Gå til innhold

Komplett.no avviser reklamasjon på feilprodusert veggfeste


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har handlet mye fra komplett.no gjennom årene, og har vært fornøyd med både leveringstider og kundeservice. Produktene har jevnt over stemt godt overens med det produktbeskrivelsene lover, og kundeservice har svart raskt og presist på eventuelle henvendelser. Inkludert reklamasjoner -- som det heldigvis har vært få av.

 

Valget var derfor enkelt når jeg skulle kjøpe ny TV for noen uker siden. Jeg var imidlertid usikker på om det var best å velge veggfeste med eller uten tilt. Kundeservice ble derfor oppringt, og jeg fikk vite at veggfestet med tilt kan stilles i posisjon uten tilt (null grader). Dermed var saken grei, og jeg bestilte typen med tilt som tross alt ikke var spesielt mye dyrere.

 

TV og veggfeste kom i hus, og jeg letet frem solide festepunkter for skruene (i bjelkene bak veggpanelet). Veggpanelet er forholdsvis gammelt, så det var nødvendig å bore hull forut for at veggplaten til festet ble skrudd på plass. Det var på håret at det gikk bra, men jeg unngikk at panelet sprakk.

 

 

Dessverre får jeg meg en kjedelig overraskelse når TV skal henges på plass. TV-delen av festet kan ikke stilles til null grader slik jeg var forespeilet, slik at TV-apparatet blir hengende med en svært skjemmende vinkel -- nedover mot gulvet. Vinkelen er såpass stor at det utgjør flere centimetre i forskjell mellom topp og bunn. Dette ser selvsagt svært uheldig ut på en fremtredende plass i stua.

 

Jeg kontakter komplett.no kundeservice, og får til svar at jeg har fått riktig informasjon av kundeservice forut for kjøpet. Jeg kan returnere festet, og dem skal så se på det før jeg eventuelt får nytt. Det fremgår tydelig av min epost at dette er snakk om en reklamasjon (noe som også virker å være forstått av saksbehandleren).

 

 

På grunn av at feilen ligger i den TV-monterte delen av festet, ber jeg om å få lov til å sende inn kun denne delen, og la veggplaten forbli montert på veggen. Forslaget mitt ble dessverre kontant avvist av komplett.no, og til tross for gjentatt argumentering pr. epost kommer jeg ingen vei. Det unnlates å svare på deler av spørsmålene mine, og svarene er svært korte og avvisende. Dette betyr i praksis at reklamasjonen er avvist, da jeg ikke tør skru veggplaten ned igjen.

 

Jeg mener det er overveiende sannsynlig at panelet på veggen sprekker dersom jeg skrur festet av igjen, da det var nær på under monteringen. Skruene har en svært generøs diameter.

 

 

Kan jeg med forbrukerkjøpsloven i hånd kreve å få sende inn kun den delen av produktet det er feil på? Jeg mener det er en vesentlig ulempe for meg å risikere kostbare skader på veggen i stua.

 

Prisen på veggfestet er godt under 1000kr, så jeg forstår rett og slett ikke at komplett behandler meg så dårlig i denne saken. TV-apparatet som ble kjøpt sammen med veggfestet var ikke akkurat av den rimelige sorten, så da forventer jeg litt service.

Endret av krislarsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forsåvidt mitt problem at veggen ikke tåler at veggplaten skrus av igjen, men jeg synes uansett det er svært urimelig at jeg må sende inn en del som er fastmontert i huset mitt.

 

Komplett har en hel haug av disse Millimounts-festene på lager, så hvis den defekte delen må sendes inn til leverandøren sammen med en veggplate etter inspeksjon, burde dette være en smal sak å ordne.

Endret av krislarsen
Lenke til kommentar

Tja, kommunikasjonen kunne kanskje vært bedre men eg synes ikke det er urimelig at butikken krever å få tilsendt både veggplaten og selve festet.

 

Butikken og/eller produsenten vil trenge begge delene for å kunne avgjøre om produktet er feilprodusert, feilinformert eller om det er du som har montert feil. Er det feilprodusert eller du har fått feil informasjon så er det uansett svært usannsynlig at du kun vil få tilsendt en ny del, tilsvarende den du sendte inn, som passer på veggplaten du har. Er du blitt feilinformert så må du nok ha et annet feste og da synes eg det er svært logisk at du vil få et nytt feste med deler som ikke passer til det du allerede har. Veggplaten og selve festet produseres faktisk for å passe sammen, og ikke nødvendigvis med alt annet av veggfester.

 

Og det er heller ikke butikken sin feil at du ikke sjekket dette i forkant eller har problemer med å skru dette fast i veggen.

 

Men lykke til, Komplett virker villige til å løse saken, så da ordner nok alt seg :)

Lenke til kommentar
Butikken og/eller produsenten vil trenge begge delene for å kunne avgjøre om produktet er feilprodusert, feilinformert eller om det er du som har montert feil. Er det feilprodusert eller du har fått feil informasjon så er det uansett svært usannsynlig at du kun vil få tilsendt en ny del, tilsvarende den du sendte inn, som passer på veggplaten du har. Er du blitt feilinformert så må du nok ha et annet feste og da synes eg det er svært logisk at du vil få et nytt feste med deler som ikke passer til det du allerede har. Veggplaten og selve festet produseres faktisk for å passe sammen, og ikke nødvendigvis med alt annet av veggfester.

Jeg har garantert ikke feilmontert veggplaten. Det er rett og slett ikke mulig. Dermed er det enten feilproduksjon -- eller jeg har fått feilaktig informasjon fra kundeservice to ganger.

 

Når det gjelder kompabilitet med andre fester, så fikk jeg bekreftet at en Millimounts-versjon av TV-braketten uten tilt vil passe på det samme veggfestet. Sånn sett skal det også være en kurant sak.

