Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Problemer med HD 4870


Anbefalte innlegg

Om du ikke kan stille fra bios, så må du muligens flashe minnebrikkene dine for å få det til.

Det du bør prøve er først å klokke ned disse med økte latencies (+1 +1 +1 +1 +3 ) og sjekke om de er memtest86 stabil på denne frekvensen.

 

Når du så har gjort det så kan du flashe brikkene ved å følge instruksjonene til OCZ på sidene deres : http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=36964.

 

Når det gjelder hvor høyt du skal sette tRFC så bør du bruke memtest til du ser at det er stabilt, var i alle fall slik jeg gjordet det. Det tar litt tid så forvent en del tidsforbruk til du finner de riktige innstillingene. Også en fin måte å finpusse overklokken på om du holder på med det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om du ikke kan stille fra bios, så må du muligens flashe minnebrikkene dine for å få det til.

Det du bør prøve er først å klokke ned disse med økte latencies (+1 +1 +1 +1 +3 ) og sjekke om de er memtest86 stabil på denne frekvensen.

 

Når du så har gjort det så kan du flashe brikkene ved å følge instruksjonene til OCZ på sidene deres : http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=36964.

 

Når det gjelder hvor høyt du skal sette tRFC så bør du bruke memtest til du ser at det er stabilt, var i alle fall slik jeg gjordet det. Det tar litt tid så forvent en del tidsforbruk til du finner de riktige innstillingene. Også en fin måte å finpusse overklokken på om du holder på med det.

 

Kult, takk for tipsene. Skal prøve det. Men jeg må spørre (aldri gjort det før), mener du at jeg skal sette latencies på RAM til +1 +1 +1 +1 +3, eller plusse på de verdiene jeg har fra før der?

 

 

Kjørte i går kveld GPU-Z i bakgrunnen mens jeg prøvde et av spillene mine, dette var siste målinga før den kræsjet:

 

GPU Core Clock [MHz] , 625

GPU Memory Clock [MHz] , 1003.1

GPU Temperature [°C] , 70.0

Fan Speed [%] , 76

GPU Load [%] , 95

Fan Speed [RPM] ,1

GPU Temp.(DISPIO) [°C] , 70,5

GPU Temp.(MEMIO) [°C] , 81,5

GPU Temp.(SHADERCORE) [°C] , 76,5

 

Normalt eller?

 

Mvh Stig-Lennart,

Endret av AtomSmurf
Lenke til kommentar
Det var rimelig høye idle-temps det der, kanskje du sliter med for høy varme, last ned RTHDRIBL og kjør det i så stort bilde som mulig (evt så stort at det går på 30-40fps) og så se på tempen, går den over 100 er det godt mulig at varme er problemet.

 

Pratet med PS.NO nå og de sa at det var rimelig høye temperaturer ja. Og at det må være noe fysisk feil med kortet som gjør at det er så varmt. Skal skru RAM spenninga ned et par, hakk, rykke ut kortet og sende det til PS.no.

 

Ps vil jeg kunne klare jobbe i Adobbe Production Suite uten grafikkort?

 

Tusen takk allesammen for tips og råd. Men kortet går i retur. Det fungerer ikke i det hele tatt utover max 2 minutter :) så nå er jeg lei prøve all triks jeg har kommet over :)

 

Mvh Stig-Lennart,

Lenke til kommentar
Det var rimelig høye idle-temps det der, kanskje du sliter med for høy varme, last ned RTHDRIBL og kjør det i så stort bilde som mulig (evt så stort at det går på 30-40fps) og så se på tempen, går den over 100 er det godt mulig at varme er problemet.

 

Pratet med PS.NO nå og de sa at det var rimelig høye temperaturer ja. Og at det må være noe fysisk feil med kortet som gjør at det er så varmt. Skal skru RAM spenninga ned et par, hakk, rykke ut kortet og sende det til PS.no.

 

Ps vil jeg kunne klare jobbe i Adobbe Production Suite uten grafikkort?

 

Tusen takk allesammen for tips og råd. Men kortet går i retur. Det fungerer ikke i det hele tatt utover max 2 minutter :) så nå er jeg lei prøve all triks jeg har kommet over :)

 

Mvh Stig-Lennart,

Kan bli slitsomt å få bilde uten skjermkort, om du tenker på ytelse så bruker production suite tilnærmet ingenting av skjermkortet, og du vil sånn sett komme deg unna med billig/integrert skjermkort.

Lenke til kommentar
Kan bli slitsomt å få bilde uten skjermkort, om du tenker på ytelse så bruker production suite tilnærmet ingenting av skjermkortet, og du vil sånn sett komme deg unna med billig/integrert skjermkort.

 

Jeg tenkte jobbe noen dager med Adobe/3ds Max mens jeg venter på nytt skjermkort (ATX 260) så du mener det blir dårlig?

 

Mvh Stig-Lennart,

Lenke til kommentar

Jeg mener det jeg sa. Uten skjermkort får du ikke noe bilde i det hele tatt (hvordan skal skjermen få bilde ellers?) Adobe bruker ikke skjermkortet i noen større grad, så det vil nok fungere fint med et billig/integrert skjermkort, 3ds max derimot krever nok en del gpu, så det må du nok vente med.

Lenke til kommentar
Jeg mener det jeg sa. Uten skjermkort får du ikke noe bilde i det hele tatt (hvordan skal skjermen få bilde ellers?) Adobe bruker ikke skjermkortet i noen større grad, så det vil nok fungere fint med et billig/integrert skjermkort, 3ds max derimot krever nok en del gpu, så det må du nok vente med.

 

Hehe, jeg hadde dagens dummeste spørsmål :) Tenkte ikke helt klart der ahem...

