Gå til innhold

Max Manus - Noen som gleder seg?


Galexon

Karakter for Max Manus  

128 stemmer

  1. 1. Terningen landet på?

    • Terningkast 1
      5
    • Terningkast 2
      2
    • Terningkast 3
      4
    • Terningkast 4
      24
    • Terningkast 5
      61
    • Terningkast 6
      26
    • Ikke sett filmen, kommer ikke til å se filmen, men må bare stemme allikevel.
      7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Steike! Beste filmen jeg har sett i år, og beste norske filmen jeg har sett noensinne! Alt var perfekt! :D

Bøkene anbefales forresten også. Gjerne i lydbokform, faktisk. Hørte "Det vil helst gå godt" og "Det blir alvor" da jeg var ti år, leste dem i bokform et par år etterpå, og mener fortsatt at det er noe av det beste jeg har lest. ^^

Lenke til kommentar
Mye godt om Max Manus nå ! Slike øyeblikk man angrer på at man ikke tok kvelden på kino...

 

Noen som kan bekrefte at den var bra og ikke bare "bra for å vere norsk"-bra ?

Fikk tidvis litt Band Of Brothers feeling over filmen, og det er det strengt tatt veldig få filmer som har klart hittil. Nærmeste må være Vinterkrigen som nå har dukket opp i DVD-format.

Lenke til kommentar

Gikk egentlig på premieren i går kveld med blandede følelser etter å ha lest all kritikken her inne bla. men jeg synes filmen var overraskende bra. Si hva du vil om at Aksel Hennie og Nico Broch er med i for mange norske filmer, greit jeg tar den, men de gjør faen meg jobben sin også i mine øyne. Mye bra humoristiske innslag i filmen og selv om slutten var litt småcheesy, var det et utrolig stort filmatisk øyeblikk der Max kjører med kongen på slutten. Overrasket over Rønning/Sandberg også, etter en ganske håpløs Bandidas-film synes jeg de gjør det veldig bra rent filmteknisk i Max Manus.

 

Jeg vil gi denne en 9/10.

Lenke til kommentar
En ting som slo meg, var at de hadde pyntet litt på historien?

Legger det jeg sier i en spoiler, sånn just in case:

 

I boken til Max, når han beskriver hvordan Gregers ble tatt på kafeen.. Sprengte han ikke en granat i samme slengen da? Eller skjøt de seg til en viss grad ut?

Og etter å ha sprengt arkivene med alle de "personal kortene", så står det ingenting om at han skyter alle soldatene på et lasteplan. Og heller ingenting om en motorsykkel som kommer og jager han?

 

 

Vel, tror jeg må lese bøkene på nytt.

Det siste du nevner reagerte jeg på og. Ikke engang James Bond hadde klart det.

Lenke til kommentar

Så den i går, og den var overraskende god. Klart den beste norske filmen jeg har sett, og ikke på langt nær den samme teater-feelingen jeg har irritert meg over i andre filmer. Får bare håpe Max Manus kan markere et skifte innen norsk film, og at man nå bruker mer tid og penger på å lage noe med kvalitet.

 

Og Knut Joner var vel den kuleste i filmen som Sønsterby. Jeg vet ikke helt, men det var noe overhengende stilig ved personligheten og måten han prata på :p

Endret av RevX
Lenke til kommentar
Jeg så den selv på førpremiere i dag (ski kino), og har cirka samme inntrykk som han over meg her.

 

En ting som slo meg, var at de hadde pyntet litt på historien?

Legger det jeg sier i en spoiler, sånn just in case:

 

I boken til Max, når han beskriver hvordan Gregers ble tatt på kafeen.. Sprengte han ikke en granat i samme slengen da? Eller skjøt de seg til en viss grad ut?

Og etter å ha sprengt arkivene med alle de "personal kortene", så står det ingenting om at han skyter alle soldatene på et lasteplan. Og heller ingenting om en motorsykkel som kommer og jager han?

 

 

Vel, tror jeg må lese bøkene på nytt.

Motorsykkelen har han med, såvidt jeg husker. Men nå må det sies at det er flere år siden jeg leste bøkene, så jeg kan godt ta feil. :)

 

Jeg synes også at Joner gjorde en god rolle, men jeg klarer ikke å se for meg at de snakket riktig så "moderne" på den tiden.. Det ble også nevnt i nitimen i dag, om jeg ikke hørte helt feil..

Lenke til kommentar

Jeg tror den "moderne" måten å snakke på vil ha en positiv, fengende virkning på yngre personer om filmen skal brukes i forbindelse med læring i skoler. Jeg føler meg litt original nå, i og med at jeg klarte å se hele filmen uten å henge meg noe særlig opp i en eneste detalj. Filmen overgikk alle forventinger for min del, skuespillerne og effektene overrasker.

Første scena av selve slutten er den eneste fra norsk film som har pressa fram en tåre i øyekroken for min del.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Tenkte å se den i kveld, men er syk, så får nok vente til over nyttår før jeg får anledning. Få norske filmer som klarer å få meg til å ha lyst til å se den, men virkelighetsbaserte filmer som dette, synes jeg virker utrolig spennende. Også har jeg en viss interesse for historie, selv om jeg ikke har så alt for mye kunnskap om den, så prøver en å benytte seg av enhver anledning til å tilegne seg den. =)

 

Og selv om jeg av en eller annen grunn har begynt å mislike Aksel Hennie, så ser jeg for meg at han gjør en kjempejobb her.. for han er jo faktisk en skikkelig flink skuespiller.

Lenke til kommentar

Under arbeidet av Max Manus ble det gjort enkelte tilpassinger:

 
I filmen møter Max Manus filmens antagonist, Gestapo-offiser Fehmer under krigen. I virkeligheten møttes de ikke før under Fehmers fangenskap etter krigen.
I filmen blir tre motstandsmenn skutt under aksjonen i Kirkeveien 90. I virkeligheten ble disse henrettet en uke etterpå etter å ha blitt tatt til fange av tyskerne.
Første møte mellom Gregers Gram, Max Manus og leder av Milorg, Jens Christian Hauge er i filmen forskjøvet til 1940, selv om dette egentlig ikke fant sted før lenge senere.
 

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...