Gå til innhold

Artefakter og crash 4870. Feil på SK eller RAM. Oppdatert med MemTest og RAMfeil


Eirik2

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg spiller Flight Simulator X, og har nå opplevd flere stygge crash der jeg får artefakter og hakkende lyd samtidig som maskinen fryser 100 % og blir ikke-responsiv. Tvungen restart nødvendig. Bilde av artefakter vedlagt.

Jeg har fått tips om at feilen kan ligge i skjermkort eller RAM. Er det noen som har noe å tilføye, eventuelt tips om hvordan jeg skal angripe dette videre?

 

MemTest fungerer ikke for Vista, ellers skulle jeg testet det.

 

Hardware/Software:

HK:Asus P5E WS PRO, X38, Socket-775, DDR2

CPU:Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz

RAM:Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB (x2=8GB)

OS-disc: WD VelociRaptor 300GB SATA 3,5"

GPU: Sapphire Radeon HD 4870 512MB GDDR5,PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP

OS:Microsoft Windows Vista Ultimate 64bit Norwegian SP1,OEM,DVD,

 

Makinen er mare noen få måneder gammel, og skjermkortet (eller andre komponenter) har ikke blitt overklokket. På idle (her og nå) ligger skjermkortaktivitet på 0 %, vifte på 23 % og temperatur på 69 grader.

 

FSX DeLuxe siste oppdateringer.

Addons: UTX-Europe, GEX US/C, FSGX, CLS Airbus 340.

Oppdaterte til Catalyst 8.12 i går. Problemene fortsatte etter oppdatering.

 

Supert om noen har noe å bidra med!!

 

Mvh,

Eirik

post-61838-1230035417_thumb.jpg

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sapphire Radeon 4870 <- det sier seg selv.

 

Det er enormt mye trøbbel med det kortet, og det har Sapphire fått høre.

En kamerat av meg kjøpte helt ny PC med 2x Sapphire 4870, begge måtte i retur fordi de ikke virket.

 

Vert og merke at dette var kun med X** brikkesett, funket greit i min med P35.

Men det var heller ikke hovedkortet hans, fordi mitt 8800GTS funket i hans samt et annet 9600GT. Så enten er det bare uflaks eller så er det kompabilitetsproblem mellom S.R 4870 og X** brikkesett

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har nå kjørt MemTest fra UBCD 5.0 beta 8.

 

Fra tidligere memtester har jeg vært vant med at det kommer opp røde linjer når det er noe galt. Denne gangen kom imidlertid noen andre beskjeder opp, samtidig som skjermbildet fryste og memtest ble ikke-responsiv (responderte ikke på ESC)

Spørsmålet er altså: Hva forteller teksten meg? At minneprikken i slot 0 har en feil?

 

Mvh,

Eirik

post-61838-1231973850_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er akkurat samme feil som jeg fikk med mitt Sapphire HD 4870 kort. Jeg flashet BIOS på kortet og etter det har jeg ikke hatt problemer. Bare husk at blir ikke flashingen gjort rett, sitter du med et dødt kort.

 

Her har du link til ny BIOS.

 

http://www.sapphiretech.com/at/support/drivers.php

 

Velg VGA>Sapphire HD 4800 series>Sapphire HD 4870 512MB GDDR5 PCI-E og du kan laste ned ny BIOS.

 

Virker ikke flashingen, se posten min i "HD4870 død etter flash" hvordan det kan fikses.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Ikke et uvanleig det her. Med en gang jeg så tråden tenkte jeg Sapphire HD4870 med en gang. Du har fått et fra den dårlige batchen, samme har jeg, men en flashing fra den BIOSen fra Sapphire sine sider blir det helt borte. Ikke for å være gretten, men med et lite søk hadde du funnet flere tråder ang dette;)

Lenke til kommentar
Ikke for å være gretten, men med et lite søk hadde du funnet flere tråder ang dette;)

 

Joda, i ettertid har jeg funnet noen poster om dette. Men som du skjønner har jeg også vært usikker på om kanskje RAM er problemet. Denne mistanken er nå betydelig styrket etter en memtest-runde i går. Se innlegg lenger over for memtest kjørt på alle brikker samtidig. Ved kjøring av brikkene en og en (vedlagt bilde i dette innlegget) fant jeg nå ut at den ene feiler stygt i test 8. Dette er forøvrig den brikken som satt i slot 2 (av 0-3)..... Så en kan spørre seg om man skal stole blindt på det memtest sier ved fellestest av brikker (sa da slot 0).

 

Jeg har ikke hatt tid enda til å stressteste skjermkortet etter at den feilende RAM-brikken ble fjernet.

Noen som har en idé om hva som er hovedproblemet her? Kan det være feil på BÅDE RAM og skjermkort, eller kan RAM ha gjort alt?

 

Skal ta meg en flytur med FSX på harde instillinger i kveld, så skal vi se om noe feiler.

 

Takk også for BIOS-info! Jeg har imidlertid fått returmulighet på dette kortet. Om det viser seg å ikke bare være RAM, tror jeg derfor jeg benytter meg av denne muligheten. Må i evt flashe i samråd med selger.

 

Mvh,

Eirik

post-61838-1233033744_thumb.jpg

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå fått beskjed om at Komplett ikke finner feil på kortet. Kommer til å gå ganske vitenskapelig til verks på dette kortet når jeg får det tilbake. Etter en del testing kommer jeg til å kjøre flash av BIOS som beskrevet over. Hvis dette ikke virker, hva er mest sannsynlige komponent som gir problemene? Hovedkort?

 

Mvh

Eirik

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har fått 3DMark 06-testresultatene fra Komplett. Selve testresultatene er kanskje ikke så viktige, annet enn at de ikke så noe unormalt.

 

Har nå kjørt en test med 3DMark Vantage.

Litt uventet får heller ikke jeg noen krasj, hverken på performance eller high (max med mitt system).

Legger ved testresultater.

 

Er det noen som har erfaring med tolkning av disse resultatene, ser det OK ut?

 

Neste step er BIOS-flash

 

Mvh

Eirik

post-61838-1235337849_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...