Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Da har svenske Foto avgitt sin dom - "Toppklass".

 

Roser finesser og bildekvalitet.

Negative punkter:

- Noen av kontrollene er i minste laget.

- Batteriindikator.

- At AF-punkter ikke er synlige i søker.

- Litt tvilsom AF. (Følgefokus ikke helt i klasse med konkurentene)

- Ikke AF ved video.

 

For de som ikke kjenner Foto, så er dette ei kort liste.

 

Avgitt sin dom til hva da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann

 

Skal bestille K-5 og lurer på om det er like greit og ta med kit objektivet, da det er værtettet og prisen er så liten forskjell?

Er jo hovedsakelig 18-50 og 24-70 f2.8 fra sigma jeg bruker, men til den lille prisforskjellen så...

 

Jupp, det er vel enda ett av de bedre kitt objektivene som er å oppdrive!

Så er det jo greit å ha et vanntett objektiv!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Skal bestille K-5 og lurer på om det er like greit og ta med kit objektivet, da det er værtettet og prisen er så liten forskjell?

Det er uansett nyttig å ha kit objektivet dersom du seinere skal selge kameraet. Det finnes en kundegruppe som ikke har noe fra før.

Lenke til kommentar

Ja var det med at det var værtettet jeg også likte, er jo ok og ha på ett værtettet objektiv ute i sjøspøyt og slikt, ikke det at jeg har hatt noen problemer med de andre objektivene, men ettersom at det er så billig.

 

Er jo godt og høre at det er ett "bra" objektiv også

Lenke til kommentar

Hmm. Jeg hadde mistanke om det. Enten APS-C eller mindre sensor enn mFT. Pentax har alltid prioritert lettfraktede kameraer i sine ulike klasser så helt overraskende er det ikke, men jeg hadde håpt på rundt 3x hvis det ble tilfelle. Med 5,6x blir det jo små kompaktkamera i skikkelig lommestørrelse. Ikke jakkelommemonstrene som dagens speilløse kameraer har.

 

Jaja, jeg får dra frem snøret og håpe på Pentax APS-C speilløst med k-adapter i tillegg til dette. (Håp i hengende snøre)

 

Eller bare håpe at mirrorlessrumors har misforstått og fått specs på noe helt annet.

Lenke til kommentar

Eller bare håpe at mirrorlessrumors har misforstått og fått specs på noe helt annet.

Er muligens denne som er årsaken til ryktene ...

 

Detr som jeg ser som et stort problem med såpass liten sensor er at bruksområdet blir veldig begrenset. Støy får de nok kontroll etter hvert; men diffraskjon hindrer bruk av små blendere, samtidig som dybdeskarpheten blir meget høy selv på små blendere.

Lenke til kommentar
Er muligens denne som er årsaken til ryktene ...

Jeg håper det. :)

 

Objektivene er forresten designet for 2/3 tomme sensorer. Det vil si 4x crop. Mindre sensor er selvsagt også mulig.

 

Objektivene motvirker noen av ulempene med liten sensor:

6mm f/1,4

8mm f/1,4

12mm f/1,4

12,5mm f/1,4

16mm f/1,4

18mm f/1,4

25mm f/1,4

 

(Tilsvarer 135-format 24-100 mm med 4x crop og 33,6-140 mm med 5,6x crop)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...