Gå til innhold

Spørsmøl om stativ- og stativhode erfaringer


Anbefalte innlegg

Heisann, nå som julen nærmer seg med stormskritt, og behovene for noe bedre utstyr melder seg, planlegger jeg å gi meg selv en "ekstra" julegave i år. Har bestemt meg for at en tripod skal ligge under juletreet, denne gangen med mitt navn på til-fra lappen :D

 

Jeg har vært rundt å sett og kjent på mange forskjellige typer stativer og stativhoder. Hittil er det Manfrottos M055x proB som har imponert meg mest.

 

Da jeg så på stativhoder, var det særlig èn ting som slo meg. Hvordan fester man kameraet på et kulehode? Ekspeditøren jeg spurte da jeg var på elkjøp (virket som han ikke hadde peiling :p), mente at man brukte skrutrekker unnen i fra :hmm:(dette virket for meg litt rart)

 

Som vanlig når jeg er ute og handler kommer usikkerheten inn i hodet mitt, noe som får meg til å søke etter erfaringer. Lurer derfor på følgende:

- Noen forslag til tripod, eller stativhode?

- Er det noen som har eller har brukt Manfrotto M055x proB stativet? Erfaringer?

- Noen forslag til stativhode? Ønsker gjerne vater!

 

Håper noen kan hjelpe meg å gjøre valge av årets julegave litt enklere :)

Takker for alle inspill!

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trolig et bra stativ dette. Jeg har 055MF3, og liker det bra.

 

Da jeg så på stativhoder, var det særlig èn ting som slo meg. Hvordan fester man kameraet på et kulehode?

Du bør kjøpe et kulehode med hurtigkopling.

Det med skrutrekker, er for å sikre at kulehodet ikke skrues av stativet (låseskruer).

Jeg bruker Manfrotto 468MGRC0, og det tåler opp til 16kg (2 vater på hodet + 1 på stativ).

Supert til litt store linser og når en monterer bommen horisontalt.

Lenke til kommentar
Trolig et bra stativ dette. Jeg har 055MF3, og liker det bra.

 

Da jeg så på stativhoder, var det særlig èn ting som slo meg. Hvordan fester man kameraet på et kulehode?

Du bør kjøpe et kulehode med hurtigkopling.

Det med skrutrekker, er for å sikre at kulehodet ikke skrues av stativet (låseskruer).

Jeg bruker Manfrotto 468MGRC0, og det tåler opp til 16kg (2 vater på hodet + 1 på stativ).

Supert til litt store linser og når en monterer bommen horisontalt.

Så på de med hurtig kobling... Men virket vanskelig og tungvindt å feste den hurtig koblingen til kameraet.. Er det meningen at hurtigkoblingen (nesten til enhver tid) skal stå i kameraet, og deretter kobles til tripoden når den trengs?

Lenke til kommentar
Greit mye for pengene stativ fra et ganske anerkjent merke. Solid og stødig. Eneste ulempe er hvis du skal ha det med deg mye da det er ganske stort sammenslått.

Det er dette poenget jeg har vært mest skeptisk til. Derfor har jeg også sett litt på Manfrotto 190X, er dette et smartere alternativ?

Forutsetningene for stativet jeg vil ha, er at det er fint å ha med på tur, samt stødig...

 

EDIT: Det stativet jeg har nå, ble kjøpt for 15 år siden, da kostet det 100 d-mark! Stativet mitt veier omlag 1kg, altså er dette på god vei til søppelfyllingen...

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar

Arbeidshøyde, sammenpakket lengde, stødighet og pris er alltid et dilemma når det gjelder stativer. Jeg kjøpte nytt etter å ha hatt et gammelt og billig, men stort, tungt og ikke veldig stødig et.

 

Trodde jeg skulle bli sprø av alle alternativene og ikke minst pris. Endte opp med et som ble minst dobbelt så dyrt som det jeg hadde tenkt og det var også et kompromiss. Mitt krav var sammenpakket lengde på maks (ca) 50 cm inklusiv hode. Det gir lave arbeidshøyde og ikke fullt så bra stabilitet, men det var valgene jeg slo meg til ro med for å få et som kan ligge i ryggsekken nesten hele tiden. Det fungerer forsåvidt bra også. Største problemet er arbeidshøyde, og det er litt spinkelt for speilrefleks med 100-400 zoom. Men med kompaktkamera med vridbar skjerm fungerer det perfekt.

