Gå til innhold

Hei Z(v)eiss! Nytt objektiv! :)


Anbefalte innlegg

Det er dejligt at være norsk - i Danmark! :)

Var innom den lokale pusheren (Photografica) i dag og plukket med meg en Zeiss Planar T* 1,4/50 ZE - de sa at det ikke finnes noen Zeiss-forhandlere i Norge for tiden - er det riktig?

 

Objektivet er skikkelig sweet - så til de grader tight og presist. Har autoblender, men manuell fokus - litt uvant (lenge siden sist), men jeg får om ikke annet beep og rødt blink i søkeren når det er sånn noenlunde nøyaktig.. ;)

 

Dette er fort og gæli (skal bort nå i kveld), men jeg var selv veldig nysgjerrig på objektivet, og tipper flere andre her også synes det er interessant.. :)

 

Her er et par bilder - et lite bilde av objektivet, fort og gæli, resized og cropped jpg rett fra kameraet (20D):

post-71211-1227810652_thumb.jpg

 

og et enkelt (og alt for mørkt, men jeg har dårlig tid i kveld) 100% crop med objektivet. :)

post-71211-1227810641_thumb.jpg

(Også dette jpg rett fra kameraet.)

 

Ja, jeg vet, 20D-hjelpeblitzen er crap - jeg trenger egentlig en blitz mer enn dette objektivet, men det er jo så sweet! :D

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

+ moms... :(

 

EDIT: Appropos Ziess; stefaren min har en Zeiss kikkert som han kjøpte for ca 20 år siden. For noen år siden løsnet en liten prikk av coatingen på et linseelement slik at man så en liten svart prikk når man kikket igjennom den. Linseelementet + noe til ble byttet kostnadsfritt av Zeiss. Kikkerten ble kjøpt i Danmark.

 

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar

Heisan - er tilbake fra ukes ferie på Lanzarote (jeg vet, er heldiggris denne uka..) - har tatt noen bilder.. :)

 

Kommentarer:

Objektivet har ekstern fokus - fronten forskyver seg noen millimetre, uten å rotere. Kan ikke se at dette gjør noe. :)

Veldig god byggekvalitet - alt føles ufattelig tight og presist.

Vanskelig å alltid få fullklaff gjennom søkeren på en 20D når det er mørkt - hjelper her med erfaring og/eller større søker (mmh - fullframe!) - men, det gjelder da også andre 50/1.4 når man går over i manuell fokus.

Alt er i metall, unntatt dekselet.

Sinnsykt bra byggekvalitet.

 

Objektivet koster 4675 DKK ink moms (5779 NOK i følge Google) - kikk på Photograficas hjemmesider. Det er en finfin butikk, rett ved gågata i København sentrum. De har enormt mye brukt. Masse highend - Leica, Hasselblad og sånt. :dribble:

 

 

Ellers:

Er _veldig_ glad jeg har uv-filter! Den lille kameravesken min ble dratt ned på gulvet og landet med fronten ned - med min 24-70 og 20D. Objektivdekselet ble trykket inn i UV-filteret (som nå er byggesett) :(, men ingen skader på objektivet. :)

Pass på med småbarn i nærheten, sier jeg bare! (..Og godt L-objektiver er robust bygget!!)

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler å vurdere en mattskive bedre egnet for manuellfokus, da vil det straks bli lettere å treffe. Jeg har brukt en 105mm Nikon på mitt Canonhus en del, men har gitt opp å treffe fokus med noen som helst forutsigbarhet, det går rett og slett ikke med mattskive beregnet for autofokus. Et FF-kamera vil selvsagt gjøre det lettere.. :)

 

 

http://www.katzeyeoptics.com/

Endret av Amund_Blix
Lenke til kommentar
Flott glass som vi nordmenn er henvist til CZ's tyske webshop for å kjøpe.

 

Zeiss har fått norsk importør:

http://www.fotofritzen.no/page.php?42

 

Men er ikke helt sikker på hvilke butikker som er forhandlere.

Fritz er et tysk navn!

 

:p

 

Mattskive kan vel så vidt meg bekjent gjøre litt merkelige ting med lysmålingen. :)

 

Men, det burde være konsistent, og det vil være rimelig lett å bare bruke litt negativ eller positiv eksponeringskompensasjon.

Lenke til kommentar
Mattskive kan vel så vidt meg bekjent gjøre litt merkelige ting med lysmålingen. :)
Tja, mattskive har du jo uansett. Det er bare snakk om å bytte til en som gjør manuell fokus mer hensiktsmessig, f.eks. med splitprisme. Det finnes dog mattskiver som gjør søkeren lysere - de kan kludre til lysmåling...
Lenke til kommentar
Jeg anbefaler å vurdere en mattskive bedre egnet for manuellfokus, da vil det straks bli lettere å treffe. Jeg har brukt en 105mm Nikon på mitt Canonhus en del, men har gitt opp å treffe fokus med noen som helst forutsigbarhet, det går rett og slett ikke med mattskive beregnet for autofokus. Et FF-kamera vil selvsagt gjøre det lettere.. :)

 

 

http://www.katzeyeoptics.com/

Ser veldig fristende ut, men dyrt.. 105$ - med frakt og toll, så blir vel det oppi tusingen?

 

Er det verdt det? :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nyter Zeissen min - var med i 50mm-utfordringen '08.

Som så mange objektiver, så endres utsnittet litt under fokusering - hadde det litt moro med å lage en "zoom-effekt" ved å leke med fokusringen begge veier. :grin:

Vel - jeg syntes det var morsomt, i alle fall.

 

Har også testet skarpheten - kjørte en del testskudd hjemme i kjelleren. Resultat - grisebanket mit gamle 28-90 kitobjektiv (skulle bare mangle!!), og var også merkbart bedre enn min kjære 24-70L, både på bokeh og skarphet.

 

Merker at jeg noen ganger savner autofokus ved stor åpning - særlig når det er mørkt - men er allikevel veldig glad i Zeissen. :)

Lenke til kommentar
Flere som sikler på gammel 21mm fra Zeiss - dere vet at Distagon T* 2,8/21 finnes i både ZK (Pentax/Samsung), ZF (Nikon) og annonsert i ZE (Canon), eller hva? ;)

 

Har veldig lyst på ny mattskive.. :roll:

 

Du kan vel seie gammal konstruksjon i ny og forbetra utgåve.. Har nok sikla, men prisen er nok altfor høg for mitt vedkommande. ca 15000,-, kjøpte DA21/3.2 istenfor til 1/5 del av prisen..

Halve prisen for 35, 28 og 25 variantane er meir nok meir spiseleg. Spesielt 35/2mm utgåva har fått god kritikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...