Gå til innhold

Oppfordring i jula: Plukk opp telefonen!


L4r5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En person kan bety mye for deg selvom du bare har kontakt med personen et par ganger i året. Det kan likevel hende at du har fått med seg at personen er nødt til å feire jula alene for første gang fordi jobben "tvinger" personen til det. Det kan hende bestemor som er mange hundre kilometer unna nærmeste slekt sitter på et gamlehjem med et indre ønske om å får høre stemmen til noen hun virkelig kjenner.

Julen er en spesiell tid. Mange synes den er fin, men for mange bringer den også opp vonde minner.

 

Jeg sier ikke at du skal gå gjennom lista over alle på telefonlista di som du ikke pleier å snakke med, og plutselig ta kontakt. Men hvis du vet om en som kanskje sitter alene, eller som har en spesiell grunn til å ikke være så glad i jula, så skader det ingen å ta kontakt. Det kan være nok til å snu dagen til denne personen.

 

Jeg sier ikke at det er en dårlig ide. Men jeg sier heller ikke at det er en god ide. Men nå kjenner jeg faktisk ingen som er alene i julen og har aldri kjent noen heller. Så dermed setter jeg meg ikke inn i situasjonen. Jeg har riktig nok noen som er på sykehjemmet uten familie rundt seg, men da de lider av Alzheimer og ikke husker hvem jeg er ser jeg ikke helt grunnen til å ringe dem.

Lenke til kommentar

Egentlig, Mathias, så driter jeg en lang marsj i om du faktisk bryr deg om dem. Poenget er faktisk å få dem til å føle seg "ombrydd". Dette er snakk om et uselvisk tiltak. Ikke at du skal få deg til å føle deg bedre.

 

Jeg har forstått tanken bak. Jeg bare lurer på om det funke. Kan ikke si at jeg hadde blitt spesielt rørt av at en person ringte meg kun en gang i året ved mindre vi hadde en slags tradisjon på det. Uansett om det var snakk om jul, nyttår, påske eller hva det nå måtte være. Har du vært alene i julen noen gang? Har du noen erfaring?

Lenke til kommentar

Søstra mi kom hjem fra nattevakt idag. Hun var svært berørt av kollegaen sin. Hennes eneste nære var en datter som var bortreist til utlandet et sted. Hun var helt alene hjemme, og hadde avtalt å få til en skype-samtale bare for å få hørt og sett _noen_ hun kjente i løpet av jula.

Programmet fungerte ikke som det skulle, så hun fikk ikke til å oppnå noen kontakt. Hun kom senere på jobben, og knakk fullstendig sammen da de begynte å komme i prat om jula. Hun sa hun hadde ønsket hun kom på jobb litt tidligere, slik at hun slapp å være alene på jobben.

 

Tenk om noen hadde visst om dette. Tenk om en kollega hadde brydd seg, og bare tatt en samtale. Hvor mye tror du ikke det hadde betydd for henne?

 

Følelsene blir mer forsterket når jula kommer. Det er mange som har det sånn. Du er kanskje ikke direkte kjent med noen som har det sånn, jeg vet om noen. Det at du ikke er i en sånn situasjon, eller er i stand til å sette deg inn i andre som er i en slik situasjon, gjør at kanskje budskapet for denne tråden blir litt fjern for deg. Men det betyr ikke at dette ikke er et reelt problem...

Lenke til kommentar

Vel, ja. Det betyr selvfølgelig mye for den andre parten, selvom det ikke betyr noe for deg.

 

Men mye av poenget her: Det kan hende du har kontakt med personen en gang i uken også, for den saks skyld. Det har ikke noe med saken å gjøre. Poenget er at det kan hende personen har spesielle grunner som gjør at akkurat juleaften er spesielt tung, og at personen føler seg ensom akkurat på juleaften. Det er slike ting vi prøver å oppfordre til å legge merke til, og gjøre en forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...