Gå til innhold

Sun gir ut 64-bit Java


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm, java for 64bit windows har da vært tilgjengelig på Sun sine sider i 1-2 år allerede. Da jeg prøvde den så ville den ikke funke i 32bit ie og opera, forhåpentligvis er det fikset nå. Men noen nyhet er det ikke.

 

64-bit java vm har vært tilgjengelig en god stund. Det som er nytt er at Java-plugin for webbrowsere nå er tilgjengelig i 64-bit.

Lenke til kommentar

Skal til å legge inn Vista på ny PC'en i kveld og har ikke bestemt meg for om jeg skal gå for 32 eller 64bit's versjonen. Jeg kommer til å kjøre databaser og annet som faktisk benytter og har fordel av 64 om det er der, er det mye krøll sånn generellt å kjøre med 64bit windows? tenker da på drivere og software som bare støtter 32?

Lenke til kommentar
Man kan fint addressere mer enn 4GB minne selv om man har en 32-bits kjerne: http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension

 

Takk... :D Det var noe annet.. ikke at jeg regner med at jeg kommer til å merke så mye på ytelsen.. men får håpe på litt bedre raskere respons her og der... men kommer nok til å installere opensuse 11.1 eller kubuntu før x.mas uansett.. Bruker likevel Windows til spill enn så lenge.

Lenke til kommentar
Vell, med 100% sikkerhet vet jeg ikke men jeg antar at WoW64 (Vår 32 bits emulator i 64 bit Windows) bruker 64 bits minnepakker på minnet.

Men inneholdet i pakkene er fortsatt 32 bit, ergo er det kun data i 32 av de 64 delene av en pakke som ligger på minnet, mens på ett 64 biters program så får du jo brukt alle plassene i pakken på data.

Minneforbruket blir da mindre fordi mer plass per pakke brukes til data istedet for en haug med 0'er.

 

For jeg tviler på at WoW64 styrer så forferdelig mye med management av minnepakker for å være mer ressurseffektiv, mener det var en diskusjon over at 32 bits programmer på 64 bit var ikke særlig effektive.

Tror du iallfall delvis er på bærtur her. Int er fortsatt 32bit selv om det er kompilert for 64bits Windows. Det er dermed lite troelig at dataene i en 32bit applikasjon kjørt i et 64bits miljø sløser minne. Pekere og den slags ting er det dog litt verre med, men uannsett, tror CPUen switches mellom 32 (sannsynligvis noe kompatibilitetsmodus) og 64bits modus, så det er nok endel mindre sløsing enn du forestiller deg ;)

Lenke til kommentar

Å gå over fra 32- til 64-bits på x86 betyr at programmer får tilgang til dobbelt så mange GP-registre. x86-64 vil gi et bedre ytelsespotensiale fordi:

  • x86-prosessorer har uhyre få registre sammenlignet med andre (moderne) arkitekturerer.
  • Minneaksess er dyrt. Ekstremt dyrt. Flere registre betyr at kompilatoren kan sørge for at flere variabler holdes der de bør være: Lokalt.
  • Flere klokkesykluser spart på arbeid med store heltall pga. større registre.
  • Operativsystemet får større adresseområde å boltre seg på.

Noen (midlertidige) ulemper med å kjøre et 64-bits OS, er at minnereferanser tar større plass. Jeg antar at dette kan gi et ytelsestap hvis programvaren er skrevet for optimal bruk av hurtigbuffer på CPU.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Sist jeg skjekket var det et par hundre millioner mennesker som bruker PAE, men bare mobb ivei du. :)

 

:rofl::rofl::rofl: inntil du kommer med noen kilde på det. Har enda ikke sett noen her på forumet som bruker det, bare de fjottene som nevner det uten å bruke det.

 

Det var kanskje en grunn for å bruke det for 5 år siden, men ikke idag.

Endret av Svedge
Lenke til kommentar

"However, desktop versions of Windows (Windows XP, Windows Vista) limit physical address space to 4 GB for driver compatibility reasons."

 

Det hjelper hverken deg eller andre uten Windows Server lisens som koster skjorta.

 

Skjønner ikke at du gidder å kverulere, kjøp/bruk 64bits OS, end of discussion.

Endret av Svedge
Lenke til kommentar
"However, desktop versions of Windows (Windows XP, Windows Vista) limit physical address space to 4 GB for driver compatibility reasons."

 

Det hjelper hverken deg eller andre uten Windows Server lisens som koster skjorta.

 

Skjønner ikke at du gidder å kverulere, kjøp/bruk 64bits OS, end of discussion.

Jeg har ikke påstått, og kommer heller ikke til å påstå at man ikke bør satse på 64bit hvis man trenger mer enn ~3GB minne. Jeg bare påpekte at du kom med en svært bastant og feilaktig påstand. "PAE er det INGEN som bruker, det er ikke noe annet enn proof-of-concept". Kall det gjerne kverrulering om du vil.

At Windows har en kunstig minnebegrensning betyr ikke at PAE ikke er aktivert og i bruk. Som tidligere nevnt er det ikke bare å øke tilgjengjelig minne den utvidelsen blir brukt til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...