Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Mistet bærbar i bakken - døde pixler


Anbefalte innlegg

Jeg har en Asus EEE 1000h som jeg har hatt i et par dager. Men i dag, mens jeg holdt på å skru den av, kom jeg borti den med hånden og den datt i bakken. Jeg løftet den opp igjen, og så på skjermen, og der så jeg ingenting unormalt (den var fremdeles ikke skrudd av). Men nå, når jeg skrudde den på igjen, var det 3 vertikale linjer med døde pixler. Ellers kan man ikke se på den at den datt i bakken.

 

Det jeg lurer på er om jeg må betale for reparasjonene av dette selv, eller om det går under garanti (eller noe i den duren der)? Og eventuelt hvor mye vil dette koste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer jo an på hvor ærlig du er. Dette er jo snakk om fallskade, sett det endel ganger på jobben.

Men regelen vi har fått ifra produsent, er at så lenge det ikke er synlige skader på pcen (sprukket plast m.m.) så er det garantisak.

 

Bytte av panel er gjerne en kostbar afære, vil tippe pris på 1k+arbeid uten å vite pris på panelene til EEE. Sum sumarum, blir det fort 2k inkl jobb.

 

Du sier selv det ikke er synlige skader, så jeg ville nok tatt en ekstra sjekk og passet på så det ikke er noen form for småsprekker eller lignende, og meldt den på garanti.

Lenke til kommentar

Nå er jeg nesten litt skremt. Jeg lukket skjermen og bar dataen med meg opp, og nå er det bare et svakt gjenskinn igjen. Skummelt! Skal prøve å få tatt bilde av det i morgen, med mindre der har forsvunnet helt. Men hvis disse svake strekene fortsetter, burde jeg da få den reparert?

Lenke til kommentar

Er ikke noe å være skremt over, det er en skade som kommer og går. Jeg har "fjernet" problemet på et per panel ved å legge trykk på skjermen bakfra, men da problemet kommer tilbake så fort trykker er borte, har det ikke vært mye tvil om at panelet trenger å byttes.

 

Det er spesielt ved knekkskader det kan forekomme, tar det som at pcen var åpen når den falt ned?

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er om jeg må betale for reparasjonene av dette selv, eller om det går under garanti (eller noe i den duren der)? Og eventuelt hvor mye vil dette koste?

Svaret er ganske enkelt, JA du må betale for dette selv. NEI, det går ikke på garanti eller reklamasjon. Det er jo din egen feil, uansett om det var et uhell eller ikke. Garanti og reklamasjon gjelder feil med produktet som følge av produksjonsfeil o.l. Det er umoralsk, og strengt tatt som svindel å regne, hvis du later som om ingenting har hendt og prøver å få dette dekket av garanti/reklamasjonsrett. Heldigvis er verkstedene gode til å gjennomskue slike forsøk, så uansett så ender du nok dessverre opp med regningen, med mindre du har tegnet en egen forsikring eller at innboforsikringen din dekker dette. Jeg vil tippe at bytte av skjerm vil komme på omkring 3-4000 kr (for deler og arbeid) hvis det da ikke er andre komponenter enn selve skjermen som er ødelagt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vi får inn masser PC-er fra elever med striper på skjermen, svak backlight osv. det får du byttet lett på garantisak. (nå vet jeg ikke åssen asus er på den da)

 

sålenge det ikke er synlig skade trur jeg det skal gå bra

Så det er liksom greit at vi andre skal være med å betale for en skade han selv har påført maskinen? Ja, for det er jo det som blir resultatet. Selger/produsent må jo nødvendigvis dekke inn slike utgifter gjennom det vi betaler for produktene. Moralsk sett er det derfor helt forkastlig å forsøke reklamere eller kreve garantirep. på en slik skade.

Lenke til kommentar
Vi får inn masser PC-er fra elever med striper på skjermen, svak backlight osv. det får du byttet lett på garantisak. (nå vet jeg ikke åssen asus er på den da)

 

sålenge det ikke er synlig skade trur jeg det skal gå bra

Så det er liksom greit at vi andre skal være med å betale for en skade han selv har påført maskinen? Ja, for det er jo det som blir resultatet. Selger/produsent må jo nødvendigvis dekke inn slike utgifter gjennom det vi betaler for produktene. Moralsk sett er det derfor helt forkastlig å forsøke reklamere eller kreve garantirep. på en slik skade.

 

Det der er bare tullpreik! Ta moralen din med i senga du...

 

Tror du ikke slikt allerede er innbakt i prisen vi betaler? Og som om ikke butikker/produsenter ikke tøyer lover og regler ganske ofte for å slippe unna med utgifter.

I graverende eksempler kan jeg være enig, men her ser ikke noe særlig umoralskt i å kjøre dte på garanti etc. Uannsette så vil butikker/produsenter skaffe seg god reklame på og være litt "greie" i slike saker. Noe nok de store og seriøse også er veldig klar over.

 

Moralen din her henger ikke på greip! INgen som taper noe på dette vil jeg påstå.

Endret av Blacki
Lenke til kommentar
Vi får inn masser PC-er fra elever med striper på skjermen, svak backlight osv. det får du byttet lett på garantisak. (nå vet jeg ikke åssen asus er på den da)

 

sålenge det ikke er synlig skade trur jeg det skal gå bra

Så det er liksom greit at vi andre skal være med å betale for en skade han selv har påført maskinen? Ja, for det er jo det som blir resultatet. Selger/produsent må jo nødvendigvis dekke inn slike utgifter gjennom det vi betaler for produktene. Moralsk sett er det derfor helt forkastlig å forsøke reklamere eller kreve garantirep. på en slik skade.

 

Det der er bare tullpreik! Ta moralen din med i senga du...

 

Tror du ikke slikt allerede er innbakt i prisen vi betaler? Og som om ikke butikker/produsenter ikke tøyer lover og regler ganske ofte for å slippe unna med utgifter.

I graverende eksempler kan jeg være enig, men her ser ikke noe særlig umoralskt i å kjøre dte på garanti etc. Uannsette så vil butikker/produsenter skaffe seg god reklame på og være litt "greie" i slike saker. Noe nok de store og seriøse også er veldig klar over.

 

Moralen din her henger ikke på greip! INgen som taper noe på dette vil jeg påstå.

 

Moralen hans henger ikke på greip? Hva slags idiot er du? Kom deg hjem til dine foreldre, og be dem oppdra deg en gang til! Så kanskje de gjør en bedre jobb....

Lenke til kommentar

Til alle moralfolk, kjør mroalen opp i ræva. Som om produsenter og butikker ikke svindler på garantisaker som ER garantisaker hver eneste dag.Det tok netshop 1 mnd å innrømme at hodetelefonene mine var prod-feil og ikke brukerfeil, de la til og med opp et bilde av sine egne hodetelefoner dynka i ørevoks opp på forumet her, for å vise at det var brukerfeil. Eneste problemet var jo at mine hodetelefoner var hvite og de på bildet var svarte...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...