Gå til innhold

Hvilket kamera i budsjettklassen er best?


Anbefalte innlegg

Hei !

 

Jeg er helt fersk i speilrefleksverdenen og søker noen gode råd/tips fra dere her i forumet hvorvidt hvilket kamera jeg bør kjøpe. Jeg er i budsjett-klassen, og har så og si aldri tatt i et speilrefleks-kamera inntil for noen dager siden. Jeg har lest en drøss med tester på akam.no og dinside.no i det siste, så litt kunnskap har jeg fått innabords.

 

De kameraene jeg har vurdert å kjøpe er:

 

1. Nikon D60

2. Nikon D80

3. Nikon D90

4. Canon EOS 450D

5. Canon EOS 1000D

6. Pentax 200

7. Sony A300/350

8. Andre kameraer jeg bør vurdere?

 

Kom med en kort begrunnelse til hvilket kamera jeg bør velge når dere kommenterer.

På forhånd takk :)

 

Takk for råd, og godt nytt år!

Endret av Skogis74
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og velkommen til forumet.

 

Det jeg lurer på er om du skal ha dette som en hobby og lære deg ordentlig det og fotografere,eller bare for og ta noen bilder på samme måte som mange gjør med et kompaktkamera.

 

Det er litt viktig pga. av at hvis du skal bruke kameraet som et verktøy så må du finne et som du trives med og som føles godt og holde i handa.

 

 

Alle kameraene er best med små nyanser,så med så mange brukere som er her på forumet så vil alle kameraene bli utpekt som best.Så har du litt mer og fortelle oss om hva du liker og fotografere "vinter/bil/innendørs sporter,dyr,familie,fester,ferie etc."og hva du har av erfaring angående fotografering fra før "mobilkamera,kompakt,filmkamera eller videokamera"

Lenke til kommentar
Hei !

 

Jeg er helt fersk i speilrefleksverdenen og søker noen gode råd/tips fra dere her i forumet hvorvidt hvilket kamera jeg bør kjøpe. Jeg er i budsjett-klassen, og har så og si aldri tatt i et speilrefleks-kamera inntil for noen dager siden. Jeg har lest en drøss med tester på akam.no og dinside.no i det siste, så litt kunnskap har jeg fått innabords.

 

De kameraene jeg har vurdert å kjøpe er:

 

1. Nikon D60

2. Nikon D80

3. Nikon D90

4. Canon EOS 450D

5. Canon EOS 1000D

6. Pentax 200

7. Sony A300/350

8. Andre kameraer jeg bør vurdere?

 

Kom med en kort begrunnelse til hvilket kamera jeg bør velge når dere kommenterer.

På forhånd takk :)

 

Takk for råd, og godt nytt år!

 

Det er helt avhengig av budsjettet ditt. Både nå og for framtidige utvidelser. D90 koster jo f.eks 2-3 ganger så mye som D60. Generelt får du det du betaler for. Høyere pris= høyere ytelse. Alle kameraene er bra. Så lenge du følger med på prisene på produktguiden her på AKAM så er det omtrent umulig å gjøre en tabbe. Noen liker det ene, og andre liker det andre. Et generelt råd er å dra til en fotobutikk og prøve de forskjellige kameraene hvordan de ligger i hånda.

Ser Elkjøp og Expert kjører heftige nyttårstilbud nå.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å kjøpe det billigste du kan finne av de du nevner (og eventuelt andre som måtte bli tilføyd listen din). Hvis du tar dårlige bilder med det billigste, vil du sikkert også ta dårlige bilder med et dyrere. Da har du spart noen kroner!

 

boos

Lenke til kommentar

Eneste jeg har prøvd av disse kameraene er D60 og 450D.

Jeg har selv D60, men grunnet bl.a. at jeg har store hender, liker jeg best 450D, da den er litt større, og mer tilpasset større hender på høyre side enn D60. En annen grunn til at jeg ikke anbefaler D60 like mye, er at noen objektiver må ha innebygget fokusmotor for at du skal kunne bruke auto-fokus.

 

Hadde jeg ventet med å kjøpe DSLR til nå, istede for å kjøpe i sommer, hadde jeg kjøpt D80. Elite Foto har den til samme pris som jeg kjøpte min D60 for i sommer, nemlig 4.999,-

 

Lykke til med letingen!

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale deg å kjøpe det billigste du kan finne av de du nevner (og eventuelt andre som måtte bli tilføyd listen din). Hvis du tar dårlige bilder med det billigste, vil du sikkert også ta dårlige bilder med et dyrere. Da har du spart noen kroner!

 

boos

 

Ikke jeg. Jeg hadde gått i butikkene og sett på kameraene, og prøvd den i hånden, og se hvilket du liker best. Og hvis du ikke liker det, så vil jeg tro det er lettere å få solgt et så og si ubrukt 450D enn Olympus sine, da Canon er for det første mer kjent, og fått mye bedre omtale på de fleste tester, som folk vanligvis ser på.

