Gå til innhold

[Løst]Vurdere å kjøpe pc til ca 20-30 tusen.


Anbefalte innlegg

Har ikke noe med det å gjøre. Ønsker meg så bra som mulig pc og prosessoren bør være veldig bra slik at renderingen går fortere.

 

Du nevner den grommeste til Alienware som ett alternativ. Når man samtidig får de samme delene på komplett, så er de ikke bra nok lenger. Logikken her finnes rett og slett ikke.

 

Det eneste som faktisk skiller Alienware og komplett-konfigurator i særlig grad er designet på kabinettet hvor Alienware vinner brutalt.

Eh, jeg har sett nøyere på spesifikasjonene på de to pc ene. Alienware pc er best MEN ikke mye bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk for hjelpen. Har funnet ut å gå for komplett's grommeste :)

Vent litt du.

 

Når du skal gå for noe så dyrt, er det noe du tenke på.

 

I lengden, så betyr det ikke noe om du har gått for 965 eller 940, 3x GTX 280 eller 2x 4870X2.

 

Det som betyr noe, er de komponentene man ikke bytter ut så ofte, spesielt de man ikke bytter ut for hver oppgradering.

PSU, kabinett, kjøling osv. Der bør du legge igjen masse penger. Kjøp gjerne en kvalitets-PSU på 1500w. Selvfølgelig er det unødvendig, men den holder godt i lengden. Vannkjøling er et _must_ på en så dyr PC. Ikke bare blir den roligere, den blir og mer kjøling og gir mer rom for overklokking. Kjøp deg et kvalitetskabinett som du liker. Antec, Silverstone, LianLi osv.

 

Ellers ville jeg gått for i7 940, 6gb billig DDR3-RAM, 2x 4870X2, en kjapp SSD på 64gb samt noen TB-disker og kansje en god RAID-kontroller pluss noen WD's nye Raptorer.

~Todda7

Lenke til kommentar

Jeg håper at du er klar over at å kjøpe en PC som koster 20 000 kroner i dag, sannsynligvis koster det halve om et halvt år. Utviklingen skjer for fort til at det er noe som helst vits i å kjøpe det aller, aller dyreste. Det ideelle for en kraftpakke av en PC ligger nok i 10-12 tusen kroner sjiktet. Dersom status betyr alt, så går du heller for Mac.

 

Dette er et vanvittig bra oppsett til nesten 11 000 kroner. Den klarer Crysis på ekstra høye innstillinger og alle andre ting du også måtte ønske.

 

Siden du ber oss sette sammen et oppsett for deg, vet vi umiddelbart at du ikke er blant de få titalls stykkene i Norge som VIRKELIG tar helt av. Da hadde du gjort det helt på egenhånd, og ikke latt noen som helst berøre valgene dine. Da dette ikke er tilfelle, er det rett og rimelig at de fleste her anbefaler deg å trappe ned et par hakk, og vel så det. ;)

Lenke til kommentar

Nei, gidder ikke å lage handlekurv. :p

 

Vannkjøling må du uansett kjøpe fra utlandet, helst Petras Tech Shop eller SideWinderComputers.

 

Kjøp high-end vannkjøling, ellers er det standard regler som gjelder a la ikke gode/dyre rambrikker om du ikke overklokker, ikke fabrikkoverklokket skjermkort og unngå de aller dyreste hovedkortene, samt ROG-serien IMHO.

 

EDIT: AGENSTPOON det oppsettet er dårlig. Gidder ikke gå mer i detalj.

Endret av Todda7
Lenke til kommentar
EDIT: AGENSTPOON det oppsettet er dårlig. Gidder ikke gå mer i detalj.

 

Veldig liten nytte å komme med en slik uttalelse uten en eneste begrunnelse. Du trenger ikke gå i detalj, men det må da være mulig og kunne si hva som gjør oppsettet dårlig?

 

Helt idiotisk spør du meg. Om du ikke har noe bedre å si kan du bare drite i å skrive noe. Altså svar til den første posten.

Lenke til kommentar

Til trådstarter:

 

Ser for meg noe som dette:

Utrag til handlevogn

 

Det mangler selvfølgelig vannkjøling, der ser jeg for meg:

MCP655 eventuelt en Aquastream om du liker å ha "kontrollen".

Fuzion GFX V2 CPU

2x EK Fullcover blokk for 4870X2

1/2" Slange

2x Thermochill PA trippel radiatorer

En tank om du har plass, noe som kan gjør jobben mye lettere :)

Yate Loon Medium vifter

Kansje en MCW-30 til NB om du orker bryet.