 

Så skal du ha noe som er pakkevennlig så må du over på modeller med (minst 4 ledd) for å samtidig få behagelig arbeidshøyde. Hvor høyt det er er avhengig av mange faktorer som din egen høyd, hvor stort hode du setter på, og hva slags kamera du skal brukes. Skal du se gjennom en speilreflekssøker må du nesten opp i øyehøyde, mens det går an å se en LCD skjerm fra litt vinkel uten at det blir plagsomt, og en vridbar skjerm fungerer ok med ennå lavere stativ.

 

Har ikke oversikt over alle Manfrottos modeller, og det er så mange varianter av hver modell at du nesten må få med eksakt betegnelse for å få fornuftige tilbakemeldinger. Hva slags utstyr du skal bruke på det har også litt og si (kan ha oversett det, men så ikke hva du skal bruke det til).

Lenke til kommentar
Kjører selv med  Manfrotto Pro 055XPROB og et 488RC4 hode, og synest det funker helt topp.

Hvordan er den å bære med seg på/i en sekk med annet utstyr?

 

Ikke noe problem har det utenpå sekken (Lowe Pro vertex 200aw sekk) i stativfestet som er der, ikke verdens minste stativ akkurat,men det er stødig og det er det viktigste for meg,alternativet måtte være et karbonstativ,men da snakker vi om 2-3 dobbelt pris .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Takker for det snekkern, enig i at stødighet er viktig, dog har ikke jeg noen store og tunge objektiver ;)

Noen erfaring om hvor stødigheten 190-serien til Manfrotto er kontra ca prisen (1600 kr med hode)?

 

Har ingen erfaring med 190 serien,men jeg har ingen problemer med mitt stativ og kulehode selv når jeg monterer på 50Den med en Canon 100-400 mm L IS

Lenke til kommentar
Takker for det snekkern, enig i at stødighet er viktig, dog har ikke jeg noen store og tunge objektiver ;)

Noen erfaring om hvor stødigheten 190-serien til Manfrotto er kontra ca prisen (1600 kr med hode)?

 

Har ingen erfaring med 190 serien,men jeg har ingen problemer med mitt stativ og kulehode selv når jeg monterer på 50Den med en Canon 100-400 mm L IS

Er det vater på hodet eller stativet ditt? Eller kanskje begge deler :p

Lenke til kommentar
Lurer på å gjøre det samme som trådstarter snart. Det jeg er veldig skeptisk til er hurtigkoblingene. Er det virkelig solid nok til tunge kombinasjoner? Da mener jeg flere kilo med litt ubalansert utstyr. F.eks 1D + et objektiv uten stativfeste f.eks 16-35L eller 85L og kanskje en blits i verste fall.

 

Hurtigkoblingene er jo halve vitsen,blir for tungvindt uten,har du et kulehode som er beregnet for feks 10 kg ja så tåler koblingen langt mere enn det, vektgrensen er vel hv de garanterer at "bremsen/låsingen" på kulen skal holde uten at hode siger .

 

Takker for det snekkern, enig i at stødighet er viktig, dog har ikke jeg noen store og tunge objektiver ;)

Noen erfaring om hvor stødigheten 190-serien til Manfrotto er kontra ca prisen (1600 kr med hode)?

 

Har ingen erfaring med 190 serien,men jeg har ingen problemer med mitt stativ og kulehode selv når jeg monterer på 50Den med en Canon 100-400 mm L IS

Er det vater på hodet eller stativet ditt? Eller kanskje begge deler :p

 

1 på stativet og 2 på hodet

Lenke til kommentar
Takker for det snekkern, enig i at stødighet er viktig, dog har ikke jeg noen store og tunge objektiver ;)

Noen erfaring om hvor stødigheten 190-serien til Manfrotto er kontra ca prisen (1600 kr med hode)?

 

Jeg bruker 'Manfrotto 190XPROB' med '488RC2' kulehode og er fornøyd med det. Måler sammenlagt med hode ca. 65 cm. og veier 2,5 kg. Plater for hurtigkobling koster litt over 100,-. En fin ting med Manfrotto's stativer med betegnelsen XPROB er at de kan stilles i nesten alle mulige vinkler, helt ned mot bakkenivå. 190XPROB + 488RC2 koster rundt 2000,-.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...