Gå til innhold

Føres Nikon 17-35mm f/2.8 lengre?


Anbefalte innlegg

Da lurer jeg veldig på hvor du får tak i nytt AIS 50mm f/1.2 til lavere pris.

 

Ebay

Refererte til butikker i Norge. Kjøper aldri nye Nikon objektiver uten at de har gått gjennom Nikon Norge - for meg er ekstraordinær service verdt 1000+ mer. Somregel etter å ha betalt frakt/mva/toll -og mva spedifsjonsgebyrer/valutakurs ender man ikke fryktelig langt unna nypris i Norge uansett.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da lurer jeg veldig på hvor du får tak i nytt AIS 50mm f/1.2 til lavere pris.

 

Ebay

Refererte til butikker i Norge. Kjøper aldri nye Nikon objektiver uten at de har gått gjennom Nikon Norge - for meg er ekstraordinær service verdt 1000+ mer. Somregel etter å ha betalt frakt/mva/toll -og mva spedifsjonsgebyrer/valutakurs ender man ikke fryktelig langt unna nypris i Norge uansett.

 

517,89 * 6,691 + 25% = ca 4331,25

 

Nekter å tro at man betaler ca 3500 i frakt.

Lenke til kommentar
Da lurer jeg veldig på hvor du får tak i nytt AIS 50mm f/1.2 til lavere pris.

 

Ebay

Refererte til butikker i Norge. Kjøper aldri nye Nikon objektiver uten at de har gått gjennom Nikon Norge - for meg er ekstraordinær service verdt 1000+ mer. Somregel etter å ha betalt frakt/mva/toll -og mva spedifsjonsgebyrer/valutakurs ender man ikke fryktelig langt unna nypris i Norge uansett.

 

517,89 * 6,691 + 25% = ca 4331,25

 

Nekter å tro at man betaler ca 3500 i frakt.

Helt garantert ikke, men du får aldri den kursen (banker skal tjene penger). For eget vedkommende har pris for et slik objekiv liten betydning, det er servicemulighetene etterpå som gjør at jeg slipper å sitte uten objektiv i 6 måneder om noe ikke fungerer som det skal.'

 

Edit:

Også av betydning at forsikringsselskap lager livet ganske mye vanskeligere når det gjelder forsikring av importerte objektiver.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Når det gjelder slike objektiver er det bare å kjøpe fra Ebay. Veldig sikkert betaling, og de fleste er svært imøtekommende om det skulle være noe.

 

Alt slikt har jeg sett billigst på ebay.

 

Edit: Legger til at frakt er oppgitt (som regel veldig billig, type 30 dollar), du har sporing, forsikring og moms kan ofte droppes (hvis man tar kontakt med selger)..

 

Kursen er det paypal som har kontrol på, veldig gunstig å handle nå.

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar
Når det gjelder slike objektiver er det bare å kjøpe fra Ebay. Veldig sikkert betaling, og de fleste er svært imøtekommende om det skulle være noe.

 

Alt slikt har jeg sett billigst på ebay.

Ingen tvil om det, men for egen del ønsker jeg å kjøpe alt av optikk (utenom filter) og kamerahus i Norge. Da dette har vist seg erfaringsmessig å være ekstremt fordelaktig i det lange løp. Kall det personlig preferanse, så får andre gjøre som de selv ønsker :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Tilbake til opprinnelig tema, 17-35mm f/2.8. Går jo rykter i Nikon-land om en mkII utgave av dette objektivet, men har uansett rykter valgt å slå til på versjonen fra 1999. Så får jeg beholde eller selge om ny og bedre utgave dukker opp. Hatt det i bestilling siden januar.

Lenke til kommentar
Tilbake til opprinnelig tema, 17-35mm f/2.8. Går jo rykter i Nikon-land om en mkII utgave av dette objektivet, men har uansett rykter valgt å slå til på versjonen fra 1999. Så får jeg beholde eller selge om ny og bedre utgave dukker opp. Hatt det i bestilling siden januar.

 

Det var ett til salgs på fotosidan.se nylig også, kan lønne seg med tanke på kursforskjellen.

Lenke til kommentar
Håper det kommer en mkII..

Jeg føler jeg har mye mere behov for 11mm i tele-enden enn de 3mm i vidvinkel-enden.

 

Men den er jo ikke akkurat dårlig den som nettopp gikk ut av produsjon heller da.

