Gå til innhold

Politiet vil flytte plata-miljøet til stortinget


Anbefalte innlegg

Camlon:

 

Det er flere ting som skurrer i argumentasjonen din her. Det første jeg vil peke på er at dette er en debatt om platamiljøet og det blir derfor litt rart å si at det er andre grupper som også trenger hjelp. Såklart er det andre som trenger hjelp, men hva er så galt med å ha fokus på disse narkomane for engangs skyld? Det lille som har blitt gjort for de er jo uansett i ferd til å forsvinne. Noe som fører meg vidre til neste punkt.

 

Du sier det er så galt at de forsøpler bybildet med sprøytespisser og at de ligger i søle osv. Dette er jo nettopp en konsekvens av at de har blitt en gruppe som blir ansett på noe som i det heletatt forsøpler bybildet med sin eksistens. Da sprøyterommet ble åpnet i Oslo var det så stor pågang at kapasiteten ble sprengt, mange fikk ikke engang tilgang inn der. Sprøyterom er utvilsomt den beste løsningen for å få fjernet sprøytespissene og svidde spiseskjeer rundt om i gata. Nå skal sprøyterommet bli lagt ned. Det kreves stor politisk vilje for å opprettholde disse sprøyterommene fordi de er dyre. Men hvem tar denne kampen? Det er ytterst få politikere på stortinget som er villig til å ta denne debatten og grunnen til dette tror jeg er denne "out of sight, out of mind" mentaliteten.

 

Fordi hjemløse narkomane skal gå foran rettighetene til alle andre, ikke sant.

 

Når du er syk så drar du til legen og forventer hjelp. Hvis du blir psykisk syk så kan du ringe til fastlegen din og få time hos en psykolog. Dette kan du fordi du har rettigheter til dette. Hjemløse narkomane har akkurat den samme rettigheten som deg, nemmelig krav på hjelp og behandlingen. Dette får de ikke! De er ikke så priviligerte som deg og bare måtte vente kanskje noen dager maks på å få legetime, selv om deres problemer er akkutte som få. Det handler ikke om at hjemløse narkomane skal gå forran rettighetene dine, det handler om at de skal få utnytte de rettighetene de har! Hadde du hatt et syn på disse menneskene som noe annet enn brysomme mennesker som forsøppler bybildet (ja, tenk på de stakkars turistene!!) hadde du kanskje innsett at det er snakk om mennesker som er syke og trenger hjelp.

 

Om, rusmisbrukerenes velferd er så mye viktigere enn alle andres velferd. Hvorfor ikke heller argumentere for å bevilge penger til dem istedenfor å løpe rundt å kreve at vi skal ødellegge Karl Johan.

 

Jeg vil påstå at disse menneskene ødelegger karl johan som alle 14åringene som løper fra butikk til butikk for å handle klær og whatnot. Rusmisbruker eller ei, alle har rett til å være på karl johan like mye. Jeg syns faktisk at Karl Johan er en av de værste gatene å gå igjennom i Oslo, ofte er det på grunn av turister eller folk som skal selge meg ting jeg ikke trenger. Og jeg bor ikke i Oslo engang.

 

Når det kommer til å argumentere for å bevilge penger til dem så er jo dette er et forsøk på. Problemet er at norske politikere er så inngrodd i sin egen lille verden hvor viktige valgkamper er de som sanker stemmer - ikke nødvendigvis de som fører til at de svakeste får det bedre. Det er jo derfor jeg syns det er en fin idé å la politikerene få mengde seg litt med de narkomane, kanskje de faktisk innser problemet selv og ikke må lese om det. Kanskje du selv også burde prøve å snakke med narkomane, og ikke bare lese om de. At du i det heletatt forbinder narkomane med søppel og sprøytespisser er trist.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et annet aspekt: Å bruke tunge narkotiske stoffer som garanterer et uverdig liv og en tidlig død er ikke noe som bør fremstilles som akseptabelt eller normalt, og det ferdes tross alt barn og ungdom foran Stortinget. Skulle tro at ansvarlige politisjefer var opptatt av å ikke bidra til økt rekruttering til rusmiljøet.

Det er ikke heroinen i seg selv som ødelegger livet til de narkomane, men konsekvensene av misbruk med den rusmiddelpolitikken vi har.

 

En slutt på forbudslinja ville ikke bare ført til verdigere liv for brukerne, men også enorme besparelser for samfunnet i form av mindre kriminalitet. Dette er helt og holdent opp til stortinget, så jeg synes det er synd politiet har ombestemt seg -- politikerne våre kommer ikke til å gjøre en dritt med mindre vi trykker snutene deres ned i møkka.

