Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Problemer med HD 4870


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har nå slitt med grafikkortet mitt siden jeg kjøpte meg ny pc. Skjermkortet er Gigabyte HD 4870 512 mb.

 

Problemet er at hele maskinen låser seg under spill. Først blinker gjerne skjermen noen ganger. Og om jeg alt+tabber ut i windows (vista 64 bit). Så får jeg opp at det er et problem med skjermkortet.

 

Jeg har prøvd dette:

Oppdatere alt av drivere og updates

Sette opp viftehastigheten på skjermkortet. Da funker det litt bedre, men fortsatt kræsj etter en stund.

Stille volten på RAM til 2,1V

 

Én gang har jeg fått opp en feilmelding. Men de filene den referer til finner jeg ikke.

 

Product

Windows

 

Problem

Video hardware error

 

Date

17.11.2008 21:38

 

Status

Not Reported

 

Description

A problem with your video hardware caused Windows to stop working correctly.

 

Problem signature

Problem Event Name: LiveKernelEvent

OS Version: 6.0.6001.2.1.0.768.3

Locale ID: 1044

 

Files that help describe the problem

WD-20081117-2138.dmp

sysdata.xml

Version.txt

 

Extra information about the problem

BCCode: 117

BCP1: FFFFFA8004F9C4E0

BCP2: FFFFFA6002E18378

BCP3: 0000000000000000

BCP4: 0000000000000000

OS Version: 6_0_6001

Service Pack: 1_0

Product: 768_1

 

 

 

Noen som har noen forslag? Kan det være mulig at skjermkortet rett og slett er ødelagt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hey, skjermkort krever mye av strømforsyningen. sjekk hvilket merke og hva den kan gi av effekt på 12v er. post det her .

Takk for svar! :)

 

Har denne

 

Corsair TX650W Specifications: Model CMPSU-650TX

AC INPUT 90-264V ~ 9A 50/60Hz

DC OUTPUT +3.3V +5V +12V -12V +5Vsb

MAX LOAD 24A 30A 52A 0.8A 3A

MAX COMBINED WATTAGE 170W 624W 9.6W 15W

TOTAL POWER: 650W

 

Så i BIOS igår at den ligger på litt under 12v. 11.95v eller noe sånn.

Lenke til kommentar

Det lille avviket på 0,05V er akseptabelt.

Har du sjekket temp på skjermkortet? Eventuelt prøvd å klokke det ned bittelitt for å se om stabiliteten opprettholdes..?

 

Windows har aldri vært spesielt gla i å alt+tabbe frem og tilbake mellom desktop og spill, det er ihvertfall min erfaring.

 

Har du god luftflyt i kabinettet ditt? Ingen dumme kabler som hindrer frisk kald luft inn i skjermkortet? Og er det god nok klarering bak pc'n din slik at skjermkortet får blåse ut luft uten hindringer?

Lenke til kommentar

Hei

 

Har ikke klokket det ned enda. Kan prøve dette når jeg kommer hjem fra jobb. Men temperaturen har ligget på rundt 60-70 grader, og etter hva jeg har lest meg til så er ikke det noe skremmende temperatur for et skjermkort.

 

Har prøvd å rydde kabinettet så godt jeg kan, og har 6 vifter som skal dra luft gjennom så jeg tror ikke det er noe problem med selve kjølingen. Og som den nerden jeg er så er pc'n rommets midtpunkt og står midt på gulvet med masser av luft rundt :)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Hadde samme problem selv. Hvis du leser på nettet er dette et problem tusenvis sliter med. med meg var problemet at signalet jeg sendte til tv-ut ikke stemte med tv'ns native oppløsning. problemet oppsto også da jeg lastet ned driverne via windows update. etter jeg gikk fra 600w til 850w psu, formaterte og la alle driverne inn manuelt via hjemmesider er problemet den dag i dag vekk.

Lenke til kommentar

Har hatt mye rare problemer selv i det det siste... Tok ut ene minnebrikken og alt fungerer som det skal. Prøv det!

Noen som har hørt om Nvidia "SLI-ready" minne som ikke er stabilt på nforce 680?

Er det bare at OCZ og Asus ikke er så glade i hverandre? Har hatt problemer med de to før, men da på AMD-plattform.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har lest en del på nettet. Men det virker som om alle har forskjellige løsninger på dette problemet. Så da har det vel kanskje noe med systemoppsettet å gjøre, og ikke selve skjermkortet. Men jeg gjorde halvveis som deg redoran86.. brukte mye drivere som lå med cd'ene. Frister ikke så mye med en formattering. Men spørs om jeg må det etterhvert nå.

