Gå til innhold

Spørsmøl om stativ- og stativhode erfaringer


Anbefalte innlegg

Da har også jeg gått til anskaffelse av Manfrotto 055XPROB tripod med 488RC4 kulehode. Jeg har siklet på dette lenge. Litt tungt (bort i mot 3 kg til sammen) men massivt og veldig solid.

 

Mitt enkle Velbon Ultra Luxi L trengte helt klart en oppgradering siden jeg nå har bestillt en Sigma APO 150-500mm som nok fullstendig ville tatt knekken på det lette Velbon stativet. Men det er fortsatt brukbart og vil fungerer godt som "reisestativ". Sistnevnte anbefales til alle som trenger en enkel og grei og lett tripod (lengde mindre enn 50 cm sammenslått og i bag, vekt rett over 1 kg) som "reisefølge". Men vær obs på at denne tar en maksvekt på 2,5 kg og i praksis så bør man nok holde seg godt under 2 kg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg er også på utkikk etter stativ til mitt 450D, og har etter mye titting skjønt at dette blir et vanskelig valg. Jeg vil kategorisere meg selv som en amatør med voksende interesse for fotografering, og vil selvfølgelig prøve å holde meg på et prisnivå som ikke fører til grøtmiddag frem til sommerferien. Velbon Sherpa 600R har en pris som passer meg meget godt, og størrelsen virker veldig fin. Har allikevel siklet på kombinasjonen Manfrotto Stativ kit 055 XPROB + 804RC2, som ligger på 1600,-. Dette er for meg som student en relativt høy pris, men så skal man jo gjerne prøve å tenke fremtidsrettet hvis hobbyen utvikler seg i den riktige (og dyre) retningen. Så langt har jeg bare kit-objektivet og en fast 50mm 1/8, men tenkte å skaffe meg Canons 55-250 IS snart. Vil sherpaen klare dette lett, eller burde jeg sikte høyere og vurdere manfrotto-pakken? Er forresten hodet som følger med i denne pakken "godt nok", eller burde jeg titte på andre alternativer? Sliter virkelig med å skjønne forskjellen på alle disse forskjellige hodene...

 

Mvh,

Caliber

Endret av Caliber
Lenke til kommentar
Jeg vil kategorisere meg selv som en amatør med voksende interesse for fotografering, og vil selvfølgelig prøve å holde meg på et prisnivå som ikke fører til grøtmiddag frem til sommerferien.

Ville helt klart prioritert grøtspising, men meg om det :D

 

Så langt har jeg bare kit-objektivet og en fast 50mm 1/8, men tenkte å skaffe meg Canons 55-250 IS snart. Vil sherpaen klare dette lett, eller burde jeg sikte høyere og vurdere manfrotto-pakken? Er forresten hodet som følger med i denne pakken "godt nok", eller burde jeg titte på andre alternativer? Sliter virkelig med å skjønne forskjellen på alle disse forskjellige hodene...

 

Mvh,

Caliber

Jeg har ingen erfaring med Velbon, men ut i fra det utstyret du henviser til her, skal Sherpa fungere fint. Manfrotto 190xprob er lillebror versonen av manfrott 055xprob, som jeg også ville tatt med i vurderingen...

Var jeg deg, ville jeg gåttt i butikk (noe du kanskje også har gjort), der du kan se litt på hvilke som passer deg best ;)

Lenke til kommentar
Jeg vil kategorisere meg selv som en amatør med voksende interesse for fotografering, og vil selvfølgelig prøve å holde meg på et prisnivå som ikke fører til grøtmiddag frem til sommerferien.

Ville helt klart prioritert grøtspising, men meg om det :D

 

Så langt har jeg bare kit-objektivet og en fast 50mm 1/8, men tenkte å skaffe meg Canons 55-250 IS snart. Vil sherpaen klare dette lett, eller burde jeg sikte høyere og vurdere manfrotto-pakken? Er forresten hodet som følger med i denne pakken "godt nok", eller burde jeg titte på andre alternativer? Sliter virkelig med å skjønne forskjellen på alle disse forskjellige hodene...

 

Mvh,

Caliber

Jeg har ingen erfaring med Velbon, men ut i fra det utstyret du henviser til her, skal Sherpa fungere fint. Manfrotto 190xprob er lillebror versonen av manfrott 055xprob, som jeg også ville tatt med i vurderingen...