 

 

Du er helt på jordet når det gjelder hvordan rekruttering fungerer også. Vi snakker stort sett om folk med problemer som skulle vært behandlet av helsevesenet, ikke politiet, eller som er blitt vervet som brukere fordi det er ekstrem fortjeneste på narko-handel.

 

Se denne, du:

Lenke til kommentar

smoothie: Selvfølgelig må vi snakke om andre grupper som trenger hjelp. Når du krever at alle andre i Oslo og turistene skal bli plaget, fordi hjemløse narkomane kanskje vil få hjelp istedenfor noen andre om de står i veiene for politikerene når de skal på jobb. Ingen andre grupper ville noen gang ha fått lov til dette. Dette er som å bevilge penger til prostituerte og kreve at de skal oppholde seg på Karl Johan. Hvis det er så ekstremt viktig at vi hjelper narkomane istedenfor noen andre. Hvorfor tar vi ikke da å stenger nasjonalteateret og jernbanetorget, alle busser/trikker somn går til byen, og forbyr sykler sånn at alle må gå forbi de narkomane. Da er sikkert sannsynligheten for at de får hjelp enda større.

 

Noen ganger kommer du med så rare argumenter jeg rister på hodet. Det er selvfølgelig en konsekvens at de ses på som søppel at de sees på som søppel. Den ordentlige grunnen er fordi de forsøpler bybildet, og det er ikke særlig fint med illeluktene folk som ligger på bakken i søla, og det er ikke særlig fint med sprøytespisses og søppel heller. Synes du søppeldynger blandet med skitne folk som ligger oppi den er fint. Det synes ikke jeg, og jeg ønsker ikke at detet skal skje med Karl Kohan. Om det så krever stor politisk vilje, og du øsnker å plage hele Oslo for det. Hvorfor ikke gjøre forslaget over, som du ignorerer, btw.

 

De kan da absolutt ringe til fastlegen å gå hjelp som alle andre. De har bare ikke råd. Alle i Norge har like rettigheter, og svakstilte folk som dem har flere rettigheter enn andre. Sånn skal det være, men at en minoritetsgruppe skal få lov til å plage resten av oslos befolkning er ikke greit. Jeg ser absolutt at det er folk som syke, men det er ikke et argument for at de skal plage hele Oslo.

 

14-åringer ligger ikke i søla, 14-åringer lukter ikke og bringer ikke med seg ting som lukter vondt, 14-åringer kan kle deg, 14-åringer tigger ikke, 14-åringer forsøpler ikke på samme måte, 14-åringer er ikke trist å se på og er dermed med på å skape liv i byen. Masse 14-åringer foran Stortinget hindrer ikke en demonstrasjon eller tale til å holde plass. Det er masse grunner til at de ikke kan sammenlignes. Nei, de har ikke rett til å være på Karl Johan. Det er fordi at de driver med noe ulovelig, og vi har rett og slett bare laget noen frisoner.

 

Karl Johan er absolutt ikke en av de verste gatene i Oslo. Det er faktisk en av de beste, fordi den er stor åpen og ren. Den er fylt opp med masse folk, det holdes demonstrasjoner, taler og det er plassen hvor partistandene kommer opp. Nesten alt som skjer utendørs i Oslo skjer på Karl Johan, og du ønsker nå å ødelegge Karl Johan. Ja, det er noen tiggere på siden av veien, og det er noen irriterende selgere, men det tåler man. Jeg ville ikke likt å være på den plassen når man skulle holde taler, om det var fylt opp med søppel, sprøytespisser og narkomane. Tror ikke de narkomane hadde likt om de forsatte å holde taler der heller.

 

Din arguymentasjon er at vi skal plage alle andre sånn at politikerene kan få oppleve narkomane på nærthold sånn at de gjør noe for å få dem vekk. Hvis vi gir dem penger vil de få hjelp istedenfor mange andre og ikke eksistere i byen. Selvfølgelig hjelper det å gi penger, og det er utrolig mange andre grupper som trenger hjelp og det er utrolig at det er bare dem som skal få lov til å plage alle andre. Burde ikke de sinnsyke få mer hjelp også. Hvorfor ikke plassere alle på Gaustad på Stortinget etterpå sånn at alle kan bli plaget over sinnsyke folk slik at vi gir dem mer penger også?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
smoothie: Selvfølgelig må vi snakke om andre grupper som trenger hjelp. Når du krever at alle andre i Oslo og turistene skal bli plaget, fordi hjemløse narkomane kanskje vil få hjelp istedenfor noen andre om de står i veiene for politikerene når de skal på jobb. Ingen andre grupper ville noen gang ha fått lov til dette. Dette er som å bevilge penger til prostituerte og kreve at de skal oppholde seg på Karl Johan. Hvis det er så ekstremt viktig at vi hjelper narkomane istedenfor noen andre. Hvorfor tar vi ikke da å stenger nasjonalteateret og jernbanetorget, alle busser/trikker somn går til byen, og forbyr sykler sånn at alle må gå forbi de narkomane. Da er sikkert sannsynligheten for at de får hjelp enda større.

