Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Angrere på at jeg ikke fokuserte på å vokse høyere før


Faktum1

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Gutt på snart 20 år her. Jeg er 183cm noe jeg har vært siden jeg var 17 år (tror jeg). Vet at 183cm er over gjenomsnittet, men faen føler at jeg kunne vokst meg enda høyere. Selvom jeg ser høyere ut da, tror jeg ser ut som jeg er 186cm..Pga har lest en del rundt på nettet hvor det står at hvis man drikker mye melk og sover mye etc. Høsten når jeg 17 så flyttet jeg til utlandet for å gå på skole der. Familien jeg bodde hos der hadde ikke så mye bra mat og jeg fikk heller ikke sovet så mye der. Tenker innmari mye på at jeg kunne drikket mer melk fra jeg var 14 år også kanskje jeg kunne ha vært 190cm nå. Under hele oppveksten min har jeg fått bra mat hjemme, men jeg føler at jeg burde spist enda mer. Jeg var blant de minste i klassa fram til 10 ende klasse hvor jeg skøyt i været. Sommeren når jeg var 17 skøyt jeg enda mer i været pga jeg spiste utrolig bra fordi jeg trente vekter. Har trent vekter av og på siden sluttet av 16 års alderen. Vektløftinga gjorde at jeg fikk bedre kosthold, men jeg tror at det kansje stangnerte veksten min litt også...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

altså.... du kan ikke bli høyere en hva din biologi bestemmer, hvis alle kunne vokst seg høyere ved å drikke melk hadde vil vi hat mennesker som er 3 meter høy.

 

det er i puberteten vi gutter vokser på dem meste, og det er først og fremst umulig å vokse mer med mindre du retter opp ryggraden, tar en operasjon ved å forlenge beina dine og bruker høye sko.

Lenke til kommentar

Så et program med en kineser som flytta til Norge sammen med foreldrene sine. Så dro han tilbake for å besøke alle slektningene sine og han var sikkert 20-30 cm høyere enn alle sammen. Slektningene hadde nesten bare spist ris og typisk kinesisk mat.

 

Vet ikke om man kan tolke så mye ut av kun en person, men underlig var det ihvertfall.

Endret av okjatakk
Lenke til kommentar

Joda, man kan påvirke høyden sin litt :) 90% av høyde er generelt sett genetisk mens resten kommer av mange andre påvirkninger. Ting som kan påvirke høyde:

 

Morens alder når hun blir gravid

Morens helse mens hun er gravid

Ernæring

Trening

Generell helse

søvnmønstre

klima

forurensing/giftstoffer

humør/psykisk helse

Lenke til kommentar

Jeg var under middels lav og veldig tynn hele barndommen. Dette tror jeg var en blanding av elendig kosthold og gener. jeg var veldig aktiv, men spiste ofte bare 2 ganger om dagen. De fleste i slekta mi er under 180, så alt lå til rette for at jeg skulle bli lav selv.

 

I rundt 15 års alderen var jeg lei av å se ut som en krigsfange, og la om kostholdet. Jeg begynte å spise hver tredje time, og måltidene bestod som oftest av tunfisk, egg, havregrøt, pasta osv. Den første uka med dette kostholdet gikk jeg fra å veie 52-53kg til 59kg. Jeg hadde såvidt kommet i puberteten før dette, men nå skøt høyden i været.

Jeg gikk fra å være rundt 166 til å være 189 nå idag, og jeg vokser fortsatt. Tviler sterkt på at jeg hadde vokst så mye uten det gode kostholdet. Som sagt har jeg heller ikke noen høye i slekta, så tror ikke det var genene som gjorde det.

 

Utifra dette tror jeg kostholdet pårvirker høyden under puberteten.

Lenke til kommentar
Jeg var under middels lav og veldig tynn hele barndommen. Dette tror jeg var en blanding av elendig kosthold og gener. jeg var veldig aktiv, men spiste ofte bare 2 ganger om dagen. De fleste i slekta mi er under 180, så alt lå til rette for at jeg skulle bli lav selv.

 

I rundt 15 års alderen var jeg lei av å se ut som en krigsfange, og la om kostholdet. Jeg begynte å spise hver tredje time, og måltidene bestod som oftest av tunfisk, egg, havregrøt, pasta osv. Den første uka med dette kostholdet gikk jeg fra å veie 52-53kg til 59kg. Jeg hadde såvidt kommet i puberteten før dette, men nå skøt høyden i været.

Jeg gikk fra å være rundt 166 til å være 189 nå idag, og jeg vokser fortsatt. Tviler sterkt på at jeg hadde vokst så mye uten det gode kostholdet. Som sagt har jeg heller ikke noen høye i slekta, så tror ikke det var genene som gjorde det.

 

Utifra dette tror jeg kostholdet pårvirker høyden under puberteten.

 

Smart gjort av deg det Davenci. Faen er akkurat det jeg skulle gjort, angrer så sinnsykt på det nå. 189cm må jo være drømmehøyden. Tror man vokser til man før man får skjegg på hele haka, har du fått det enda?

Endret av Faktum1
Lenke til kommentar

Ole marius: Kostholdet gjør nok det. Hvis man f.eks er underærnert så får ikke kroppen de næringsstoffene kroppen bruker for å vokse. Igjen, så teller slike ting bare for 10% av høyden mens de andre 90% er bare gener. Så er ikke en stor effekt av kosthold, men er en viss effekt. Det er en generell sammenheng i verden mellom levestandard og høyde, og spesielt levestandardøkning og høydeøkning.

Lenke til kommentar

Hva med at du slutter å tenke på "hva om...", slikt ødelegger deg ganske raskt.

 

189cm må jo være drømmehøyden.

Faktisk ikke, det finnes høye folk som ønsker å være lavere, skjønner ikke hvorfor du er så fokusert på høyden, du er ikke unormal høy eller lav. Hvis du ikke slutter så ender du bare opp som han andre fyren på forumet som har selvmordstanker fordi han er litt lav, helt tåpelig.

Lenke til kommentar
Hva med at du slutter å tenke på "hva om...", slikt ødelegger deg ganske raskt.

 

189cm må jo være drømmehøyden.

Faktisk ikke, det finnes høye folk som ønsker å være lavere, skjønner ikke hvorfor du er så fokusert på høyden, du er ikke unormal høy eller lav. Hvis du ikke slutter så ender du bare opp som han andre fyren på forumet som har selvmordstanker fordi han er litt lav, helt tåpelig.

 

Ja jeg veit. Egentlig kommer det ingenting positivt ut av å tenke sånn...

Lenke til kommentar

Kostholdet påvirker høyden veldig, men i Norge så skal det mye til for at du ikke skal få et variert nok kosthold. Det er mulig å ta igjen den "tapte veksten" hvis du har et år med dårlig kosthold. Har lest en del om det på nettet.

 

For 100 år siden var jo snitthøyden på nordmenn omtrent 170cm mens den nå er omtrent 180cm, de 10cm er av kostholdet.

 

Tror ikke du skal være så misfornøyd jeg, at vi er forskjellige er det som gjør alt så perfekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...