Gå til innhold

Steke egg, går nesten alltid gærnt - RÅD?


Nidaroo

Anbefalte innlegg

Nærmest hver gang jeg skal steke egg så føles det som de ikke er spisende også blir det bare grauten av det. Føler meg også ganske usikker på om de er skikkelige stekte. For når min mor eller andre skal lage er de perfekte, men jeg har ikke helt draget på det.

 

 

Så er det egentlig noen gode råd for å steke egg? Vet at de ikke skal stekes på altfor stor varme, da blir det nærmest plastikk egg. Også har jeg lært det at man skal feks sjekke ved å dra en kniv over det hvite for å sjekke om det er skikkelig stekt, ved at "slimet" er borte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man skal ikke steke på for sterk varme, men du må ha litt futt.

 

- Sett platen på høyeste temp.

- Smelt litt smør i pannen.

- Sett platen på 4.

- Vent 40-50 sekunder.

- Ta egg opp i pannen.

- Følg med på eggene og spis når ferdig.

 

At det blir en grøt tyder på at det er for svak varme eller at du tar de for tidlig.

Lenke til kommentar

Når jeg steker egg, så pleier jeg å få eggende litt rennende, altså snu de på vær sin side så det blir en hinne, men ikke så mye at plomma blir helt gummi.

 

Har alltid panna på full guffe, har 6 trinn på ovnen btw, så slenger jeg egget i når det begynner å ryke litt av oljen i panna, så skrur jeg ned til 4, og steker det på vær sin side i ca 30-60 sekunder :) enjoy

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Man skal ikke steke på for sterk varme, men du må ha litt futt.- Sett platen på høyeste temp.- Smelt litt smør i pannen.- Sett platen på 4.- Vent 40-50 sekunder.- Ta egg opp i pannen.- Følg med på eggene og spis når ferdig.At det blir en grøt tyder på at det er for svak varme eller at du tar de for tidlig.

Hva om 4 er max på min ovn? Hva om jeg bruker gassovn? Osv.

 

Har alltid panna på full guffe, har 6 trinn på ovnen btw, så slenger jeg egget i når det begynner å ryke litt av oljen i panna, så skrur jeg ned til 4, og steker det på vær sin side i ca 30-60 sekunder :) enjoy

Da, min herre, har du ødelagt oljen din.

 

Stek på høy varme, snu egget når du kan løfte det med stekespaden uten at det går i oppløsning.Løft under plomme og ikke la det falle for hardt.Voila, du har speilegg stekt på begge sider med hel plomme som ikke renner før du setter kniven i den.

Dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man skal ikke steke på for sterk varme, men du må ha litt futt.- Sett platen på høyeste temp.- Smelt litt smør i pannen.- Sett platen på 4.- Vent 40-50 sekunder.- Ta egg opp i pannen.- Følg med på eggene og spis når ferdig.At det blir en grøt tyder på at det er for svak varme eller at du tar de for tidlig.

Hva om 4 er max på min ovn? Hva om jeg bruker gassovn? Osv.

Da bruker du en porsjon fornuft og utelater kveruleringen fra oppskriften :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå var det vel egg stekt på en side det var snakk om?

 

Jeg pleier å vente til pannen er varm, bruker som regel olje, har oppi egget, smører hviten ut med stekespaden mens den fortsatt er "gele" til den formen jeg vil ha den. Venter til hviten er ferdig, tar egget forsiktig opp og legger det på f.eks brødskiven.

 

Ps, om du skal ha egg og bacon kan du steke baconen først, uten smør/margarin/olje, og når den er ferdig steker du egget i fettet fra baconen:)

Lenke til kommentar

Helt enig med siste poster. Beste stekefett til egg er det som ligger igjen etter at du har svidd et kilo bacon (overdrivelse ftw)

 

Steker man på en side med hel plomme (sunny side up, som engelskmennene kaller det) og har bacon til, gjør jeg altså slik:

 

1. Gjør meg ferdig med baconet. Da er jeg sikker på at pannen er ordentlig varm (benytter trinn 7 av 9 for bacon, altså omtrent 75% av kapasitet). Setter den gjerne ned til 6 for eggene. Tømmer av litt overflødig baconfett (over baconet i skålen, naturligvis)

 

2. Knekker eggene i pannen, forsiktig for å spare plommen.

 

3. Lar eggene putre til hviten er hvit og solid (Jeg liker rennende egg)

 

4. Koker den svarteste kaffen i manns minne og setter meg ned for å spise.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...