Gå til innhold

BSU er økt til 150 000 kroner


Zeph

Anbefalte innlegg

Kan man bytte hvilken bank man har BSU konto i ?

Tenkte jeg skulle bytte alle mine konti over til Skandiabanken.

Bra rentebetingelser, lite gebyrer og så har de jo blitt medlem av sikringsfondet nå.

Hvordan blir det med renter og sånn hvis man bytter midt i et år?

Banken jeg har nå utbetaler rente på slutten av året, er det sånn på Skandiabanken også?

Du kan fint bytte bank hvis du vil, bytta selv til skandiabanken like etter nyttår. Husker ikke helt, men mener at skandiabanken gjør meste parten av jobben. Jeg vil anta at rentene vil bli utbetalt når du bytter bank, men vil ikke si det sikkert.

Skandiabanken utbetaler rentene månedlig, men det er fortsatt 7,7% rente pr. år. Så det er ingenting å tjene på det sånn sett.

 

Og et lite hurra for økte maksgrenser!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En offentlig ordning som oppforder til en bestemt type investering, her: boliger, bidrar til å skape en skjevdeling mellom investeringer. Mest sannsynlig taper norge på at det hvert år overinvesteres i boliger. Med forslaget om å øke bsu til 40% av boligens verdi ville dette blitt enda verre. Fra myndighetens side bør boliginvesteringer håndteres på lik linje med andre investeringer og være næringsnøytrale, slik at markedsmessige vilkår avgjør hva som er den beste plasseringen, ikke politiske vurderinger.

Lav ligningsverdi på boliger er vel kanskje det største bidraget til denne skjevdelingen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Har satt inn 15 005 kr på BSU kontoen, var det dumt? Får jeg renter på de 5 kronene som ligger over? :ohmy:

Du får rentene, men ikke skattefradraget.

 

Om det er dumt? Nei, det er mest whatever....

Når jeg nylig opprettet en BSU konto, så stod det i betingelsene at hvis jeg betaler inn for mye,

dvs. over 15.000 i året, så får jeg tilbakebetalt "det overflødige".

 

Så jeg tviler på at man får satt inn noe mer enn 15.000 i året.

Rentene vil man selvfølgelig få, men det er vel bare på overnevnte summer?

Endret av tha stoffi
Lenke til kommentar
hmm tenkte jeg skulle reise innom banken imorgen og få oppretta en BSU konto. Om jeg setter inn 15.000 imorgen vil jeg da få 3000 igjen på skatten til neste år? eller er jeg for sent ute nå? Pengene står i en annen bank enn der jeg tenkte å opprette bsu. Vil vell gå noen dager før pengene blir overført?

 

Om du overfører pengene via nettbank i dag, altså den 30. bør de komme inn på mottagerens konto dagen etter, altså nyttårsaften, selv om det er i en annen bank. Et annet spørsmål er om du får opprettet selve BSU-kontoen på en dag, men om du fysisk går i en bank med filial der du bor går det vel.

 

Hvorfor må folk utsette alle slike ting til siste mulige frist?? :whistle: Du er helt sikkert ikke den eneste...

Lenke til kommentar

Kan nevne at det året jeg opprettet BSU-konto var jeg så treg at jeg ikke fikk satt over penger før sent på nyttårsaften. Men man kan få skattefradrag likevel. Det som da er problemet er at banken ikke automatisk innrapporterer det, du må henvende deg til banken og be dem innrapportere det, altså mye ekstraarbeid, så det beste er selvsagt å være ute i god tid!

 

Så at aftenposten hadde forhørt seg med de forskjellige bankene: http://www.aftenposten.no/forbruker/pengen...icle2816254.ece

 

Litt ulike datoer som gjelder altså, og skulle du være for sent ute kan det være mulig å få banken til å innrapportere det etter den vanlige innrapporteringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...