Gå til innhold

Skatteregler for Jobbmobil


Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å søke på forumet, men det er merkelig lite diskutert... ingen her som har jobbtelefon?

 

Uansett... jeg vurderer å få jobbtelefon, og har hørt at man må betale 4000 i skatt i året. Synes dette er svært mye, så jeg vet ikke om jeg har noe å tjene på det. Jeg kan riktignok få en svært dyr telefon, men synes ikke det veier opp beløpet.

 

Men så har jeg hørt noen kolleger si at man ikke betaler 4000, men ca 2000 i året! Hva er det som bestemmer beløpet? Noen her som har peiling på hvordan skattingen foregår? Jeg setter stor pris på en liten innføring!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har prøvd å søke på forumet, men det er merkelig lite diskutert... ingen her som har jobbtelefon?

 

Uansett... jeg vurderer å få jobbtelefon, og har hørt at man må betale 4000 i skatt i året. Synes dette er svært mye, så jeg vet ikke om jeg har noe å tjene på det. Jeg kan riktignok få en svært dyr telefon, men synes ikke det veier opp beløpet.

 

Men så har jeg hørt noen kolleger si at man ikke betaler 4000, men ca 2000 i året! Hva er det som bestemmer beløpet? Noen her som har peiling på hvordan skattingen foregår? Jeg setter stor pris på en liten innføring!

 

Hvis du først bruker over 5000,- i året (første 1000,- er skattefrie) vil du bli innberettet for 4000,- i året. det vil si at du vil få som sagt et lønnspålegg på 4000,- pga fri telefon.

hva telefonen koster har ingenting med dette å gjøre, siden det er en kostnad ofte selskapet selv tar.

 

hvis du f.eks ringer for 3000,- i året så vil du få et lønnspålegg på 2000,-. betaler du 50% i skatt så vil det utgjøre 1000,- i året.

 

man må se litt på avtalen med jobben. hvis man får dekket alt man ringer vil det koste deg maks 2000,- i året å ha firmamobil, sammenligner du dette med hva du hadde fått i regning privat på et billigere abmnt(bedriftsabmnt er ofte dyrere og med månedlig avgift). hvis dette er under 2000,- i året så vil det faktisk ikke lønne seg å ha firmamobil.

Lenke til kommentar

OK.

 

Hvis jeg skjønner det rett, så er det årsforbruk minus 1000 som blir beskattet.

 

Jeg bruker ca 2-300 i måneden på ringeutgifter, og kjøper en ny telefon ca hver annet år. Dvs at jeg har reelle utgifter på 4000 i året hvis jeg betaler 250 i måneden pluss ca 2000 for telefon annenhvert år.

 

Med jobbtelefon kommer jeg neppe til å bruke så mye mer i ringeutgifter, men får en avansert telefon gratis. Altså kommer det til å koste meg ca 1000 i året å ha firmatelefon.

 

Sweet :thumbs:

Lenke til kommentar
OK.

 

Hvis jeg skjønner det rett, så er det årsforbruk minus 1000 som blir beskattet.

 

Jeg bruker ca 2-300 i måneden på ringeutgifter, og kjøper en ny telefon ca hver annet år. Dvs at jeg har reelle utgifter på 4000 i året hvis jeg betaler 250 i måneden pluss ca 2000 for telefon annenhvert år.

 

Med jobbtelefon kommer jeg neppe til å bruke så mye mer i ringeutgifter, men får en avansert telefon gratis. Altså kommer det til å koste meg ca 1000 i året å ha firmatelefon.

 

Sweet :thumbs:

 

I tillegg vil du aldri bli beskattet for mer enn 4000,- altså det vil koste deg maks 2000 i året. forutsatt at du ikke har fri bredbånd eller fri hjemmetelefon i tillegg da er lønnstillegget på 6000,-

Lenke til kommentar
gjelder mobiler man får fra jobben også under dette eller kun bruk?

 

Det er bare bruken man blir skattet for, for mobilen er i "realiteten" bedriftens eiendom. sånn at det er ikke skatt på det.

 

sånn at mobilen "får" du jo først når du slutter, og da er det egentlig bare en del av sluttpakken. men bedriften kan faktisk kreve å få mobilen tilbake når du slutter.

Lenke til kommentar
Er arbeidsgiver pliktig til å oppgi ansatt som bruker av et mobilabonnement?

 

Nå forsto jeg ikke helt hva du lurte på.

 

om at man er pliktig å registrere et nr på en person, eller om man er pliktig til å rapportere inn til myndighetene at en ansatt har fri mobil i jobb?

 

Jeg lurer på om arbeidsgiver er pliktig til å rapportere fri bruk av mobil for en ansatt.