AF-S 17-35mm f/2.8 ser ekstremt lovende ut så langt, skal gjøre en skikkelig test av oppløsning og skarphet til helgen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Håper det kommer en mkII..

Jeg føler jeg har mye mere behov for 11mm i tele-enden enn de 3mm i vidvinkel-enden.

 

Men den er jo ikke akkurat dårlig den som nettopp gikk ut av produsjon heller da.

AF-S 17-35mm f/2.8 ser ekstremt lovende ut så langt, skal gjøre en skikkelig test av oppløsning og skarphet til helgen.

 

Nysgjerrig på resultatet av testinga di, jeg. Har du noe å fortelle? (Bortsett fra at fargegjengivelsen er veldig god da.. det var den iallfall på eksemplaret jeg hadde.)

Lenke til kommentar
Håper det kommer en mkII..

Jeg føler jeg har mye mere behov for 11mm i tele-enden enn de 3mm i vidvinkel-enden.

 

Men den er jo ikke akkurat dårlig den som nettopp gikk ut av produsjon heller da.

AF-S 17-35mm f/2.8 ser ekstremt lovende ut så langt, skal gjøre en skikkelig test av oppløsning og skarphet til helgen.

 

Nysgjerrig på resultatet av testinga di, jeg. Har du noe å fortelle? (Bortsett fra at fargegjengivelsen er veldig god da.. det var den iallfall på eksemplaret jeg hadde.)

Skjedd litt for mye i det siste til at jeg har fått gjort dette skikkelig, men har kjørt en liten runde og konkludert med at senteroppløsningen er på nivå med 24-70mm selv på f/2.8. Hjørnene på 17mm f/2.8 er fortsatt veldig bra, men oppløsningen er ikke eksepsjonell her (i den virkelige verden ikke noe problem på D3, muligens på D3x?). Alt i alt kan jeg ikke se noe problem med oppløsningen - hjørnene på full vidvinkel og f/2.8 er helt naturlig ikke like bare som senter - men merk at oppløsningen i senter er ekstrem (i positiv retning).

 

I området 24-28mm er 17-35 f/2.8 objektivet langt bedre enn 24-70 f/2.8. "Svakhet" i oppløsning på full åpning er borte f.o.m. ca 20mm, blender man ned et trinn eller 2 er jeg sikker på at oppløsning i hjørnene (ekstrem) fra 17-20mm også vil tilfredstille kravene til sensoren i D3x (ikke testet, bare spekulerer).

 

Edit:

Forøvrig bør ikke 24-70 f/2.8 (eller 14-24 f/2.8) og 17-35 f/2.8 sammenlignes, siden disse objektivene har fullstendig forskjellig bruksområde. Regner med at Nikon innser dette og lanserer en oppgradert utgave av 17-35 etter hvert.

 

Lab-målinger sier at 24-70 sin senter oppløsning er noe bedre enn 17-35, men tviler på at noen vil merke noe til differansen i den virkelige verden.

 

NB! x antall månder venting og 13.000 NOK... 17-35 f/2.8 er verdt det ;) Løp og kjøp om du får tak i.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
.....

I området 24-28mm er 17-35 f/2.8 objektivet langt bedre enn 24-70 f/2.8. "Svakhet" i oppløsning på full åpning er borte f.o.m. ca 20mm, blender man ned et trinn eller 2 er jeg sikker på at oppløsning i hjørnene (ekstrem) fra 17-20mm også vil tilfredstille kravene til sensoren i D3x (ikke testet, bare spekulerer).

 

Edit:

Forøvrig bør ikke 24-70 f/2.8 (eller 14-24 f/2.8) og 17-35 f/2.8 sammenlignes, siden disse objektivene har fullstendig forskjellig bruksområde. Regner med at Nikon innser dette og lanserer en oppgradert utgave av 17-35 etter hvert.

 

Lab-målinger sier at 24-70 sin senter oppløsning er noe bedre enn 17-35, men tviler på at noen vil merke noe til differansen i den virkelige verden.

 

Interessant! Bjørn Rørslett har jo nedrata den litegrann på D3@17mm pga hjørnene. Han har ikke kommet med vurderinger på D3X ennå, men det vil nok gå i samme retning. Etter hvert er det vel lov å håpe på en ny versjon som har hjørneytelse mer som 14-24, men sida Nikon ikke engang har oppdatert storselgeren 70-200, kan det vel ta sin tid. Det virker på meg som om dette objektivet går veldig bra sammen med D3/D700. Og i området omkring 24mm er det nok det beste zoom-alternativet fortsatt?