Var jeg deg, ville jeg gåttt i butikk (noe du kanskje også har gjort), der du kan se litt på hvilke som passer deg best ;)

 

Hei igjen, og takk for god tilbakemelding!

Grunnen til at jeg utelukket 190xprob fra mitt originale innlegg er at jeg primært følte jeg stod mellom et mindre stativ (til en lavere pris), mot et større og tyngre med en saftigere prislapp. I mine øyne er 190xprob en mellomting som er for stort og dyrt til å kategoriseres som et "mindre stativ", men allikevel ikke helt på høyde mht. bærevekten og stabiliteten 055xprob byr på.

 

Selv om Sherpa'en jo virker lovende, er jeg mer tvilsom på om dette er et stativ som vil kunne holde over lengre tid hvis jeg oppgraderer til større/tyngre objektiver. Hva er deres oppfatning av dette? Jeg vurderer derfor å bite i det sure/dyre eplet og gå for kombinasjonen Stativ kit 055XPROB,804RC2, men som jeg tidligere nevnte er jeg ganske så blank når det kommer til stativhodene manfrotto fører. Hva er forskjellen på f.eks. det nevnte og 486RC2 som er bundlet med 190xprob, og er det noen andre stativhoder jeg burde titte på hvis jeg først tar skrittet opp til dette stativet?

 

Edit: Ser at 486 er et kulehode, mens 804 er et treveishode. Jeg har sålangt ikke hatt kulehode og syns dette virker spennende, men er det noe som taler imot dette kulehodet fremfor treveishodet? Jeg har som sagt ingen erfaring her og tar gladelig imot råd.

 

Manfrotto 055XPROB + 804RC2 koster 1600,- hos netonnet

Manfrotto 055XPROB + 486RC2 koster 1735,- hos netshop

Velbon Sherpa 600R koster 800,- hos japanfoto

 

Også tittet litt på Manfrotto M488RC4 Hode, som er relativt dyrt (ca.900kr), men kan vurderes hvis det virkelig er verdt det for en oppadgående amatør med tynn lommebok.

 

Mvh,

Caliber

Endret av Caliber
Lenke til kommentar

Bump? Tenkt en del på saken, og de reelle alternativene er verbon sherpa og 055xprob med de to "biligste" hodene, henholdsvis 804RC2 (treveis) og 486RC2 (kule). Er veldig i tvil om hva jeg skal gå for av disse, jeg har ingen spesifikke motiver jeg favoriserer og håper da endelig at jeg ikke må oppgradere hodet med det første.

 

Mvh,

Caliber

Lenke til kommentar
Bump? Tenkt en del på saken, og de reelle alternativene er verbon sherpa og 055xprob med de to "biligste" hodene, henholdsvis 804RC2 (treveis) og 486RC2 (kule). Er veldig i tvil om hva jeg skal gå for av disse, jeg har ingen spesifikke motiver jeg favoriserer og håper da endelig at jeg ikke må oppgradere hodet med det første.

 

Mvh,

Caliber

 

Jeg har ingen kommentar til Manfrotto stativene siden jeg aldri har prøvd disse. På Velbon stativet får du veldig mye for pengene ihvertfall.

 

Jeg har Velbon stativet og har vært fornøyd med det. Ser imidlertid at det begynner å bli slitent nå og med 300 mm f4 påmontert blir det litt ustødig. Jeg vurderer derfor en oppgradering. Nå skal det sies at jeg har hatt stativet en stund og det har blitt alt annet enn pent behandlet. Alt i alt har jeg vært veldig fornøyd med det.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har også hatt tanker om nytt stativ.

Ser Manfrotto 055XPROB + 804RC2 koster 1579 i sett på nettet. Hadde egentlig lyst på dette stativet med kulehode i stedet. Synd det ikke var lignende tilbud med kulehode.

Ellers må man jo betale omentrent like mye for bare stativet.

 

Hvordan fester man kamraplatene til kamraet? Jeg skjønner jo at de skrus fast, men kan man skrue platene til Manfrotto av og på uten verktøy? Jeg har i dag et billig og lett rakkel fra Hama. Platen på dette stativet må festes med skrujern eller en mynt. Platen er også forholdsvis tykk og jeg vil helst ikke ha dette skrudd på kamraet når jeg ikke trenger det. Skruen står inne i et hull og man får ikke tak på den med fingrene. Irriterende tungvint...

