Gå til innhold

Kutter garantitiden


Anbefalte innlegg

For dere som lurer:
The warranty change goes into effect on drives shipped from January 3, 2009, onwards. Seagate will honour the 5-year warranty on affected drives purchased before that date. The company isn't intending to change the warranty period on retail or enterprise drives.

Kilde

 

Takk for kilden Simen1. Dersom man faktisk leser kilden, særlig de to siste avsnittene, så vil trolig dette ha minimal effekt på sluttkunde.

 

Det er ikke på noen måte sannsynlig at dette vil påvirke kvaliteten. Det er viktig i denne sammenheng å være klar over at de store kundegruppene ikke er "selvbyggere", men OEM PC-leverandører.

 

"Retail" og "enterprise" produkter vil ikke være påvirket.

 

Nesten alle disker man kjøper er jo OEM, ikke retail?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nok ikke så mye å si for oss nordmenn med lovfestet 5 års reklamasjon.

Det som er morro er at flere produsenter og distrubutører aldri tar reklamasjon, noe som medøfrer tap for i butikken som igjen kunden må betale :p

Det er så morro å se hva folk tror er reklamasjon.

Ingen som har fått med seg at både stasjonære maskiner og bærbare maskiner går full av støv og faktisk må gjøres rene en gang i blant?

Lenke til kommentar
Det er så morro å se hva folk tror er reklamasjon.

Ingen som har fått med seg at både stasjonære maskiner og bærbare maskiner går full av støv og faktisk må gjøres rene en gang i blant?

 

Akkurat dette overrasker meg litt, for folk har stort sett fått med seg (og enkelte er hysteriske på dette) at de gamle CRT-TVene skulle støvsuges en gang i året eller oftere, men ingen tenker på å støvsuge PCen, eller i det minste sette PCen et sted der ikke støvet hopes opp. Har flere ganger "reparert" slekt og venners PCer, rett og slett bare ved å spa ut store mengder støv fra kjøleribber og andre bevegelige deler. Var en maskin som var så ille at viften ikke lenger maktet å rotere, det lå i tillegg omtrent halvannen cm med støv i hele grunnflaten av kabinettet... :(

Lenke til kommentar

Jeg har 6*200GB Barracuda PATA disker i min hjemmefilserver som har gått 24/7 i rundt 5 år, disse brukes flittig fortsatt.

 

I senere tid har jeg kjøpt mer samsung disker og det virker som jeg nå kommer til å satse mer på deres produkter iom at Seagate fjerner en av årsaken til at jeg kjøpte deres produkt.

 

Skulle til å handle 5*1.5TB fra Seagate nå på tilbud for noen dager siden, til ny filserver, glad jeg ikke gjorde det. Disse diskene skal vare en god del år igjen.

 

Jeg mener et lagringsprodukt bør ha en helt annen varighet enn type elektroniske forbruksartikler som mobiltelefoner ol.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

...snip

 

Nesten alle disker man kjøper er jo OEM, ikke retail?

 

AtW

 

To av mine 4 Seagate disker er Retail disker (ene er til og med en ES), de andre to er OEM. Men du har rett i at pr dato er det svært mye OEM hos distributørene. Det er heller ikke angitt om det er OEM (bulk) eller "retail" hos noen så langt jeg kan se. Men det er klart at dette kan endre seg.

 

Ellers så betyr egentlig dette at f.eks. Seagate og WD har omtrent de samme garantivilkår, det er nemlig bare WD Black, Raptor X, VelociRaptor, WD RE(x) og Scorpio Black som har 5 års garanti. Alle andre har tre år.

 

Detaljene i Samsung sitt garantiprogram klarer jeg ikke å finne ut.

 

For meg vil således dette ikke på noen måte påvirke beslutning mellom produsenter, men trolig hvilke modell som velges til ulike formål.

Lenke til kommentar
Har nok ikke så mye å si for oss nordmenn med lovfestet 5 års reklamasjon.

