Gå til innhold

Hvordan bygge en U-båt


Anbefalte innlegg

Hallo folkens!

Jeg har lenge gått og grunnet på dette store mysteriet:

Skal jeg bygge kamprobot av gravemaskindeler, eller en fungerende u-båt?

Kamproboten kan bli veldig komplisert, men i det minste så er den trygg.

U-båten kan bli farlig for den som sitter inni.

 

Men sett nå at jeg velger å lage en en-manns ubåt av stålrør.

Hvordan skulle den fungere?

Hva slags motor?

 

Jeg vurderer en vannkjølt elektromotor, fordi den ikke slipper ut gass som kan skade meg, og fordi blybatterier er fin og tung ballast. Dessuten er det lite som kan gå galt, i forhold til alternativene, og det er lett å lage en indikator for hvor mye energi jeg har igjen.

 

Siden det er litt vanskelig å få til store vinduer som ikke sprekker, vil jeg velge et elektrisk kamerasystem.

Jeg har allerede et miniatyr fargekamera og et sort/hvitt med lyd, og TV-briller, så i stedet for å lage vinduer, kan jeg bare borre et lite hull til elektriske ledninger.

 

Det gjør at U-båten kan bli ekstremt enkel å lage.

 

Det vil selvsagt også være en nødknapp som slipper noen murstein, sånn at jeg garantert flyter opp :-)

 

Her er en foreløpig tegning.

Noen ideer til forbedringer?

Særlig ballasttanken. Bør den være over eller under ubåten? Kanskje inni for å minimere vannmotstand?

Hvordan kan den fylles og tømmes mest mulig effektivt?

 

Jeg har ikke tenkt på surstoff for føreren. Dykkene kommer foreløpig til å bli korte. Skulle det bli aktuellt med lengre dykk, kan jeg da bruke en dykkertank?

 

Hvordan tetter jeg helt tett rundt en roterende aksling, ved rorene og motoren? Er det noen sett som jeg kan kjøpe, for eksempel påhengs- og vannskideler?

Kom med innspill!

 

out-1.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men sett nå at jeg velger å lage en en-manns ubåt av stålrør.

Hvordan skulle den fungere?

Hva slags motor?

 

Jeg vurderer en vannkjølt elektromotor, fordi den ikke slipper ut gass som kan skade meg, og fordi blybatterier er fin og tung ballast. Dessuten er det lite som kan gå galt, i forhold til alternativene, og det er lett å lage en indikator for hvor mye energi jeg har igjen.

 

Hvordan tetter jeg helt tett rundt en roterende aksling, ved rorene og motoren?

 

 

Trenger du egentlig å ha det tett her? Om du får tak i en skikkelig innkapslet motor, og klarer å få forseglet koblingene skikkelig, så kan du kanskje la motoren stå i vann? eventuelt slik at den er over vannflaten når du er oppdykket.

 

Her er en foreløpig tegning.

Noen ideer til forbedringer?

Særlig ballasttanken. Bør den være over eller under ubåten? Kanskje inni for å minimere vannmotstand?

Hvordan kan den fylles og tømmes mest mulig effektivt?

 

Du bør være virkelig sikker på at du putter alt det tunge nederst i ubåten. Den tyngste siden kommer uansett til å være nederst.

 

Videre bør du vurdere en måte å justere trim i lengderetningen, et par tanker (tjuelitersdunker burde holde) med en pumpeanordning imellom burde gjøre slik at du får grei mulighet til å holde deg jevn.

 

Hva ballast for dykking angår ville jeg hatt nok "permanent" ballast til at båten er mest mulig under selv når den er oppdykket.Da trenger du bare litt fleksibel ballast. Denne bør/må du rigge til et trykkluftsystem som lar deg blåse tom tankene og regulere dybde på den måten. Denne ballasten må være på innsiden. ståltank i bunn kan fungere, men du bør ha lufteventilen på et rør som stikker litt opp.

 

Som permanent ballast kan det fungere med et "nett" (eventuelt luker) med stein eller lignende miljøvennlig ballast (ikke bly, kvikksølv eller annen snusk). Som sagt nok til at båten ligger ganske langt nede når alle tanker er blåst. Så er det bare å ordne seg slik at du drar i et håndtak, så slippes ballasten rett ned (fordel med stein er at det er billig) og du stiger opp.

 

 

Jeg har ikke tenkt på surstoff for føreren. Dykkene kommer foreløpig til å bli korte. Skulle det bli aktuellt med lengre dykk, kan jeg da bruke en dykkertank?

