Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har en folkehøyskole lov til dette?


Kimz88

Anbefalte innlegg

Det kalles på god norsk stikkprøver. Stikkprøver skjer i både jobb og skolesammenheng. For ikke å glemme militæret.

 

Dere er kjent med at det å ruse seg ikke er lov , å er en del av skolens regler

 

Derfor blir det bare tåpelig å protestere , når dere har vist om dette fra dag 1.

 

Protesterer dere så VET de jo at dere har noe å skjule. så får du / dere velge om det er verdt å bli utvist

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det var et meget godt svar frevild ! Tusen takk for det. Det er nettopp det som er poenget mitt, hva er vitsen for at dem skal teste oss, når det eneste det beviser er at vi har THC i kroppen, men ikke at vi faktisk har røyket i skoletiden eller på skolens sitt område.

Det er heller ikke blitt rettet noen mistanker mot en eneste person. Men var en som sladret på at noen røyket på skolen, derfor har de fastslått at de skal teste hele skolen.

 

Jeg syns det er veldig merkverdig. Forstår ikke det der, de har ikke tatt noen på fersk gjerning, de har ikke funnet noen form for hasj på noen rom, ei heller bonger, piper etc. Men jeg spurte rektoren anngående det der. Om de kunne nekte oss i å røyke i ferier når skolen er stenkt. Da sa han at de kunne utvise oss om vi hadde THC i blodet, pga vi ikke kunne bevise at vi IKKE røykte på skolen. Men da sa jeg, det gjelder jo dere også, dere kan ikke bevise at jeg røyker PÅ skolen selvom jeg har stoffet i kroppen.

 

Så hvem har mest på sitt tørre? Har jeg lovene og reglene på min side frevild om jeg røyker når jeg er hjemme? :)

 

Denne skolen imponerer meg ikke.

 

Det du må vurdere, er følgende:

 

1. Har elevene skrevet under på at skolen skal få teste dem?

 

2. I så fall: Hva nøyaktig sier denne klausulen? Hva slags mistanke er det som kreves? Noe som er klart nok, er at skolen ikke kan teste elevene bare fordi de vil. Det ville gi klausulen en alt for stor rekkevidde. Det som må kreves, er som sagt at det foreligger en konkret og tilstrekkelig sterk mistanke rettet mot den enkelte elev.

 

3. Har elevene skrevet under på at rusmiddelforbudet gjelder også utenfor den naturlige skoletiden?

 

Ved at rektoren påstår at dere må bevise at dere IKKE har røkt i skoletiden, må antagelig spørsmål 3 besvares benektende - dere kan røyke så mye hasj dere vil utenfor skolen. Hva dere gjør på deres egen uomtvistelige fritid, vedgår ikke skolen.

 

Rektorens påstand om det bevismessige er forresten tåpelig. Dels fordi det er rimelig vanskelig å bevise at man ikke har røkt på skolen. Det verste er imidlertid at rektorens tolkninger leder til en i overkant ubalansert situasjon:

 

Det er jo *skolen* som er interessert i at rusmiddelreglementet følges. Det er *skolen* som ønsker å utvise elever som bryter reglene. Da er det nok *skolen* som må bevise at reglene er brutt. Jeg tror ikke du finner mange dommere som ville akseptert rektorens syn på bevisbyrden.

Lenke til kommentar
Det kalles på god norsk stikkprøver. Stikkprøver skjer i både jobb og skolesammenheng. For ikke å glemme militæret.

 

Dere er kjent med at det å ruse seg ikke er lov , å er en del av skolens regler

 

Derfor blir det bare tåpelig å protestere , når dere har vist om dette fra dag 1.

 

Protesterer dere så VET de jo at dere har noe å skjule. så får du / dere velge om det er verdt å bli utvist

 

Dette bærer litt galt avsted.

 

Utgangspunktet er at man IKKE har rett til å teste andre personer. Tvert imot er utgangspunktet det stikk motsatte: Man kan nekte å avgi urinprøver - og det er den som vil ta slike prøver, som må påvise en rett til å kreve dette.

 

Og dette gjelder i arbeidslivet, i skolen og i forsvaret.

Lenke til kommentar

1. Ja, vi har skrevet under på en liten lapp der vi godtar at vi kan bli testet dersom det er blitt rettet mistanke mot meg som enkelt person.

 

2. Jeg husker ikke hva som stod på lappen i hode, men det var ikke mye. Jeg får tak i den lappen i morgen men jeg mener å huske at det kun stod at Eleven vedtar at han/hun kan bli testet dersom det mistenkes noe.

