Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hørselskade av mp3 spiller? hæ?


Xanitra

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=545009

 

ok, det har visst blitt gjort en undersøkelse om at å lytte til mp3 spillere og lignende er så farlig.

 

Men hva med høy musikk hvor en ikke har øre propper, men lyden kommer fra høytalerne.. det er jo den samme decibel styrken..

 

skjønner ikke det der jeg. Noen andre som er mer klok? Kanskje klok av skade?

 

For høy lyd i utgangspunktet er skadelig uansett hva kilden er ... Tingen her er at veldig mange av oss tydeligvis har alt for høyt volum på når vi hører musikk på mp3 spillere og siden mp3 spillere er så vident brukt blant folk, kanskje mer enn lyd spilt ifra høytalere i heimen er dette et mer interesant problem. Å høre på mp3 spiller i seg selv er ikke skadelig, det er lydnivået det kommer ann på.

Lenke til kommentar
Hvordan vet jeg om volumet jeg hører på er over 85 dB? Det står ingenting brukermanualen om hva de ulike volumene tilsvarer i intensitet.

 

Det er fordi som det sies over, at sangene er forskjellig, og at forskjellige hodetelefoner avgir forskjellig volum ved samme volum på spilleren. Disse forskjellen er pga forskjellige sensitiviteter på membranene på forskjellige hodetelefoner, 0.5W kan være 60 dB på et sett, mens det kan være 70 dB på et annet sett, bare for å ta noen tall fra ville lufta.

 

 

Men det har vært kjent lenge at å eksponere seg for for høye lyder ikke er bra. Alt over 85 dB sies å være skadelig hvis det er over lengre tider, jo mer dB over det, jo kortere tid skal til for at det skjer noe. For eksempel et børseskudd er ekstremt høyt, og det kan forårsake permanente skader bare etter et skudd. Men folk er veldig uenig om dette, alle veit at plutselige høye lyder som skudd er skadelige, men tror ikke alle er enige om hvorvidt høy musikk er skadelig eller ikke. Noen påstår at øret kan trenes opp til å tåle mer, sålenge man ikke går over "grensa" og det blir ødelagt, og at denne "grensa" da flyttes etterhvert.

Lenke til kommentar

En desibelmåler burde det vært på alle mp3-spillere. Ser ikke bort fra at det blir lovfestet i framtida, når dagens unge begynner å bli gamle og døve.

 

Jeg har forresten lest at hvorvidt støynivået er skadelig eller ikke, har sammenheng med om man er forberedt på lyden eller ikke.

Endret av Europa
Lenke til kommentar
En desibelmåler burde det vært på alle mp3-spillere. Ser ikke bort fra at det blir lovfestet i framtida, når dagens unge begynner å bli gamle og døve.

 

Jeg har forresten lest at hvorvidt støynivået er skadelig eller ikke, har sammenheng med om man er forberedt på lyden eller ikke.

 

Yeah, tror det ligger litt der og. Kanskje øret har en mulighet for å "krympe" øregangene for å gjøre seg mindre sensitivt?

Lenke til kommentar

vel, jeg har hørt noe helt annet.

Børseskudd som det blir nevnt her kan virke meget farlig, men det jeg har hørt er at dette er feil.

 

For raske høye lyder, skader ikke hørselen. Fordi "flimmerhårene" som oppfatter lyd ikke ødelegges av dette, men bare bøyer seg litt, for så å bøye seg tilbake etter noen dager.

 

Men konstant støy, altså høy lyd over lengre tid er den virkelige stygge ulven.

Jeg har også hørt at ørepropper er skadelig pga at mekanismen som stenger ute noe av lyden forbigås, når lyden skytes direkte til trommehinnen, enn ved å lytte til en høytaler som står på utsiden på gulvet.

 

 

vel, takker for alle svar da. jeg startet topicen for jeg ønsker å bli klokere på dette. Meget glad i hørselen min.

Endret av Xanitra
Lenke til kommentar
En desibelmåler burde det vært på alle mp3-spillere. Ser ikke bort fra at det blir lovfestet i framtida, når dagens unge begynner å bli gamle og døve.

en dB-måler måtte i såfall sitte på hodetelefonene/øreproppene. For deretter at den kommuniserer med MP3 spilleren og oppgir hvor høy lydstyrke. Det er jo i teorien mulig, men ville vel krevd en god del av både spiller og ørepropper.

Lenke til kommentar

Det er vel nesten halvannet år siden jeg forsøkte meg på en vekkelsespreken - uten at den ble lagt veldig mye merke til:

Hørselsskader - En tankevekker

(Forsåvidt litt utdatert, men godt mulig jeg fikser den opp om det er litt etterspørsel.)

 

 

Det er virkelig synd at øret ikke selv kan si fra (evt. hyle "nå er det for høyt, din idiot"), tenker stadig på det når jeg sitter i klasserommet og leser, samtidig som det ljomer med tre forskjellige teknorytmer, alle fint mulig å kjenne igjen.

 

 

Lydisolerende ørepropper og volumsperre er tingen! ;)

Endret av Aiki
Lenke til kommentar

Jeg går med avisa, samtidig som jeg jogger veldig mye. Hører derfor mellom 1 og 2 timer i snitt med musikk daglig på headsettet. Er dette altfor mye, eller funker det bare jeg ikke spiller altfor høyt?

 

Jeg har btw en Nokia N82 som mp3 spiller, og et AKG k450 lydisolert headsett. Noen som har et tips til maks lydvolum?

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...