 

Ville hatt en tank med trykkluft uansett, slik at du kan blåse opp overtrykk i tilfelle det blir lekkasje. Det blir smertefullt, men bare du utligner ørene så skal det gå bra.

Tviler på det blir så dype dykk likevel.

 

 

Hva selve konstruksjonen angår bør du sørge for at den er bunntung selv uten ballast (sveise på litt stål er gudd), og eventuelt lage noen pontonger langs sidene litt ute fra skroget. Mulig at du kan bruke disse som ballasttanker i tillegg til den i bunnen, men da bør de til sammen være mindre enn den i bunnen.

 

Det er forbasket mye oppdrift i to kubbik med luft.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Denslags setter jeg pris på.

 

Hva tror du om planen min med en motor og propell som svinger på en 3D-hengsle, i stedet for + formet ror?

Det fine er at de eneste hullene jeg trenger å bore ikke inneholder roterende akslinger.

 

Men hva slags motor sdkal jeg bruke? Omdreining, type propell, watt osv...

Hva kan jeg slakte for å få en sånn motor? en elektrisk golf-cart eller noe? Er det for lite eller for mye?

 

 

Jeg har også en ide til en transistorstyrt horisontaliseringsmekanisme som pumper vann fram og tilbake utifra helningen som båten har. Må kunne deaktiveres for de tilfellene jeg dykker og stiger, såklart.

Kvikksølv i et rør avgjør om båten er vannrett, og flytter vann helt til den blir det.

 

 

Jeg vil, som dere skjønner, ikke nøye meg med en liten, miljøvennlig pedaldreven en.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hva slags tank med surstoff kan jeg bruke? Gammel brannslokker som jeg blåser opp med en BILTEMA-kompressor?

Er slike kompressorer sterke nok til å gjøre lufta om til væske?

Hvis ikke så får jeg ikke med meg nok luft?

 

Vil helst unngå å ta med meg selve kompressoren i båten. Det blir så komplisert, bråkete, tungt, og dyrt.

 

I havna der jeg har tenkt å bygge beistet, har vi en kompressor av merke Luna.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hva slags bakgrunn du har, men om du ikke har mekanisk innsikt og kunnskap omtrent på høyde med en høyskoleingeniør i skipskonstuksjon (formelt eller selvlært) og ett budsjett på minst 300-400 tusen ville jeg droppet planene sånn som du har de per i dag.

 

Derimot kan du med noen mindre justeringer få til en "trygg" ubåt til en overkommelig penge (ca. 100k skulle rekke ett stykke til selve ubåten). Den første endringen vil bli at du sitter i dykkerutstyr inne i en vannfyllt ubåt, gjerne med hodet ut. Den andre vil bli å lage en ubåt som er svakt positiv i vann, dvs. at den flyter om motoren stopper, slik at den holder seg nede vha propellen(e). Fordelen med å gjøre det sånn er at det da ikke blir nødvendig med ett trykkskrog, med alle de ulemper det ville medført. En ubåt av tradisjonell type (tørr på innsiden) synker skjelden pga. lekasjer, de imploderer derimot rimlig plutselig og voldelig. En annen fordel er at du ikke sitter inne i en den egen personlige stålkiste, det vil være mulig å komme ut rimelig enkelt om du skulle sette deg fast på bunnen (bare løsne sikkerhetsbeltet og svømme opp).

 

Ulempene med ett slik design vil selvfølgelig være at du blir våt og kald, og at dykkene dine vil begrense seg til en kombinasjon av dybde og tid som ikke gir deg dykkersyke. F.eks 20 minutter på 30m eller 40 minutter på 20 meter. Og att du må utdanne deg til dykker og kjøpe dykkerutstyr.

Lenke til kommentar

Da kan jeg jo like godt kalle en dykkermaske for en mini-ubåt...

 

Det er fullt mulig å krympe designet litt.

Den trenger ikke være større enn at jeg såvidt kommer inn.

 

Planen er at den såvidt skal flyte når tankene er tomme.

Mest mulig skal styres elektrisk og for hånd, ingen datastyring.

 

Jeg skjønner ikke hva som skal koste så mange tusen. Ubåten blir bygget av skrot og kloakkrør.

 

En ide er følgende:

Ingen ballast!

Ubåten VIL stige av seg selv.

Vingene framme driver nesen nedover når den er i fart, og jeg justerer vingene i riktig vinkel.

Gevinst: Ingen ballast, lufttank, kompressor, ventiler osv...

Lenke til kommentar

Selvsagt blir det aldri noe av :-)

Men jeg har tenkt å gjøre et seriøst forsøk 10-20 år fra nå.

 

Den blir sannsynligvis mindre enn i post 1, og jeg utelukker ikke ideen om at den kan være fyllt med vann.

