Gå til innhold

Hvordan skal årstallene framover uttales?


TheYid

Anbefalte innlegg

1900: År nittenhundre?

2000: År totusen

2001: To tusen og én

2010: To tusen og ti? Tjue ti?

 

Jeg synes det er langt bedre å si tjue ti enn to tusen og ti. Ikke bare er det langt enklere, men man poengterer samtidig at man snakker om et årstall, og ikke et hvilket som helst annet tall. Slik gjorde vi det på nittenhundretallet, og jeg synes vi skal fortsette den gode trenden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det burde kanskje ikke være mindre naturlig å si tjue nitten enn f.eks. nitten atten eller nitten førtifem, men jeg er enig i at det virker mer naturlig - foreløpig iallfall - å si totusenognitten. Hovedsaken er at man ikke begynner å uttale årstall på samme måte som de uttaler priser i reklamene til f.eks. Elkjøp, hvor 9995 uttales ni-ni-nittifem.

Lenke til kommentar
Det burde kanskje ikke være mindre naturlig å si tjue nitten enn f.eks. nitten atten eller nitten førtifem, men jeg er enig i at det virker mer naturlig - foreløpig iallfall - å si totusenognitten.

Fordi vi har vært nødt til å uttale de siste ni årstallene på den måten. Håper jeg klarer å venne meg til å si "tjue" istedenfor "totusenog".

Lenke til kommentar
Det burde kanskje ikke være mindre naturlig å si tjue nitten enn f.eks. nitten atten eller nitten førtifem, men jeg er enig i at det virker mer naturlig - foreløpig iallfall - å si totusenognitten.

Fordi vi har vært nødt til å uttale de siste ni årstallene på den måten. Håper jeg klarer å venne meg til å si "tjue" istedenfor "totusenog".

 

Enig i det akkurat som folk sier 88 og 67 osv. Burde ikke være store forandringen egentelig.

Lenke til kommentar

Vaffel smaker godt! :-)

 

Fram til nå har vi sagt to-tusen-og-åtte og to-tusen-og-ni.

Det er fordi den andre måten ikke fungerer.

Tjue-ni blir ikke 2009, det blir jo faktisk 29. I år 29 var Jesus fortsatt i Israel og lært opp disiplene sine, og det er LENGE siden.

 

Man kan eventuellt si tjue-null-null-ni, men det gidder ikke folk.

Når det tredje sifferet i årstallet blir et ett-tall, kan vi begynne å uttale det slik vi gjorde på nittitallet.

Altså nitten-nittini, tjue-ti, tjue-elleve, tjue-trettini og tjue-nittini

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...