 

Her følger kansje ett til: jeg har PCI, PCI Express x1 og PCI 2.0 Express x16 slots. Er det kun den siste jeg kan bruke til skjermkort?

 

Får høre med IT-avdelinga på jobb om de har ett liggende til låns, så lurer på om det må være et PCI 2.0 x16 kort.

 

Mvh Stig-Lennart Sørensen

Endret av AtomSmurf
Lenke til kommentar

Ang 3ds, så skal jeg ikke si så mye egentlig, men kan nevne kjapt at jeg har en laptop med Intel x3100 i, dette har ytelse på lik linje med ati radeon 9200, og hakket over GEforce 440 mx. Men det klarer relativt avanserte google sketch up tegninger uten større problemer, så det kan hende at det går fint, avhengig av hva slags rask du finner ;)

Lenke til kommentar

atomsmurf: vet ikke om du blander litt standarder her? pci-e x1 = det pci-e sporet som er ca 3cm langt eller noe. den gamle pci porten er noe høyere en pci-e 16x porten og noe kortere. du har mest sansynlig mer hell i å finne et gammelt pci kort enn et pci-e 1x kort. siden det ikke er en kjeft i norge som selger de.

 

man får tak i veldig billige pci-e 16x kort. pci-e standardene 1.x,2.x,3.x er kompitable med hverandre selv om det er stor forskjeld på datahastighet. nesten som agp 4x og 8x bortsett fra at det var MANGE tilfeller der de faktisk ikke fungerte mot hverandre.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar
Om du ikke kan stille fra bios, så må du muligens flashe minnebrikkene dine for å få det til.

Det du bør prøve er først å klokke ned disse med økte latencies (+1 +1 +1 +1 +3 ) og sjekke om de er memtest86 stabil på denne frekvensen.

 

Når du så har gjort det så kan du flashe brikkene ved å følge instruksjonene til OCZ på sidene deres : http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=36964.

 

Når det gjelder hvor høyt du skal sette tRFC så bør du bruke memtest til du ser at det er stabilt, var i alle fall slik jeg gjordet det. Det tar litt tid så forvent en del tidsforbruk til du finner de riktige innstillingene. Også en fin måte å finpusse overklokken på om du holder på med det.

 

Kult, takk for tipsene. Skal prøve det. Men jeg må spørre (aldri gjort det før), mener du at jeg skal sette latencies på RAM til +1 +1 +1 +1 +3, eller plusse på de verdiene jeg har fra før der?

 

 

Kjørte i går kveld GPU-Z i bakgrunnen mens jeg prøvde et av spillene mine, dette var siste målinga før den kræsjet:

GPU Core Clock [MHz] , 625

GPU Memory Clock [MHz] , 1003.1

GPU Temperature [°C] , 70.0

Fan Speed [%] , 76

GPU Load [%] , 95

Fan Speed [RPM] ,1

GPU Temp.(DISPIO) [°C] , 70,5

GPU Temp.(MEMIO) [°C] , 81,5

GPU Temp.(SHADERCORE) [°C] , 76,5

 

Normalt eller?

 

Mvh Stig-Lennart,

 

Ser at load på Gpu var 95% like før den krasjet, ergo så er disse temparturene helt greie for et skjermkort. 70C på et hd 4870 under så og si 100% load er ikke så ille det, mange som opplever høyere temperaturer.

 

Når det gjelder latencies så mente jeg at du skulle plusse på de du har nå, dvs 5+1 , 5+1 , 5+1 , 15+3 når du setter ned FSB og sørger for at minnet kjører lavere enn det er spesifisert til og sjekker med memtest86 at det er stabilt.

 

I alle fall sånn jeg ser det så må det være utrolig kjipt å sende inn et skjermkort og så viser det seg at det er minnet som er problemet, derfor bør du teste til du kan utelukke feil på minnet på den hastigheten den kjører. Med 8GB minne så tar det nok opp mot 8 timer med full testing med memtest 86 2.01 men du kan like godt sørge for 12 til 16 timers kjøretid og sjekke at alt fungerer som det skal.

 

Som jeg nevnte tidligere fann jeg feil på minnet ved bruk av memtest86 på 400 , etter en del feilsøking og justering på minnet ble det stabilt på 6 - 6 - 6 - 18 og Trfcd 60.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Jeg tok som sagt ut den ene rammen og det funket helt utmerket.

Så satte jeg den inn igjen etter å ha satt opp til 2,1v.

Fant aldri ut hva NB var, som jeg også skulle satt opp 0,1 elns.

 

Men uansett, det hjalp ikke..

 

Videre: Hovedkortet mitt har 4 ramslots, 2 orange og 2 grønne.

Skal rambrikkene stå i to samme farger eller ved siden av hverandre?

Fargene står nemlig oppstilt slik: Orange, Grønn, | Orange, Grønn.

Hvor tegnet | betyr at det er et mellomrom mellom slotsa akkurat der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Greit, sorry.

 

Forresten fant jeg ut av mitt problem, det var spenningen og andre instillinger:

 

Fant en egen tråd om akkurat mitt hovedkord med de spesielle RAM-brikkene jeg faktisk hadde. Dette var løsningen:

 

Many thanks to "Jack the Newbie". His recommendation of disabling the Enhanced Setting, disabling Spread Spectrum and setting DDR_Ref-Voltages to 0.975V helped alot. I can now run the system with both sticks of memory at 1066 Mhz. However, I am taking a few errors on Memtest 86

 

Legger til at RAM-brikkene mine viser seg å være 800mhz som egentlig er "klokket opp" til 1066mhz slik som de kommer levert. Altså litt spesielt.

Derfor måtte så mye stilles på.

Hvis andre sliter med dette kan de sjekke tråden jeg fant løsninger i:

 

http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=121357.msg921659

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...