Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Cola søl på laptop, er den ferdig ?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sølte nettopp en god del cola over tastaturet på laptopen min.. JEg prøvde å få bort all strøm og ta ut batteriet så fort som mulig, men det var en litt kinkig lås på batteriet. Derfor rakk jeg ikke å få skrudd den av før alt ble svart.. Nå har jeg likevel skrudd opp tastaturet og tørket den litt og snudd den på hodet..

 

Det er vel ikke noe håp for at pc'en skal fungerer igjen i og med at jeg ikke rakk å fjerne all strøm?

 

Takk er for eventuelle svar.... =(

Endret av Libra1988
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trur nok det er en demontering som står for tur her ja. Det du må gjøre er og prøve å rense den så godt du bare kan med et midel som fordamper uten og etterlate noen stoffer. Men klart, du kan jo prøve å starte den om en tre-fire dager. Om du har varmekabler på badet så kan det være en idée å sette den der.

Lenke til kommentar
Okey..

 

Takker for svar og tips..

 

Er stuck på en militær leir så det blir vanskelig å få tak i det middelet dere snakker om.. Får la den stå i noen dager og heller kaste den så langt til h****** jeg bare klarer om det ikke fungerer =P

Trudde da dere hadde rødsprit i bøtter å spann :p

Lenke til kommentar
Okey..

 

Takker for svar og tips..

 

Er stuck på en militær leir så det blir vanskelig å få tak i det middelet dere snakker om.. Får la den stå i noen dager og heller kaste den så langt til h****** jeg bare klarer om det ikke fungerer =P

Trudde da dere hadde rødsprit i bøtter å spann :p

 

hehe, det kan nok stemme, men tror jeg bare kommer til å gjøre mer skade =P

Lenke til kommentar
dere har vel isopropanol på en militærleir kan jeg tenke meg?

 

Det kan vel stemme, men jeg er ikke så sikker på hvor lurte det er for meg å skru så mye på pc =P Men med tanke på at den slukna før jeg fikk tatt ut batteriet så er det vel ikke store sjansen for at jeg kommer til å få noe liv i den igjen (?)

Lenke til kommentar

Nå sa du ikkje noko om kva modell/merke du har. Så eg kan ikkje sei kor lett det vil være å demontere modellen din. Men eg anbefaler deg å få fatt i litt isopropanol og ein eske med qtips.

 

Deretter fjerner du tastaturet, alt etter modellen din, er skruene enten på baksiden (merket med eit lite tastatur merke som regel) eller så er det eit lite deksel du forsiktigt "brekker" opp på framsiden og så fjerner eit par skruer.

 

Når du har fjernet tastaturet, bruk qtipene. Dypp ein i isopropanol og begynn og "skur" hovedkortet osv. Ikkje bruk for mye makt, bare før den lett over alle områdene. Fortsett med dette til du ikkje kan se spor av colaen.

 

Du trenger ikkje være redd for å drukne hovedkortet i isopropanol pga at det fordamper.

 

Vasker du ikkje hovedkortet skikkeligt så vil colaen tilslutt ta knekken på det (iring på chiper osv). Tastaturet er ikkje så farligt pga der er det bare tastene som vil "sitte fast" vist det er klissete.

 

Om laptoppen starter igjen kommer alt an på kor lang tid det tok før batteriet var ute, og om kor stor kortslutning som kom. Med det sagt, eg har reddet mange laptoper for kunder ved å gjør dette. Så det kan være verd eit forsøk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...