 

Som du ser blir det godt over 30k. Dette for å bevise, at ja, per idag går det ann å kjøpe en PC til 30-40 000 som ikke består av såkalte "extreme-komponenter" som gir mye mindre pris/ytelse ratio kontra sine lillebrødre.

 

Personlig, ville jeg gjort noen forbedringer. Jeg ville ha droppet SSD, da det kommer nye "hver dag", og om et halvt år så kan du sikkert få 120gb for 1000kr (legg merke til at 776kr er feil pris, den virkelige prisen er på rett under 3k), om finanskrisen går rett vei. Jeg ville ha droppet blu-ray, nettopp fordi jeg ikke har bruk for det. Jeg ville også gått for 2x1tb eller 3x1tb kontra 2x1,5tb diskene, rett og slett fordi en del har hatt problemer med disse diskene. Problemene skal være fikset, men jeg ville ikke tatt sjansen. Om du ikke har noen spesielle krav til hovedkort, så kan du uten bekymring rykke ned til P6T Deluxe, men prisforskjellen er virkelig ikke så stor.

EDIT: Du kan også hoppe ned til en 1000w kvalitetsstrømforsyningen uten å tenke deg om. 1KW er mer enn folk tror, og drar det oppsettet der glatt. Om den er av kvalitet, riktignok.

Til de andre:

Se her

Det oppsettet er _mye_ bedre.

Hovedkortet er generelt bedre. Overklokker bedre, lager mindre varme, har alt det du trenger. Er også billigere. Gi meg en grunn til å velge X38 ovenfor P45.

Kabinettet er det samme. Uten tvil et godt kabinett for pengene.

Skjermkortet er det samme, bare billigere. Kan ikke skjønne hvorfor du valgte Sapphire sitt kort som koster flere hundre kroner mer.

Strømforsyningen er dårligere, men allikevel god nok.

Prosessoren er _mye_ bedre. I noen eldre spill hvor ytelsen allede er langt over god nok, så vinner dualcore. Men på nyere spill, for ikke å tenke på andre applikasjoner som trenger firekjerner, knuser denne E8400.

Hvorfor i guds navn kjøpe 4x1gb brikker? Det er ikke mye billigere (om det er i det hele tatt), er mindre fremtidsrettet, lager mer varme (dog ubetydelig) og 4 brikker lager 5 ganger så mye trøbbel som 2. :p

Xigmatec sin kjøler koster det samme, men er bedre. I tillegg er den tøffere.

DVD-brenneren er den samme.

Harddisken er raskere og har 110GB mer lagringsplass, for kun 100kr mer.

 

Klarer utvilsom å presse den handlevognen enda mer for å tilpasse en enkelt nettbutikk.

Endret av Todda7
Lenke til kommentar

Du må klikke av for å vise handlevognen til andre. Nå er det kun deg selv som kan se hva den inneholder. :)

 

Skjermkortet til Sapphire er det desidert billigste med en pris på 4300 kroner. Neste på listen er MSI sin utgave som koster 280 kroner mer. Gå inn på hvert skjermkort for å sjekke tilgjengelighet og slikt. Selv om det står på Prisguiden at et kort er billigere, kan det fint være at produsenten ikke har det på lager, og at neste kandidat er atskillig dyrere.

 

Jeg har sjekket ut situasjonen hos minneprodusentene nå. 2x2GB er kun 100 kroner dyrere enn 4x1GB ser det ut til, som er mye mindre enn det var før. Skal derfor skifte dem ut umiddelbart, siden at det er slik du sier, mer fremtidsrettet og mindre sjanse for at noe feiler.

 

Jeg tviler stort på at en Quad Core prosessor vil være i stand til å hamle opp med en sterk Dual Core prosessor i den første tiden framover. Det er utrolig få programmer som støtter det, og derfor rent ytelsesmessig, er de temmelig dyre sett ut ifra hastighet.

 

For CPU-kjøler tenker du kanskje på Xigmatic Achilles nå? Sant nok, den er marginalt bedre og langt tøffere, men dessverre får du ikke kjøpt hos Amentio. Jeg prøver å forholde meg til kun én nettbutikk, maksimalt to.

 

Jeg er spent på hvilken harddisk du vil trekke fram. Samsung F1 640GB har to plater, som gjør at den er ekstra rask. Den eneste jeg kan se som presterer bedre og er (vagt) i nærheten, er Western Digital Caviar Black-serien. Men 640GB-utgaven av den koster nøyaktig 100 kroner mer, og det er den ikke verdt.

 

Grunnen for å gå for et X48-kort istedenfor P45 er jo åpenbar. Den presterer mye bedre i Crossfire. Du vet sannsynligvis at kortet kan kjøre to x16, mens P45 må splitte sin opp i to x8.

