Gå til innhold

[Løst]HD med vanlig HDMI kabel


yahord

Anbefalte innlegg

Hei hei.

Jeg har et lite problem.

Jeg har nemlig bare en vanlig HDMI kabel å koble xboxen min til TV'en, men jeg får ikke stilt inn oppløsningen på mer enn 480p - de andre valgene er grå. TV'en støtter 720p, så jeg ser ikke hvorfor jeg ikke kan stille på dette. Etter hva jeg har lest på andre sider, så burde det være mulig å bruke en vanlig HDMI (ikke xbox varianten) til å spille HD.

 

Noen tips om hva jeg kan gjøre?

 

God jul!

- Pål

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei hei.

Jeg har et lite problem.

Jeg har nemlig bare en vanlig HDMI kabel å koble xboxen min til TV'en, men jeg får ikke stilt inn oppløsningen på mer enn 480p - de andre valgene er grå. TV'en støtter 720p, så jeg ser ikke hvorfor jeg ikke kan stille på dette. Etter hva jeg har lest på andre sider, så burde det være mulig å bruke en vanlig HDMI (ikke xbox varianten) til å spille HD.

 

Noen tips om hva jeg kan gjøre?

 

God jul!

- Pål

Det finnes vel ingen "xbox variant" av en hdmi kabel? o_O

Lenke til kommentar
funker med en vanilg hdmi kabel. jeg bruker det. spiller på 1080i på min hd ready tv og 1080p på på foreldrene mine sin full hd. så det skal funke med en vanlig hdmi kabel. kan være noen instillinger på tven din du må justere.

 

Ja, men jeg tviler på det. Jeg har bare èn HDMI inngang, og den bruker jeg også til vanlig HD-tv som fungerer utmerket.

På tv-menyen står det i og for seg at panel res. er 1366x768, og det kan jeg ikke stille på.

Lenke til kommentar
Det finnes vel ingen "xbox variant" av en hdmi kabel? o_O

 

Joda, jeg tror det er denne

Den er jo naturligvis temmelig lik som den jeg har, så jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke kan stille inn på høyere enn 480p....

Er det noe annet jeg må stille inn på xboxen?

 

han tenkte antagelig på xbox1.

 

det er ikke flere innstillinger på xboxen, da må du antagelig sjekke tv menyen. Eventuellt kan du høre i et tv forum om andre har problem med samme tv. Har du prøvd komponentkabelen (bare for å teste?)

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet med min Tatung 32". HDMI fungerte fint til alt annet enn xbox 360, der jeg ikke fikk stilt oppløsningen høyere enn 480p. Antar at det er noe med signaleringen mellom TV og xbox som gjør at xboxen tror at TVen ikke støtter 720p. Er 99% sikkert på at det ikke har noe med HDMI kabelen å gjøre.

720p fungerer forøvrig utmerket med komponent kabel på min TV.

Lenke til kommentar
funker med en vanilg hdmi kabel. jeg bruker det. spiller på 1080i på min hd ready tv og 1080p på på foreldrene mine sin full hd.

Litt off topicnezz: Om oppløsningen på skjermen din er 1360x768 (som den gjerne er på de fleste skjermer) så er det anbefalt med 720p. Dette fordi 1080i ikke gjør noe annet enn å ta imot 1080p signaler for så å gjøre dem om til 720p.

Lenke til kommentar
funker med en vanilg hdmi kabel. jeg bruker det. spiller på 1080i på min hd ready tv og 1080p på på foreldrene mine sin full hd.

Litt off topicnezz: Om oppløsningen på skjermen din er 1360x768 (som den gjerne er på de fleste skjermer) så er det anbefalt med 720p. Dette fordi 1080i ikke gjør noe annet enn å ta imot 1080p signaler for så å gjøre dem om til 720p.

 

Hvis kilde matrealet er høyere enn 720p (det kan være spill eller Bluray) så lønner det seg å ha en høyere oppløsning på kilden enn panelets native oppløsning - ellers så vil det forsvinne oppløsning som du kan ha nytte av.