 

Det handler om at politikere skal få øye opp for denne gruppen, befolkningen i Oslo er fult klar over problemet, mend et virker ikke som om politikerene er det, evt gidder å gjøre noe med saken. Derfor utenfor Stortinget. Trodde du var klar over dette, og derfor har jeg ignortert det tåpelige forslaget ditt.

 

Ellers har jeg vanskelig for å akseptere at "alle andre i Oslo" blir "plaget" av at det henger narkomane utenfor Stortinget.

 

Noen ganger kommer du med så rare argumenter jeg rister på hodet. Det er selvfølgelig en konsekvens at de ses på som søppel at de sees på som søppel. Den ordentlige grunnen er fordi de forsøpler bybildet, og det er ikke særlig fint med illeluktene folk som ligger på bakken i søla, og det er ikke særlig fint med sprøytespisses og søppel heller. Synes du søppeldynger blandet med skitne folk som ligger oppi den er fint. Det synes ikke jeg, og jeg ønsker ikke at detet skal skje med Karl Kohan. Om det så krever stor politisk vilje, og du øsnker å plage hele Oslo for det. Hvorfor ikke gjøre forslaget over, som du ignorerer, btw.

 

Jeg ønsker å dytte virkeligheten på våre politikere. Hvordan du får dette til å bli at jeg ønsker å palge hele Oslo er hinsides min forstand.

 

De kan da absolutt ringe til fastlegen å gå hjelp som alle andre. De har bare ikke råd. Alle i Norge har like rettigheter, og svakstilte folk som dem har flere rettigheter enn andre. Sånn skal det være, men at en minoritetsgruppe skal få lov til å plage resten av oslos befolkning er ikke greit. Jeg ser absolutt at det er folk som syke, men det er ikke et argument for at de skal plage hele Oslo.

 

De får ikke behandlingen de har krav på. Hvis du tror at det er pengene det skurrer på så er du fryktelig navi. Folk klager over helsekøer og folk klager på dårlig stell hos de gammle, men ingen klager på at narkomane får den behandlingen de har krav på. Jeg lurer på hvorfor, gitt...

 

14-åringer ligger ikke i søla, 14-åringer lukter ikke og bringer ikke med seg ting som lukter vondt, 14-åringer kan kle deg, 14-åringer tigger ikke, 14-åringer forsøpler ikke på samme måte, 14-åringer er ikke trist å se på og er dermed med på å skape liv i byen. Masse 14-åringer foran Stortinget hindrer ikke en demonstrasjon eller tale til å holde plass. Det er masse grunner til at de ikke kan sammenlignes. Nei, de har ikke rett til å være på Karl Johan. Det er fordi at de driver med noe ulovelig, og vi har rett og slett bare laget noen frisoner.

 

14-åringer kler seg, snakker og oppfører seg på en måte jeg forakter og som jeg syns er trist. Jeg syns 14-åringer med shoppingmani er en forsøppling av Oslos bybilde som hovedstat i et land som fremmer tanken om egalitæritet. Men det er jo min mening. 14-åringer stjeler (spesielt jentene), de er frekk i kjeften til andre og alle er kledd i like moteriktige klær.

 

Karl Johan er absolutt ikke en av de verste gatene i Oslo. Det er faktisk en av de beste, fordi den er stor åpen og ren. Den er fylt opp med masse folk, det holdes demonstrasjoner, taler og det er plassen hvor partistandene kommer opp. Nesten alt som skjer utendørs i Oslo skjer på Karl Johan, og du ønsker nå å ødelegge Karl Johan. Ja, det er noen tiggere på siden av veien, og det er noen irriterende selgere, men det tåler man. Jeg ville ikke likt å være på den plassen når man skulle holde taler, om det var fylt opp med søppel, sprøytespisser og narkomane. Tror ikke de narkomane hadde likt om de forsatte å holde taler der heller.

 

Å la narkomane henge i Karl Johan kan da ikke ødelegge noe gaten. Det er da fult mulig å oppholde seg på samme plass som narkomane! Det er jo dette som er det grunnleggende problemet ditt, du klarer ikke å evne og forholde deg til narkomane som mennesker som har like mye rett til fri ferdsel som du har i gatene, og like mye rett til å samle seg en plass som du har. Du tåler at folk som ikke er som deg er rundt deg.

 

Og hvorfor skulle ikke narkomane få lov til å være med i den politiske prosessen? De har da sine mening de har lyst til å ytre i debatter.

