Gå til innhold

Samletråd ASUS Eee PC 1000H


Anbefalte innlegg

ASUS Eee PC 1000H

 

 

I denne tråden stiller vi spørsmål, deler erfaringer og diskuterer Asus EEE PC 1000H. Maskinen som etter min, og mange andre på forumets mening er den beste 10,2" til under 5000 NOK på markedet.

 

 

asus-eee-pc-1000h-ultraportable-laptop.jpg

 

Spesifikasjoner

 

 

CPU: Intel Atom N270

Chipset: 945GSE

Grafikk: Intel UMA

Skjerm: 10" TFT 1024 x 600 ( WSVGA )

Minne: 1 GB (installert) / 2 GB (maks.) - DDR2 SO-DIMM

Harddisk: 160 GB

Nettverk/Trådløst: Ethernet, Fast Ethernet, IEEE 802.11b/g/n

Web-kamera: Ja, integrert - 1,3 Megapiksler

Høyttalere: Innebygde stereohøyttalere

Eksterne porter: Minnekortleser(støtter SD,MMC,SDHC) 3stk. USB-porter, 1stk. VGA-tilkobling, 1stk. 3,5mm minijack inn,

1stk. 3,5mm minijack ut, 1stk. nettverksport RJ-45, Wide Touchpad

Levetid batteri (inntil): 5 timer

Batteri: 6-cell 6600mAh

Dimensjoner: (BxDxH) 26.6 cm x 19,1 cm x 2,85-3.8 cm

Vekt: 1.45 kg

Programvare: MS Works, MS Live, Intervideo DVD xPack

Operativsystem: Windows XP Home

 

 

MSI WIND U100 VS ASUS Eee PC 1000H

 

 

Liten sammenligninn mellom MSI WIND U100 og ASUS EEE 1000H

 

 

Fordeler med MSI WIND

- Vekt

- Bedre touchpad og tastatur. (Ctrl og fn er byttet om, fn er nederst til venstre.. Man kan bytte om tastene ved å følge denne guiden.)

- Bedre batteritid (Med 6-cellers batteri, 3 er standard.. )

- Fysisk mindre en EEE, og når maskinene allerede er så små merker du mye forskjell.

 

 

Fordeler med 1000H

- Design (Etter min mening)

- WiFi 802.11 n

- 6 - celler batteri (MSI kommer med 3 som standard)

- Billigere

- Bedre høytalere

- Bedre innsynsvinkel

- Knapp for å skifte skjermoppløsning

- Ctrl er på "rett plass"

 

WIND har 40 min bedre batteritid med 6cellers batteri, men den modellen er ikke tilgjengelig i Norge, og kommer tidligst etter nyttår..

Så i realiteten er EEE best på batteritid..

 

Summa Summarum: EEE 1000H vinner denne duellen, vel og merke med ganske liten margin. EEE vinner pga 6-cellers batteri som standard.

 

 

merk:

Jeg har ikke prøvd noen av maskinene, dette er intrykk jeg har dannet meg ved å leste tester og forum.

 

 

Endret av hardcoregamer93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk denne i dag og må si meg fornøyd så langt. Ingen pikselfeil, alt ser ut til å funke. Eneste irriterende var at jeg ønsket meg 2 gb RAM, og det sa jeg i sjappa. "Å ja" sa fyren og solgte meg en "ekstra 1 GB-brikke". Skulle visst sjekka hvor mange minnemoduler det var plass til selv, ja...

 

Tastaturet er akkurat så lite at man må venne seg litt til det, men akkurat så stort at det ikke byr på nevneverdige problemer.

 

Kjører selv XP, og med CCCP ser video bra ut, men fra 720p og opp begynner det å hakke/slite med sync. Noen som har fått til 720p med denne evt. andre kodeker?

 

A.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Noen som har prøvd å kjøre Linux på den?

 

Jeg har begynt så smått å pusle med å sette opp et bootbart minnekort med ubuntu 8.10 på. Jeg har kommet så lang at jeg har installert og fått til en persistent (innstillinger og forandringer lagres på minnekortet under bruk og huskes til neste gang) installasjon på et 4 gb sdhc minnekort. Jeg har også begynt å tilpasse installasjonen med en ny kjerne som er laget for den lave oppløsningen til eee, samt med drivere til wifi etc. Men hele prosjektet mitt har strandet litt pga jeg av en eller annen grunn bare får opp bootmenyen ca hver 20 gang jeg prøver (trykke esc under oppstart) enten timer jeg det helt feil, eller så booter bare maskinen så forbanna raskt at jeg ikke rekker trykke esc rett og slett. Derfor er mitt prosjekt for kvelden å legge linuxinstallasjonen inn i bootloaderen til windows xp slik at dette blir litt lettere...

 

Førsteinntrykket av Ubuntu 8.10 på denne maskinen er forøvrig bra! Foruten diverse hurtigknapper som ikke fungerer ut av boksen, og manglende drivere for wifi så oppfattes OS'et som veldig snappy, mer snappy enn min snart 3 år gamle Dell laptop. Jeg kan sikkert komme med en oppdatering når jeg får testet litt mer, ellers kan jeg anbefale å rote litt rundt på forumet til http://eeeuser.com, der finnes guider til hvordan får inn Ubuntu på laptopen, og også hvordan man eventuelt kompilerer med en kjerne som er tilpasset EEE.

 

/Espen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...