Gå til innhold

Skatteregler for Jobbmobil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror det er vanskelig å si hva som skjer med skatten på en mobiltlf som er en vakttlf, så lenge det er "muligheten til privat bruk" som regulerer om noe er skattepliktig og ikke faktisk bruk.

 

Kan ikke forestille meg at alle likningsfunksjonærer har lik saksbehandling på dette. Et eksempel er skatt på firmabil. En svært god venn av meg driver eget transportfirma. Han har flere ansatte, men kjører også selv en kassebil i jobben. Denne bilen bruker han kun i jobb og den blir parkert på kontoradressen hans hver dag. Han har egen privatbil som han kjører utenom arbeidstid. At kassebilen står parkert på jobben utenom arbeidstid kan dokumenteres fordi biloppstillingsplassen er kameraovervåket.

 

Likevel får min venn firmabilskatt. Selvsagt har han klaget på dette, men fikk følgende svar fra sitt lokale likningskontor: "Vi regner det ikke som sannsynlig at du aldri benytter muligheten til å f.eks stoppe og handle private dagligvarer når du kjører forbi en butikk"

 

Denne likningsfunksjonæren drar altså "muligheten til privat bruk" svært langt, og kan visstnok gjøre det med loven i hånd...

Endret av maN1C
Lenke til kommentar
Jeg tror det er vanskelig å si hva som skjer med skatten på en mobiltlf som er en vakttlf, så lenge det er "muligheten til privat bruk" som regulerer om noe er skattepliktig og ikke faktisk bruk.

 

Kan ikke forestille meg at alle likningsfunksjonærer har lik saksbehandling på dette. Et eksempel er skatt på firmabil. En svært god venn av meg driver eget transportfirma. Han har flere ansatte, men kjører også selv en kassebil i jobben. Denne bilen bruker han kun i jobb og den blir parkert på kontoradressen hans hver dag. Han har egen privatbil som han kjører utenom arbeidstid. At kassebilen står parkert på jobben utenom arbeidstid kan dokumenteres fordi biloppstillingsplassen er kameraovervåket.

 

Likevel får min venn firmabilskatt. Selvsagt har han klaget på dette, men fikk følgende svar fra sitt lokale likningskontor: "Vi regner det ikke som sannsynlig at du aldri benytter muligheten til å f.eks stoppe og handle private dagligvarer når du kjører forbi en butikk"

 

Denne likningsfunksjonæren drar altså "muligheten til privat bruk" svært langt, og kan visstnok gjøre det med loven i hånd...

 

Når man har vakttelefon som går på rundgang så kommer man faktisk ikke innom reglene, mens hvis man har tvunget vakttelefon som også er en jobbtelefon som du alene disponerer så er det faktisk en firmamobil.

 

jeg kan tenke meg kompisen din driver et enkeltpersonsforetak, for da er dokumentasjonskravet for privat bruk litt verre....men hvis man kan dokumentere det så er det faktisk ingen privat fordel, men som sagt man kan være uheldig med saksbehandler for dette...men dette kan bestrides, og jeg tror kompisen din hadde faktisk vunnet frem hvis han er hard nok.

 

f.eks håndverkere som legger igjen firmabilen på jobb blir faktisk ikke innberettet for firmabil...så fremt kontoret kan dokumentere at den ikke kjøres etter tjeneste og står igjen på arbeidstedet.

 

firmabil beskatningen er nok mye "vanskeligere" å håndtere en fri mobil

Lenke til kommentar
jeg kan tenke meg kompisen din driver et enkeltpersonsforetak, for da er dokumentasjonskravet for privat bruk litt verre....men hvis man kan dokumentere det så er det faktisk ingen privat fordel, men som sagt man kan være uheldig med saksbehandler for dette...men dette kan bestrides, og jeg tror kompisen din hadde faktisk vunnet frem hvis han er hard nok.

 

Det er et aksjeselskap og klagen hans førte ikke frem.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei

 

JEg lurer på om man har "krav på" et vist beløp til kjøp av ny telefon per år når man har jobbtelefon. På min arbeidsplass får vi kun tilbud om to kjipe modeller som jeg igrunn ikke ønsker å bruke.

 

Flere jeg kjenner får 3000kr hvert andre år til å kjøpe ny telefon, er dette vanlig praksis?

 

Når jeg blir skattlagt for 4000kr ønsker jeg ikke bruke 3000kr i tillegg for å få den telefonen jeg ønsker meg.