 

Din arguymentasjon er at vi skal plage alle andre sånn at politikerene kan få oppleve narkomane på nærthold sånn at de gjør noe for å få dem vekk. Hvis vi gir dem penger vil de få hjelp istedenfor mange andre og ikke eksistere i byen. Selvfølgelig hjelper det å gi penger, og det er utrolig mange andre grupper som trenger hjelp og det er utrolig at det er bare dem som skal få lov til å plage alle andre. Burde ikke de sinnsyke få mer hjelp også. Hvorfor ikke plassere alle på Gaustad på Stortinget etterpå sånn at alle kan bli plaget over sinnsyke folk slik at vi gir dem mer penger også?

 

Du skjønner tydeligvis ikke hvorfor dette forslaget har kommet opp i det heletatt. Det er jo nettopp mangel på penger til behandling og hjelp til denne gruppen det skurrer på. Det hjelper ikke å argumentere for dette, fordi det er få politikere som gidder å høre på deg, få som bryr seg og alt som mange som helst skulle sett at disse kriminelle lavtstående søppelmenneskene hadde blitt sperret inne. Dette er en gruppe som ikke får hjelp, fordi ingen vi se de, ingen vil vite av de. Politikere har ingenting å vinne på å hjelpe disse, fordi det er ikke noe som opptar folk flest. Hvis alle narkomane hadde blitt mye mer synlige hadde de fått mer oppmerksomhet og kanskje til og med noen hadde giddet å bry seg om de.

 

Det handler ikke om at jeg har et ønske å plage andre, det handler om at jeg ønsker at folk skal ta innover seg at dette er syke mennesker som har krav på og trenger hjelp og behandling. Hvis det plager noen at andre er narkomane burde de kanskje hjelpe de, og ikke se den andre veien. Men for å gjøre det må de innse at disse menneskene ikke er søppel, de er mennesker.

Lenke til kommentar

smoothie: For noe tull. Nå sier du plutselig at folket vet hvordan de har det, men ikke politikerene. Hvis folket ønsket å gi masse mer penger til hjemløse narkomane ville politikerene også gjort det. Det er fordi de representerer oss. De har nok mer erfaring med narkomane enn den vanlige person har. Dermed, svar på forslaget mitt som er tåpelig, men like tåpelig som ditt.

 

Hvordan du ønsker å plage befolkningen i Oslo. Du ønsker å ødelegge den mest populære gaten i Oslo med søppel, sprøytespisser, skitne folk, fjerne muligheten for å holde demonstrasjoner/taler, plage turister, plage narkomane (før penger blir gitt) og alle folk som går forbi området, og du sier at du ikke ønsker å plage befolkingen i Oslo.

 

Jeg er så naiv når jeg forstår at narkomane vanligvis ikke har masse penger. Sykehuskøer har in genting med leger å gjøre. Saken er at det ikke er kortere køer for folk flest enn for narkomane. Som oftest er det kortere. 99% av befolkningen har ingen problemer med å se 14-åringer, så da plager man bare 1% av befolkningen. Du ønsker å plage 99%.

 

Det er da jammen meg ikke mulig å holde taler/demonstrasjoner på en pass fylt opp med sprøytespisser, søppel og folk som ligger rundt på bakken og benkene. Det er ikke særtlig hyggelig skal jeg si deg. Det er ikke særlig fint for de narkomane heller å måtte være et sted fylt opp med tusen demonstranter. De har ikke rett til å være der, fordi narkotika er ulovelig i Norge. Dermed fungerer ikke det argumentet ditt. De har da absolutt lov til å være der hvis de ikke forsøpler og ikke ruser seg, men det gjør de ikke og blir på Plata istededenfor. Hæ, den poltiske prosessen foregår ikke foran Stortinget. Den foregår inni Stortinget.

 

Jeg trodde dette bare var et køddeforslag for å få politikerene til å ta penger fra mange som trenger hjelp til hjemløse narkomane. Men du støtter faktisk forslaget, og det må være fordi at du støtter at vi skal plage hele Oslos befolkning sånn at politikerne kan ta penger fra mange som trenger hjelp til hjemløse narkomane. Greit nok at du mener det, men kan ikke de da heller gå inn for å hjelpe hjemløse narkomane, enn å kreve at hele Oslos befolkning skal bli plaget sånn at de gir narkomane mer hjelp for å få dem vekk.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Nå tror jeg dere er littegrann ute å kjøre en del av dere her. La oss først belyse noen "fakta"

 

- De narkomane (på plata og lignende), har ikke jobb.

- De narkomane har ett forholdsvis høyt daglig forbruk av penger til å skaffe dop.

- Narkotika, inklusive hasj, cannabis, marijuana osv, er i Staten Norge, forbudt, og det er straffbart å bruke det.

 

OK, det vil si at 99% av ALL AKTIVITET disse menneskene bedriver tiden med ER KRIMINELL !!!! Også sier dere at vi må hjelpe dem ? At vi må la dem få demonstrere for sine rettigheter ? La dem få verdighet i sine kriminelle liv ?