 

La oss si at det er i en bedrift som har byttet fasttlf med mobil. Den ansatte bruker sin mobil som h*n vil i arbeidstiden, men legger igjen mobilen på jobben når arbeidsdagen er over. Skal mobilen da skattelegges selv om samme bruk med en fasttlf ikke ville blitt skattelagt?

Endret av maN1C
Lenke til kommentar
Er arbeidsgiver pliktig til å oppgi ansatt som bruker av et mobilabonnement?

 

Nå forsto jeg ikke helt hva du lurte på.

 

om at man er pliktig å registrere et nr på en person, eller om man er pliktig til å rapportere inn til myndighetene at en ansatt har fri mobil i jobb?

 

Jeg lurer på om arbeidsgiver er pliktig til å rapportere fri bruk av mobil for en ansatt.

 

La oss si at det er i en bedrift som har byttet fasttlf med mobil. Den ansatte bruker sin mobil som h*n vil i arbeidstiden, men legger igjen mobilen på jobben når arbeidsdagen er over. Skal mobilen da skattelegges selv om samme bruk med en fasttlf ikke ville blitt skattelagt?

 

 

Det er faktisk veldig vanlig spm. Det man har sagt at hvis man legger igjen telefonen på kontoret så må man avtale det skriftlig med jobben. det er nok mange som syndes her, men med kontroll så kommer man faktisk dårlig ut av det. Men så lenge man har det skriftlig at man ikke bruker jobben privat. og den eneste måten er å ta det skriftlig med jobben..så blir man ikke skattet av det.

 

riktig at hvis man bruker mobilen privat så er det 1000,- som er grensa for innberetning av PRIVAT bruk av mobil.

 

man blir først skattet når man bruker mobil privat, ikke det man bruker i jobbsammenheng.

 

Så hvis man ikke har en sånn avtale er bedriften pliktig til å innrapportere den private bruken av mobil..

Lenke til kommentar
er det kun til jobb skal det ikke skattlegges. Dersom forbruket er veldig lite(<1000) trenger heller ikke beløpet bli rapportert inn(litt usikker)

 

sånn helt etter loven så er det ikke ringingen som fører til innberetningen, men "muligheten til privat bruk" som er egentlig det myndighetene slår ned på.

 

det vil si har man to mobiler (som meg) en privat og jobb og har med begge hjem(som meg) så blir man faktisk innberettet for privat bruk. legger man derimot igjen mobilen på jobb så burde man ha det skriftlig at man gjør det.

Lenke til kommentar

hvordan er det med jobb-mobil man må dra med hjem da?

altså, når man har krav om å være tilgjengelig for jobb, dette er en mobil som blir delt på etter hvem som kan være tilgjengelig for jobb.

den er ikke beregnet for privat bruk, men skal være med hjem...

 

edit: altså, en slags vakt-telefon

Endret av aklla
Lenke til kommentar
hvordan er det med jobb-mobil man må dra med hjem da?

altså, når man har krav om å være tilgjengelig for jobb, dette er en mobil som blir delt på etter hvem som kan være tilgjengelig for jobb.

den er ikke beregnet for privat bruk, men skal være med hjem...

 

edit: altså, en slags vakt-telefon

Jeg har ikke mye peiling på dette, men logikken tilsier at en vakt-telefon er en telefon som kun brukes i jobbsammenheng. Når du har vakt er man jo på jobb, selv om man er hjemme. Hvis mobilen bytter bruker er den uansett en jobbrekvisita, altså er du ikke alene om nummeret. Du kan da umulig bli skattet for noe slikt.

Lenke til kommentar
hvordan er det med jobb-mobil man må dra med hjem da?

altså, når man har krav om å være tilgjengelig for jobb, dette er en mobil som blir delt på etter hvem som kan være tilgjengelig for jobb.

den er ikke beregnet for privat bruk, men skal være med hjem...

 

edit: altså, en slags vakt-telefon

 

Så fremt det er en vakt telefon som går på deling er dette ikke noe som blir skatteinnberettet. Har derimot alle en telefon som også fungerer som vakttelefon, sånn typisk for Politimenn. Telefon man er tvunget til å dra med hjem, men er deres "egen" så er det skatt på det som vanlig firmamobil.

Lenke til kommentar
Så fremt det er en vakt telefon som går på deling er dette ikke noe som blir skatteinnberettet. Har derimot alle en telefon som også fungerer som vakttelefon, sånn typisk for Politimenn. Telefon man er tvunget til å dra med hjem, men er deres "egen" så er det skatt på det som vanlig firmamobil.

begge deler :p

1 mobil man skal ha med seg og en vakt-telefon som går på rungang.

da er det vel slik jeg tenkte, kun skatt på den telefonen man har og bruker "privat".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...