Gå til innhold

Hvor stort Powersupply er det vits å ha?


Anbefalte innlegg

Jeg vil råde dere til å beregne omlag hvor mye effekt dere trenger fra PSU på de ulike spenninger med ønsket oppsett (3,3V 5V og 12V). Legge til en solid "sleggefaktor" på opp mot 100% for å være framtidsrettet. PSU velger du ut fra dette.

Du kan je f.eks legge merke til at Enermax 460W leverer 10A mer på 12V railen enn sin storebror enermax 550W (den minste strømforsyningen kan altså levere omlag 120W mer på 12V railen). Derimot leverer 550W versjonen mer strøm på 3,3V og 5V.

 

Det er altså mer enn spenningsstabilitet og maks total effekt som spiller inn ved valg av PSU. Det er vesentlig hvilket utstyr du skal ha i maskinen, og hvilken spenning de benytter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant en liten test av Q-tec... Det er en interessant sak der om Enermax'ens manglende evne til riktige volt-verdier:

 

"The voltages were monitored with the system idling and then running CPU intensive benchmarks. MBM 5 and a Fluke 87 min/max DVM was used to monitor the voltages. The MBM 5 readings were within 0.05V of the DVM readings. The minimum voltages were recorded.

 

Voltage Rail Idle Load

3.3V +3.3V +3.3V

+5V +5.03V +4.97V

+12V +12.04V +12.11V

 

Altogether a good result, even more so when you consider the 431W Enermax failed to allow the system to complete the benchmarks. The Enermax could only deliver 4.60V under load so the system instability was hardly surprising. To be fair the XP2100/K7S5A/GF4 is a tough load and the ECS motherboard is renowned for being fussy over PSU's.

 

In use the PSU proved to be very quiet, not silent but almost.

 

Conclusion

 

This is a beefy supply built to a price. It's build quality is not as high as the Enermax's of this world but it is just as capable of delivering the goods. The lack of a mains switch and fan speed control is more than offset by the PSU's price. I consider the short cable length a plus rather than a bad thing. I cannot predict the long term reliability but I suggest it is no worse than that of any other supply. In answering my original question - No, you don't have to buy an expensive leading brand supply to get performance. This PSU from Q-TEC is excellent value for money and gets two thumbs up raised high!!"

 

Bare et utklipp av litt av testen. Men det finnes flere slike, og alle jeg har sett konkluderer med det samme. Q-Tec er bra. Scorer høyt på alle jeg har sett. Det eneste de ikke uttaler seg om, er holdbarheten. For den vet de ingenting om.

 

Men pris i forhold til ytelse, så var ikke jeg i tvil... drøye 500,- for Q-Tec 550w er absolutt et godt kjøp.

Lenke til kommentar
Jeg vil råde dere til å beregne omlag hvor mye effekt dere trenger fra PSU på de ulike spenninger med ønsket oppsett (3,3V 5V og 12V). Legge til en solid "sleggefaktor" på opp mot 100% for å være framtidsrettet. PSU velger du ut fra dette.  

Du kan je f.eks legge merke til at Enermax 460W leverer 10A mer på 12V railen enn sin storebror enermax 550W (den minste strømforsyningen kan altså levere omlag 120W mer på 12V railen). Derimot leverer 550W versjonen mer strøm på 3,3V og 5V.

 

Det er altså mer enn spenningsstabilitet og maks total effekt som spiller inn ved valg av PSU. Det er vesentlig hvilket utstyr du skal ha i maskinen, og hvilken spenning de benytter

 

Jeg begynner å bli lei av at dere bruker microplex som referanse mht Enermax PSU`s. Dataene stemmer ikke FFS

 

Microplex har fått beskjed om dette for 3 mnd siden men har enda ikke korrigert feilen :roll:

 

Sjekk ut http://www.enermax.com.tw og sjekk selv

 

550W leverer 36A på 12V linja

460W leverer 33A på 12V linja

Lenke til kommentar
Jeg begynner å bli lei av at dere bruker microplex som referanse mht Enermax PSU`s. Dataene stemmer ikke FFS

 

Microplex har fått beskjed om dette for 3 mnd siden men har enda ikke korrigert feilen :roll:

 

Sjekk ut http://www.enermax.com.tw og sjekk selv

 

550W leverer 36A på 12V linja

460W leverer 33A på 12V linja

 

Bøyer meg ydmykt i støvet, og lover å sjekke mine data to steder neste gang før jeg uttaler meg. Bra at du var raskt på pletten og korrigerte :)

Lenke til kommentar
Nå må vi tenke på at Nvida har gått ut med at de nye GPU'ene deres

vil trekke opp i mot 140W :o

 

Vel, tipper at de i neste runde etter dette kanskje går over til produksjonsprosess som vil gjøre komponentene mer effektive mht strømforbruk. Det er vel neppe realistisk å anta at man kan trekke så voldsomt mye mer strøm fra et hovedkort. Da er ekstra kobling direkte fra psu til skjermkort løsningen.

 

Uansett er vel dette eksempelet det mest ekstreme vi kjenner til i dag.

Lenke til kommentar

Enermax har strømforsyninger på 431W og på 460 W , de har også en på 550 W, men du skal ha enoorm maskin for å bruke så mye...

 

Så derfor jeg ha anbefalt deg å kjøpt en Enermax 460 W PSU til ca 995 Kr

 

Hvis den ikke klarer å levere nok strøm, skal spandere en kasse pils på deg..

 

460Watter'n holder i massevis selv med 3.0 Ghz CPU, 1 Ghz Ram, Radeon 9700 Pro/9800 Pro, flere harddisker + mange kort inni maskinen...

Lenke til kommentar
Enermax har strømforsyninger på 431W og på 460 W , de har også en på 550 W, men du skal ha enoorm maskin for å bruke så mye...

 

Så derfor jeg ha anbefalt deg å kjøpt en Enermax 460 W PSU til ca 995 Kr

 

Hvis den ikke klarer å levere nok strøm, skal spandere en kasse pils på deg..

 

460Watter'n holder i massevis selv med 3.0 Ghz CPU, 1 Ghz Ram, Radeon 9700 Pro/9800 Pro, flere harddisker + mange kort inni maskinen...

 

You're on!!! :lol:

Lenke til kommentar

300 Watt holder lenge. På den annen side, tar man en titt på f.eks. denne Enermax 550W viften så kan man se at lydnivået vil være under 26 db ved "loading" opptil 60 % (ca 330 watt?) og lydnivået øker deretter ganske mye opptil ca 36 db ved 90-100% "loading". Dette gjelder også for Enermax viftene i "whisper" serien

 

Lydnivå skulle vel derfor tale for en større strømforsyning enn det man strengt tatt trenger.

Lenke til kommentar

selv har jeg 350w og det går helt fint. her er hva som er i pc'en:

 

hovedkort med vifte

cpu (amd 2000) med vifte

120mm vifte i siden

dvd-rom

cd-brenner

4 hd'er (2 i raid)

disket stasjon.

lydkort, skjermkort (gf4 4200), nettverkskort.

 

tror du skal være safe med 400-450w. 500kan bli litt overkill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...