Gå til innhold

Hvordan trene Volum?


CR-7

Anbefalte innlegg

Gutt på 19 år, 70 Kilo, har trent 1-2 år, føler at jeg blir sterkere, men kan ikke se noe forandringer på kroppen(nesten). Hvordan få volum? Skal man ta vektene sakte? ta flere serier? kostholdet mitt er bra nok, for nok proteiner og karbo.

 

Noen som har erfaring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gutt på 19 år, 70 Kilo, har trent 1-2 år, føler at jeg blir sterkere, men kan ikke se noe forandringer på kroppen(nesten). Hvordan få volum? Skal man ta vektene sakte? ta flere serier? kostholdet mitt er bra nok, for nok proteiner og karbo.

 

Noen som har erfaring?

Hvis du ikke legger på deg 0.25 - 0.75kg i uka så er ikke kostholdet ditt 'bra nok'.

 

Om du også er i tvil om hva/hvordan du bør trene, finn et ferdig program og følg dette. Anbefaler Stronglifts 5x5 eller RYP, du finner lenker til begge her på forumet eller google.

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gutt på 19 år, 70 Kilo, har trent 1-2 år, føler at jeg blir sterkere, men kan ikke se noe forandringer på kroppen(nesten). Hvordan få volum? Skal man ta vektene sakte? ta flere serier? kostholdet mitt er bra nok, for nok proteiner og karbo.

 

Noen som har erfaring?

Hvis du ikke legger på deg 0.25 - 0.75kg i uka så er ikke kostholdet ditt 'bra nok'.

 

Om du også er i tvil om hva/hvordan du bør trene, finn et ferdig program og følg dette. Anbefaler Stronglifts 5x5 eller RYP, du finner lenker til begge her på forumet eller google.

 

Så du mener at man kan legge på seg opptil 40 kg på et år med 'bra' kosthold. Virker jo litt i overkant da....kan ikke være reine muskler hvertfall

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bulk skal jo ikke gå over hele året, det er bare en periode hvor hovedmålet er å gå opp i vekt, gjerne etterfulgt av en deff hvor du går ned i vekt, men former musklene.

 

Kjør 3-5 sett med 6-8 reps og nokså tung belastning, men når det kommer til muskelvekst så er spising nesten 60% av "treningen".

Lenke til kommentar

Hvordan du bør trene avhenger blant annet om du har lett for å legge på deg eller ikke.

 

Har du lett for å legge på deg, vil gjerne den såkalte "pumpemetoden" gi best resultater. Denne metoden går ut på å utmatte musklene gjennom forholdsvis mange repetisjoner per serie, typisk 5-15 repetisjoner i moderat tempo fra 50% av maksløft (1RM). Dette er slik det skal være "etter boka", men individuelle variasjoner forekommer. Hvor mange repitisjoner osv. som fungerer for deg, vil du finne ut av etterhvert.

 

Har du ikke så lett for å legge på deg, fungerer ofte "bulkmetoden" kombinert med "pumpemetoden" bedre. Denne metoden ligner mer på metodene knyttet til maksimal muskeltrening, altså større belastning (nær maksimal), færre repetisjoner, og færre serier, hvor bevegelsestempoet er raskere enn ved "pump".

Endret av TJ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...