Gå til innhold

Anskaffelse av nytt objektiv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg lurer på om kanskje et zoom-objektiv hadde vært det beste for meg. Jeg tror det ikke har skjedd èn gang at jeg har vært ute og tatt bilder uten å savne å kunne zoome lenger inn på objektet.

Jeg lurer mer på den andre enden av skalaen: Hvor vid vinkel trenger du? Trenger du f.eks noe videre enn det smaleste du har på det objektivet du allerede har (Canon 18-55mm på 55mm)?

 

En annen ting er om du ønsker å ha et objektiv med hele spekteret (f.eks 18-250mm) eller om det går greit å bytte mellom 18-55 og 55-250 under veis?

 

PS. Siden kameraet ikke har innebygget stabilisator så kan det være kjekt å velge ett tele-objektiv med IS (stabilisator).

 

Dermed gjenstår det å spørre om et godt zoom-objektiv. De varierer jo veldig i pris, og jeg regner med man får det man betaler for?

Det har en god sammenheng ja, men den er ikke alltid nøyaktig. Ser du f.eks på to objektiver i omtrent samme prisklasse kan det hende at det billigste er best.

 

Prisen er ofte høy om det er:

- samme produsent som kameraet

- stor blenderåpning (f.eks f/2,8)

- bildestabilisator

- optikk til fullformat-kameraer

 

Vær obs på at objektivene ofte har bedre bildekvalitet jo mindre zoom det har. F.eks har et med 10x zoom som regel betydelig dårligere optisk kvalitet enn et med 3x zoom. Et uten zoom har som regel langt høyere kvalitet enn de med 3x zoom.

 

Er det anbefalt å heller spare opp til et virkelig godt objektiv, heller enn å bruke de pengene man allerede har på et rimeligere et?

Kjøp gjerne et rimelig. Du blir neppe misfornøyd i starten uansett. Skulle du ønske noe bedre etter hvert så kan du jo alltids selge det første.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Tusen takk for gode tips!

Jeg skal av gårde i dag og se meg om. Foreløpig har jeg bestemt meg for det anbefalte 55-250 IS, hvis ikke mannen på fotobutikken anbefaler meg noe annet. :)

 

Det er det garantert h*n gjør,enten pga.inkompetanse eller for dem kun har et fabrikat i butikken og det er selvfølgelig verdensbeste.

 

Bare vær påståelig og ikke gi deg,spør om hastighet på fokusmotor i forhold til USM som 55-250 har.

Hvis du tar IS i betraktning så burde eventuelle objektiver uten ha en lysåpning på rundt en f/2,5 til en f/4.5 for og få omtrent samme lukkertider som kan få med 55-250 IS.

 

Okkesom,lykke til med kjøpet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg har nå skaffet det, og er storfornøyd så langt!

Jeg var så ivrig etter å kjøpe det at jeg kjøpte det i butikken, selv om det var 400 kroner dyrere enn på nettet. Jeg klarte ikke vente. (Prisforskjellen hadde uansett ikke blitt så stor alt i alt, med tanke på hva det koster å sende det i posten.)

 

Som sagt; storfornøyd, og gleder meg til å finne noen objekter verdt å ta bilde av. :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...