Gå til innhold

Hvordan skal årstallene framover uttales?


TheYid

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1900: År nittenhundre?

2000: År totusen

2001: To tusen og én

2010: To tusen og ti? Tjue ti?

 

Jeg synes det er langt bedre å si tjue ti enn to tusen og ti. Ikke bare er det langt enklere, men man poengterer samtidig at man snakker om et årstall, og ikke et hvilket som helst annet tall. Slik gjorde vi det på nittenhundretallet, og jeg synes vi skal fortsette den gode trenden.

 

Klart det blir uttalt tjue ti. Vi sier jo:

 

1980 - nitten åtti, på akkurat samme måte som 2010 - tjue ti

 

Og istene for f.eks: 1980 - nitten åtti blir det 2080 - tjue åtti. Ganske enkelt egentlig.

Lenke til kommentar
Blås i hva soom ble sagt på 1900 tallet! Fra og med år 2000 har vi jo sagt "to-tusen-og-syv"

"to-tusen-og-åtte" Gi meg en god grunn til at vi ikke skal si "to-tusen-og-ti" ?!

 

Grunnen til at vi sier to-tusen-og-seks osv. var vel fordi at hvis ikke villd det bli tjueseks! noen som vi ikke kan si for det er jo ett tall!..

Lenke til kommentar

Hørte nettopp en programleder på svensk TV som sa 2009 slik: Tjugohundre och nio. Jeg tror ikke denne måten å si det på vil slå an i Norge, selv om mange av oss har sagt både attenhundre og nittenhundre i forbindelse med årstall. Nittenhundreogni høres mer naturlig ut enn tjuehundreogni. Synes jeg, iallfall.

Lenke til kommentar
Vaffel smaker godt! :-)

 

Fram til nå har vi sagt to-tusen-og-åtte og to-tusen-og-ni.

Det er fordi den andre måten ikke fungerer.

Tjue-ni blir ikke 2009, det blir jo faktisk 29. I år 29 var Jesus fortsatt i Israel og lært opp disiplene sine, og det er LENGE siden.

 

Man kan eventuellt si tjue-null-null-ni, men det gidder ikke folk.

Når det tredje sifferet i årstallet blir et ett-tall, kan vi begynne å uttale det slik vi gjorde på nittitallet.

Altså nitten-nittini, tjue-ti, tjue-elleve, tjue-trettini og tjue-nittini

 

Tjue-null-ni er enklere å si enn totusenogni. Vi sier nitten-null-ni, så jeg ser ingen grunn grunn til at vi skal bruke den uttalemåten vi har gjort for dette tiåret heller. Svenskene har skjønt det!

 

Årstall bør fortsatt ha en egen tellemåte for å skille de fra andre tall. Grunnen til at det nå har skeiet ut, er at årstall som nittenåtti og nittennittini er forkortelser for hhv nittenhundreogåtti og nittenhundreognittiini, som er vanlige måter å uttale tallene 1980 og 1999 på. Ingen sier derimot tjuehundre i stedet for 2000, så derfor blir det unaturlig for mange. Men det er bare en vanesak. Vi bør konvertere asap, for det blir jævlig slitsomt å si "år totusenetthundreogfemtitre" når den tid kommer.

 

2000 bør selvfølgelig uttales "År totusen" og ikke "tjuenullnull" akkurat som 1900 kalles "år nittenhundre" og sjelden "nittennullnull".

Endret av TheYid
Lenke til kommentar

Jeg kommer til å si "totusen-og-(et tall)" helt frem til 2100, da skifter jeg over til å si f.eks. "tjue-én-atten" for 2118.

Jeg tror ikke at jeg kommer til å oppleve år 2101 (tjue-én-null-én), med det er den måten som føles mest naturlig for meg: 2058 = totusen-og-femti-åtte, 2158 = tjue-én-femti-åtte.

Lenke til kommentar
Jeg kommer til å si "totusen-og-(et tall)" helt frem til 2100, da skifter jeg over til å si f.eks. "tjue-én-atten" for 2118.

Jeg tror ikke at jeg kommer til å oppleve år 2101 (tjue-én-null-én), med det er den måten som føles mest naturlig for meg: 2058 = totusen-og-femti-åtte, 2158 = tjue-én-femti-åtte.

Du døvver før det, eller?

 

Kva med 2110?

To-tusen-ett-hundre-og-ti eller tjue-én-ti

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...