Gå til innhold

Hvordan bygge en U-båt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan vel lage en dykkeklokke(?) i første omgang. Fest noen opplåsbare dingser rundt som holder den flytende, ta ut lufta og la den synke. Når du vill opp har du ett nytt sett med selvopplåsende dingser (redningsvester, båter osv) som du utløser. Om noe skulle gå galt så burde det være greit og komme seg ut av en slik sak så lenge det ikke er for dypt.

 

Om det går greit kan du vel prøve noe noe litt mer avansert eller videreutvikle dykkeklokka.

Endret av Lord-KGA
Lenke til kommentar

Skikkelig artig prosjekt.. Har tenkt på de selv, må bare skaffe meg nok regnekunskaper til å klare det.

Mener å huske at væsketrykk øker linært nedover, så er en helt vanlig førstegradsfunksjon for å finne trykket ved ulike dybder, men man må huske å ha med atmosfæretrykket og...Men slike formler finner man i bøker eller på nettet.

 

Anbefaler deg å kjøpe noen bøker angående mekanikk og fasthetslære og lese deg opp på å beregne hvis du har tenkt å kunne sette ut på noe dyp med den...

 

Fra archimedes har vi at

Oppdriften til ett legemet er lik vekten av fortrengt fluidmengde

Et flytende legeme fortrenger sin egen vekt i den fluiden det flyter i.

(eller noe i den duren)

 

Dvs at hvis tettheten til konstruksjonen din er mindre enn ca 1025 kg/m^3(tetthetene til saltvann) vil den flyte, mer så vil den synke.

Et hot tips da, er designe slik at det er lett å regne ut volumet til konstruksjonen, hvis kke du har ingående kunnskaper om volumberegninger og slikt da....

Lenke til kommentar

Det eneste trollet i denne tråden, er deg.

Når ble det forbudt å diskutere ubåtkonstruksjoner?

Les første post. Jeg snakker om et prosjekt som jeg kanskje skal begynne på om ti år, ikke noe jeg skal bygge i ferien!

Jeg har heller aldri påstått at den blir atomdrevet, eller at den skal ha våpen.

Anses det som urealistisk at noen kan bygge en ubåt?

Søk på nettet. Dusinvis at folk har gjort det før.

Lenke til kommentar

Veldig interessant prosjekt! Eg heldt sjølv på å lage ein ROV som skal gå ned til om lag 25 meter. Eg anbefalar deg å byrje med noko liknande om du er interessert i undervasskonstruksjonar, fordi du lærar veldig mykje av det.

 

Anbefalar deg forresten å skjekke ut denne sida: http://www.submarineboat.com/submarine.htm

og ikkje minst: http://www.stanleysubmarines.com/welcome/index.php

 

Lukke til!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Sider til inspirasjon

 

http://www.deepflight.com (video)

http://www.bionicdolphin.com

 

ROV

http://www.novaray.com/

 

 

Jeg så en dokumentar for et par år siden, om en som lagde sin egen ubåt.

Har ikke klart å finne dokumentaren, hjemmeside eller bilder av ubåten, men den lignet veldig på denne

 

 

Edit: Jeg fant dokumentaren (underwater dream machine) Ubåten heter Alicia og er bygget av Peter Robbins .

(video)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Hvis jeg var deg ville jeg heller holdt meg til en båt der du sitter åpent i stedet for inni en tørr tank. Da blir det lettere å styre båten mtp at du slepper å lage til masse styr med ballast osv, og sikkerheten vil bli MYE bedre.

 

Anywhoo, har en ide til å stabilistere båten. Hvis du fester en tung vekt på undersiden, og et lager med luft på oversiden, og på midten såklart, av båten, vil den holde seg bra stabil, og vekten vil gjøre opp for luften, så den ikke flyter opp.

Endret av Vycan
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

hvis din båt veier 150 kg så, kan du kjøpe en båt som kan løfte plast båt som kan løfte 200 kg et tau som tåler minst 200 kg og en en 10 meter lang hage slange og en batteridrevet pompe.. her er va du kan gjøre med dem:

- strips slangen fast i tauet

- fest legg slangen opp i båten

-fest tauet godt i mitten av båten under

-lag et hull i båten og fest hageslangen i der

-fest en kran så du kan skru av lufttilførselen hvis hageslangen kommer under vann

-fest en luft pumpe som kan pumpe luft in i båten din

-lag et hull til tauet så du kan dra ubåten opp til båten

 

.. kanskje noen ting er lit feil, hvis du bare pumper luft in i båten blir det stort trykk så kanskje du må ha to slanger som går opp til båten, og 150 kg er lit tungt og dra opp med ett tau, men hvis du får det til og virke. hvil du ikke kunne dykke lengre en 10 m og hvis den lekker så synker den ikke dypere, og du får luft, og hvis du går ut av ubåten. hvil du kunne dra den opp etter tauet til båten.. jeg snakker ikke om noe fiskebåt bare en opplåsbar stor lekebåt.

 

veldig inntresangt prosjekt har lyst til og gjøre det samme

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hva slags bakgrunn du har, men om du ikke har mekanisk innsikt og kunnskap omtrent på høyde med en høyskoleingeniør i skipskonstuksjon (formelt eller selvlært) og ett budsjett på minst 300-400 tusen ville jeg droppet planene sånn som du har de per i dag.

 

This!

-ingeniør med masse undervanns-design erfaring.

 

husk at på bare 10 meters dyp, men en ubåt med ca 9m^2 overflateareal har du 90 tonn med vekt som presser mot ubåten. Du kan ikke begynne å forstå hvor mye du må vite for å lage noe som er trygt, selv på 2-3 meter.....

 

noen punkter:

- kloakkrør: nei

- Brannslukker og biltema-kompressor: nei

- slippe murstein: nei

- nei

nei

nei

nei

finn på noe annet, vær så snill

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...