Gå til innhold

CCNA-eksamen - erfaringer?


Gjest Slettet+8745264

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+8745264

Hei! Er det noen her som nylig har tatt CCNA-eksamen og som gjerne vil dele sine erfaringer? Noen typer oppgaver som var spesielt vanskelige, og opplevde du noe av det som "sært" eller "utenfor vanlig pensum"? Bestod du på første forsøk, og hadde du relevant arbeidserfaring før du tok den?

 

En ting jeg lurer spesielt på er om det er mulighet for bruk av hjelpefunksjonen i IOS på laboppgavene ("?"). Dette er nemlig mulig i prøve-eksamenene, men hvis dette ikker er mulig på eksamen blir det jo straks litt flere kommandoer man må pugge..

 

På forhånd takk for eventuelle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel da jeg tok den fikk men ikke skrive ? bak kommandoene. Kan hende det var fordi det var missmatch imellom engelsk og norsk tastatur. Hadde jeg tatt den omigjen hadde jeg valgt engelsk tastatur og ett ark hvordan det engelske tastaturet ser ut. CCNA har vel kanskje blitt mer relevant hvor man har fjernet ISDN og framerelay, men sikker blitt litt vanskligere, så du skal ikke ta lett på den. Jeg stod på første forsøk, men det skulle bare mangle etter at du har svart på over 1000 spørsmål og labbet mange mange timer under CNAP løpet. Ingentimg var sært eller "utenfor" pensum som man kan oppleve med M$ tester.

Lenke til kommentar

En ting du bør ha i hodet er tiden for den er knapp.Tenker du for lenge pr oppgave vil tiden fly i fra deg.Det er det de fleste stryker på.

Du må svare på rundt 2 min på de fleste spørsmålene.Så kommer det gjerne et par simulatorer hvor du skal løse noen problemer ved hjelp av CLI.

Det er veldig forskjell på spørsmålene.De fleste går ut på å huke av riktige alternativer og du får vite om 1, 2, eller 3 eller flere alternativer er riktige.

Føler du deg sikker på det meste av stoffet er tiden din værste fiende.

Jeg trodde jeg hadde tapt pga av simulatoren da jeg tok testen for jeg surra bort veldig mye tid på den i rundt oppgave 2, så klikke jeg meg fort igjennom de rundt 50 siste spørsmålene og det gikk heldigvis bra.

Om du stryker første gang så vil du ha erfaringen som gjør det lettere ved neste forsøk.

Husk å kunne bruke ? med engelsk tastatur for det vil hjelpe deg med simulatorene.

Lykke til.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264

Takk, dette hjalp veldig! Jeg har stort sett lest meg opp selv, men føler jeg trenger å gjennomføre en del mer laboppgaver før jeg tar den.. Regner med laboppgavene der er veldig forskjellige, men med noen av den typen hvor man skal sette opp en viss topologi for så å konfigurere den til en viss grad? Og jeg regner med slike oppgaver vektlegges en del mer enn de vanlige spørsmålene?

 

Husker noen sånn ca. hvor mange laboppgaver og hvor mange "vanlige" spørsmål det var? Man sparer vel inn litt tid på korte spørsmål som kan besvares på 30 sekunder osv..

 

Knopfix: Så "?" er altså tilgjengelig og ikke "sensurert"? Det er jo nice! Hmmm.. hva var komboen for "?" med engelsk oppsett på skandinavisk tastatur da.. Heheh..

Lenke til kommentar
Takk, dette hjalp veldig! Jeg har stort sett lest meg opp selv, men føler jeg trenger å gjennomføre en del mer laboppgaver før jeg tar den.. Regner med laboppgavene der er veldig forskjellige, men med noen av den typen hvor man skal sette opp en viss topologi for så å konfigurere den til en viss grad? Og jeg regner med slike oppgaver vektlegges en del mer enn de vanlige spørsmålene?

 

Husker noen sånn ca. hvor mange laboppgaver og hvor mange "vanlige" spørsmål det var? Man sparer vel inn litt tid på korte spørsmål som kan besvares på 30 sekunder osv..

 

Knopfix: Så "?" er altså tilgjengelig og ikke "sensurert"? Det er jo nice! Hmmm.. hva var komboen for "?" med engelsk oppsett på skandinavisk tastatur da.. Heheh..

 

Den beste treningen får du ved å kjøpe noe LAB utstyr fra Ebay.

Se om du ikke klarer å få tak i LAB oppgavene fra Cisco networking academy program som PDF(Torrent?).