Det foreligger heller ingen konkret mistanke mot noen. De skal teste hele skolen.. Noe som alle forstår er mistankene rimelig tynnslitte.

 

3. Det har vi ikke gjort, om det ikke stod på den lille lappen (noe jeg er sikker på det ikke gjør). Uansett sa jo rektoren at vi må bevise at vi ikke røyker på skolen, ellers kunne dem kaste oss ut dersom vi slår positiv på testen..

 

Veldig bra det du skriver og setter opp frevild ! Ikke for å være kravstor men jeg trenger mer. Du må henvise til noen klare lover i en lovsamling eller noe. Eller så vil jeg ikke komme noen vei. Men det tror jeg ikke blir noe problem for deg, så lenge du kan reglene her ser det ut som. Men har du noen paregrafer å henvise til? :)

 

Nok en gang ; Tusen takk !! :D

Endret av Kimz88
Lenke til kommentar

Hvem er det som sier at jeg har skrivet under på papiret der reglemanget står RAUDE? Eneste jeg har skrivd under på er et ark der det står at jeg bekrefter at de kan ta urinprøve/alkotest dersom jeg skulle være under mistanke. Hva har det med skolens reglemang å gjøre? Noe slikt har jeg IKKE underskrevet. Når har jeg sagt at jeg har skrevet under på skolens reglemang?

 

Står heller ingen ting om å ikke kunne nyte alkohol o.l i ferier etc. :)

Endret av Kimz88
Lenke til kommentar

regner med reglene varier fra folkehøgskole til folkehøgskole, men da jeg søkte litt rundt på nettsiden til den lokale folkehøgskolen, fant jeg dette:

Er det greit å bruke narkotika når man er hjemme (f.eks. i skolens ferier)?

Svar:

Nei. Du må skrive under på at du ikke bruker narkotika så lenge skoleåret varer - også i ferier. En av grunnene til dette er at fordi narkotika kan finnes i kroppen lenge etter inntak, ville testing nesten vært umulig det meste av skoleåret.

 

fant dette ved å gå på hjemmesiden til agder folkehøgskole inn på FAQ og ta et frisøk på rus. FAQ - agder folkehøgskole

 

så vis det er der du går så har du ikke lov. vis ikke det er der du går så kan du sjekke om du finner noe på nettsiden til din skole eventuelt vente til imorgen før du går over reglene til skolene og hva du har skrive under på og godtatt.

Lenke til kommentar
Hvem er det som sier at jeg har skrivet under på papiret der reglemanget står RAUDE? Eneste jeg har skrivd under på er et ark der det står at jeg bekrefter at de kan ta urinprøve/alkotest dersom jeg skulle være under mistanke. Hva har det med skolens reglemang å gjøre? Noe slikt har jeg IKKE underskrevet. Når har jeg sagt at jeg har skrevet under på skolens reglemang?

 

Står heller ingen ting om å ikke kunne nyte alkohol o.l i ferier etc. :)

 

Så er det ein vesentleg forskjell mellom å nyte alkohol i ferier og bruke narkotika, om du ikkje ser denne forskjellen så skjønner eg plutseleg meir av problemstillinga.

 

Men for å oppklare:

Bruk av narkotika : forbode ihenhold til norsk lovgninving

Bruk av alkohol: Lov til å kjøpe og bruke alkohol:

 

Om du leser reglementet til skulen vil du nok oppdage at bruk av alkohol er definer som forbode på skulens område / turer arrangert av skulen.

 

Mens bruk av narkotika gjelder forbodet frå du starter som elev til du avslutter skuleåret.

 

 

Så du har vel no signert på to skjemaer , eit der du godtok skulens reglement ( når du takka ja til skuleplassen) og to urintesting.

 

Konsekvensen av å nekte blir nok sikkert ei utvisningssak då du hsr godtatt å bli testa for narkotikamisbruk.

Lenke til kommentar

Jeg tipper du har skrevet under noe lignende som dette:

 

“Jeg aksepterer at Sund Folkehøgskole får ta urinprøver så lenge jeg er elev på skolen (inkl. ferier), i den hensikt å avklare om jeg har brukt narkotika. Sund Folkehøgskole avgjør når og hvor en evt. prøve skal tas. Jeg godtar også at resultatet av en evt. urinprøve utleveres direkte fra laboratoriet til Sund Folkehøgskole. Ikke avgitt urinprøve vurderes som positiv urintest.”