På en måte er jeg litt enig, og på en annen, og resten, FULLSTENDIG UENIG !

 

Enigheten min begrenser seg til følgende: Absolutt ALLE narkomane, som ikke kan vise til ett daglig arbeid, som er i nærheten av å kunne forsørge ett daglig dop forbruk, burde puttes i fengsel. Og har vi ikke nok fengsler, ja så tror jeg det på lang sikt er billigere å bygge ett stort ett en plass, som kan huse en 4-5000 mennesker.

Så, skal de sitte i fengsel, til straffen er sonet, minimum en periode, som kan defineres av de som kan slikt, sånn at vi er sikre på at de er rusfrie når de kommer ut.

SÅ, kommer det aller viktigste. NÅR de kommer ut, MÅ det være ett system, som tar i mot de. De har sonet sin straff, de har nå status "medborgere" igjen, og trenger da masse hjelp for å komme seg på beina. De trenger klær, mat, en plass å bo. Og en jobb. Snakker ikke Plaza, og Adm.Dir stilling her. Men det er flust av jobber som de folka kan gjøre. Mange av de er dyktige håndtverkere, osv. Dette er det absolutt viktigste av alt, fordi det forhindrer tilbakefall. Dette systemet kan godt omfatte relokalisering av "pasienten", da risikoen for tilbakefall er høyere om "pasienten" er i nærheten av sitt gamle doper miljø...

 

tilbakefall. Nå er det en gang slik, her i glade Norge, og forsåvidt i mange andre plasser i verden også, at man kan gjøre en feil, og få tilgivelse for det. Kristendommen er jo spesiellt glad i akkurat den tesen der, noe som kan få man til å lure hvor mye feil de kristne egentlig bedriver tiden sin med, siden de er avhengig av å få lovvfestet sin rett til tilgivelse. Men det er jo en annen diskusjon.

Men i henhold til de trender og normer vi har innarbeidet oss i samfunnet, så må vi faktisk godkjenne tilgivelse. Selv kaldblodige mordere har i Norge krav på tilgivelse. Det tar litt tid, men er man snill i fengsel, så er det vel unnagjort på en 12-15 år.

Så, la oss ta en random narkiss "Johan". Johan havner i dop-fengslet. Soner, blir tilgitt, kommer ut , får full pakke fra staten. Det går X antall måneder, også havner Johan på kjøret igjen. Greit sier vi, han hadde ett svakt øyeblikk. Vi putter han i dop-fengslet igjen, ny runde gjennom hele vaskemaskinen. Ny relokalisering..... Det går noen måneder, og Johan sitter med heroin sprøyta i øyekroken. HVA GJØR VI DA !

Svaret idag, i vårt miserable rettsystem, er at vi slår sammen endel forbrytelse, gir han en samlestraff med rabatt for å spare fengselareal, og krysser fingrene for at han holder seg på matta når han kommer ut igjen. VEL HAN GJØR IKKE DET.... Fucker du opp så mange ganger, ja da er du enkelt og greit fucked.

Det er dessverre ikke håp for Johan. Han ødelegger seg selv, sine venner, sin familie. ALT som han har omkring seg ødelegger han. Han er også en medvirkende årsak, til at andre narkomane faller tilbake til gammel styggedom når de kommer ut.

 

DISSE FOLKENE MÅ VEKK !!! Gjør Svalbard om til en arbeidskoloni, kjøp Maldivene til dem, whereever, whatever, men de må vekk fra Norges overflate.

 

Og til slutt, en huskeregel til absolutt hver og en av dere:

 

"NARKOTIKA OG FORBRYTELSER ER FORBUDT I STATEN NORGE, OG SKAL STRAFFES I HENHOLD TIL LOVVERKET"

Lenke til kommentar

Fungus representerer her essensen i det grusomme menenskesynet, et syn jeg blir kvalm av. Ikke bare presterer han å vise total mangel på kunnskap om temaet han ønsker å diskutere, men på samme tid viser han en ekstrem nasjonalistisk tankegang (jmf ønske om å renske byen for uønskede elementer).

 

Fungus mener at heroinavhengige er kriminelle og som følgelig bør straffes slik at de slutter å være kriminelle. Dette uhyggelige og umenneskelige synet deler han sørgelig nok med mange andre nordmenn. Fungus kan neppe ha stor innsikt i hvordan folk havner på kjøret, når han tilsynelatende tror at dette er et fritt valg de selv har tatt. Mange av de en kan se på som narkomane er ofte menensker som har blitt stemplet som dette av sine egne leger på grunn av andre legers medisineringer. Får en dette stempelet som narkoman innbærer det så store ringvirkninger at jeg tror det er håpløst å forklare Fungus dette. Resultatet er uansett ofte selvmedisingering kombinert med mangel av kunnskap som fører til at en ikke bare forverrer sin egen situasjon, men trenger også mer medisinering for å dempe abstinenser for å i det heletatt kunne overleve hverdagen. De som starter med heroin gjør det ofte for å drepe abstinenser som er helt uutholdelig. Heroinskudd kalles ikke uten grunn for friskmelding og lingende i miljøet.