 

AYHJA-eier: Hmm.. Jeg har tilfeldigvis også Asus hk og OCZ minne. Så faktisk rett før jeg la meg igår at bios fant brikkene som 5-5-5-15. Mens brikkene egentlig er 5-5-5-18. Så jeg satte dem til det, men det løste ikke problemet. Får prøve å nappe ut en senere idag og se om det funker da. Har du satt alt sånn til AUTO i bios, eller har du konfigurert opp selv?

Lenke til kommentar
AYHJA-eier: Hmm.. Jeg har tilfeldigvis også Asus hk og OCZ minne. Så faktisk rett før jeg la meg igår at bios fant brikkene som 5-5-5-15. Mens brikkene egentlig er 5-5-5-18. Så jeg satte dem til det, men det løste ikke problemet. Får prøve å nappe ut en senere idag og se om det funker da. Har du satt alt sånn til AUTO i bios, eller har du konfigurert opp selv?

Nettopp...

Har satt minnet til SPD, sånn ca. 4-4-3-12. Men timingen har ikke noe med disse problemene å gjøre etter mine erfaringer.

Mitt er PC7200, 900 MHz, som kjører på 889 Mhz eller noe sånt. Skal i følge tester klare langt over 1100 MHz, men klarer ikke boote med hakket høyere frekvens.

Skal i hvert fall bytte tilbake til minnet jeg hadde før (Corsair), det funket bra.

Lenke til kommentar

Da har jeg hatt litt testing idag. Og konklusjonen tror jeg blir at det er minne som kødder til. Jeg har helt utelukket skjermkortet. Satte nemlig i et eldre skjermkort (ATI X850XT), og fikk helt like feil med dette kortet, som funker utmerket på min eldre maskin. Prøvde også å klokke ned 4870'n, men dette ga heller ikke noe mer stabilitet. Prøvde så å kjøre med kun én minnebrikke. Opplevde fortsatt at windows klagde på at skjermkort driveren kræsjer og blir gjennopprettet. Men det var kun når jeg startet spillet, og resten av tiden holdt det seg stabilt, ihvertfall det jeg har prøvd til nå. Opplevde også at en del andre ting som har fått pc'n til å henge nå plutselig var fikset. Så det ser ut som om julegava til meg selv i år blir noen andre rambrikker.

 

Takk for hjelpen alle :)

Lenke til kommentar

Hei

 

Ja, jeg leste også den artikkelen, men jeg har prøvd med to forskjellige drivere, en fra i sommer og den nyeste. Men det var ingen forskjell. Kræsja like fint med begge to :) Disse nye driverne skulle vel gi BSOD, mens min bare rett og slett fryser.

 

Grunnen til at jeg ikke tror det er skjermkortet, eller driverene til det, er at jeg også har hatt problemer med å bruke Winamp, og µtorrent. Begge to fikk pc'n til å fryse. Men etter at jeg tok ut en minnebrikke fungerer de flawless :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Bumper denne litt jeg.

 

Har samme problem, men pc'en bare henger seg 100% opp istedenfor å gi meg en sjanse til å fikse problemet. Somregel så klikker den så hardt at jeg ikke får en blåskjerm engang, men enkelte ganger får jeg faktisk akkurat samme feilen som du hadde, så jeg regner med at det er der problemet ligger.

 

Hvertfall, hva kan gjøre at det er RAM-brikkene som ødelegger?

Jeg har nemlig kjørt memtest på de, og alt fungerte som det skulle :S

 

Har ikke lyst til å kjøpe ny RAM, men det er vel billig for tiden.

Lenke til kommentar

om du mistenker minnebrikkene kan du teste :

 

sette ned hastighet til 667mhz

 

bare bruke 1 minnebrikke.

 

________________________

 

man kan prøve å klokke ned skjermkortet også. eller sette vifte til max. disse skjermkortene skyver luft ut av kabinettet. om det er "tungt" for skjermkortet å skyve lufta ut så vil det føre til dorlig kjøling. værste senario er at lufta faktisk står stille inne i kjølern. andre ting som kan prøves i forbinnelse med kjøle problem er å ta vekk 1 eller 2 av de platene som dekker til bak på kabinettet. sånn at skjermkortet har luft å dytte ut av kabinettet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Har tatt ut en rambrikke nå, og faktisk har den ikke klikket.

Men hva kan det være som er galt da?

Jeg har jo 4 slots til RAM, skal jeg bare flytte brikken, kan det hjelpe?

Jeg vil jo ha 4gb ram, ikke bare 2gb..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...