg i en slik situasjon, ofte får jeg spørsmål fra slekt og venner når de skal kjøpe den minste ting. Alt fra flatskjermer til barbermaskiner får jeg spørsmål om og svarer jeg at jeg ikke har peil svarer de bare.... jeg trodde du visste alt.

 

Hele tiden ender det opp med at jeg sjekker på nettet etter tester og anbefaler ut fra det jeg leser. Har ikke hørt noe klager enda.

 

Hvis for eksempel TorVidle eller noen andre anbefaler ett kamera og får spørsmål om det er bra kan de ikke svare på samme måte som deg og da må de ofte ha en god test å lene seg på.

 

Fordi om TorVidle og alle her stoler på deg er det ikke sikkert tante Olga gjør det så hvis han svarer "det er bra fordi PMnormal på internett sier det" så skal jeg si deg at det ikke blir like godt mottatt som en test fra for eksempåel dinside eller lyd og bilde.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...