 

Problemet med å kaste syke mennesker i fengsel er at de hverken får noen medisinsk hjelp. Norske fengsel flyter allerede over av narkotika, hvordan i himmelens navn mener Fungus at å plassere en narkoman i fengsel skal hjelpe han å bli rusfri? Tror han virkelig at noen blir rusfri over tid, bare fordi de er sperret inne i et fengsel? Det mest interessante her er jo om Fungus faktisk har kjennskap til hvordan abstinensene føles på kroppen for den narkomane. Er det humant på noen som helst måte å måtte pine et menneske - uansett hva det har gjort - på denne måten?

 

Det mest grusomme med mennesketsynet til Fungus er likevel ikke den totale mangelen på kunnskap om emnte (og følgelig håpløse løsninger på problemet), men den ekstremt nasjonalistiske tankegangen om å renske et samfunn for uønske elementer. Alle som ikke passer inn i det samfunnet Fungus ønsker seg må deponeres ut av landet slik at han og sine meningsfeller slipper å måtte se og mengde seg med disse menneskene. I stedet for å rette fingeren mot systemet som produserer uønskede elementer peker Fungus fingeren på produktet, de narkomane og andre kriminelle. Det er disse som er problemet og det er disse som må bort. Straff de, anta at de ikke kommer seg tilbake i samfunnet igjen og kast de ut av landet. Grusomt.

 

At narkotika er ulovlig i Norge får være en ting. Grunnene for å ulovliggjøre noe er ikke alltid logisk og empirisk godt begrunnet, og dette stemmer meget godt med dagens lovverk. Hvis målet er å fjerne heroin fra verden så er dette i bestefall et meget langsiktig mål, og en når ikke målet med å rake ned på brukerene. Hadde Fungus ønsket at folk skulle slutte å drikke cola tviler jeg han hadde ment at vi skulle straffe og deponere alle som drikker cola, men heller gått etter Coca Cola Company. Det som derimot er realistisk er å forhindre at mennesker starter med heroin og samtidig hjelpe de som går på heroin til å slutte med det. Fungus er av oppfattelsen at det å stenge en narkoman inne i fengsel i mange år er kuren som skal til. Virkeligheten har vist oss det stikk motsatte. Jeg kan jo også opplyse at i staten Norge så er rusavhengige per definisjon av lovverket syke og ikke kriminelle. At dette har gått hus forbi for Fungus er ikke overraskende, med tanke på hvor blottet for kunnskap argumentene hans bærer preg av. Syke mennesker skal ikke straffes, de skal behandles. Når Fungus er syk så forventer han å få medisinsk behandling av sin egen lege. Går en narkoman til legen får han ikke hjelp fordi leger antar at han er ute etter å få piller til å ruse seg på. En narkoman får ikke bruke de rettighetene han har krav på, like mye krav som jeg har og som Fungus har.

 

Jeg syns vi skal deponere alle uempatiske mennesker som Fungus ut av Norge. Norge er en stat som setter pris på medmenneskelighet og egalitæritet. Mennsker som Fungus har ingenting i Norge å gjøre med en nasjonalistisk holdning som går ut på å renske et land for syke mennesker i det gode samfunns navn. Ikke bare syns jeg at slike holdninger er forkastelige, grusomme og uempatiske, men slike holdninger er det som sørger for at narkomane havner på kjøret igjen og igjen (og i samme slengen at kriminelle begår kriminelle handlinger igjen og igjen etter sonet straff). Så lenge Fungus mener at kriminelle og narkomane ikke har en plass i samfunnet vårt så åpner han heller ikke rom for at disse skal få komme tilbake i samfunnet.

Lenke til kommentar

Smoothie, det er mulig jeg ikke utrykte meg klart nok, eller at du misforsto meg. Men hovedpoenget mitt er fortsatt at vi her snakker om mennesker som foretar kriminelle handlinger for å skaffe midler til sitt dopmisbruk. Jeg påstår ikke at ABSOLUTT ALLE heroinavhengige er kriminelle, og om du kan gi meg en god forklaring på hvordan ett menneske kan få tak i x tusen kroner hver dag til dop, UTEN at de har noe arbeid å vise til, og UTEN at de får stønad fra sosialen eller lignende, ja så skal jeg lese den forklaringen og gjøre meg opp mitt mening om den. Men poenget mitt er, at den ene loven vi har her i Norge, for at folk skal slippe unna med kriminelle handlinger, som kalles "sinnsyk i gjerningsøyeblikket" antagelig ikke gjelder på narkomane.