Sjekk oppgavene for hvor mange rutere, swtcher, kabler og hvilke modeller du trenger så slipper du å komme til kort i arbeidslivet når du skal sette opp dette "in real life".

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Packet tracer er produsert for bruk til Cisco netoworking academy program med kurs CCNA så du kan sansyneligvis gjøre det du skal av programmering med den.

Men du bør kjøre noen lab med ekte utstyr for å kunne sette opp konsoll, vite hvordan serial kabler settes inn og ser ut osv. Du kan sikkert få tak i 3 stk billige 17xx rutere på Finn med serial interface modul installert slik at du ikke blir usikker den dagen du skal håndtere virkelig hardware.

Mange av oppgavene på testen er teoretiske så de må du lese deg frem til og ikke labbe deg frem til.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

IOS help er ikke sensurert nei, men jeg har opplevd problemer om man har norsk tastatur på testmaskinen. Når jeg tok CCNA ville ikke tastaturet registrere ? selv om vi byttet språk på maskinen underveis. Nå var simmen jeg fikk noe ala "no shut" så jeg tok det ikke så tungt. Det var samme greia når jeg tok 642-tester på samme senter, men da var man obs på det og valgte engelsk før man startet testen. Jeg er usikker på om dette bare gjaldt dette senteret.

 

PacketTracer funker helt OK til CCNA, men det kan falle litt kort om du vil prøve litt mer enn pensum. Sjekk ut http://www.gns3.net/]GNS om du syns PT-labbing er greit nok. Fysisk tilgang på labutstyr er dog vesentlig bedre som Knopfix påpeker, men det kan kanskje bli litt dyrt her i nord?

 

Tips? Subnetting og ACL.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

trenger vell ikke store labben for ccna, 1500-2000kr har du vell alt.

jeg har kjøpt hovedsakelig fra konkursbo/joblots for en totalt 8000kr så solgt det som var "til overs" for mer enn det.

har også leid ut deler av labben til nettverk for smålans for en tier porten som har dekket alle mine 6cisco bøker (ccna+ccnp av wendell odom samt 2oppslagsverk for kommandoer).

 

min lab atm:

R0 - 4006 10xgbic 36x100mbit

R1 - 2611xm 128/32mb wic-2t

R2 - 2610xm 128/32mb wic-2t

R3 - 2610xm 128/32mb wic-2t

R4 - 2621 64/16mb wic-2t

R5 - 2621 64/16mb wic-2t

R6 - 2621 64/16mb wic-2t

R7 - 2621 64/16mb wic-2t

R8 - 2621 64/16mb wic-2t

F1 - 2620 32/16mb nm-8a/s

A1 - 2620 32/16mb nm-16a

S1 - 2950-24

S2 - 2950-24

S3 - 3500-24

S4 - 3500-24

S5 - 3500-24

S6 - 3500-24

baytech 10a 8port smart-pdu for strømstyring

atlas 550 som simulerer dsl/modem/isdn tilkoblinger

labpc skrudd sammen av gamle deler jeg hadde liggende (2ghz dualcore, 1gb ram, 6xComporter)

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
trenger vell ikke store labben for ccna, 1500-2000kr har du vell alt.

jeg har kjøpt hovedsakelig fra konkursbo/joblots for en totalt 8000kr så solgt det som var "til overs" for mer enn det.

har også leid ut deler av labben til nettverk for smålans for en tier porten som har dekket alle mine 6cisco bøker (ccna+ccnp av wendell odom samt 2oppslagsverk for kommandoer).

 

min lab atm:

R0 - 4006 10xgbic 36x100mbit

R1 - 2611xm 128/32mb wic-2t

R2 - 2610xm 128/32mb wic-2t

R3 - 2610xm 128/32mb wic-2t

R4 - 2621 64/16mb wic-2t

R5 - 2621 64/16mb wic-2t

R6 - 2621 64/16mb wic-2t

R7 - 2621 64/16mb wic-2t

R8 - 2621 64/16mb wic-2t

F1 - 2620 32/16mb nm-8a/s

A1 - 2620 32/16mb nm-16a

S1 - 2950-24

S2 - 2950-24

S3 - 3500-24

S4 - 3500-24

S5 - 3500-24

S6 - 3500-24

baytech 10a 8port smart-pdu for strømstyring

atlas 550 som simulerer dsl/modem/isdn tilkoblinger

labpc skrudd sammen av gamle deler jeg hadde liggende (2ghz dualcore, 1gb ram, 6xComporter)

 

