Gå til innhold

Hvor stort Powersupply er det vits å ha?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg skal bygge meg en ny pc i løpet av året (litt etter litt).

Mannen min mener at vi er helt nødt til å ha 500W, selv synes jeg det blir en smule idiotisk og at vi kunne klart oss med 400W.

 

Vi skal ha DVD-brenner, CD-brenner (håper blue laser kommer ut snart), feteste lyd/video kort, tv-tuner etc.

 

Har mannen min rett? Eller er han stormannsgal.... :wink:

 

Helt nødvendig med 500W er jo å ta i, som du ser av de andre innleggene er det mest vanlig på 300 tallet, men det er jo fremtidsrettet i og med at det kommer nye cpu'er og skjermkort som krever mer.

Du bør legge litt penger i en kvalitets PSU. Selv har jeg Enermax 350W silence som jeg er knallfornøyd med. På denne kan man stille viftehastigheten og dermed få en tilnærmet lydløs psu hvis det er ønskelig. Denne serien finnes også i 431W (995kr) og 550W (1451kr) på komplett.

Lenke til kommentar

Har lest mye fælt om Q-tec PSU'er så det blir nok ikke det jeg kjøper.

Er det noen merker som er spesielt bra? Og som fins i 500w (sukk!)?

 

Har du en link eller to, til noe tester som vraker Q-Tec? De testene jeg har lest, har bare skrytt av dem. Har uheldigvis ikke linker til de, selv.

Lenke til kommentar

Har lest mye fælt om Q-tec PSU'er så det blir nok ikke det jeg kjøper.

Er det noen merker som er spesielt bra? Og som fins i 500w (sukk!)?

 

Har du en link eller to, til noe tester som vraker Q-Tec? De testene jeg har lest, har bare skrytt av dem. Har uheldigvis ikke linker til de, selv.

 

Har bare hørt sånn generelle kommentarer her på Forumet når jeg har søkt på PSU tråder. :shrug:

Lenke til kommentar

Fikk forresten en slik Q-Tec 550, i går... Veldig fornøyd med spenningsnivåene.

 

Åpnet poweret for å legge begge viftene i serie, slik at de går på 6v, og ser da at det er mindre komponenter (både i mengde og i størrelse) i Q-Tec'en, enn i Chieftec'en som jeg hadde før. Var også kortere kabler. Men ikke mer enn at det funker på de fleste maskiner.

 

Så foreløpig er jeg veldig fornøyd... Skal heller si ifra om dette går dritt.

Lenke til kommentar

Tror nok at det er fornuftig å gå ned på effekt og heller satse på en psu av god kvalitet og anerkjent merke framfor f. eks 500 w av type jalla.

 

Med mindre det skal bygges en diger server med masse cpu`er og 15.000 rpm disker, er det litt idiotisk å gå for en så stor strømforskyning.

 

Jeg har en gammel 235w psu av god kvalitet, og kjører følgende:

 

celly 1.4 @ 1568

640 mb ram

firewire

dvdrw

dvd

cdrw

lan

lydkort m/frontmodul

Cheetah 15.3 18.4 gb

Cheetah 10krpm 18.4

Barracuda 7200 rpm 80 gb

Gf4 ti 4400 @ 311/630

5 x80mm kabvifter

1x120mm vifte

1x92mm vifte + litt til

 

I tillegg har jeg koblet psu-viften fast på 5 volt for å redusere støy, og har funket et år slik.

 

Mener vel at med en psu av god kvalitet på 350 watt er det fremtidsrettet så det holder. 400 w skulle holde til å fylle opp et maxitower til randen...

Lenke til kommentar
Det er jo ting som tyder på at han ikke vet hva han snakker om(no offence selvsagt) og ser seg blind på specs.

 

:D Jeg er temmelig overbevist om at han IKKE vet hva han snakker om. Det er jeg som har utdannelsen og arbeider innen IT... men han vil gjerne være med på beslutningen. (Macho, macho man!)

 

Tror nok jeg skal klare å få ham ned til 400 + et eller annet Watt med tiden. Han må bare få tid nok til å "ombestemme" seg først... :lol:

Lenke til kommentar

 

... i og med at det kommer nye cpu'er og skjermkort som krever mer.

 

Dette er vel ikke helt tilfelle. Når prosessorer, gpu`er og ram samt andre kretser går ned på størrelse på kretsene (produksjonsprosess), vil effektforbruket gå ned. Dette vil jo skje, Intel vil gå ned fra 0.13 mikron til 0.09 mikron prosess med Prescott-kjernen. Da snakker vi lavere spenning og forbruk.