 

Siden kitprisen på Manfrotto 055XPROB + 804RC2 ikke var ille tenkte jeg muligens å kjøpe dette settet og eventuelt skaffe kulehode senere hvis behovet blir der. Kan platen til 804RC2 skrues av og på kamraet uten verktøy?

 

Er det forresten noen som har erfaring med kulehoder uten hurtigkobling. er de greie og skru på kamraet?

Lenke til kommentar
Takk, men som du selv er inne på er man kanskje dømt til en oppgradering før eller siden hvis man går for sherpa og objektivparken begynner å vokse.

 

Enig i det, men som sagt er stativet mitt slitent etter mye bruk og dårlig behandling.

 

Har kikket litt på Manfrotto med kulehoder i butikken og inntrykket mitt er at de billige siger litt (når de er strammet til sitter de ikke skikkelig). Tanken min er derfor at du må legge til en del mer penger enn det du er inne på for å få noe som faktisk er bedre enn Velbonen. Kan være jeg tar helt feil her da...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Slenger inn en liten mini guide/samling av hva det er av stativ og stativhoder:

 

Stativhoder blir blant annet laget av:

Really right stuff

Markins

Arca Swiss

Kirk

Burzynski

Wimberley

Feisol

Acratech

Kangrinpoche

Foba

Gitzo

Manfrotto

Benro

 

De 4 store når det kommer til ballhoder er som sakt: arca swiss, really right stuff, markins og kirk

Disse er alle bunnsolide, tar de fleste objektiver,beveger seg smidig og vil ikke ha problemet med hode som beveger når en skal låse hode i possisjonen(slik det ofte er problemer med på de billigere kulehodene).

- Burzynski lager også et ekstremt solid ballhode som anses å være i toppklassen. Den ser ikke helt ut som det en vanligvis forbinder med ballhode, men er veldig enkelt og smart bygd opp(lite som kan gå galt).

- Wimberley er en annen produsent som lager stativhode i toppklasse. De lager såkalte gimbalheads og har for øyeblikket to hoder: wimberley head II og sidekick.

Disse baserer seg på rotasjon rundt tyngdepunktet på

objektivet+kamera, og er derfor geniale til objektiv i størrelsen 300mm og oppover.

 

 

Av merker som lager stativ så har du blant annet:

Gitzo

Feisol

Hakuba

Giottos

Benro

Manfrotto/Bogen

Velbon

 

Det anbefales å kjøpe et stativ med 3 seksjons ben og uten midtsøyle for å få best stabilitet.

Skal en ha et lett og solid stativ må en regne med å betale endel.

Det finnes derimot billigere solide stativ, men dette kommer på bekostning av vekten.

Valg av stativ kommer selvsagt på hvilket utstyr en skal bruke på det, til hvilket bruk og hvor mye en er villig til å betale.

 

- Gitzo er den ledende stativ produsenten for proffisjonelt bruk og har et stort utvalg av veldig gode stativer med gode løsninger.

- Feisol er et godt alternativ til gitzo. Stativene er i karbonfiber og det virker som folk er veldig fornøyd med dem.

- Manfrotto lager også endel gode stativer til en billigere pris.

 

 

 

Selv gikk jeg for et Gitzo GT3530LS, Markins M20 med level Q/R fra RRS og Q/R plater fra RRS .

Får det sikkert i posten i løpet av neste uka, så jeg kan skrive litt vurderinger av utstyret da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Skal du bruke objektiver med eget stativfeste på selve objektivet(eks din 70-200 2,8) så kan en løsningen lignende denne kanskje være aktuell.

Ellers kommer også kirk med et monopod holde : Kirk MPA-1 (men denne er bare beregnet for 2,5kg mot rrs MH-01 som er beregnet for 30kg)

Manfrotto kommer med en veldig billig løsning 234RC

 

En kan også bruke ballhoder på monopod.

Et som kan utnytte "sweet spot" er å anbefale eks. markins Q3 emille eller andre tilsvarende.

 

 

Btw. Her er en god artikkel på bruk av monopod http://www.nikonians.org/monopods/what_monopod_2.html

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...