Gå til innhold

Spørsmøl om stativ- og stativhode erfaringer


Anbefalte innlegg

Takker for det snekkern, enig i at stødighet er viktig, dog har ikke jeg noen store og tunge objektiver ;)

Noen erfaring om hvor stødigheten 190-serien til Manfrotto er kontra ca prisen (1600 kr med hode)?

 

Jeg bruker 'Manfrotto 190XPROB' med '488RC2' kulehode og er fornøyd med det. Måler sammenlagt med hode ca. 65 cm. og veier 2,5 kg. Plater for hurtigkobling koster litt over 100,-. En fin ting med Manfrotto's stativer med betegnelsen XPROB er at de kan stilles i nesten alle mulige vinkler, helt ned mot bakkenivå. 190XPROB + 488RC2 koster rundt 2000,-.

Jepp, og den modellen jeg har kan jo også midtstangen dras ut og settes helt vanrett ut fra stativet,noe som er fint om en skal helt ned mot bakken, for legger en da bena helt ut er en jo nesten på bakkenivå .

 

 

tnList_638886997_1_1_Big.jpg

 

 

tnList_638886997_1_3_Big.jpg

 

 

 

 

https://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=54221

 

 

manfrotto_m488rc4_hode_1581440832_0.jpg

 

 

https://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=38851

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Virker ikke som at det er særlig mye å spare på å kjøpe i USA heller :(

Samme sier jeg egentlig.

 

Har faktisk omtrent bestemt meg jeg også, blir nok Manfrotto 055(etslag) fra Norge med Manfrotto kulehode, så får oppgraderinger komme senere. Er det ikke stødig nok regner jeg vel med at det går ann å henge en tung sekk på stativet også?

Lenke til kommentar
Virker ikke som at det er særlig mye å spare på å kjøpe i USA heller :(

Samme sier jeg egentlig.

 

Har faktisk omtrent bestemt meg jeg også, blir nok Manfrotto 055(etslag) fra Norge med Manfrotto kulehode, så får oppgraderinger komme senere. Er det ikke stødig nok regner jeg vel med at det går ann å henge en tung sekk på stativet også?

Tror Manfotto 055 er nokså stødig... Kommer vel med ann på kulehodet..

Lenke til kommentar

Jeg har Manfrotto 055 + 488RC2 (kulehode) + 804RC2 (treveishode).

 

Veldig bra stativ og hoder som i hvertfall tåler alt av mitt utstyr.

 

Men jeg har et spørsmål angående bruk av kulehode. Det er mulig at jeg ikke har teknikken, ettersom jeg opplever at kulehodet alltid "detter" litt ned i det jeg strammer hodet og slipper kameraet. Det er altså snakk om litt, men fryktelig irriterende, i hvertfall til makro. Og nei, dette skyldes nok ikke for tung vekt.

 

Tips?

Lenke til kommentar

Mye snakk om Manfrotto 055 her nå, og jeg mener (fortsatt) ikke det er noe galt med dette. Men har dere sjekket Manfrotto varianten som heter 055MF4? Eller hva med 728? For ikke snakke om Benro som F&V selger. For eksempel C358 (eller A358 for den saks skyld). C258 er litt mer kompakt (enn 358), A258 litt lenger og billigere enn C258. Det er et utall modeller, så det beste er å gå og se hos F&V hvis du har mulighet for det.

 

Ellers, hvis pris ikke er noen hindring så finnes jo Gitzo Traveler...

Lenke til kommentar
Det er mulig at jeg ikke har teknikken, ettersom jeg opplever at kulehodet alltid "detter" litt ned i det jeg strammer hodet og slipper kameraet.

 

Tips?

 

Jeg har brukt lite kulehode, i hvert fall kulehoder av bra kvalitet. Men for virkelig finjustering oppfatter jeg Geared Heads som best, deretter treveishoder, og så kulehoder. Kulehoder har selvfølgerlig fordeler i andre sammenhenger, og treveishoder har også lett for å synke litt, men da kan man justere en retning av gangen.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Kulehodet mitt siger ikke i det hele tatt. Ikke med 3 kg hengende på skrå heller.

En må selvfølgelig ta med i betraktningen slakken når du slipper taket. Da vil det dippe litt den veien du påvirket det.

 

 

Mye snakk om Manfrotto 055 her nå, og jeg mener (fortsatt) ikke det er noe galt med dette. Men har dere sjekket Manfrotto varianten som heter 055MF4?

Ser ut til at det ikke er samme serien alle de som er kalt 055.

Jeg har 055MF3 og det er i karbon, men det ser ut til at noen ikke er karbonstativ.

MF3 eller vel en 3-delt versjon i forhold til MF4, som er 4-delt - tror jeg.

Endret av arela
Lenke til kommentar

Jeg har et arca swiss kulehode som jeg er meget godt fornøyd med. Det er bunnsolid, men noe stort. Men kulehoder tar man med seg videre i livet så det gjør ikke så mye å legge penger i dette. Arca swiss har hurtigkobling som det ikke er noe problem å få plater til (en av de store etablerte standardene for dette)

 

EDIT: slik ser det ut:

http://images.google.com/images?um=1&h...G=Search+Images

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar

Har sett litt rundt noen dager nå, og for meg ser det ut som at Manfrotto 055xProB + Manfrotto 488RC4 er en kombinasjon som faller visuelt best i smak... Har ikke kjøpt dette ennå, men om ikke noe skjærer seg er det stor sannsynlighet for at tripoden blir kjøpt...

 

Håper ikke dette blir for stort eller tungt; 3kg virker ikke mye på pcen :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...