Gå til innhold

OCZ lanserer ny SSD-serie


Anbefalte innlegg

Jess.. går jo rett vei. Men jeg syns fremdeles det virker som en ganske begrensning å kjøre dette via SATA grensesnittet. Jeg mener, for Laptopper er det jo det naturlige valget da det er eneste mulighet (og det er vel strengt tatt laptopper disse beregnes mot ?)

 

Til vanlig stasjonær pc, får jeg sitte litt på gjerdet å vente . Intel sine SSD'er hadde jo akseptabel ytelse, emn fremdeles en stiiv pris.

 

Så holder meg til 2x raptor raid0 så får de knatre et år til..

mens en venter på litt mer atraktive ting som dette :

 

http://www.electronista.com/articles/08/11...on.1gb.sec.ssd/

http://www.electronista.com/articles/08/10....700mb.sec.ssd/

 

etc.. lignende løsninger som går rett i en pci-ex slot, akkurat som du ville gjort

med en kjapp RAID kontroller. Da kan jeg forsvare å bruke 3-5000 på en osdisk, om en

virkelig skal bygge en monsterpc..

 

Bruker du 10-15000kr på skjermkort (gtx 280 SLI Tri-Sli) og 3-4000 på cpu og hovedkort,

så er en disk i den samme prisklassen inget problem. Det er faktisk litt trist å bygge

ny pc med Core i7 , Tri channel ddr3, tri-sli, og så sitte og putre på eldgamle harddisker :) Tenk loadtimes da.. med blodklokka quadcore og nitro rett i blodet ;D

 

E-boner nå ja :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har noen brukt disse og kan gi litt tilbakemelding om eventuelle problemer? eller har noen sett gjennomgående tester av disse?

Hehe, gå på OCZ forumet så får du se, gjelder ihvertfall V1 og V2 :)

Ja v1 og v2 har fått en del klager, men jeg lurer på om OCZ har tatt litt lærdommer og har fikset problemene. Denne lille 30GB dingsen har en grei pris, og hvis den "funker" ville ha være en grei og rimelig mellomtid løsning i påvente av nye SSD i Q1 2009.

Lenke til kommentar
Har noen brukt disse og kan gi litt tilbakemelding om eventuelle problemer? eller har noen sett gjennomgående tester av disse?

Hehe, gå på OCZ forumet så får du se, gjelder ihvertfall V1 og V2 :)

Ja v1 og v2 har fått en del klager, men jeg lurer på om OCZ har tatt litt lærdommer og har fikset problemene. Denne lille 30GB dingsen har en grei pris, og hvis den "funker" ville ha være en grei og rimelig mellomtid løsning i påvente av nye SSD i Q1 2009.

 

Ja, det begynner vel å bli travelt for en godtytende 250 GB for en høvding om den skal komme før nyttår...

 

AtW

Lenke til kommentar
Har noen brukt disse og kan gi litt tilbakemelding om eventuelle problemer? eller har noen sett gjennomgående tester av disse?

Hehe, gå på OCZ forumet så får du se, gjelder ihvertfall V1 og V2 :)

Ja v1 og v2 har fått en del klager, men jeg lurer på om OCZ har tatt litt lærdommer og har fikset problemene. Denne lille 30GB dingsen har en grei pris, og hvis den "funker" ville ha være en grei og rimelig mellomtid løsning i påvente av nye SSD i Q1 2009.

 

Ja, det begynner vel å bli travelt for en godtytende 250 GB for en høvding om den skal komme før nyttår...

 

AtW

 

Jeg mener fremdeles at 250GB SSD for en høvding er snart et faktum, men jeg skal bytte HK, CPU og RAM neste uke for å bygge rundt X58 og trenger en liten SSD nå. Jeg trenger en disk nå, og derfor vil ha en liten og billig SSD som jeg kan bytte om liten stund.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
For ett par måner siden, spådde jeg at vi kommer til å se 250GB SSD med bra ytelse for under en høvding rundt nyttår. Flere reagerte den gangen, jeg lurer på om de fremdels reagerer like sterkt.
Ja, det er ett par måneder til nyttår og prisene vil falle kraftig innen da, mener jeg. Dette er "inevitable", fordi teknologien utvikler seg i full fart nå og SSD blir stadig bedre. Samtidig kommer flere store aktorer som Seagate i markedet, og tillegg dukker opp nye aktorer nesten hver dag.

 

Prisene har nødt til å rase i nærmeste fremtid, mener jeg. Jeg håper fremdels på en 250GB SSD med bra ytelse for under en høvding som julegave. Den lave prisen på denne digsen for kr. 850 er starten på en ny trend, mener jeg.