 

Videre går jo trenden mot høyere ytelse ved lavere klokkefrekvens også, jfr. Centrino, så påstanden din holder ikke nødvendigvis vann.

Lenke til kommentar

 

... i og med at det kommer nye cpu'er og skjermkort som krever mer.

 

Dette er vel ikke helt tilfelle. Når prosessorer, gpu`er og ram samt andre kretser går ned på størrelse på kretsene (produksjonsprosess), vil effektforbruket gå ned. Dette vil jo skje, Intel vil gå ned fra 0.13 mikron til 0.09 mikron prosess med Prescott-kjernen. Da snakker vi lavere spenning og forbruk.

 

Videre går jo trenden mot høyere ytelse ved lavere klokkefrekvens også, jfr. Centrino, så påstanden din holder ikke nødvendigvis vann.

 

Så 500W PSU er ikke nødvendigvis fremtidsrettet? (Hmmmm.... >:-> )

Lenke til kommentar

 

... i og med at det kommer nye cpu'er og skjermkort som krever mer.

 

Dette er vel ikke helt tilfelle. Når prosessorer, gpu`er og ram samt andre kretser går ned på størrelse på kretsene (produksjonsprosess), vil effektforbruket gå ned. Dette vil jo skje, Intel vil gå ned fra 0.13 mikron til 0.09 mikron prosess med Prescott-kjernen. Da snakker vi lavere spenning og forbruk.

 

Videre går jo trenden mot høyere ytelse ved lavere klokkefrekvens også, jfr. Centrino, så påstanden din holder ikke nødvendigvis vann.

 

Så 500W PSU er ikke nødvendigvis fremtidsrettet? (Hmmmm.... >:-> )

 

Les inlegget en gang til. Der står det at en påstand ikke nødvendigvis holder vann (ikke at den ikke under noen omstendighet holder vann).

 

At så stor psu ikke under noen omstendighet er fremtidsrettet står det heller ikke. Det er bare overkill for en vanlig bruker, også når det skal kjøres 4 disker.

 

For å illustrere poenget mitt litt bruker den raskeste av P4 Willy`ene på 2 ghz ca. 100w. Willy er produsert på 0.18 mikrons prosess.

 

Videre bruker en NW P4 på 3 ghz cirka samme effekt. Denne er produsert med 0.13 mikrons prosess. Det betyr at når Prescott kommer med 0.09 mikron, vil man kunne gå enda høyere opp i klokkefrekvens uten at effektforbruket øker forutsatt at arktitekturen er sammenlignbar (noe den selvfølgelig ikke er).

 

I tillegg vil det etterhvert komme kretser som yter mer på lavere klokkefrekvens også. Lavere klokkefrekvens betyr lavere effektoforbruk.

 

Dette gjelder på ingen måte bare CPU`er, grafikkprosessorer og ram til både skjermkort og hovedkort vil følge denne trenden.

 

Dermed er det ikke NØDVENDIGVIS sant at nye komponenter på sikt vil være så enormt mye mer strømkrevende enn i dag.

Lenke til kommentar

 

... i og med at det kommer nye cpu'er og skjermkort som krever mer.

 

Dette er vel ikke helt tilfelle. Når prosessorer, gpu`er og ram samt andre kretser går ned på størrelse på kretsene (produksjonsprosess), vil effektforbruket gå ned. Dette vil jo skje, Intel vil gå ned fra 0.13 mikron til 0.09 mikron prosess med Prescott-kjernen. Da snakker vi lavere spenning og forbruk.

 

Videre går jo trenden mot høyere ytelse ved lavere klokkefrekvens også, jfr. Centrino, så påstanden din holder ikke nødvendigvis vann.

 

Så 500W PSU er ikke nødvendigvis fremtidsrettet? (Hmmmm.... >:-> )

 

Les inlegget en gang til. Der står det at en påstand ikke nødvendigvis holder vann (ikke at den ikke under noen omstendighet holder vann).

 

At så stor psu ikke under noen omstendighet er fremtidsrettet står det heller ikke. Det er bare overkill for en vanlig bruker, også når det skal kjøres 4 disker.

 

For å illustrere poenget mitt litt bruker den raskeste av P4 Willy`ene på 2 ghz ca. 100w. Willy er produsert på 0.18 mikrons prosess.

 

Videre bruker en NW P4 på 3 ghz cirka samme effekt. Denne er produsert med 0.13 mikrons prosess. Det betyr at når Prescott kommer med 0.09 mikron, vil man kunne gå enda høyere opp i klokkefrekvens uten at effektforbruket øker forutsatt at arktitekturen er sammenlignbar (noe den selvfølgelig ikke er).

