Gå til innhold

Samletråd ASUS Eee PC 1000H


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
Lite aktivitet i denne tråden,er alt bare fryd og gammen? :thumbup:

 

Lurer på og teste litt ut http://www.hardware.no/artikler/windows_7_beta_er_klar/66975

 

Skulle vel kunne gå greit det?

 

Sitter akkurat og lurer på hvilken maskin jeg skal bruke til dette selv, kanskje det blir 1000h? Men prøver å holde den så fri som mulig for eksperimentelle greier siden den brukes endel av fruen :p

 

Regner med det fungerer å bruke samme fremgangsmåte som ved XP/Vista dualboot, noen som kan bekrefte?

Lenke til kommentar
Noen som har prøvd å kjøre Linux på den?

 

Jeg har begynt så smått å pusle med å sette opp et bootbart minnekort med ubuntu 8.10 på. Jeg har kommet så lang at jeg har installert og fått til en persistent (innstillinger og forandringer lagres på minnekortet under bruk og huskes til neste gang) installasjon på et 4 gb sdhc minnekort. Jeg har også begynt å tilpasse installasjonen med en ny kjerne som er laget for den lave oppløsningen til eee, samt med drivere til wifi etc. Men hele prosjektet mitt har strandet litt pga jeg av en eller annen grunn bare får opp bootmenyen ca hver 20 gang jeg prøver (trykke esc under oppstart) enten timer jeg det helt feil, eller så booter bare maskinen så forbanna raskt at jeg ikke rekker trykke esc rett og slett. Derfor er mitt prosjekt for kvelden å legge linuxinstallasjonen inn i bootloaderen til windows xp slik at dette blir litt lettere...

 

Førsteinntrykket av Ubuntu 8.10 på denne maskinen er forøvrig bra! Foruten diverse hurtigknapper som ikke fungerer ut av boksen, og manglende drivere for wifi så oppfattes OS'et som veldig snappy, mer snappy enn min snart 3 år gamle Dell laptop. Jeg kan sikkert komme med en oppdatering når jeg får testet litt mer, ellers kan jeg anbefale å rote litt rundt på forumet til http://eeeuser.com, der finnes guider til hvordan får inn Ubuntu på laptopen, og også hvordan man eventuelt kompilerer med en kjerne som er tilpasset EEE.

 

/Espen

 

Hvordan går dette?

 

Har akkurad samme problemet med BOOT-menu..

 

Antar at jeg ikke trenger å endre på kjernen når jeg har EeeUbuntu?

Lenke til kommentar

Har brukt min nye Asus Eee 1000H siden jul, og er strålende fornøyd.

Hadde vel egentlig ikke behov, men har nå allikevel oppgradert til 2Gb minne. Men maskinen klarer ikke å registrere dette! Hvordan får jeg maskinen til å registrere dette? Står fortsatt 0.99 Gb RAM!! Maskinen virker jo, så minnebrikken funker jo tydeligvis. Men kjører den med 1 eller 2 GB minne?? ikke vet jeg, og ikke har jeg merket store forskjellen, men så kjører jeg ikke rare programmene heller da!

Kan noen tipse om hva jeg kan gjøre for å få den oppgraderte minnebrikken registrert når jeg ser på kontrollpanel -> ytelse og vedlikehold -> system?

Lenke til kommentar
Noen som har prøvd å kjøre Linux på den?

*snip*

 

Hvordan går dette?

 

Har akkurad samme problemet med BOOT-menu..

 

Antar at jeg ikke trenger å endre på kjernen når jeg har EeeUbuntu?

 

Prosjektet er utsatt da jeg har ventet på at easypeasy (nye navnet til UbuntuEEE) skulle komme ut, denne er så lang jeg kan se bygget på ubuntu 8.10 og har innebygget tilbehør for å lage persistent minnekortboot (Noe UbuntuEEE ikke har). Jeg testet også UbuntuEEE men fikk aldri den persistent, derfor håper jeg det løser seg med EasyPeasy, skal prøve dette i løpet av helgen tenker jeg.

 

Angående boot så løste jeg det ved å gå i bios og skru av 2 options som hadde med fast boot og boot optimalisering å gjøre, husker ikke hva de heter, men det ser du når du er der. Da har man hvertfall mye bedre tid på seg til å trykke ESC når man trenger boote til noe annet enn harddisken. (Boot vil ta lengre tid, men jeg booter bare pc når jeg skifte OS uansett, så det har ikke så mye å si.)

 

Har brukt min nye Asus Eee 1000H siden jul, og er strålende fornøyd.

Hadde vel egentlig ikke behov, men har nå allikevel oppgradert til 2Gb minne. Men maskinen klarer ikke å registrere dette! Hvordan får jeg maskinen til å registrere dette? Står fortsatt 0.99 Gb RAM!! Maskinen virker jo, så minnebrikken funker jo tydeligvis. Men kjører den med 1 eller 2 GB minne?? ikke vet jeg, og ikke har jeg merket store forskjellen, men så kjører jeg ikke rare programmene heller da!

Kan noen tipse om hva jeg kan gjøre for å få den oppgraderte minnebrikken registrert når jeg ser på kontrollpanel -> ytelse og vedlikehold -> system?

