Gå til innhold

Beta av KDE 4.2 tilgjengelig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Populært Skrivebordsmiljø? Linux har hva? under 1% eller noe sånnt av det totale markedet, og jeg regner med ikke alle de bruker KDE. Kan vel neppe kalles populært.....

 

Hva er det med den sinnsyke negativiteten din ovenfor *nix OS? Som nicket ditt tilsier digger du fortsatt amiga som tross alt nå kan ses på som et rimelig alternativt OS nå. Hadde det ikke vært for at fatter'n satt amigaen min ut på verandaen hadde jeg fortsatt brukt den i tillegg. Men den ble jo rimelig hærpa. Alernative OS er jo mye mer spennende enn det alle andre bruker. Ikke

 

Bruker og kdemod innimellom og ingen kræsj for min del ihvertfall om dagen. KDE 4.0 var heller aldri ment for brukere, kun for utviklere. De ville bare ha en plattform klar for utviklere. Det sa de klart og tydelig fra om. Det var media og nyskjerrighet som fikk brukere til å bruke det. Ikke at det gjorde noe med mer bug reporting.

Lenke til kommentar
Populært Skrivebordsmiljø? Linux har hva? under 1% eller noe sånnt av det totale markedet, og jeg regner med ikke alle de bruker KDE. Kan vel neppe kalles populært.....
Net apps har aldri pretendert til å gi representative tall. W3 counter vil gi deg over to prosent, og det er i tråd med tidligere analyser fra Gartner og IDC. Hvis du i tillegg tar med de folkerikeste land i verden som India og Kina er tallene mye større. Det meste tyder også på at linux opplever dramatisk vekst i brukermassen, så bildet er nok mye mer positivt enn du ser ut til å tro.
Lenke til kommentar
Generelt er det mye større frihet til å endre utseendet enn i Windows, standard-oppsettet er slikt fordi det er det flest kjenner seg igjen i.
Nå er ikke Explorer synonymt med Windows. Selv syntes jeg både KDE og Gnome hadde for mange begrensninger til at jeg følte meg behagelig i Linux. Blitt bortskjemt av Litestep jeg :p

 

Skrivebordsbakgrunner i KDE kan nå tegnes ved hjelp av tilleggsmoduler, som tillater uendelige muligheter hva angår skrivebordsbakgrunnen.
Du mener at KDE har fått tegne-program type msPaint, eller? forklar Mr. Skinney...
Lenke til kommentar

Hvis du er vant med Litestep så er det jo mer naturlig å teste E17/Fluxbox e.l.

Nei, han mener sannsynligvis at måten skrivebordsbakgrunnen blir tegnet opp på kan utvides gjennom plugins. Det vil si at i tillegg til tradisjonelle statiske "wallpapers" så kan man vise filmer, 3D demoer, interaktive 3D saker osv som skrivebordsbakgrunn.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Ok, enda mer unødvendig vas altså :p

Det som menes med friheten til å forandre grensesnittet er at man ikke trenger noe ekstra for å gjøre dette, dermed får man større frihet enn i Windows, men om man laster ned 3. parts programvare i Windows får man mye av den samme friheten til å forandre grensesnittet slik man ønsker i Windows også.

 

Det finnes også et hav av tilleg til grensesnittete til åpne kildekodegrensesnitt, i tilleg kan man også forandre kildekoden om man ønsker å få enda flere muligheter. I tilleg har man et hav av andre grensesnitt enn Gnome og KDE om man ikke synes disse er passende.

 

Om det er funksjoner man synes er unødvendig vås er det stort sett ikke værre enn å ikke benytte seg av disse, men det kan hende noen distroer har satt på disse som standard så man må skru av disse selv, noe som ikke er en stor sak. Selv om mange liker å ha det minimalistisk og enkelt, er det mange som også liker bling.

Lenke til kommentar

Morsomt at hver gang noen stiller meg et spørsmål så blir det besvart av fem andre brukere :) Og i et annet innlegg ble det kommentert at skribentene ikke var innom diskusjonstråden ofte nok :p Bare en kommentar fra min side, ingen kritikk, bare så det er sagt.

 

On-Topic: KDE 4.2 ser meget spennende ut, spesielt med de underliggende teknologiene, som jeg har skrevet mer om i en annen artikkel. KDE 4.2, eventuelt 4.3 kan få meg over til KDE igjen. Venter egentlig bare på at programvaren skal komme på plass (eksempelvis amarok 2).

Lenke til kommentar
Det er jo igrunn ganske greit da...

 

Dersom man ikke ønsker effekter er det jo bare å fjerne et kryss.... Dog kan man ikke se bort ifra at å huke vekk "X" kan være en omstendelig og vanskelig prossess som øker behovet for betalte supporttjenester.

Like omstendig og vanskelig prosess det kan være å sette et kryss der. Går ut ifra at de fleste distroer er tilpasset PC'ens spesifikasjoner og som standard kun prøver å legge med et så behagelig tilpasset grensesnitt som mulig (selv om dette er subjektivt) uten for mye tildall.

 

Om man er på dette nivået (vet man vel kanskje for det første ikke hva Linux er en gang) tar man nok ting for det det er uten å vite om alternativene, eller har bekjente som kan hjelpe dem, men det å generelt vite hvor man kan fjerne eller huke av "X" kan for mange være en vanskelig prosess.

 

Når vi snakker om Linux så vil man vel sjeldent støtte på personer som ikke er i stand til å finne ut av det meste selv, enten ved å lete seg frem til det på egenhånd, søke seg frem eller spørre på diverse forum ... bortsett fra en del som kjøper preinstallerte Linuxdistrubisjoner som finnes på blandt annet en del netbooks.

Lenke til kommentar
Morsomt at hver gang noen stiller meg et spørsmål så blir det besvart av fem andre brukere :)

Tror det er mange Linuxbrukere som har mye på hjertet :p ... eller har forskjellige oppfatninger av ting, det er mye å velge mellom inne Linux og åpen kildekode, og mange har sikkert sine egne grunnlag og oppfatninger for de valgene de tar. Selv bruker jeg noen ganger en evighet på å klikke på Svar-knappen, og da er det fort et par andre som har klart å svare på samme kommentar.

Lenke til kommentar

Omaha:

Sant det. I Ubuntu kan man enkelt skru av effektene i System>Pref.>Apperance, men hvordan alle andre Gnome-baserte distrubisjoner løser dette vet jeg ikke. I noen distroer kan man også bestemme dette ved boot, det er vel kanskje den greieste løsningen etter min mening. Flere disroer burde ha et program man kan starte når som helst som tar brukerne igjennom en del kritiske funksjoner som mange kan ha problemer med å finne frem til, hvor man går igjennom blandt annet om man skal ha på eller av effekter, setter opp internet, legger til riktig keyboard layout, etc.

 

HWBruker:

Skjønner ikke at jeg gidder å bruke tid på en troller, men dette har blitt kommentert flere ganger før av mange, også kommentert i denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=12519052

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...