 

I tillegg vil det etterhvert komme kretser som yter mer på lavere klokkefrekvens også. Lavere klokkefrekvens betyr lavere effektoforbruk.

 

Dette gjelder på ingen måte bare CPU`er, grafikkprosessorer og ram til både skjermkort og hovedkort vil følge denne trenden.

 

Dermed er det ikke NØDVENDIGVIS sant at nye komponenter på sikt vil være så enormt mye mer strømkrevende enn i dag.

 

 

Tror du misforstod meg litt, det jeg sa var: (Hmmmm.... >:-> )<------evil grin. Jeg er nemlig glad for hvert godt argument mot kjempedyrt PSU.

 

Ok?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-45jaQkrH

500W?! :o

 

Tihi. Vel, sitter her med en koselig liten 160W, og klarer faktisk å dra følgende hardware;

 

Soltek kav-sl75etellerannet hovedkort

256MB SDRAM :grumpy:

Duron 800MHz cpu :grumpy:

en 80mm møkkavifte av ukjent merke til CPU`en

Aopen GeForce 4 ti4200 128MB :D overkill :D

Seagate 40GB HD

Western Digital SE 80GB 8MBcache HD :D

SoundblasterLive!5.1 lydkort

Realtek 10/100Mb netttverkskort

2x 80mm papst 19dB vifter

Memorex 16x/10x/40x cd-brenner

Aopen DVD-1648 16x/40X DVD-spiller

Canon 1240U scanner via usb

Logitech mx500 mus via usb

 

 

Dette har gått fjellstøtt her hele tiden, så tror det sier sitt om strømforbruk og strømforsyningsbehov :woot::D:woot:

Lenke til kommentar
500W?! :o  

 

Tihi. Vel, sitter her med en koselig liten 160W, og klarer faktisk å dra følgende hardware;

 

Soltek kav-sl75etellerannet hovedkort

256MB SDRAM  :grumpy:  

Duron 800MHz cpu  :grumpy:  

en 80mm møkkavifte av ukjent merke til CPU`en

Aopen GeForce 4 ti4200 128MB  :D  overkill  :D  

Seagate 40GB HD

Western Digital SE 80GB 8MBcache HD :D  

SoundblasterLive!5.1 lydkort

Realtek 10/100Mb netttverkskort

2x 80mm papst 19dB vifter

Memorex 16x/10x/40x cd-brenner

Aopen DVD-1648 16x/40X DVD-spiller

Canon 1240U scanner via usb

Logitech mx500 mus via usb

 

 

Dette har gått fjellstøtt her hele tiden, så tror det sier sitt om strømforbruk og strømforsyningsbehov  :woot:  :D  :woot:

 

Det gjør det nok, men slikt oppsett på så liten psu (mitt også, se over) krever at psu er av god kvalitet.

 

Å kalle en 160w eller 235w for den saks skyld fremtidsrettet er vel å bajse på nedre del av apostlene, men eksempelet ditt illustrerer godt. Synes JEG ihvertfall.

Lenke til kommentar
Prøvde å snakke gubben til fornuft i går....men nei! 500W er og blir hans standpunkt. Argumentet er nettopp det at det er fremtidsrettet og mer stabilt.

 

Har lest mye fælt om Q-tec PSU'er så det blir nok ikke det jeg kjøper.

Er det noen merker som er spesielt bra? Og som fins i 500w (sukk!)?

 

Om han absolutt vil være fremtidsrettet bør han (eller du) kjøpe en kvalitets PSU som f. eks. Enermax.

 

Men de finnes i en 460W utgave som burde holde i massehvis. Om han ikke insisterer på å kjøre en 550W Enermax da. Det skal sies at disse har regulerbare vifter, og du kan godt kjøre viftene ved lav hastighet dersom du ikke belaster PSU noe veldig. Det er en fordel ved å kjøre oversized PSU`s ;)

 

Den 460W er bedre enn de fleste 500W som finnes der ute.

Lenke til kommentar
Om han absolutt vil være fremtidsrettet bør han (eller du) kjøpe en kvalitets PSU som f. eks. Enermax.

 

Men de finnes i en 460W utgave som burde holde i massehvis. Om han ikke insisterer på å kjøre en 550W Enermax da. Det skal sies at disse har regulerbare vifter, og du kan godt kjøre viftene ved lav hastighet dersom du ikke belaster PSU noe veldig. Det er en fordel ved å kjøre oversized PSU`s ;)

 

Den 460W er bedre enn de fleste 500W som finnes der ute.

 

Ok, skal sjekke Enermax. Tidligere i tråden var det noen som sa at de kostet rett under 1000kr for en 460W, det er vel absolutt max av det jeg tillater ham å bruke på et PSU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...