 

Men jeg tenker å prøve.

 

 

Litt kunnskaper har jeg. Har fikset endel bil, selv om jeg ikke har kjennskap til selve motoren. Sveise kan jeg ikke, men det er sikkert mulig å få med et par kompiser.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hehe dette høres ut som et serriøst prosjekt ja :roll:

 

Bare denne setningen sier vel sitt om at du absolutt ikke har noen forrutsetninger for å kunne gjennomføre et slikt prosjekt:

 

Hva slags tank med surstoff kan jeg bruke? Gammel brannslokker som jeg blåser opp med en BILTEMA-kompressor?

Er slike kompressorer sterke nok til å gjøre lufta om til væske?

Hvis ikke så får jeg ikke med meg nok luft?

Til din info så har en dykkeflaske ca 250 til 300 bar trykk (en biltemakompressor har vel kansje 8 bar).

Og ved slike trykk er det siste du vil ha fuktighet i lufta (dette vil kondensere og legge seg som vann i bunnen av tanken)

Og i en ubåt må man også ha bra luftsirkulasjon og en scrubber (for å fjerne CO2 fra lufta) og elektronisk overvåking av oksygennivået og et reguleringssystem som tilsetter nødvendig mengde med oksygen til lufta. Se f.eks. på rebreather som er et lignende system bare for en dykker istedenfor til en hel ubåt.

 

Dessuten må allt beregnes (materialstyrke, dimensjonering, ol.) for det trykket ubåten skal tåle og sveiser, ol. må være av veldig god kvalitet. Og man må selvsagt også ha en del sensorer som f.eks ekkolodd, gyro, trykkmåling (utenfor og inni ubåten), overvåking av nivå i ballasttanker, overvåking av luftkvalitet, overvåking av hvor mye som er igjenn i oksygentankene, overvåking av scrubber, oppdriftshastighetssensoerer, fuktighets/lekkasjesensorer, ol. som et minimum og helst kansje også f.eks en sonar.

 

For en slik liten ubåt regner jeg med at du måtte hatt et budsjett på minst 1 til 2 mill kr. og gode kontakter med personer med rett utdanning for å kunne lage noe slikt.

 

 

Du kan heller prøve og lage en liten ROV med kamera, motorer, ballastregulering, ol. tror nokk det er mer enn nokk utfordring for deg.

Også kan det vel kansje holde med et budsjett på 20 000 til 60 000 kr. for en ganske simpel ROV. Men ROV'ene vi hadde på minejaktfartøyet jeg var på i forsvaret kostet 5 mill kr per stykk. Og det var noen ganske simple ROV'er som ikke en gang hadde gripeklør, ballastregulering eller noe slikt (hadde kunn kamera, lys, 2 sonarer, ekkolodd, tracingsystem, oppdriftskontroll via propeller og en gyro)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Det er nettopp derfor jeg holder en offentlig brainstorming.

Lager jeg en ubåt, skal jeg aldri ta den dypt.

Aldri dypere enn at jeg overlever hvis den imploderer.

 

Dykkene skal være så korte at jeg ikke trenger å renske lufta. Bare åpner luka en stund, og holder dykketida til et absolutt minimum.

 

Eventuell luft som jeg tar med, skal brukes til å tømme ballast-tankene, ikke til å puste.

 

Tegningen min er en luksus-utgave. En del av denne brainstormingen går ut på å finne ut av hvilke komponenter som kan sløyfes, flyttes og legges til.

Jeg synes vi har kommet et stykke allerede.

 

PS. Tidshorisonten er 10-20 år.

At jeg ikke er forberedt til å snekre den sammen i morra, betyr ikke at jeg ikke klarer det om 20 år.

Jeg har heller ikke påstått at den skal være komfortabel. Jeg er forberedt på å sitte der inne med spesialdrakt og motorsykkelhjelm.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Nei vi har ikke kommet et stykke i det heletatt

 

Hvis ubåten begynner og ta inn vann selv om den bare er på 2 meters dyp vil den synke til bunn og du vil ha store vansker med å komme deg ut av den og vil mest sannsynelig drukne og dø.

 

Prøv heller å lag en ROV du.

Eller evt. ta et dykkerkurs også kan du prøve og lage en undervannsskuter du kan sitte på og kjøre rundt under vann med dykkerutstyr på.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Ideene hagler, og jeg ser ikke bort fra at den faktisk kan bli nettopp sånn som du beskriver.

 

Hvis du googler DIY submarine, vil du se alle slags ideer. Jeg har lyst til å kombinere dem, og sammenlikne dem.