Lenke til kommentar
Du må klikke av for å vise handlevognen til andre. Nå er det kun deg selv som kan se hva den inneholder. :)

 

Skjermkortet til Sapphire er det desidert billigste med en pris på 4300 kroner. Neste på listen er MSI sin utgave som koster 280 kroner mer. Gå inn på hvert skjermkort for å sjekke tilgjengelighet og slikt. Selv om det står på Prisguiden at et kort er billigere, kan det fint være at produsenten ikke har det på lager, og at neste kandidat er atskillig dyrere.

 

Jeg har sjekket ut situasjonen hos minneprodusentene nå. 2x2GB er kun 100 kroner dyrere enn 4x1GB ser det ut til, som er mye mindre enn det var før. Skal derfor skifte dem ut umiddelbart, siden at det er slik du sier, mer fremtidsrettet og mindre sjanse for at noe feiler.

 

Jeg tviler stort på at en Quad Core prosessor vil være i stand til å hamle opp med en sterk Dual Core prosessor i den første tiden framover. Det er utrolig få programmer som støtter det, og derfor rent ytelsesmessig, er de temmelig dyre sett ut ifra hastighet.

 

For CPU-kjøler tenker du kanskje på Xigmatic Achilles nå? Sant nok, den er marginalt bedre og langt tøffere, men dessverre får du ikke kjøpt hos Amentio. Jeg prøver å forholde meg til kun én nettbutikk, maksimalt to.

 

Jeg er spent på hvilken harddisk du vil trekke fram. Samsung F1 640GB har to plater, som gjør at den er ekstra rask. Den eneste jeg kan se som presterer bedre og er (vagt) i nærheten, er Western Digital Caviar Black-serien. Men 640GB-utgaven av den koster nøyaktig 100 kroner mer, og det er den ikke verdt.

 

Grunnen for å gå for et X48-kort istedenfor P45 er jo åpenbar. Den presterer mye bedre i Crossfire. Du vet sannsynligvis at kortet kan kjøre to x16, mens P45 må splitte sin opp i to x8.

Handlevognen er visbar.

Club3D kortet er desidert billigst med en pris på 3900kr. link

 

En quad core prosessor handler godt opp med en sterk dual core prosessor per i dag. Det er ikke lenger Q6600 vs E6850. Ting har forandret seg, og de fleste nye spill støtter firekjerne. Og det er i de nye spillene man trenger det. Det er heller ikke utrolig få programmer som støtter det. De fleste programmene som trenger så mye kraft, støtter firekjerne.

 

Xigmatec Achilles kan man kjøpe hos netshop.

 

Jeg så feil på harddisken. Den er ikke raskere, men like rask. Uansett får man 110gb mer i mitt oppsett.

 

Grunnen til å velge X38 foran P45 er ikke åpenbar. De har akkuratt samme ytelse i Crossfire, da X38 har x16 i PCI-EX 1.1 og P45 har x8 i PCI-EX 2.0. MAO akkuratt samme hastighet på bussene.

Lenke til kommentar

Sant nok er kortet billigst via NetShop, men dersom du kjøper alt på Amentio, er den ikke billigst. Jeg sa likevel at jeg var villig til å bruke to nettbutikker, og siden NetShop også har Achilles kan jeg benytte den også.

 

Hehe, kan godt være at spillprodusentene begynner så smått å gå over til Quad Core, men det forsvarer virkelig ikke prisen på nesten 3000 NOK. Når E8400 scorer jevnt over bedre og koster nesten det halve, så faller valget egentlig ganske naturlig.

 

X38 har faktisk x16 i PCI-EX 2.0. Bare se her:

"2 x PCIe2.0 x16 (both @ x16 mode) supports CrossFire Technology" - Amentio

 

Redigert:

Har kommet fram til et kjempebra oppsett der jeg kombinerer Amentio og NetShop.

 

1# Entusiasten

 

Prislapp: 10 100 kr

 

Antec300.gif

 

Kabinett: Antec Three Hundred

Hovedkort: Asus P5E3

Skjermkort: Club3D HD 4870X2

Prosessor: Intel Core 2 Duo E8400

CPU-Kjøler: Xigmatec Achilles

Minne: Mushkin PC8000 4GB

Harddisk: Samsung SpinPoint F1 750GB

CD/DVD: Samsung SH-S223F

Strømforsyning: Chieftec Turbo Series 750W

 

>> Handlevogn <<

(OBS! Kjøp kabinett, skjermkort, CPU-kjøler og minne fra Netshop. Resten fra Amentio)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Det stemmer at X38 har PCI-EX 2.0, men ytelsen blir den samme.