 

768p er en høyere oppløsning enn 720p.

 

Mange nyere HD Ready tver kan også ta i mot 1080p/24 og nyttegjøre seg dette. Men det beste er selvsagt å prøve seg frem. Ser du ingen forskjell så ville jeg valgt å ha avspiller/konsoll instillt på den høyste oppløsningen.

Lenke til kommentar
Om du har Tatung tv er det et vanlig problem å kun få 480p på HDMI, desverre.

Må bruke component for å få HD oppløsning.

ååå faen ass. Jeg HAR tatung! Får HD på komponent, men jeg har ikke den nå. Nå ble jeg trist ):

 

Finnes det mulige workarounds?

Endret av yahord
Lenke til kommentar
Om du har Tatung tv er det et vanlig problem å kun få 480p på HDMI, desverre.

Må bruke component for å få HD oppløsning.

ååå faen ass. Jeg HAR tatung! Får HD på komponent, men jeg har ikke den nå. Nå ble jeg trist ):

 

Finnes det mulige workarounds?

 

Sorry, men nei det gjør ikke det desverre.

Tatung ber deg sende tven inn på reperasjon, men dette er bekreftet ikke hjelper på problemet.

I verste fall om man er villig til å krangle litt og stå på krava er det på kanten til at man kan heve kjøpet.

Spillmaskiner er en veldig vesentlig del av hva HD skjermer brukes til, så kunne vært spennende å hørt om de godtok dette som retur grunn.

Lenke til kommentar
Om du har Tatung tv er det et vanlig problem å kun få 480p på HDMI, desverre.

Må bruke component for å få HD oppløsning.

ååå faen ass. Jeg HAR tatung! Får HD på komponent, men jeg har ikke den nå. Nå ble jeg trist ):

 

Finnes det mulige workarounds?

 

Sorry, men nei det gjør ikke det desverre.

Tatung ber deg sende tven inn på reperasjon, men dette er bekreftet ikke hjelper på problemet.

I verste fall om man er villig til å krangle litt og stå på krava er det på kanten til at man kan heve kjøpet.

Spillmaskiner er en veldig vesentlig del av hva HD skjermer brukes til, så kunne vært spennende å hørt om de godtok dette som retur grunn.

 

Hmmm godt poeng. Det tror jeg faktisk at jeg skal prøve på.

Tar en telefon ned til netshop etter helgen :whistle:

Lenke til kommentar

Hei. Er det en 32" Tatung MCHK du har? I så tilfelle kan du prøve dette: 1:1 pixelmapping tråd

 

Jeg har ikke prøvd ut dette selv. Men det ser ut til at Tatung har feil i EDID firmwaren. Som det står i tråden kan du modifisere den med Powerstrip og den filen som ligger i tråden.

 

Slik jeg har erfart firmware-oppdateringer er det en høyrisikosport. Garanti og reklamasjon gjelder som oftest ikke ved feilflashing av firmware.

 

Lykke til :)

 

ps: kan du holde oss oppdatert her om du beveger deg ut i utrygge farvann?

Endret av kehax
Lenke til kommentar
Hei. Er det en 32" Tatung MCHK du har? I så tilfelle kan du prøve dette: 1:1 pixelmapping tråd

 

Jeg har ikke prøvd ut dette selv. Men det ser ut til at Tatung har feil i EDID firmwaren. Som det står i tråden kan du modifisere den med Powerstrip og den filen som ligger i tråden.

 

Slik jeg har erfart firmware-oppdateringer er det en høyrisikosport. Garanti og reklamasjon gjelder som oftest ikke ved feilflashing av firmware.

 

Lykke til :)

 

ps: kan du holde oss oppdatert her om du beveger deg ut i utrygge farvann?

 

 

Hei. Tusen takk for tipset, men jeg tror jeg ringer til Netshop og kjefter over nyttår.

Hvis det ikke funker skal dere ikke se bort i fra at jeg tester litt andre metoder!

:)

- Pål

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...