Endret av Oyjorn
Lenke til kommentar

Vel, eos450D er nå nede på en meget bra pris (under 5000,-). Huset er rimelig nytt, har dermed siste generasjon av innmat, leveres med kitobjektiv med stabilisator og. I tillegg er det vel gang på gang kåret til "best i test" i sin klasse (som og det utgående eos400D).

 

Dermed er min logiske tanke at eos450D er et godt og safe kjøp, man kan ikke bomme der uansett. Skulle jeg selv kjøpt en "komplett startpakke" ville jeg ikke vært i tvil, noe vel salget av eos450D viser at tusenvis av andre og mener.

 

Tor

Lenke til kommentar
Ikke jeg. Jeg hadde gått i butikkene og sett på kameraene, og prøvd den i hånden, og se hvilket du liker best. Og hvis du ikke liker det, så vil jeg tro det er lettere å få solgt et så og si ubrukt 450D enn Olympus sine, da Canon er for det første mer kjent, og fått mye bedre omtale på de fleste tester, som folk vanligvis ser på.

Akkurat det skal du ikke være redd for. Det er sjelden problemer med å selge Olympus-utstyr.

Lenke til kommentar
Tror jeg hadde kjøpt meg eos 1000d med kitt objektivet (is)

samt en veske,et par minnekort og solblender til objektivet.

enda hadde jeg hatt penger i gjenn, i stedet for eos 450d,

det er ikke så stor forskjell på de.

Vi har en 1000d på jobben, jeg vil bare bruke ett ord for å beskrive det: "Plastikk"

Lenke til kommentar

Bherserk:

 

"450D er kameraverdens svar på Toyota Yaris."

 

--> For å være seriøs tror jeg at en akkurat pr idag neppe finner noe bedre på det nivået og prisen, eos450D til under 5000,- med kitobjekt med stabilisator er et meget godt og safe kjøp. Det er enkelt i bruk, tar meget bra bilder, er billig, på samme tid er det rimelig avansert og et godt grunnlag for å bygge videre på med f.eks andre objektiver.

 

Det nytter ikke å være anti-merke et eller annet dersom en skal være nøytral når en prøver å anbefale et kjøp. Som nevnt har 450D fått utallige "best i test", selv om man mener ditt eller datt om slike tester så kan man ikke se bort ifra dette i den mengden, det betyr kort at man ihvertfall ikke kjøper katta eller hunden i sekken, mao et safe kjøp.

 

Som 400D var, så viser jo salgstallene for 450D at det er et umåtelig populært kamera, samme hva man mener om Canon (dog er jeg mer usikker på hva en egentlig skal med eos1000D sålenge prisen på 450D er såpass lav. Det er endel forskjeller på disse 2 husene)

 

Tor

Lenke til kommentar
For å være seriøs tror jeg at en akkurat pr idag neppe finner noe bedre på det nivået og prisen, eos450D til under 5000,- med kitobjekt med stabilisator er et meget godt og safe kjøp.

Selv om utsagnet var litt flåsete er det likevel en god parallell. Toyota Yaris kommer godt ut i tester, er en av de mest solgte småbilene, og eierne er blant de mest fornøyde. Den er et trygt kjøp.

 

Jeg mener det er knallhard konkurranse på det nivået til den prisen. 450D er ikke noe opplagt førstevalg, men ett av alternativene.

Lenke til kommentar

Hvis du vet du skal kjøpe ett kamera for å eksprementere så ville jeg sterkt vurdert en Sony alpha 300/350 som har liveview. Liveview vil si at du kan bruke skjermen til å ta bilder med som man gjør i over 90% av tilfellene med kompaktkamera, mange tar denne funksjonen for gitt men det er ikke obligatorisk i ett speilrefleks.

 

Nå vet ikke jeg hvordan liveview funksjonen virker i de andre kameraene men i alpha 300/350 så justeres ihvertfall lysstyrken i skjermen etter hvor lyst det virkelige bildet blir, uten blits vel og merke. Synes det var en meget praktisk funksjon.

 

Når det gjelder bildekvalitet er jeg ikke like sikker, sjekket det litt mot min gamle Nikon D50 og mener at D50 en kom ihvertfall like bra ut med de få bildene jeg sammenlignet med. Uansett har ikke det mye å si da D50 hadde en utmerket bildekvalitet synes ihvertfall jeg.

Lenke til kommentar
Er det noen som har hørt om husa som er laget av "plastik" er gått

sund av normalt bruk ?

Regner ikke med at huset ødelegges uten at man mister det ned eller dunker det borti noe. Plastikk er jo ikke det mest solide men det detter vel ikke fra hverandre av seg selv heller.

Lenke til kommentar

Plastikk som byggemateriale er nok sterkt undervurdert av enkelte som byggemateriale. Det er seigt samtidig som det er stivt. Og det er rimelig.Kombinert med en intern stålramme, så kan de bli veldig solid. Se bare på Nikon D90.

 

350D-en min er fortsatt i live etter mange års (3,5) bruk og den holder nok i en del til.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...