Gå til innhold

Lære programmering: Hvor begynner man?


Anbefalte innlegg

Dersom du har lyst til å prøve noe annerledes kan du går for en lisp-dialekt. F.eks. scheme.

 

Boken SICP som bruker scheme ligger gratis på internett her: http://mitpress.mit.edu/sicp/full-text/book/book.html

 

Forelesningene med Abelson og Sussman (forfatterene av SICP) følger boken, og ligger her:

http://groups.csail.mit.edu/mac/classes/6....ssman-lectures/

 

Dersom du bestemmer deg for å se foredragene så kan du glede deg til forelesning 7a.(ingen snik-titting!), hvor sussman kler seg ut som en trollman etter å ha skrevet et kult program. :p En ting du burde passe litt på, er å bare se forelesningene, ettersom de går fort fram, og det er forventet at man jobber med boken mellom.

 

edit: For å skrive scheme så kan du installere DrScheme som burde ligge i de fleste pakkebrønner på linux, og finnes til windows også tror jeg. I DrScheme kan du skrive og kjøre programmene dine.

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og hva mener du med avtaler om å porte? Hvis et selskap skriver programvare har de jo selvfølgelig lov til å porte det til hvilken plattform de vil..

 

Hørt om lisenser? Vis jeg lisensierer et språk, derreter lisensierer det til en kompiler og stenger kildekoden og låser det til en platform har jeg ganske sikkert låst den, ja?

Lenke til kommentar
Og hva mener du med avtaler om å porte? Hvis et selskap skriver programvare har de jo selvfølgelig lov til å porte det til hvilken plattform de vil..

 

Hørt om lisenser? Vis jeg lisensierer et språk, derreter lisensierer det til en kompiler og stenger kildekoden og låser det til en platform har jeg ganske sikkert låst den, ja?

Har jeg hørt om lisenser? Ja, selvfølgelig har jeg det, men hva har det med saken å gjøre?

 

Hvor mange store språk er det som er spesifikke til en kompilator og platform? C++? Nei. Java? Nei. C#? Nei. C? Nei. Perl? Nei. Ruby? Nei. Python? Nei. Lisp? Nei.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Går iallefall an å installere python-doc pakken (debian) også åpne file:///usr/share/doc/python-doc/html/index.html i en nettleser. Da får man en tutorial og litt forskjellig man kan leke seg med. Det finnes også mange bøker som passer for nybegynnere slik at lærekurven passer ens nivå bedre.

Lenke til kommentar

Det er kanskje ikke så viktig nøyaktig hva man starter med, men heller det at man kommer litt inn i tankegangen på programmering.

 

Hva med rett og slett å begynne med java? Kan sikkert diskuteres hva man får mest bruk for senere, men java er et godt valg du garantert ikke sløser tid på å lære. Kan lage det meste til de fleste plattformer og er greit å lære.

Lenke til kommentar
Det er kanskje ikke så viktig nøyaktig hva man starter med, men heller det at man kommer litt inn i tankegangen på programmering.
Veldig enig. Men det betyr ikke at man bare bør hoppe på hva som helst av språk. Det finnes bedre og dårligere valg.

 

Hva med rett og slett å begynne med java? Kan sikkert diskuteres hva man får mest bruk for senere, men java er et godt valg du garantert ikke sløser tid på å lære. Kan lage det meste til de fleste plattformer og er greit å lære.

Hva med at han rett og slett ikke starter med Java? Med mindre du skal utvikle enterprise-løsninger i hetrogene miljøer så finnes det bedre språk/verktøy til praktisk talt alle typer applikasjoner. Og jeg har ikke inntrykk av at det er det trådstarter er mest interessert i, ihvertfall ikke i første omgang. :)

Jeg vil anbefale Python. Enkelt, elegant, fleksibelt og kraftig.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...