Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Virtuell gjenstand, skatt?


Warz

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg kjøpte for en stund tilbake en virtuell gjenstand i spillet Entropia Universe og betale 42 000$. På denne tiden var kursen ca 5, dvs at jeg betale ca 210 000 NOK totalt. Nå, seks måneder senere selger jeg denne gjenstanden for 45 000$, dvs at jeg tjener 3000$. I tillegg har jo dollaren steget betraktelig, med andre ord, vil de 42 000$ jeg la inn for seks måneder siden være verdt ca 300 000 NOK, altså 90 000 NOK tjent på valuta stigningen.

 

Etter å ha lest skatteetatens artikkel om Entropia Universe er jeg overbevist om at jeg ikke trenger beskatte de 3000$ dollarene jeg tjente på og selge den.

 

Men må jeg betale skatt på de 90 000 kronene jeg tjente på valuta stigning?

 

Mellom NOK og USD kan det oppstå valutaelementer.

Valutagevinster er som hovedregel skattepliktig. Valutatap er som hovedregel fradragsberettiget, jf. skatteloven § 14-5 (5). Unntak gjelder for gevinst og tap som knytter seg til utenlandske betalingsmidler til personlig bruk, for eksempel på reiser i utlandet, jf. skatteloven § 9-3 (1) bokstav b og § 9-4.

Slik jeg forstår det, gjorde jeg ikke investeringen på grunn av valuta spekulering, men derimot fordi jeg måtte betale i USD, altså "utenlandsk betalingsmiddel til personlig forbruk". Trenger jeg beskatte da?

Endret av Warz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har ingen svar å tilføye, men brukte du virkelig 210 000 ekte kroner på en virtuell gjenstand i spillet? :O Er bare nysgjerrig på hvordan det er mulig :). Men er jo rått hvis du tjente 90 000 kr på det da.

Stemmer det, kjøpte den tingen som er mest sjelden i spillet så hadde en veldig god følelse på at jeg ville tjene på det. Så var jeg jo så heldig at dollaren gikk rett opp ikke lenge etter, så da fant jeg ut at jeg like gjerne kunne få den solgt nå med en gang siden 110 000 NOK på 6 måneder er rimelig ok profit :) Vet ikke hva jeg skal si, men det er i hvertfall mulig :p

Lenke til kommentar
Mellom NOK og USD kan det oppstå valutaelementer.

Valutagevinster er som hovedregel skattepliktig. Valutatap er som hovedregel fradragsberettiget, jf. skatteloven § 14-5 (5). Unntak gjelder for gevinst og tap som knytter seg til utenlandske betalingsmidler til personlig bruk, for eksempel på reiser i utlandet, jf. skatteloven § 9-3 (1) bokstav b og § 9-4.

 

Virtuelle gjenstander er vanskelige å definere og har så langt eg veit ikkje blitt testa i retten. Men som du ser så har eg utheva at hovedregelen er at gevinsten er skattepliktig.

I ei tid der folk har blitt dømt for tjuveri av virtuelle gjenstandar (Nederland) så ville eg vært forsiktig med å anta at virtuelle gjenstandar er eit av unntaka.

Eg trur nok at kontakter du skatteetaten så vil du få beskjed om å skatte av gjevinsten, men det er godt mulig du kan vinne fram visst du tar saka til retten.

 

Eg kan dessverre ikkje hjelpe deg meir en dette :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...