Gå til innhold

Lukkede øyne ved blitz (Sony DSLR-A300)


Anbefalte innlegg

Var og anskaffet et nytt kamera for å forevige julen (førjulspresang om du vil). Sto mellom Canon EOS 450D og Sony DSLR-A300. Endte opp med Sonyen delvis på grunn av tilt-bar lcd skjerm, bedre zoom på medfølgende linse og at den hadde innebygget bildestabilisator. Det er mitt første speilrefekskamera så jeg trenger nok all den hjelpen jeg kan få av automatikken.

 

Etter å ha stirret på laderen i et par timer kunne jeg endelig få prøvet det nye kamera. Men til min skuffelse ble nesten samtlige av bildene av ungene med lukkede øyne. Den har en slags pre-blitz funksjon (for AF?) som gjør at ungene blunker, så når den virkelige blitzen slår til og bildet tas har de øynene igjen.

 

Noen tips til hvordan løse det problemet? Ser det er mye man kan stille på, men er litt grønn på foto.

 

Har 30 dages returrett på produktet og vurderer om Canon kanskje hadde vært et bedre kjøp alikevel...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er at du har antirøde øyne funksjonen på, trykk på menu-knappen og bla deg frem til den funksjonen og slå den av hvis du ikke vil ha den på.

 

Dette er en funksjon som er på alle nye kameraer uavhehgig av merke. Så det er bare å endre innstillinger, hvis du heller vil ha røde øyne enn lukkede øyne ;)

Lenke til kommentar
Det er at du har antirøde øyne funksjonen på, trykk på menu-knappen og bla deg frem til den funksjonen og slå den av hvis du ikke vil ha den på.

 

Nei, antirødøyne funksjonen er ikke på. Når den er på kommer en serie av små korte blink. Dette er noe annet, mistenker det er i stedet for det "røde" lyset andre kamera bruker for å hjelpe autofokus når det er mørkt. Det er nesten som et vanlig blitz blink som kommer kort tid før det igjen blinker og bildet blir tatt.

Lenke til kommentar

Dette burde Karabin kunne :tease:

 

Det du kan gjøre er og sette blitsen/kameraet på secondcurtain sync.

Da er kameraet allerede i ekponeringsmodus før blitsen setter inn,pluss at personene har fått opp øynene igjen før blitsen blinker.

 

Et annet problem du har med kameraet ditt er at avstanden mellom sensor og blitsen er forholdsvis kort,så problemer med røde øyner blir vanskelig og unngå.

 

Vil anbefale deg og kjøpe en ekstern blits så du kan rette lyset i taket,ved og gjøre det får du mange fordeler "mykere skyggeoverganger,ikke rødeøyner,bedre eksponering av bakgrunn,klarere farger etc.

 

Edit:ved bruk av ekstern blits så er behovet for preflash unødvendig,da blitsen tar seg av lys/fokusmålinger.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det problemet kommer du ikke utenom ved bruk av TTL-blitsmåling. For å vite hvor mye lys som trengs for at motivet skal bli opplyst, blinker kameraet først en gang (det du ser i søkeren), deretter kommer det blinket som opplyser motivet når sensoren eksponeres (som du ikke ser, fordi speilet er oppe).

 

For å unngå dette problemet må du enten "tvinge" personen til å holde øynene åpne, eller benytte en ekstern blits med autoinnstilling, evt. i manuell modus.

 

(Det er for øvrig riktig at funksjonen som forhindrer røde øyne også kan bidra til blunking eller "late" øyne på bilder. :) )

Lenke til kommentar

Hei

paaland

Problemet kan være at dine foto-objekter er veldig raske :D

 

Minolta dslr'ene og a100 var plaget av lazy eye fenomenet. Tiden fra preflash til full fyr var for lang, mer enn 100 mS. En tid på ca 80 mS skal dekke 90-95 prosent av oss og det ble innført fra og med a200. Du tar nok bilder av 5 prosenten :!:

 

Nå er jeg sonyfan så å bytte kamera er det siste jeg anbefaler. Du finner ingen uten en eller annen svak side. Søk på dpreview (sony dsrl) eller dyxum.com, etter "lazy eyes" så kommer det opp flust med tråder. Der finner du kanskje løsningen?

 

mvh

fiple

Lenke til kommentar

Dersom trådstarter har rett (ikke usannsynlig), og det er den idiotiske praksisen de fleste produsentene har med å bruke blitsen som AF-assist som forårsaker problemet, så er "løsningen" å slå av AF-assist.

 

At det er TTL-preflash som er problemet finner jeg lite trolig.

 

Om du kjøper en ekstern blits (uansett en god idé), så kjøp en med egen AF-assist lampe.

 

Det er minst én produsent der ute som klarer å putte AF-lampe i selv sine billigste hus - jeg fatter ikke hvorfor ikke alle klarer det.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Løsningen er å sette AF-lys i menu til av isteden for auto + slå av rød øyne, da får du ett blink som du etterlyser.

 

Takk for mange gode svar. Sony bruker nok blitzen til AF-lys på A300 ja. Slo AF-assist fra auto til off så ble det ene blinket borte. Kan fortsatt velge anti-rød øyne for da kommer det flere små blink og timinga der gjorde iallfall at mine unger hadde øynene oppe :)

 

Har så vidt testa med ulike blitz modus (slow og rear) som også gjorde noe med timinga i forhold til når blenderen åpnes. Så nå får jeg tatt bilder med øyne åpne.

 

Igjen takk for mange tips.

Lenke til kommentar

Flott du fant utav det, selv sliter jeg med en sønn som er blant fem prosentene...

 

Jeg vil gi deg et lite tips som ny A300 bruker.

 

Dersom du ikke har noen problemer med å lese engelsk vil jeg anbefale deg å kjøpe Gary Friedman bok om A300 og A350.

Den kan kjøpes som e-bok $20, i svart-hvit $50 og farge $150.

 

Eksempelsider finner du her.

 

Selv kjøpte jeg i sin tid tilsvarende bok til Minolta 5D/7D, og den eneste feilen med boka var at jeg var altfor sen med å kjøpe den.

Lenke til kommentar
Flott du fant utav det, selv sliter jeg med en sønn som er blant fem prosentene...

 

Jeg vil gi deg et lite tips som ny A300 bruker.

 

Dersom du ikke har noen problemer med å lese engelsk vil jeg anbefale deg å kjøpe Gary Friedman bok om A300 og A350.

Den kan kjøpes som e-bok $20, i svart-hvit $50 og farge $150.

 

Eksempelsider finner du her.

 

Selv kjøpte jeg i sin tid tilsvarende bok til Minolta 5D/7D, og den eneste feilen med boka var at jeg var altfor sen med å kjøpe den.

 

Takk for tipset, kjøpte ebok utgaven da det trykte var noget dyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...