Gå til innhold

På tide å melde Norge ut av FN? Trenger vi et nytt internasjonalt organ?


Anbefalte innlegg

FN har vel ødelagt alt når det gjelder global oppvarming? Jeg mener, var det ikke FN som publiserte en rapport fra et par tusen "vitenskapsfolk" som viste seg å være politikere for det meste, samt noen vitenskapsfolk som ble tatt til inntekt for rapporten, men som da de fant dette ut ønsket å bli fjernet fra listen over bidragsytere fordi rapporten var så dårlig?

 

 

Vet ikke hva du mener de par tusen vitenskapsmenn/politikerne (det er neppe flere tusen personer i selve panelet, og vitenskapen de siterer er nok for det aller meste gjort av vitenskapsmenn), men det faktum at et bittelite fåtall av dem mener de har mistolket deres resultater, endrer ikke det faktum at det store flertall av klimaforskere er enig i rapportenes hovedpunkter (nettopp fordi dette er en kompilasjon av tilgjengelig forskning på området).

Endret av flammekaster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem har sagt at den ikke skal kritiseres? Nasjonale vitenskapsakademier, seriøse forskere med autoritet og de store vitenskapstidsskrifter har gått igjennom rapportene, og stiller seg i overveldende stor grad bak hovedpunktene. At det er noen detaljfeil i en så omfattende rapport er ikke til å unngå. Hvem sin jobb er det å bestemme om disse feilene er alvorlige nok til å ødelegge hele rapporten? Jo, de jeg akkurat nevnte, og de stiller seg som sagt bak den.

 

Hva du mener med at den "påstås å være utgitt av forskere, men egentlig er utgitt av politikere", er jeg ikke helt sikker på. Men jeg tar gjerne imot linker. Det er en kjent sak at panelet ikke utfører forskning selv, men vurderer forskning som allerede er gjort på området (både forskning som antyder at global oppvarming i stor og liten grad er menneskeskapt).

Lenke til kommentar
FN har vel ødelagt alt når det gjelder global oppvarming? Jeg mener, var det ikke FN som publiserte en rapport fra et par tusen "vitenskapsfolk" som viste seg å være politikere for det meste, samt noen vitenskapsfolk som ble tatt til inntekt for rapporten, men som da de fant dette ut ønsket å bli fjernet fra listen over bidragsytere fordi rapporten var så dårlig?

 

 

Vet ikke hva du mener de par tusen vitenskapsmenn/politikerne (det er neppe flere tusen personer i selve panelet, og vitenskapen de siterer er nok for det aller meste gjort av vitenskapsmenn), men det faktum at et bittelite fåtall av dem mener de har mistolket deres resultater, endrer ikke det faktum at det store flertall av klimaforskere er enig i rapportenes hovedpunkter (nettopp fordi dette er en kompilasjon av tilgjengelig forskning på området).

 

Har du noen referanser til at det store flertall av klimaforskere er enig i klimarapporten(hovedpunktene) til FN?

 

Ut ifra det jeg har lest og hørt er det fremdeles ikke bevist at global oppvarming er skapt av mennesket.

Personlig tror jeg det er en måte for å prøve og få folk flest til å bruke mindre penger(ikke leve over evne), samt trappe ned på bruken av olje, da oljen ikke vil vare evig.

Endret av Zipman
Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_op..._climate_change

 

Nå er jeg enig i at det kanskje er litt ullent å henvise til Wikipedia når du ber om en slik referanse, men problemet er at det var nettopp slike usikkerheter IPCC skulle fjerne; istedet for at alle måtte gå gjennom all forskning på området for å finne sannheten, kompilerte de resultatene fra klimaforskere verden over. Når du ber om en kilde på hva vitenskapelig konsensus er på området, er det egentlig nettopp klimarapportene jeg burde henvise til. Om man ikke stoler på denne, må man gå den ineffektive veien igjen og studere hver enkelt klimastudie som er gjort for å avkrefte eller bekrefte dine mistanker. Men leser du relevante tidsskrifter, og uttalelser fra diverse nasjonale vitenskapsakademier, vil du se LANGT mindre kritikk av rapportene enn det man kunne vente dersom, den som Pricks påstår den er, den var full av feil. Alle er ikke enige i alle konklusjonene, og ettersom man forsker mer kommer man naturligvis til mer nøyaktige (og av og til uventede) resultater, men man ser jevnt over lite sterk kritikk av rapportene fra klimaforskere.

 

Ut ifra det jeg har lest og hørt er det fremdeles ikke bevist at global oppvarming er skapt av mennesket.

 

IPCC mener at det med 90% sannsynlighet kan slås fast at minst 50% av den globale oppvarmingen de siste femti årene (som i aller høyeste grad har funnet sted), er menneskeskapt. Dette er et av de hovedpunktene det i svært stor grad er enighet om i klimaforskningsmiljøer (den uenighet som finnes vil jeg faktisk tro er at mange er mye sikrere enn IPCC på at global oppvarming er menneskeskapt, men dette har jeg strengt tatt ikke så mye dokumentasjon på).

Lenke til kommentar
Vel, flesteparten av forskerne er enig i at global oppvarming finnes, men det er stor uenighet om den globale oppvarmingen er menneskeskapt eller ikke.

 

 

Og jeg vil sitere IPCC's klimarapport:

Warming of the climate system is unequivocal.