 

Man klarer ikke å utnytte over 8x PCI-EX 2.0 bredde uansett hvilket skjermkort man har.

 

Uansett så har det ingen betydning. For å skaffe høyere ytelse blir det uansett mye mer aktuelt å overklokke prosessoren enn å kjøre 2x 4870x2 i CF. Da er P45 overlegen.

MAO; vinn vinn. Billigere kort, bedre overklokking. Samme CF ytelse. Ellers lager det mindre varme, er nyere, mer stabilt, og kommer ikke minst til bli støttet med nye BIOS'er i mye lenger tid enn X38.

 

Når det kommer til prosessoren så er firekjerne et must. Per i dag så forsvarer prosessoren ikke prisen. Det har du helt rett i. Men jo flere dager som går, jo større blir forskjellen. En dualkjerne er uansett ubrukelig for en entusiast til videoredigering, lydproduksjon, en/decoding, komprimering, rendering osv osv.

Lenke til kommentar

PS: p45 er ikkje overlegen x38/x48 når det gjelder overklokking. P45 kan klokke fsb litt høyere på extremkjøling, men på luft så er stopper varmen overklokkingen før veldig høy fsb har noe å si.

 

Høy fsb VS lav fsb har nesten ingen ting å si når det gjelder spill ytelse. Man ser knapt forskjell i syntetiske tester som Sisoft Sandra.

 

Høy fsb ser kult ut på screenshots, men det er igrunn alt :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Som andre har sagt her, det er lite lurt og kjøpe pc til 30 tusen idag. Gjorde riktignok selv dette, tok alle pengene jeg hadde hatt stående siden jeg var liten, og kjøpte meg pc. Første slaget var at skjermkortet jeg kjøpte til 3895,- den gang, gikk ned til 2000 kroner, og senere 1700 på ekstremt kort tid. Dette sikkert fordi 9800 serien kom, og da kunne ikke 8800 GTX XXX koste like mye som 9800 GX2. Var endel andre deler som fløy ned i pris, og fort hadde jeg kunne spart meg flere tusenlapper på å vente. Jeg betalte vel 20500 kroner for pc'en totalt den gangen, inkl frakt. Pc'en er god enda, men jeg merker og at spill som er nye nå, gjerne krever mer av pc'en.

 

Tenk virkelig på hva du kjøper når det gjelder pc, min pc er idag kanskje verdt maks 6000 kroner, mens da jeg kjøpte den kostet skjermen 4 tusen. (245 b syncmaster samsung. Er heldigvis noen deler jeg kan fortsette og bruke, som skjerm og kabinett, og gjerne/kanskje strømforsyning og + - minne. Resten må evt. byttes ut. Dvs: Prosessor, hovedkort, skjermkort og evt. minne + vifter på HK.

 

Har ikke lest alt, men tenkte jeg ville si ifra så du ikke gjør som meg, og senere angrer.

Lenke til kommentar
PS: p45 er ikkje overlegen x38/x48 når det gjelder overklokking. P45 kan klokke fsb litt høyere på extremkjøling, men på luft så er stopper varmen overklokkingen før veldig høy fsb har noe å si.

 

Høy fsb VS lav fsb har nesten ingen ting å si når det gjelder spill ytelse. Man ser knapt forskjell i syntetiske tester som Sisoft Sandra.

 

Høy fsb ser kult ut på screenshots, men det er igrunn alt :p

P45 er overlegen X38 når det kommer til 24/7 overklokking. Da q5500 har lav mp er det en stor fordel og kan gjøre prosessen betydelig enklere. Spesielt mtp yorky som er veldig kresen og sliter med høy FSB.

 

Men la oss da si at de overklokker likt - hvorfor ikke P45? For å ikke nevne grunnene i min tidligere post - hovedkortet er jo noen hundrelapper billigere.

 

EDIT: Og nei selvfølgelig, FSB har ingenting å si på ytelsen i praksis.

Endret av Todda7
Lenke til kommentar

Dersom P45 er så overlegen på alle punkter, hvorfor er det da X38 og X48 som ansees å være high-end kort? Jeg prøver ikke å være sarkastisk, men vil gjerne ha fram alle sider av saken. For min del hadde det vært kjempebra om det gikk an og opprette ytelsen, samtidig som man sparer 500 kroner.

 

EDIT: Da kan det nok være greit å satse på Dual Core nå, og så oppgradere en gang i fremtiden når det er mer aktuelt? Det blir litt som å kjøpe DDR3-minne synes nå jeg.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...