Så vidt jeg vet har ISDN utgått av pensumet. Ihvertfall CCNP.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Med tanke på å komme seg videre etter CCNA vill jeg ha spekket de 2600 XM ruterne med 128RAM kjøpt billig på ebay, da kan du legge de siste 12.4X IOS med all feature settene du trenger. (Om du vil teste MPLS/Zone base FW etc). Istedet for de access switchene ville jeg ha gått for utgåtte 3550 som man får billig på ebay. De kan gjøre alt hva en access switch (2950) kan gjøre pluss en hel del mer og vil også fungere som enda en lag tre boks. (3500 er kun lag 2) De kan ikke brukes til ipv6 ruting, PVLANS etc men alt annet. Ruting/QoS etc. Du kan kjøpe en SMI og spekke til EMI.

 

http://cgi.ebay.com/Cisco-Catalyst-3550-24...id=p3286.c0.m14

 

Du kan bruke en av 25/2600 til access server slik slipper å flytte konsoll kablene hver gang du vil på en boks. Hvis du lager ferdig topolologi (Full mesh ethernet og seriel etc) så kan du labbe fra hvor som heldst i verden så lenge du har internet tilgang. Bruker det i jobbsammheng hvis jeg usikker på en forandring vil påvirke produksjon, sjekke ut nye features eller se om ett nytt oppsett vil fungere før det legges inn.

 

Oppskrift:

 

http://www.thebryantadvantage.com/CCNACCNP...verTutorial.htm

 

Det man trenger ekstra er en boks du kan kjøre vpn til som har tilgang til denne access serveren.

 

men det kan jo praktisk være vansklig om du ikke vil ha labbene svive og gå på strøm og bråke mens du er borte. Men har du en server rom på jobben...

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar

jeg kjøpte en baytech smart pdu til strømstyring, så kan jeg slå av/på utstyret via telnet.

betalte 550kr inkludert frakt for min som tar 10amper, ikke så forferdelig dyrt etter min mening sparer jo endel strøm iløpet av et år vil jeg tro i forhold til ha det stående på 24/7 når jeg er på tur etc og skal ta labs.

 

forøvrig ville jeg gått for ebay.co.uk for cisco, er mye og spare på portoen.

jeg kjøpte 4switcher fra england som ble 35£ med dhl, mens usps er jo nærmere 60$ pr switch.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Legger du til 3550 og lager ferdig full mesh topologi så har du ganske komplett oppsett. Nei 550kr for remote pdu er billig, de kostet en del mer før. Men hvorfor gikk du for 3500XL, de er nesten det samme som 2950, og 6 stk L2 switcher er mer enn nødvendig. Ser ut som du bruker A1 som access server, en ruter, F1 til frame relay switch?

Lenke til kommentar

de 4x3500-24 var de første jeg starta med som jeg fikk for en tusenlapp, så fikk jeg med en 2950 i haugen samt en gratis 2950 av en bekjent.

 

A1 og F1 kjøpte jeg modulene istedenfor 2511/2522 da jeg fikk 10routere av 2600 serien i første cisco stæsjet jeg kjøpte så ble mye billigere på pris/porto for modulene.

men fikk også med en 2522 i haugen, er en frame relay til noe jeg har behov for senere?

 

denne haugen her som jeg fikk ganske billig som var starten på min lab.

P1010012.jpg

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Frame relay brukes veldig lite i Norge. Telenor har aviklet FR for en god siden. Jeg har kun sett det bli brukt i forbindelse med satelitt forbindelser. FR blir mye brukt i Amerika og Midtøsten etc. I forbindelse med labbing så er det en fin måte å ordne p2p linker over fysisk full mesh. Du vil feks at R1 skal ha kontakt med R2 og R3 så setter du opp det enkelt med FR hvor du har en feks 2522 som fungerer som FR switch. Krever en del seriell porter for å få full mesh. Det er via Frame Relay jeg virkelig har forstått lag 2 og lag 3 problematikk i forbindelse med ruting, multicast etc. CCIE R&S har enda hardcore FR selv om MPLS er nå mikset inn. 640-816 ICND2 har fremdeles Frame Relay. Vet ikke om BSCI har emner med det i forbindelse med OSPF over FR etc.

 

Så regelen er du vil nesten aldri se det på jobb i Norge, men du bør kunne litt om det i forbindelse med CCNA og kanskje andre certs. Og den er nyttig i labb sammenheng hvis du skal fort få opp noen bokser til å snakke med hverandre med ferdig fysisk oppsett.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...