Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost? V2.0!


Fredrik

Gulost eller hvitost?  

1 501 stemmer

  1. 1. Velg din:

    • Gulost
      719
    • Hvitost/kvitost
      729
    • Annet
      55

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fargen på osten har absolutt ingenting med smaken på osten å gjøre.

 

All ost i verden har ikke samme farge, noen oster er brun, annen ost er gul, noen er hvit, noen (hvertfall deler av den) er til og med blå. Dette VET alle her på forumet, men likevel diskuterer dere som at det bare fins the one and only.

 

Feta-ost f.eks, er HVIT. INGEN KAN SI NOE ANNET. Synnøve Finden ost er GUL, ingen kan si noe annet her. Brunost er BRUN, her kan ingen si noe heller.

 

Spørsmålet "Sier du hvit eller gul?" blir derfor nesten i samme gate som "Sier du hvit eller kvit?", altså på dialekt, som jeg mener det er. Det går på dialekt og oppvekst, ettersom de fleste av oss kan være enige om at denne diskusjonen gjelder normal påleggesost, i form av den gul-hvite norvegia/jarlsberg/synnøvefinden-osten. Siste siden og halvveis nest side siden er bare BS fra SAMTLIGE.

 

 

Det er hvitost som er det korrekte svaret.

 

Lenke til kommentar

Og der er forspranget nede i 20 :)

 

Synnøve sin Gulost er deres produktnavn for sin hvitost. Er ikke vanskelig det. Som nevnt tidligere, de samme som sier gulost vil sikkert gå rundt og hevde hvitvin heter gulvin om jeg lager en hvitvin jeg kaller "Dottens Gulvin".

 

Jeg ønsker alle gulostinger en innpakket hvitost til jul. Gjerne Synnøve hvitosten som har produktnavnet Gulost.

 

Nå går jeg og legger meg vel vitende om at fagpersonellet, alt fra osteeksperter til språkprofessor har gitt sin stemme til hvitost. Til og med en språkprofessor fra østlandet. God jul and a merry hvitost. Så får gulostinger heller ønske seg en gul jul. Om ikke annet så rimer det :)

Lenke til kommentar

Det heter hvitost fordi:

  • jeg sier det
  • hvitost var det ordet som først ble brukt
  • gulost er feil
  • Tine har bekreftet at osten heter hvitost
  • ordet ”hvitost” finnes i flere språk
  • gulrøtter er ikke gule
  • gulost høres ekkelt ut
  • navn og farge har ingen sammenheng
  • det er bare synnøves ost som er gulost
  • gulost er en type hvitost
  • hvitost gir flere treff på google
  • Kunnskapsforlaget sier hvitost er en samlebetegnelse på denne typen ost, mens gulost er slang for det samme

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...