Det som er morro er at flere produsenter og distrubutører aldri tar reklamasjon, noe som medøfrer tap for i butikken som igjen kunden må betale :p

Mener du at når man reklamerer blir dette en utgift for butikken og dermed høyere priser for oss kunder? Hvis ja, så ser jeg ikke helt forskjellen på om det er butikken eller produsent som får denne ekstrautgiften, kundene må uansett betale kostnadene. "Poenget" med reklamasjon blir jo at den fungerer som en slags forsikring, man slipper den store engangsutgiften.

 

 

Jeg har 6*200GB Barracuda PATA disker i min hjemmefilserver som har gått 24/7 i rundt 5 år, disse brukes flittig fortsatt.

 

I senere tid har jeg kjøpt mer samsung disker og det virker som jeg nå kommer til å satse mer på deres produkter iom at Seagate fjerner en av årsaken til at jeg kjøpte deres produkt.

 

Skulle til å handle 5*1.5TB fra Seagate nå på tilbud for noen dager siden, til ny filserver, glad jeg ikke gjorde det. Disse diskene skal vare en god del år igjen.

 

Jeg mener et lagringsprodukt bør ha en helt annen varighet enn type elektroniske forbruksartikler som mobiltelefoner ol.

Hvis du leser det som Simen1 skrev gjelder reduksjon i garanti først fra neste år, så det hadde ikke hatt noe å si for disse diskene du eventuelt hadde kjøpt. Men jeg ser fortsatt ikke hvorfor dette har noe å si for oss forbrukere i Norge (bortsett fra at man kanskje må krangle litt med en nettbutikk. Jeg har ikke opplevd at det er verre å reklamere enn å benytte seg av garanti, men andre har tydeligvis andre erfaringer).

Lenke til kommentar

Holder meg til disker beregnet for 24/7, "nearline storage"-disker. Har 4x Seagate Barracuda ES, RAID-5, i filserveren min, og de kommer til være der noen år. Greit med litt garanti da. Vurderer å snart bytte ut 3x Maxtor Maxline III-disker, også i RAID-5. Disse er produsert i 2005, men har ikke funnet ut hva slags garanti det er på dem, pluss at de er kjøpt hos shg.no, som ikke eksisterer lenger...tror jeg da :p

Lenke til kommentar
I følge Seagates statistikk skjer 95 prosent av feilene på harddisker innenfor de 3 første årene. Med bakgrunn i dette og et påstått ønske om å forbedre andre deler av kundesupporten, kutter derfor selskapet garantilevetiden fra 5 til 3 år på noen av harddiskene.

Hvis de aller fleste feilene skjer innen de 3 første årene, hvorfor da forkorte garantien til 3 år? Seagate taper jo ingenting og vil vel egentlig bare tjene på å ha garanti når det er lite feil.

Lenke til kommentar
Garanti skal først og fremst dekke produktfeil, produksjonsfeil mm. Ikke slitasje.

 

De har vel funnet ut at det stort sett er produkter som er nær levetiden el. mer slitasjeskadet som ryker etter 3-5 år.

 

En harddisk som dør etter 3-5 år er en produksjonsfeil i mine øyne. Harddsiker flest holder vesentlig lenger.

 

AtW

Lenke til kommentar
I følge Seagates statistikk skjer 95 prosent av feilene på harddisker innenfor de 3 første årene. Med bakgrunn i dette og et påstått ønske om å forbedre andre deler av kundesupporten, kutter derfor selskapet garantilevetiden fra 5 til 3 år på noen av harddiskene.

Hvis de aller fleste feilene skjer innen de 3 første årene, hvorfor da forkorte garantien til 3 år? Seagate taper jo ingenting og vil vel egentlig bare tjene på å ha garanti når det er lite feil.

Fordi de siste 5 prosentene fortsatt koster penger, og i disse finanskrisetider gjelder det å kutte der man kan? Dog vil ikke dette få noen effekt før om 3 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...