Lenke til kommentar

Nei. Og de 4k du blir skattlagt for er nok bare en brøkdel av det du hadde hatt i private telefonutgifter. Så å kreve noe på toppen der er vel, litt vel kravstort?

 

Men, om du faktisk har behov for en mer avansert telefon i jobben så ordner de sikkert det for deg. De to alternativene er nok bare veiledende. Slik er det hvertfall hos oss.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Lite spørsmål her når det gjelder dataoverføring på mobil. Regnes det som vanlig "bruk", innholdstjeneste eller kommunikasjonsmiddel nr 2?

 

Dette har jo fått litt betydning etterhvert som alle bruker smarttelefoner som jobbtelefon. La oss si at jeg får en smartelefon på jobb, tar den med hjem og da bestemmer android seg for å laste ned noen heftige oppdateringer. Da vil det vel registreres som privat bruk siden det skjer på kvelden, det kan fort være noen 100mb data om selve systemt skal oppdateres, og det er egentlig utenfor min kontroll om det er arbeidsgiver som har bestemmt at jeg skal ha en slik telefon.

 

En annen ting jeg har lurt på er hvilke satser som brukes når "privat forbruk" beregnes. I dag hvor mange kan ringe nesten gratis med gratis ringeminutter etc, så kan det fort være dårlig butikk å ha jobbmobil som faktureres med 0.89kr/min som skattegrunnlag. Selv om skatten aldri kan bli veldig høy så kan det jo hende mange faktisk hadde greid seg med å ringe gratis om de hadde valgt abonnement selv.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Tatt fra skatteetaten sin sider:

 

Beskatningen gjennomføres etter en sjablonregel, hvor skattyter får et inntektstillegg på inntil kr 4 000 for èn EK-tjeneste og inntil kr 6 000 for to eller flere EK-tjenester. Dette gjelder både de tilfellene hvor arbeidsgiver dekker EK-tjenesten direkte, og de tilfellene hvor arbeidstaker får refundert utgifter til EK-tjenester. Tjenestens verdi er de totale kostnadene inklusive merverdiavgift ved den aktuelle EK-tjenesten for det enkelte inntektsår, fratrukket eventuelle kostnader til innholdstjenester. Arbeidstakers egenbetaling reduserer den skattepliktige fordelen. Dekning på inntil kr 1 000 til slike utgifter kan skje skattefritt.

 

I praksis betyr det at dersom din arbeidsgiver dekker mobiltelefon eller Internett for deg så får du et påslag i din bruttolønn på kr. 4000. Dekker de både mobil og Internett (og kanskje mer) får du påslag på kr. 6000.

 

Dette er uavhengig av hvilket mobil og/eller Internett abonnement bedrifter dekker for deg. Det er også uavhengig om det er Telenor/NetCom bedriftsabonnement (eller andre) og faktura sendes til jobben, eller om du har et eget privatabonnement og får dekket dette via refusjon av utlegg.

Lenke til kommentar

Tatt fra skatteetaten sin sider:

 

Beskatningen gjennomføres etter en sjablonregel, hvor skattyter får et inntektstillegg på inntil kr 4 000 for èn EK-tjeneste og inntil kr 6 000 for to eller flere EK-tjenester. Dette gjelder både de tilfellene hvor arbeidsgiver dekker EK-tjenesten direkte, og de tilfellene hvor arbeidstaker får refundert utgifter til EK-tjenester. Tjenestens verdi er de totale kostnadene inklusive merverdiavgift ved den aktuelle EK-tjenesten for det enkelte inntektsår, fratrukket eventuelle kostnader til innholdstjenester. Arbeidstakers egenbetaling reduserer den skattepliktige fordelen. Dekning på inntil kr 1 000 til slike utgifter kan skje skattefritt.

 

I praksis betyr det at dersom din arbeidsgiver dekker mobiltelefon eller Internett for deg så får du et påslag i din bruttolønn på kr. 4000. Dekker de både mobil og Internett (og kanskje mer) får du påslag på kr. 6000.

 

Dette er uavhengig av hvilket mobil og/eller Internett abonnement bedrifter dekker for deg. Det er også uavhengig om det er Telenor/NetCom bedriftsabonnement (eller andre) og faktura sendes til jobben, eller om du har et eget privatabonnement og får dekket dette via refusjon av utlegg.

 

Takk for svar!

 

Mvh, tGrim

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...