 

Og, jeg kjenner flere narkomane, så vet hvordan det fungerer, vet hvordan systemet IKKE fungerer. Vet at folk kommer seg på rehab, og idiot doktorer skriver ut 2 måneder trangesic på rappen for å slippe mer mas. Vet at narkomane sitter sist i køa på legevakta når de har fått juling. Jeg VET alt dette, er fullstendig klar over det. Skjønner til en viss grad at det er syke mennesker vi snakker om også.

 

Men det jeg også VET, er at det er KUN enkeltindividets egen frie vilje, som kan få en narkoman gjennom rehab. Om den personen ikke vil, ikke gidder, så hjelper ikke verdens beste rehab system. Han/hun vil få tilbakefall uansett.

 

Og det var det jeg prøvde å forklare, med å gi folk sjanser. Gjerne flere også. Det er ikke det at jeg ikke vil at narkomane skal komme tilbake til samfunnet. Det vil jeg VELDIG gjerne at de skal. Av mange grunner. Men en eller annen plass, må vi sette grensen. Grensen for hvor mange sjanser de skal få. Psykotisk syke for også sjanser, og rehab, og slikt., men tilslutt,. om ting ikke blir bedre, så ender de på institusjon, eller hva det nå kalles. De er vekk fra samfunnet. At det er grusomt at de ligger i tvangstrøye, ja, det er det. Men hva er alternativet da ? Det er grusomt måten narkomane blir behandlet av systemet også, men hva er alternativet ?

 

Og, du/dere har sikkert veldig mange humanistiske alternativer, som preserverer menneskeverd også videre. Men sett utifra den statusen Norge har idag, det nivået vi ligger på. Hvordan skal vi klare å nå disse målene som dere ønsker ? Vi kan ikke øke med x% av BNP på å kjøre rehab på narkomane. Ei heller på innvandring og asylmottak, så lenge gamlehjem er ubemannet, og skoletak drysser asbest rett i hodet på ungene våre.

 

Jeg vet også at totalkostnaden ved å ha en "operativ narkoman" er vesentlig høyere enn å ha en rehabbet narkoman, så jeg er villig til å bruke mye penger, og flere sjanser på å få en narkoman "rehabbet". Men ikke 20 ganger., ikke 30 ganger., ikke 15 heller. Hva er vitsen ? har du vært 15 ganger på Vangsmo, eller hva de nå heter de plassene, ja så tør jeg påstå at det ikke er riktig "medisin".

 

Hvor mange ganger mener du smoothie (eller andre), at en narkoman person, uten inntekt, skal få lov å reise på rehab på skattebetalernes regning, få oppfølgingsprogram, jobb, også videre, og fucke det hele opp igjen og havne på kjøret ? hvor mange ganger før DU sier : "nok er nok!" ???

Endret av Fungus
Lenke til kommentar
Her ser dere konsekvensene av en politikk som gjør heroin til verdens mest lukrative handelsvare..:

http://www.dagbladet.no/2008/11/17/nyheter...politi/3745417/

Jeg har nettopp lest en bok som omhandler organisert kriminalitet i Norge, og der hevdes det at Hasj er verdens mest lukurative handelsvare

 

EDIT: Lukurativ handelsvare, da snakket jeg om narkotikum ikke handelsvarer generelt

Endret av monzilla
Lenke til kommentar
Smoothie, det er mulig jeg ikke utrykte meg klart nok, eller at du misforsto meg. Men hovedpoenget mitt er fortsatt at vi her snakker om mennesker som foretar kriminelle handlinger for å skaffe midler til sitt dopmisbruk. Jeg påstår ikke at ABSOLUTT ALLE heroinavhengige er kriminelle, og om du kan gi meg en god forklaring på hvordan ett menneske kan få tak i x tusen kroner hver dag til dop, UTEN at de har noe arbeid å vise til, og UTEN at de får stønad fra sosialen eller lignende, ja så skal jeg lese den forklaringen og gjøre meg opp mitt mening om den. Men poenget mitt er, at den ene loven vi har her i Norge, for at folk skal slippe unna med kriminelle handlinger, som kalles "sinnsyk i gjerningsøyeblikket" antagelig ikke gjelder på narkomane.

 

Heroin koster ikke tusenvis av kroner på gata. Dette er en mye fra "gammelt" av. Fra 80tallet til midten av 90tallet hadde prisene halvvert seg og i dag varierer prisene ikke så veldig kraftig. Prisen har, som jeg har fått høre, ligget på rundt 2-300 for en brukerdose. Har også snakket med folk som har kjøpt for nede i 100.