 

Disse tingene har du rett og slett ikke noe grunnlag for å si. At global oppvarming eksisterer er helt utvetydig, uavhengig av om i fjor var den kaldeste vinteren i manns minne eller ikke. At det er STOR uenighet om hvorvidt den i stor grad er menneskeskapt eller ikke, mener jeg å ha tilbakevist. Du må ihvertfall komme med noe mer enn disse påstandene for å overbevise noen.

Endret av flammekaster
Lenke til kommentar

Statistisk så har både temperaturen og mengden CO2, metan og andre gasser har økt. Dette vet i ved å måle isprøver, om dem er nøyaktige eller ikke vet jeg ikke. Vi har my data som tyder på at disse gassene har mye og si for temperaturen og drivhuseffekten på jorda, at det er helt sikkert at det er slik vet jeg ikke.

 

Men om mengden CO2, metan osv, som vi menesker slipper ut er grunnen tviler jeg på, var det ikke noen nederlanske forskere som sa at kuer slipper ut nok metan og CO2 (2.5%?) til å dekke over hva vi mennesker slipper ut. De siste 2 årene har også vært kaldere enn for gående år, noe som kan tyde på at global oppvarming ikke eksisterer.

 

Det er nok litt for mye å se på til at vi kan si at global oppvarming er et faktum eller ikke, og enda veldig mye vi må vite (f.eks hvor mye dyrene slipper ut, hva undersjøiske sluser slipper ut, hvor mye vulkan aktiviteten på jorda slipper ut og hvor mye mennesker FAKTISK slipper ut) før vi kan si om det er menneske skapt eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikket til å gå inn på tekniske detaljer her, for alt dette har blitt diskutert tusen ganger før av folk som faktisk har svært god peiling på det, og har viet livene sine til å forske på det. Du mener det at de 2 siste årene har vært kaldere enn foregående år (jeg tar ditt ord for at det stemmer), er et godt argument for at global oppvarming ikke eksisterer. Vel, det eksisterer mange andre og svært sterke argumenter for at global oppvarming eksisterer, faktisk så sterke at IPCC ser seg nødt til skrive slike ting som jeg siterte i mitt forrige innlegg. Jeg kan ikke alle detaljene her, for jeg er ikke klimaforsker, men jeg tar sjansen på at FN, allverdens nasjonale vitenskapsakademi, de store seriøse vitenskapstidsskrifter, samt de aller fleste klimaforskere i verden (med mulig unntak av et par nederlandske), ikke alle sammen lyver til meg. Hvis du ikke tror at det finnes noen kilder til relativt sikker informasjon i verden (med unntak av akkurat de som mener global oppvarming kanskje ikke eksisterer), får du heller bli klimaforsker og undersøke disse tingene svært nøye på egenhånd. Selv har jeg andre planer for livet mitt, og innser at det er andre mennesker som har bedre greie på de tekniske detaljene rundt det, selv om jeg opplever kaldere og kaldere vintre, og lar DEM utføre vitenskapen. Og ifølge dem eksisterer global oppvarming, og er etter all sannsynlighet menneskeskapt: vår oppgave er å bestemme hva vi vil gjøre med den informasjonen.

Lenke til kommentar
Statistisk så har både temperaturen og mengden CO2, metan og andre gasser har økt. Dette vet i ved å måle isprøver, om dem er nøyaktige eller ikke vet jeg ikke. Vi har my data som tyder på at disse gassene har mye og si for temperaturen og drivhuseffekten på jorda, at det er helt sikkert at det er slik vet jeg ikke.

 

Men om mengden CO2, metan osv, som vi menesker slipper ut er grunnen tviler jeg på, var det ikke noen nederlanske forskere som sa at kuer slipper ut nok metan og CO2 (2.5%?) til å dekke over hva vi mennesker slipper ut. De siste 2 årene har også vært kaldere enn for gående år, noe som kan tyde på at global oppvarming ikke eksisterer.

 

Det er nok litt for mye å se på til at vi kan si at global oppvarming er et faktum eller ikke, og enda veldig mye vi må vite (f.eks hvor mye dyrene slipper ut, hva undersjøiske sluser slipper ut, hvor mye vulkan aktiviteten på jorda slipper ut og hvor mye mennesker FAKTISK slipper ut) før vi kan si om det er menneske skapt eller ikke.

Kuer er jo et produkt av oss mennesker, fordi vi ønsker kjøtt. Uansett mengden med metan i atmosfæren øker ikke, og den påvirker lite, ca 3% av drivhuseffekten. Kuer slipper ikke ut mye CO2, og samme poeng fungerer forsatt. Det som faktisk klimaskeptikere har vanskigere for å forstå er at det er flere effekter enn en som påvirker drivhuseffekten. Det er ikke sånna hvis CO2 er en effekt, og den påvirkes av mennesker, så kan ikke alle de andre effektene som solintensivitet, skyer, etc. påvirke. At det er kaldere de siste to årene tyder bare på at noen av de andre effektene har påvirket i mindre grad, ikke at masse teori i fysikk er feil.

 

Vi kan vite hvor mye vi slipper ut ved å se hvor mye som blir sluppet ut fra kraftverk og biler, og dermed gange det med anntallet biler/kraftverk. Dermed kan vi også vite hvor mye mennesker slipper ut. Det er også ganske opplagt at økningen er menneskeskapte, med tanke på CO2-mengden startet å øke rett etter den industrielle revolusjon, og har økt mye raskere enn noen gang før. http://www.globalwarmingart.com/wiki/Image..._400kyr_Rev_png I tilegg er det mulig å måle hvor mye naturen slipper ut av CO2.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...