 

En ide som jeg har nevnt er å utstyre den med en masse stein, som kan dumpes når alt annet streiker. Den blir praktisk talt usynkbar.

 

Jeg har ikke tenkt å begå selvmord. Den SKAL ha alt av sikkerhetsutstyr og kun brukes på grunna. Det blir en fancy badeleke for bruk i Juni. Dykkertank for luft, dødmannsknapp som slipper stein-ballast osv...

 

Først når jeg har den nødvendige kompetansen og midlene, vil jeg lage/kjøpe en maskin som virkelig er brukbar til skikkelige turer. Vi diskuterer tross alt en badeleke.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Men hvordan har du tenkt å dumpe steinen? med en form for mekanisme? Du kan jo ikke dumpe den for hånd hvis det skal være en tradisjonell ubåt. Tar den inn vann fort vil det jo ikke spille noen rolle om du dumper ekstra vekt.

 

Men det er jo fult mulig, den første ubåten ble jo bygd for 400 år siden av denne karen her http://en.wikipedia.org/wiki/Cornelius_Jacobszoon_Drebbel

Lenke til kommentar

Jeg snakker om å i første omgang bygge en badeleke hvor man ikke sitter tørrt engang, og som henger i tau fra kaia.

Steinen henger i tau under båten, og løsner når jeg kutter tauet eller drar i en quick release-krok.

 

Idiotsikkert.

 

jeg skal opparbeide kompetanse og sikkert lage flere prototyper for å teste forskjellige ting.

 

En ide jeg nettopp kom på er å feste tau i ubåten, på f.eks. 2 meter. I andre enden av tauet er noe som flyter. Samme hvor mye vann den tar inn, så synker den max 2 meter.

Og da slipper jeg ballasten og stikker opp igjen.

 

Uten tvil kommer dette til å bli en skrothaug av et leketøy.

Men jeg er ikke dum nok til å ignorere sikkerheten. Jeg skal teste den på steder der jeg kan se bunnen, ha masse venner og slepebåt/kran i nærheten.

 

Godt mulig at det blir en dårlig ubåt, men den blir ikke brukt dumdristig.

Lenke til kommentar
Det er nettopp derfor jeg holder en offentlig brainstorming.

Lager jeg en ubåt, skal jeg aldri ta den dypt.

Aldri dypere enn at jeg overlever hvis den imploderer.

Eh. hvordan har du tenkt å komme deg ut av en implodert ubåt? Du har ikke tenkt på at du sansynligvis vil bli klemt fast :dontgetit:

Dessuten vil du ikke klare å åpne rømmningsluka di på grunn av vanntrykket

Lenke til kommentar

Jeg åpner en krane som utjevner trykket. Når båten er fyllt med vann, og jeg puster gjennom en dykkerflaske, da kan jeg åpne luka.

 

Glem ikke at jeg kommer til å ha et crew på land med diverse utstyr så de kan hjelpe meg. Vinsj eller kran, + at jeg ikke tenker å forlate havna før alt er testet tusen ganger.

 

Påpek gjerne feil og mangler med designen, det er bare hyggelig at dere er urolige for min sikkerhet.

 

Men igjen: Jeg har ikke tenkt å snekre denne sammen i morra!

Jeg skal få hjelp av venner med forskjellige kunnskaper, som sveising, elektro, fysikk, metallurgi, og hva jeg nå klarer å spore opp. Den skal testes ubemannet på ti ganger den dybden jeg tenker å ta den ned på når jeg sitter i den. Tidshorisont: 20 år.

 

Dette er ikke et helgeprosjekt i forbindelse med et utdrikningslag!

Lenke til kommentar

Nå, mine herrer, hvis dere ikke har noe imot det, vil jeg helst slippe flere dystre spådommer.

Som sagt skal jeg sørge for at selv om alt går til h*** så blir det ikke skader på mennesker. Dette skal mange smarte mennesker fundere på før noe som helst blir prøvekjørt.

 

Kom gjerne med konkrete tips, men ikke flere linker til "famous last words" og slikt.

 

En tråd som blir floodet med kritikk av en slik karakter egner seg ikke for annet enn stenging.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Etter litt tenking har jeg kommet fram til at jeg kan sløyfe motoren, og trø den fram med sykkelpedaler.

Budsjettet raser og raser.....

 

Dette fant jeg på Google:

submarin.jpg

 

Denne genialt enkle konstruksjonen burde ikke ta så altfor lang tid å sette sammen.

Utfordringen er å finne rørene. Jeg kjenner mange som er gode på sveising.

 

Jeg kan nok lage propellen selv av platemetall. Men hvem har slike metallrør?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...