Ved positiv urintest/dokumentert misbruk av narkotiske stoffer mistes elevplassen, og testomkostninger påføres da misbruker.

Lenke til kommentar

Kimz88,

 

Det jeg har skrevet, står ikke nedfelt i noen lov eller forskrift. Saken står og faller på hvordan denne lappen tolkes - det er dette som bestemmer hva skolen har rett til, og hva den kan nekte. De prinsipper som må anvendes ved slike tolkninger, er ulovfestede. Stort sett er det samme tilfelle med reglene om bevisbyrde.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"«In dubio pro reo» (Latin for: I tvil for den anklagede), også kalt uskyldspresumsjonen, er det grunnleggende prinsipp i enhver rettsstat om at tvil om den faktiske siden ved et eller flere av straffbarhetsvilkårene, skal komme den tiltalte til gode i straffesaker.

 

Prinsippet om at tvil om faktum skal komme tiltalte til gode, har røtter tilbake til romerretten. Prinsippet er stadfestet i Den europeiske menneskerettighetskonvensjon (EMK) artikkel 6.2 og FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter artikkel 14.2.

 

Prinsippet innebærer også at en person skal ansees som uskyldig i å ha begått en straffbar handling, inntil det er bevist at han er skyldig, og er som sådan nedfelt i menneskerettighetserklæringens artikkel 11, punkt 1:

 

«Enhver som er anklaget for en straffbar handling har rett til å bli ansett som uskyldig til det er bevist ved offentlig domstolsbehandling, hvor han har hatt alle de garantier som er nødvendig for hans forsvar, at han er skyldig etter loven.»"

 

Er den konkrete loven jeg tror du leter etter.

 

Altså; det er ikke opp til deg å bevise din uskyld, du skal bevises skyldig

 

Men ettersom du har skrevet under på noe slikt:

 

Eneste jeg har skrivd under på er et ark der det står at jeg bekrefter at de kan ta urinprøve/alkotest dersom jeg skulle være under mistanke.

 

Er den ikke mye til nytte, men jeg må si jeg er usikker på om de kan teste hele skolen i samme slengen. De kan neppe ha nok konkret individuell mistanke knyttet til alle elevene på hele din folkehøgskole.

 

På en annen side, hvis informasjonen skolen har tillegnet seg er i den art at det er gitt utrykk for at det er et alvorlig problem, kan det muligens legetimere en sjekk av alle skolens elever.

 

Men i bunn og grunn er det et gennerelt prinsipp blandt folkehøgskoler at inntak av narkotiske stoffer ikke skal forekomme mens du er elev ved den utvalgte folkehøgskole.

Det vil da si: Du kan ikke ruse deg i ferier el.l da en er bortreist fra skolen.

Lenke til kommentar

Nå, det er ingen som sier at de skal følge deg inn på toalettet og følge med mens du urinerer, dette er det kun politi eller doping kontrolører som har lov til.

 

Ergo, få tak i ren urin og oppbevar dette lett tilgjengelig i en beholder som kan skrus igjen og ha den på deg om du har planer om å gå igjen THC kontroll og fortsatt gå på skole.

 

Personlig mener jeg at så lenge man greier seg med gode karakterer så har det null å si hva man gjør på fritiden så lenge man ikke skader noen andre. Lette rusmiddler som feks marihuana er langt ifra det verste man kan få i seg.

Lenke til kommentar
Så lenge man røyker marihuana og går på en skole hvor det er nulltoleranse for nevnte substans skal han ikke lure seg unna.

 

I dagens samfunn så er Marihuana et svært lite problem sett i perspektiv med andre problemer.

Marihuana er faktisk et av de rusmiddlene som har en svært avslappende effekt og som faktisk fungerer veldig bra til behandling av blandt annet stress og til en viss grad depresjoner, men som alle andre kjemiske substanser så kan den også ha alvorlige bieffekter.

 

Men å miste et helt års utdanning fordi man har vært uheldig og røkt eller vært i selskap med noen som røyker Marihuana er helt på hodet og dermed så kan det være greit å passe på at dette ikke skjer.

 

Så lenge han ikke er til sjenanse for andre, passer på oppførelsen sin og har gode karakterer så burde egentlig ikke rusbruken hans bety noen verdens ting for lærerene, bortifra at de kan veilede og hjelpe elevene til å unngå rusbruken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...