 

Prøv å gå i bios, den vil da detektere at du har en 2gb rambrikke, velg save and exit og du skal være good to go!

 

/Espen

Lenke til kommentar
Det er faktisk Easypeasy jeg er iferd med å teste ; P

 

Er ikke spessielt erfaren med "BIOS-fikling" og instalasjon av OS, så jeg tror jeg venter å ser hvodan det går med deg først.

 

Planen var å få til dette, her går de ikke inn i BIOS å velger hvor OS skal bootes fra?

 

Man går ikke inn i BIOS for å boote riktig, det er bare for å skru av det som optimaliserer booten, derfor får man raskere tid til å trykke ESC, slik at man kan velge hvor man skal boote fra (i mitt tilfelle blir det den interne kortleseren, men dette kan jo også være ekstrene usbminnepinner, etc). Dette er fordi det er i overkant komplisert å legge til en liveinstallasjon av linux til windows sin innebygde bootloader.

 

Oppsummert, man trenger ikke inn i BIOS for å velge boot, kun trykke ESC under POST.

 

Det ser forøvrig ut som det er den metoden jeg nevner han benytter seg av i videoen du linker til. Eventuelt har han satt rekkefølgen på boot til å være at minnekort sjekkes før intern harddisk, da vil maskinen alltid prøve å boote fra minnekortet hvis det er satt i pcen...

 

Kommer tilbake til mer når jeg har testet easypeasy

Lenke til kommentar
Lite aktivitet i denne tråden,er alt bare fryd og gammen? :thumbup:

 

Lurer på og teste litt ut http://www.hardware.no/artikler/windows_7_beta_er_klar/66975

 

Skulle vel kunne gå greit det?

 

Sitter akkurat og lurer på hvilken maskin jeg skal bruke til dette selv, kanskje det blir 1000h? Men prøver å holde den så fri som mulig for eksperimentelle greier siden den brukes endel av fruen :p

 

Regner med det fungerer å bruke samme fremgangsmåte som ved XP/Vista dualboot, noen som kan bekrefte?

 

Finner ingen steder jeg på denne siden hvor man kan laste ned betaversjonen?

 

http://www.microsoft.com/windows/windows-7/

Lenke til kommentar

Kommer ikke inn i BIOS, selv med infernalsk trykking på alt fra F2 til F12 til delete og alt mulig... Skal likevel prøve noen runder til før jeg gir opp. Men merkelig er det nå uansett at man må inn i i det kryptiske BIOS for å å registrere noe så enkelt som en RAM-oppgradering på en såpass ny og moderne maskin...

Lenke til kommentar
Det er faktisk Easypeasy jeg er iferd med å teste ; P

 

Er ikke spessielt erfaren med "BIOS-fikling" og instalasjon av OS, så jeg tror jeg venter å ser hvodan det går med deg først.

 

Planen var å få til dette, her går de ikke inn i BIOS å velger hvor OS skal bootes fra?

 

Da kan jeg komme med en aldri så liten oppdatering når det gjelder Linux på denne pcen.

 

Easypeasy kom ut i første utgave rett over nyttår, og denne er bygget på Ubuntu 8.10. Jeg lastet derfor ned imaget og tenkte å teste det denne helgen.

 

1) Først installerte jeg det til en usbpinne med Unetbootin. Denne metoden gir ikke en persistent installasjon, jeg laget den bare slik at jeg kan boote Asus'en, som jo ikke har cdrom.

2) Deretter bootet jeg Asus'en med den nevnte usbpinnen, og etter å ha snoket litt rundt for å forsikre meg om at alt fungerte som det skulle så gjorde jeg en vanlig installasjon til et 4GB SDHC minnekort som sto i pcen. Det er viktig å merke seg at du må forsikre deg om at du velger å installere til hele minnekortet (bruk fdisk -l i terminalen for å liste opp disker og finne ut hviken som er minnekortet, typisk /dev/sdb eller /dev/sdc) og videre lot jeg bare installasjonsprogrammet partisjonere som den selv ville. (swap partisjon, home partisjon etc.). Det er også viktig å merke seg at i siste steg av installasjonen (steg 7) så må du velge advanced for å forsikre seg om at grub (linux bootloader) blir installert på minnekortet!

3) Voila, en stykk fullverdig EasyPeasy installasjon som kjører på minnekort. Med den metoden jeg har valgt å gjøre det på så må man trykke esc under boot for å få mulighet til å boote fra minnekort, når man så velger å boote fra det interne minnekortet får man opp grub på vanlig måte. Dette passer meg veldig bra siden man da aktivt må avbryte boot for å velge linux, og min bedre halvdel kommer derfor aldri til å merke at det ligger linux på den om hun ikke vil =)

 

Jeg ser at noen klager over ustabilt nett med UbuntuEEE, dette er hvertfall ikkenoe problem med EasyPeasy, alt jeg har testet har fungert outofthebox. (Bortsett fra Compiz, som ikke var forhåndsinstallert.)

 

Håper dette var litt til hjelp for dere som vil prøve å leke litt med linux på denne maskinen.

 

/Espen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...