 

Og jeg tror du ville blitt sjokkert over hvor mye tiggere tjener. Samtidig har vi =OSLO som er en god inntektskilde.

 

Og, jeg kjenner flere narkomane, så vet hvordan det fungerer, vet hvordan systemet IKKE fungerer. Vet at folk kommer seg på rehab, og idiot doktorer skriver ut 2 måneder trangesic på rappen for å slippe mer mas. Vet at narkomane sitter sist i køa på legevakta når de har fått juling. Jeg VET alt dette, er fullstendig klar over det. Skjønner til en viss grad at det er syke mennesker vi snakker om også.

 

Rusmisbrukere er per definisjon syke mennesker, og ikke kriminelle.

 

Men det jeg også VET, er at det er KUN enkeltindividets egen frie vilje, som kan få en narkoman gjennom rehab. Om den personen ikke vil, ikke gidder, så hjelper ikke verdens beste rehab system. Han/hun vil få tilbakefall uansett.

 

Rehabilitering er ekstremt vanskelig, og få har en viljestyrke til å klare dette både på første eller andre forsøk uansett hvor mye de selv måtte ønske det. Abstinenser (den fysiske påkjenningen) og de psykiske påkjenningene er så store at det er håpløst for oss "vanlige" å i det heletatt prøve og forstå dette. Når en har brukt heroin i mange år for å slippe abstinenser sier det seg selv at det er ekstremt vanskelig å slutte med dette.

 

Og det var det jeg prøvde å forklare, med å gi folk sjanser. Gjerne flere også. Det er ikke det at jeg ikke vil at narkomane skal komme tilbake til samfunnet. Det vil jeg VELDIG gjerne at de skal. Av mange grunner. Men en eller annen plass, må vi sette grensen. Grensen for hvor mange sjanser de skal få. Psykotisk syke for også sjanser, og rehab, og slikt., men tilslutt,. om ting ikke blir bedre, så ender de på institusjon, eller hva det nå kalles. De er vekk fra samfunnet. At det er grusomt at de ligger i tvangstrøye, ja, det er det. Men hva er alternativet da ? Det er grusomt måten narkomane blir behandlet av systemet også, men hva er alternativet ?

 

 

Ikke gi opp disse menneskene. Å prøve og løse et problem med en holdning om at det er håpløst uansett hva en gjør er, vel, håpløst. I motsettning til institusjonaliserte psykisk syke mennesker har narkomane en sykdom det er mulig å kurrere slik at de kan leve sine liv etterpå. Men for å lykkes med dette kreves et system som ikke har holdningen "går du ut den døra nå så har du forspilt din siste sjanse". Det må mer forskning til for å forstå hva narkomane går igjennom i de tidlige fasene av rehabilitering, det må en holdningsendring til og det kreves flere bevilgninger.

 

Etter min mening er ikke status quo noen grunn til å gi opp, fordi det er så mye en kan gjøre enda. Å la private aktører som har ledige plasser få penger til å drive sin virksomhet er f.eks. et godt tiltak som hjelper med engang.

 

Og, du/dere har sikkert veldig mange humanistiske alternativer, som preserverer menneskeverd også videre. Men sett utifra den statusen Norge har idag, det nivået vi ligger på. Hvordan skal vi klare å nå disse målene som dere ønsker ? Vi kan ikke øke med x% av BNP på å kjøre rehab på narkomane. Ei heller på innvandring og asylmottak, så lenge gamlehjem er ubemannet, og skoletak drysser asbest rett i hodet på ungene våre.

 

Jeg vet også at totalkostnaden ved å ha en "operativ narkoman" er vesentlig høyere enn å ha en rehabbet narkoman, så jeg er villig til å bruke mye penger, og flere sjanser på å få en narkoman "rehabbet". Men ikke 20 ganger., ikke 30 ganger., ikke 15 heller. Hva er vitsen ? har du vært 15 ganger på Vangsmo, eller hva de nå heter de plassene, ja så tør jeg påstå at det ikke er riktig "medisin".

 

Hvor mange ganger mener du smoothie (eller andre), at en narkoman person, uten inntekt, skal få lov å reise på rehab på skattebetalernes regning, få oppfølgingsprogram, jobb, også videre, og fucke det hele opp igjen og havne på kjøret ? hvor mange ganger før DU sier : "nok er nok!" ???

 

Jeg vil aldri si at nok er nok. Grunnen er at jeg mener systemet er feilen i utgangspunktet, og derfor også er systemet ansvarlig for å "fikse feilen". En må ta disse menneskene på alvor, gi dem den behandlingen de faktisk trenger og sist men ikke minst slutte å stigmatisere de i den graden vi gjør i dag. Sosial utestengelse og stigmatisering er med på å sørge for at de ikke kommer seg opp og ut fra gata.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...