Og det er heller ikke butikken sin feil at du ikke sjekket dette i forkant eller har problemer med å skru dette fast i veggen.

Skruene er skrudd i bjelkelaget bak panelet, så alt henger trygt. Det er imidlertid vanskelig å forhindre at veggpanel som drar på årene blir sprøtt. Jeg regnet ikke med å måtte skru ned igjen veggplaten -- det er såpass usannsynlig at en så enkel del har feil. Noe den heller ikke har. Derfor vil jeg unngå å risikere noe ved å skru den av.

Men lykke til, Komplett virker villige til å løse saken, så da ordner nok alt seg :)

Det vil jeg ikke si meg enig i.. Samtlige svar er svært unnvikende og avvisene. Jeg har lyst til å legge ut epost-føljetongen her, men det er litt upassende overfor kundebehandleren som muligens følger "ordre".

Lenke til kommentar

1) Kjøp ett feste til

2) Ta ut delene du trenger fra den nye pakken når du får den. La den gamle veggplaten bli sittende

3) Returer delene fra det nye festet (veggplaten) + den defekte delen fra det gamle festet på angrefrist

 

Infleksibel leverandør = kreativ løsning

 

Code#

Lenke til kommentar
Dette er en problemstilling som gjentar seg ofte. Men Komplett har faktisk alt på sin side.

De må ha hele produktet tilbake for å reklamere.

 

Det samme reagerer folk på når de kjøper et sett med 2 ram-brikker og den ene er defekt. Begge må returneres.

Jeg vil si det er en vesentlig forskjell på en rambrikke og noe som skal skrus fast i en vegg..

 

Og ville du finne deg i å sende inn hele TV-en dersom fjernkontrollen slutter å virke? Det er faktisk like idiotisk..

Lenke til kommentar
Dette er en problemstilling som gjentar seg ofte. Men Komplett har faktisk alt på sin side.

De må ha hele produktet tilbake for å reklamere.

 

Det samme reagerer folk på når de kjøper et sett med 2 ram-brikker og den ene er defekt. Begge må returneres.

Jeg vil si det er en vesentlig forskjell på en rambrikke og noe som skal skrus fast i en vegg..

 

Og ville du finne deg i å sende inn hele TV-en dersom fjernkontrollen slutter å virke? Det er faktisk like idiotisk..

 

Spørsmålet er jo hvordan du kan vite at det er fjernkontrollen og ikke mottaker i tv som er gåen ?

Lenke til kommentar
Spørsmålet er jo hvordan du kan vite at det er fjernkontrollen og ikke mottaker i tv som er gåen ?

Det går alltids an å stille inn en programmerbar fjernkontroll og prøve.. Eller du kan benytte et mobilkamera og se om det faktisk sendes noe fra IR-dioden på fjernkontrollen.

 

Men det var forsåvidt en digresjon. Dette gjelder et veggfeste.. Jeg har målt med smygvinkel og tommestokk på TV-delen av veggfestet, og det går ikke an å stille dette inn til en posisjon uten vinkel. Innstillingsmulighet finnes kun på TV-delen av festet, og det er rett og slett umulig at problemet ligger i den veggmonterte delen. Denne er i tillegg sjekket med vater, og henger 100% korrekt.

Lenke til kommentar
Prisen på veggfestet er godt under 1000kr, så jeg forstår rett og slett ikke at komplett behandler meg så dårlig i denne saken. TV-apparatet som ble kjøpt sammen med veggfestet var ikke akkurat av den rimelige sorten, så da forventer jeg litt service.

Gled deg til du får problemer med TVen. Komplett parallellimpoterer de fleste av TVene sine, og man mister derfor en god del kjekke garantigoder og funksjoner.

Lenke til kommentar
Dette er en problemstilling som gjentar seg ofte. Men Komplett har faktisk alt på sin side.

De må ha hele produktet tilbake for å reklamere.

 

Det samme reagerer folk på når de kjøper et sett med 2 ram-brikker og den ene er defekt. Begge må returneres.

 

Joda de har alt på sin side, MEN det er noe som kalles flekibilitet, noe komplett overhode ikke viser her.

 

 

Jeg fatter rett og slett ikke at det skal være noe problem for Komplett å sende et nytt feste og bare ta ut den festeplaten og legge den sammens med det returnerte,en festeplate er en festeplate.

 

Så her er det nettop dårlig service fra komplett da de er utrolig firkantet og viser liten vilje til å hjelpe til litt ekstra,for det er vel nettop det lille ekstra som kalles god service  :hmm:

Lenke til kommentar
1) Kjøp ett feste til

2) Ta ut delene du trenger fra den nye pakken når du får den. La den gamle veggplaten bli sittende

3) Returer delene fra det nye festet (veggplaten) + den defekte delen fra det gamle festet på angrefrist

 

Infleksibel leverandør = kreativ løsning

 

Code#

kunne ikke sagt det bedre selv.

 

Legg frem denne løsningen for Komplett så finner du vel fort ut av om de vil gjøre det vanskelig for alle parter.

Lenke til kommentar
1) Kjøp ett feste til

2) Ta ut delene du trenger fra den nye pakken når du får den. La den gamle veggplaten bli sittende

3) Returer delene fra det nye festet (veggplaten) + den defekte delen fra det gamle festet på angrefrist

 

Infleksibel leverandør = kreativ løsning

 

Code#

kunne ikke sagt det bedre selv.

 

Legg frem denne løsningen for Komplett så finner du vel fort ut av om de vil gjøre det vanskelig for alle parter.

Jeg har forsøkt. Fikk følgende til svar:

"Det du foreslår er dessverre ikke en løsning vi kan gå god for. Åpnet vare er det ikke returrett for dessverre."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...