Gå til innhold

Kjør Linux fra minnepinnen


Anbefalte innlegg

Hvordan er hastigheten på operativsystemet installert på en minnepinne i forhold til Live-CDen og vanlig harddisk-installert operativsystem?
Det avhenger av USB-pennen. Jeg har en middelmådig USB-penn, og den yter på linje med en harddisk, altså mye raskere enn en CD.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig så bruker jeg alltid Pendrivelinux.com med de installerings script de har der. Der er det guider til både live cd"usb" eller ett system som du faktisk ganske greit kan endre på ... Jeg synes ikke noe om live pendrive linux som er hentet rett fra live cden uten mulighet til og endre noe av distroen "uten masse arbeid".. Uansett må prøve denne her ser meget bra ut...

Lenke til kommentar
Konge.

Noen som vet om en enkel måte å liveboote windows xp?

 

Finnes masse jallametoder osv. men for en aspire one eller andre pcer uten cd-rom hadde det vært konge med en mulighet for å installere xp fra minnepenn eller kjøre den live for å ta backup.

 

Det høres vanskelig ut ettersom windows MÅ installeres på systemet, og det lukter driverhelvete ettersom XP knapt nok kommer med noen drivere i det hele tatt. GNU/Linux er nok det beste valget her. Finn deg en lettvekts GNU/Linux-distro som er spesialisert for nettbøkene og bruk det i stedet.

Lenke til kommentar
Jeg prøvde med denne løsningen og Ubuntu 7.10. Men jeg installerte det jo som en livecd med installasjonsikon på desktopen. Kan jeg installere applikasjoner osv.. på pinnen for det? Er jomfru på dette..

 

Problemet er at distroen kommer fra en live "!CD!" med andre ord er en cd skrivebeskyttet og linux distroen er justert etter det .. Det går ann og endre dette men det er kansje litt vanskelig vist du ikke er kjent med linux ville jeg heller gått HER!!! . det vil forklare deg vordan du booter en Persistent utgave der du kan herje på som om det var installert på en hardisk . Det er lett også

Lenke til kommentar

Trinity Rescue Kit (http://trinityhome.org/Home/index.php?wpid=1&front_id=12) skal visstnok funke veldig bra for å fikse Windows-ting fra en Linux Live-CD. Har dog ikke testet det selv.

 

Antivirus-leverandørene arbeider (etter hva jeg har hørt) med ett sett antivirus-definisjoner felles for alle plattformer, så forutsatt at leverandøren har en utgave for Win-plattform kan du regne med at Linux-versjonen fjerner akkurat like mange som om du kjørte den direkte i Windows. (Kanskje tilogmed flere, i og med at du gjennom å kjøre det fra Linux unngår problemer med låsing av filer og kamufleringsmekanismer som du ville møte hvis du kjørte det innenfra det infiserte operativsystemet.) :)

Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg få livecd-en til å finne minnepennen som en "harddisk" så jeg kan installere på den? Eventuelt andre distroer jeg kan se på? Skal bare utforske linux.
Ubuntu-liveCDen finner både minnepenner og USB-harddisker akkurat på samme måte som interne disker. De oppfører seg på akkurat samme måte.

 

---

UNetbootin klarte ikke å fikse oppstarten på min minnepenn, fikk NTLDR mangler. (ja jeg vet hva det betyr)

Lenke til kommentar

Hvis man skal installere en hel DVD.iso av Fedora 10 med en 4gb minnepinne, kan man også enkelt gjøre dette (med terminalvindu og livecd-iso-to-disk):

 

http://forums.fedoraforum.org/showthread.php?t=205596

 

Det har jeg prøvd ut selv, og det funka.

 

Er man helt nybegynner og bare skal kikke på/installere Live.iso av Fedora, og ikke de andre distroene, er Fedoras liveusb-creator verdt å anbefale, siden den har et lettfattelig grafisk brukergrensesnitt, og går til og med an å installere i Windows. Også prøvd ut selv, knirkefritt.

 

 

 

 

:thumbup::thumbup::thumbup:

Lenke til kommentar

Unetbootin gav jeg opp etter fem forsøk. Mens den tilsvarende innebygde funksjonen i Ubuntu fungerte på første forsøk, den var forøvrig veldig enkel og brukervennlig. Hele installasjonen endte opp på rundt 5 GB, jeg regner med at det er stort potensiale for å få krympet det ned.

 

Noen som har et tips til en enkel måte å sjekke ut hvilke programmer/pakker som tar mest plass?

Lenke til kommentar
Unetbootin gav jeg opp etter fem forsøk. Mens den tilsvarende innebygde funksjonen i Ubuntu fungerte på første forsøk, den var forøvrig veldig enkel og brukervennlig. Hele installasjonen endte opp på rundt 5 GB, jeg regner med at det er stort potensiale for å få krympet det ned.

 

Noen som har et tips til en enkel måte å sjekke ut hvilke programmer/pakker som tar mest plass?

efikkan: programmet du brukte har en slider som lar deg dra hvor mye ledig plass du ønsker på din minnepenn(mao. den starter defualt med å ta alt). Jeg installerte på en 2 gig minnepenn men lot 500mb være ledig.

Lenke til kommentar
Unetbootin gav jeg opp etter fem forsøk. Mens den tilsvarende innebygde funksjonen i Ubuntu fungerte på første forsøk, den var forøvrig veldig enkel og brukervennlig. Hele installasjonen endte opp på rundt 5 GB, jeg regner med at det er stort potensiale for å få krympet det ned.

 

Noen som har et tips til en enkel måte å sjekke ut hvilke programmer/pakker som tar mest plass?

efikkan: programmet du brukte har en slider som lar deg dra hvor mye ledig plass du ønsker på din minnepenn(mao. den starter defualt med å ta alt). Jeg installerte på en 2 gig minnepenn men lot 500mb være ledig.

Stemmer det, leste ikke nøye nok da jeg valgte det. Tenkte det ble 5 GB ledig plass på den, men var motsatt :p
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
hmmm når jeg skal prøve å innstallere linux fra en minnepinne etter å ha brukt dette programmet får jeg bare en feilmelding om at ntldr is missing please restart eller noe sånt

hmm hvorfor det ?

Verktøyet klarer tydeligvis ikke å ordne oppstarten av systemet. Jeg gav opp det selv etter femte forsøk.

 

Men det innebygde verktøyet til Ubuntu fungerte umiddelbart. Jeg tror Fedora også har tilsvarende. Jeg vil anbefale deg å forsøke en slik løsning. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...