Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]Copyright på bilder?


Casiraghi

Anbefalte innlegg

Jeg har masse bilder som er fra slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900, som er kjøpt når jeg har vært i utlandet. Disse har jeg gjort om (manipulert) og brukt på utstillinger. Men tenkte nå å legge de ut på en hjemmeside.

 

Er dette ulovlig ihh til copyright osv?

 

At jeg kan bli kontaktet av en som har tatt disse bildene, eller sitter på rettighetene og krever meg for penger?

 

Det er bilder fra bruktbutikker, som er private og ikke historiske bilder.

 

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sålenge det ikke er skrevet kontrakt/avtale på noe annet så har opphavsmannen alle rettigheter frem til 70 år etter han død.

 

EDIT: Fra åndsverkloven:

§ 40. Opphavsretten varer i opphavsmannens levetid og 70 år etter utløpet av hans dødsår. For de verk som er nevnt i § 6, regnes de 70 år fra utløpet av den lengstlevende opphavsmanns dødsår.
Endret av Mimir
Lenke til kommentar

Så hva råder dere meg? Er dette "ulovlig" ? Det er ikke snakk om å sverte noen, tvert i mot.

Det er som sagt bilder som er kjøpt i utlandet (Irak,Hellas,Spania m.m) i diverse butikker.

 

Selv om dette kanskje ikke har noen relevans, og at en lov er en lov.

 

Men er dette noe jeg kan bli tatt på i senere tid? Vet jo at sjansen er der, men minimal vel og merke, siden dette kun er internasjonalt.

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Jeg kan ikke se at det er ulovlig utifra opplysningene du har gitt. Du sier de er fra 18- og begynnelsen av 1900 tallet? Så lenge de er 70 år gamle eller eldre så kan du vel gjøre hva du vil, hvis jeg har forstått loven rett.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se at det er ulovlig utifra opplysningene du har gitt. Du sier de er fra 18- og begynnelsen av 1900 tallet? Så lenge de er 70 år gamle eller eldre så kan du vel gjøre hva du vil, hvis jeg har forstått loven rett.

 

La oss si at bildene er tatt i 1900, og at han som tok dem døde i 1950. Da er det enda 12 år til de kan brukes fritt.

Lenke til kommentar

For det første må det avgjøres om bildene har verkshøyde. Et tilfeldig feriebilde har beskyttelse som fotografisk bilde, men ikke fotografisk verk. Dette avgjør bl.a. vernet i henhold til åndsverkloven.

 

Det er også tillatt å bruke andres åndsverk til å skape nye selvstendige åndsverk (se åndsverkloven §4). Det er ikke lett å si om ditt verk tilfredstiller dette kravet (leke litt med kontraster i Photoshop er ikke nok), men det kan godt tenkes. Det sentrale er verkshøyde; har du skapt noe som er både nytt, i.e. selvstendig og originalt. Det ligger i utgangspunktet ingen kvalitetsvurdering i dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...