Gå til innhold

Er dette min personlige lekeplass?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har spist sopp i det siste eller?

 

Tråden minner meg litt om noe en "smart" og sint mann engang sa:

"All matter is merely energy condensed to a slow vibration. We are all one consciousness experiencing itself subjectively. There's no such thing as death, life is only a dream, and we're the imagination of ourselves. Here's Tom with the weather."

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Om du vet at alt kun er en illusjon, hvorfor ikke da utfylle alle lyster og gjøre det du alltid har hatt lyst til å gjøre?

 

Stjele, drepe, voldta, snike seg inn på godtefabrikken, behandle folk som du vil. Om ingenting spiller en rolle og alt er en illusjon, hvorfor ikke gjøre som en vil?

Er det det vi mennesker egentlig har lyst til å gjøre? "Stjele, drepe, voldta"? Jeg tror strengt tatt at illusjonen av meg ikke ville vært så forskjellig fra den virkelige meg. Bare litt slankere og flinkere til å spille gitar... :)

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Noen som har spist sopp i det siste eller?

 

Tråden minner meg litt om noe en "smart" og sint mann engang sa:

"All matter is merely energy condensed to a slow vibration. We are all one consciousness experiencing itself subjectively. There's no such thing as death, life is only a dream, and we're the imagination of ourselves. Here's Tom with the weather."

den mannen var en av verdens mest geniale komikere imo.

 

trådstarter: virker som en smule buddhistisk/subjektiv måte å se på sin egen eksistens.

i buddhismen, eller i noen grener hvertfall, er alt en illusjon. selvet og verden er en illusjon skapt i sinnet, og ikke en gang sinnet er ekte. det er derfor "emptyness" er et så sentralt konsept i buddhismen. til tross for at en slik innsikt kan virke skremmende, så er den visstnok veldig beroligende for dem som kommer så langt i sin spirituelle utvikling at de skjønner dette. man skal dø. ingenting varer. finn deg til rette med det.

 

ikke at jeg er ekspert på dette, men det er hvertfall den oppfatningen jeg har fått.. men så er det jo lett å mistolke buddhismen også. ord er sjelden beskrivende nok.

Lenke til kommentar
Om du vet at alt kun er en illusjon, hvorfor ikke da utfylle alle lyster og gjøre det du alltid har hatt lyst til å gjøre?

 

Stjele, drepe, voldta, snike seg inn på godtefabrikken, behandle folk som du vil. Om ingenting spiller en rolle og alt er en illusjon, hvorfor ikke gjøre som en vil?

Er det det vi mennesker egentlig har lyst til å gjøre? "Stjele, drepe, voldta"? Jeg tror strengt tatt at illusjonen av meg ikke ville vært så forskjellig fra den virkelige meg. Bare litt slankere og flinkere til å spille gitar... :)

 

Geir :)

Spesielt det med gitar likte jeg.. :D

 

Eller tror ikke jeg at jeg ville vært noe anderledes enn jeg er i dag gitt. For like lite som naboen min har lyst til at jeg skal komme inn til ham og rappe TV'n hans har jeg lyst til at han skal komme å rappe TV'n min, jeg syntes at alt levende fortjener å være her på jorden like mye som meg og verdsetter da livet til andre like mye som mitt eget og tar derfor ingens liv... Jeg ER snill og grei fordi jeg VIL være det, det er nemlig slik at andre er snill og grei mot meg når jeg er snill og grei og slik liker jeg det jeg... Har ingen tro på at vi trenger eldgamle dogmer i en like gammel bok til å fortelle oss hva som er rett og hva som er galt og ihvertfall ikke dogmene i bibelen!!

 

:)

 

Men jeg vil fremdeles være flinkere til å spille gitar... Jeg KAN blåse i alt, stryke på dør og spiller ingen rolle fra før... :D

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Noen som har spist sopp i det siste eller?

 

Tråden minner meg litt om noe en "smart" og sint mann engang sa:

"All matter is merely energy condensed to a slow vibration. We are all one consciousness experiencing itself subjectively. There's no such thing as death, life is only a dream, and we're the imagination of ourselves. Here's Tom with the weather."

 

Det blir hvertfall diskutert på et helt annet nivå enn hva jeg er vant med ^^

Først trodde jeg det var bare et vanlig forumtroll som startet denne tråden men nå vet jeg ikke lengre :ermm:

Lenke til kommentar
Er det det vi mennesker egentlig har lyst til å gjøre? "Stjele, drepe, voldta"? Jeg tror strengt tatt at illusjonen av meg ikke ville vært så forskjellig fra den virkelige meg. Bare litt slankere og flinkere til å spille gitar... :)

 

Geir :)

Det var egentlig bare for å sette det litt på spissen. Vi har vel alle dype, hemmelige lyster som aldri kunne ha blitt utført i virkeligheten. Hvem har vel ikke hatt lyst til å banke dritten ut av noen en eller annen gang?

Poenget mitt er at om man vet at ting ikke spiller noen rolle og at det -egentlig- ikke gir noen konsekvenser (med tanke på at "alt er en illusjon").

Lenke til kommentar

Trådstarter har ett poeng. Men det har blitt gjort før, bedre. Det fins alltid ett nivå over nivået, alltid en illusjon over illusjonen. Kan man virkelig forstå systemet uten å stå utenfor systemet?

 

"Hvis verden er virkelig, hvordan forklarer den min eksistens? Evolusjon kan ikke forklare noe så sært som meg." Det er snakk om tall. Vi er tall.

Lenke til kommentar
Det finnes ikke et univers. Jeg eksisterer ikke fysisk, og trenger derfor ikke hverken tid eller rom for å oppleve dette. Tid og følelser er bare begreper skapt av min fantasi, desverre tror jeg ikke jeg er klar for å forstå dette fullt ut enda, da jeg for øyeblikket fortsatt halvveis tror jeg lever i denne "verden".

 

men om du lever i din egen fantasi betyr det at du som et individ må eksistere for å tenke deg fram til alt dette som igjen må bety at du trenger noe næring som igjen betyr at noe annet må eksistere som igjen betyr at du ikke er alene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...