 

Når det gjelder tilgjengelighet, så produserer vel Nikon slike modeller batchvis, og er ekstremt varsomme i forhold til lageroppbygging i kristetider. Det er forhandlerne også, så dårlig tilgjengelighet trenger vel ikke bety at modellen snart skal ut.

Lenke til kommentar
.....

I området 24-28mm er 17-35 f/2.8 objektivet langt bedre enn 24-70 f/2.8. "Svakhet" i oppløsning på full åpning er borte f.o.m. ca 20mm, blender man ned et trinn eller 2 er jeg sikker på at oppløsning i hjørnene (ekstrem) fra 17-20mm også vil tilfredstille kravene til sensoren i D3x (ikke testet, bare spekulerer).

 

Edit:

Forøvrig bør ikke 24-70 f/2.8 (eller 14-24 f/2.8) og 17-35 f/2.8 sammenlignes, siden disse objektivene har fullstendig forskjellig bruksområde. Regner med at Nikon innser dette og lanserer en oppgradert utgave av 17-35 etter hvert.

 

Lab-målinger sier at 24-70 sin senter oppløsning er noe bedre enn 17-35, men tviler på at noen vil merke noe til differansen i den virkelige verden.

 

Interessant! Bjørn Rørslett har jo nedrata den litegrann på D3@17mm pga hjørnene. Han har ikke kommet med vurderinger på D3X ennå, men det vil nok gå i samme retning. Etter hvert er det vel lov å håpe på en ny versjon som har hjørneytelse mer som 14-24, men sida Nikon ikke engang har oppdatert storselgeren 70-200, kan det vel ta sin tid. Det virker på meg som om dette objektivet går veldig bra sammen med D3/D700. Og i området omkring 24mm er det nok det beste zoom-alternativet fortsatt?

 

Når det gjelder tilgjengelighet, så produserer vel Nikon slike modeller batchvis, og er ekstremt varsomme i forhold til lageroppbygging i kristetider. Det er forhandlerne også, så dårlig tilgjengelighet trenger vel ikke bety at modellen snart skal ut.

Nikon Norge har bekreftet at objektivet er tatt ut av produksjon og at de har fått info om at det heller aldri vil bli laget flere. Så tror vi kan bekrefte at om man vil ha det nytt er eneste mulighet eventuelle objektiver som står i et mørkt hjørne på et lager hos noen i Nikon's distribusjonskanaler.

Lenke til kommentar
Nikon Norge har bekreftet at objektivet er tatt ut av produksjon og at de har fått info om at det heller aldri vil bli laget flere. Så tror vi kan bekrefte at om man vil ha det nytt er eneste mulighet eventuelle objektiver som står i et mørkt hjørne på et lager hos noen i Nikon's distribusjonskanaler.

Må vel tro på dem da. Trodde ikke det var sånn, sida Nikon fortsatt har det i lineup'en sin, og f.eks B&H har både USA ($1770) og Imported ($1570) In Stock.

 

<spekulasjon>

En oppdatert G-versjon er på vei, lanseres sammen med "D400" og "D750X" på ettersommeren.

</spekulasjon>

Lenke til kommentar
<spekulasjon>

En oppdatert G-versjon er på vei, lanseres sammen med "D400" og "D750X" på ettersommeren.

</spekulasjon>

Hørt noen slike rykter jeg også relatert ny utgave av 17-35 f/2.8, den vil nok komme - men blir nok en del år til. En rekke objektiver som bør lanseres først, tror det forøvrig vil være smart å sparke ut ny utgave av 70-200mm f/2.8 VR og kanskje 70-200 f/4 VR + 300mm f/4 VR først. Savner også 100-400 av samme kaliber som Canon har. Lyssterke/raske objektiv er stas, men utrolig stress å bære rundt på f.eks 300mm f/2.8.

Lenke til kommentar
Jeg tviler på at Nikon slutter å produsere 17-35mm f2.8-objektivet. Ettersom det faktisk tar filter fyller det en rolle som 14-24mm-linsa ikke gjør.

Bare forholder meg til hva Nikon Norge informerer om. Nikon Belgia og Frankrike har sagt det samme. Den er også fjernet fra prislistene rundtomkring. Både FotoVideo og Interfoto sier det samme.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...