Det er litt morsomt å hente frem disse én måned gamle innleggene dine :) Nå er det bare 19 dager til julegaveønsket ditt ikke blir oppfylt.

Lenke til kommentar
Det er litt morsomt å hente frem disse én måned gamle innleggene dine :) Nå er det bare 19 dager til julegaveønsket ditt ikke blir oppfylt.

Realiteten kommer som en knallhard Bitch-slæpp i bakhodet på han nå :p

Det bør være lov å ønske seg en "utrolig" julegave, vel. 19 dager er lenge, vi får se, ellers kan jeg alltid vente litt til.

Lenke til kommentar
Det bør være lov å ønske seg en "utrolig" julegave, vel. 19 dager er lenge, vi får se, ellers kan jeg alltid vente litt til.

Oh, jeg har ønsket meg SSD i over et tre kvart år snart, holdt på å kjøpe 2 stk Mtron disker (til massive 4500 kroner).

Det er lov å ønske seg mye, men du uttalte deg som om du "viste" at det skulle skje (Så bastant som du er) :)

Lenke til kommentar
Det bør være lov å ønske seg en "utrolig" julegave, vel. 19 dager er lenge, vi får se, ellers kan jeg alltid vente litt til.

Oh, jeg har ønsket meg SSD i over et tre kvart år snart, holdt på å kjøpe 2 stk Mtron disker (til massive 4500 kroner).

Det er lov å ønske seg mye, men du uttalte deg som om du "viste" at det skulle skje (Så bastant som du er) :)

Hvis jeg her gitt et inntrykk at jeg "viste" noe bastant om fremtiden, var det nok enten feil presentasjon fra min side, eller misforståelse fra din side.

Lenke til kommentar
Hvis jeg her gitt et inntrykk at jeg "viste" noe bastant om fremtiden, var det nok enten feil presentasjon fra min side, eller misforståelse fra din side.

Du måtte få med "misforståelse fra din side", det er flere som har nevnt dette før sammy (om deg).

Når du hører uttalelser som: "Ja, det er ett par måneder til nyttår og prisene vil falle kraftig innen da", så klarer jeg ikke å misstolke dette.

Lenke til kommentar
Det er vel neppe mye tvil om at du mente det var noe som høyst sannsynlig kom til å skje, da du fortsatt kom med de samme meningene etter at flere hadde påpekt det absurde i dem. Du er nok et år for tidlig ute.

Ja, riktig, jeg mente og fremdeles mener at det var høyest sannsynlig at det utrolige ville skje. Fordi jeg mener at ett par teknologisk gjennombrudd som kan føre til større og raskere SSD kan komme når som helst i nærmeste fremtiden.

 

EDIT:

Men det ligger i sakens natur, at ingen kan si noe sikker om fremtiden, og det bør ikke tolkes som jeg "viste" noe bastant om fremtiden.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Datakjeden hadde ett tilbud på 30GB diskene for den nette sum av 590,- stykket nå rett før jul og jeg greidde ikke å dy meg. Jeg "måtte bare" ha 4 disker til tross for uvissheter om hvilken kontroller brikke som sitter inni dem.

 

Selveste Juleaften så kom postmannen på døra hjemme hos meg med en stor kartong og i dag har jeg sittet benket foran datamaskinen min og testet diskene.

 

Diskene har blitt testet på det innebygde ICH9R "raid" kontrolleren på hovedkortet mitt og etter flere omganger så kom jeg frem til at 128kB blokkstørrelse på RAID-0 og formatert til NTFS med 16K blokkstørrelse ga best ytelse på SSD diskene.

 

Det som er litt morsomt her er hvor mye bedre ting begynte å gå etter hvert som jeg installerte drivere :)

 

ATTO 2.34

Før installasjon av Intel chipsett drivere

post-5017-1230236039_thumb.jpg

 

ATTO 2.34

Etter installasjon av Intel chipsett drivere

post-5017-1230236049_thumb.jpg

 

ATTO 2.34

Intel Matrix Storage Manager installert med skrivebuffer og avansert buffer aktivert i Vista.

post-5017-1230236055_thumb.jpg

 

 

Ikke værst ytelse med fire disker i ett software raid. Det kunne selvsagt ha vært mye bedre med hardware raid men jeg er tom for PCIe slotter så dette får duge for nå.

 

Og ja.

SSD diskene sliter på tilfeldig skriving.

Her har IOMeter kjørt 512K blokk 100% tilfeldig skriving i fem minutter. Resultatet er svært deprimerende..

post-5017-1230237028_thumb.jpg

 

Om noen vil at jeg skal kjøre andre tester, si ifra!

Endret av Prelude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...